Irakin sodan representointi italialaisessa lehdistössä Case study: L’Espresso 1.10-1.3.2003 Binaries in Battle –seminaari HY, 3.2.2012 Marja Härmänmaa,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvää työpäivää!.
Advertisements

Itsensä kuvaava tieto Media Technology DIGIWORKSHOP klo Aamukahvi klo Käytännön työpaja … ohjelma.xml.
Helppoa ja ymmärrettävää suomea
Mikä tekijänoikeus?.
Uusi Leader-brändi 2014 Mikä, miksi ja miten?.
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Mike on mahtava tyyppi!.
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
Hakkerin näkökulma avoimeen dataan
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
KYLÄRADIO Kyläradiotapaaminen, Seppo Mustonen Miten on mennyt? Mikä ihmeen yhteisöradio? Kuunteleeko meitä kukaan? Miten teen paremman ohjelman?
Palautetaidot ja opponointi
”Konsultointi vuorovaikutuksen ja kielen varassa” - tutkimuksesta uusia näkökulmia Työsuojelurahaston tietoisku Henry-messut Virpi-Liisa Kykyri.
Testamentin peruuttamisesta 2014 Pertti Välimäki.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
Tärkeää tietoa punaisen ristin käytöstä
Suomen kieli maailman kielten joukossa
ESPANJANKIELINEN YRITYSVIESTINTÄ 1B
Satu Kaski, PsT, urheilupsykologi (sert.)
Toinen suomalais-venäläinen kulttuurifoorumi Novgorodissa 15. – Foorumi-päivän avausluento Ylijohtaja Kalevi Kivistö Suomen opetus-
■ Vantaan Nicehearts ry on vuonna 2001 perustettu tyttö- ja naistoimintaa tuottava yhdistys, joka toimii alueellisena Naisresurssikeskuksena. Yhdistyksen.
Toteuttava taho: nimi: pvm: 11. joulukuuta 2014 OPINNÄYTETYÖ Valttikiri.
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Diskurssianalyysi mediatutkimuksessa
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Tärkeää tietoa punaisen ristin käytöstä
Millainen sää on?.
Kommunismin romahdus ja kylmän sodan loppu:
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Tutkijoiden ORCIDisointi - uhka vai mahdollisuus?
Millainen sää on?.
Välitä nuoresta – älä välitä alkoholia alaikäiselle 17/4/2010 Ehkäisevän päihdetyön hanke.
Kylmän sodan kriisejä.
Kylmä sota – Yhdysvallat vastaan Neuvostoliitto
II Orjuus ja sisällissota - tie sisällissotaan: eri tulkintoja - ”orjavaltiot” - poliittinen kiistakysymys - Abraham Lincoln presidentiksi sisällissota.
Lähi-itä.
Kylmän sodan kriisit s
LAUSERAKENNE Kirjakieli Puhekieli
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
IRAK Historia YLEISTÄ Pääkaupunki: Bagdad Pääkaupunki: Bagdad Pinta-ala: km² Pinta-ala: km² Väkiluku: Väkiluku: Viralliset.
Miten kylmään sotaan jouduttiin? Blokkien tunnusmerkit
“Cyborgit” ja kielenopiskelu: verkkokurssi vastauksena uuden sukupolven asettamiin pedagogisiin haasteisiin HILC seminaari, Kielikeskus, HY Marja.
KANSAINVÄLISET SUHTEET
Runo auki! ÄI6, syksy 2016.
ISLAMILAINEN FUNDAMENTALISMI – PERSIANLAHDEN KRIISEJÄ
Tutkielman teko-ohjeet
s. 21 pilakuva Irakin sodasta Tulkitse kuvan sanoma.
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Vietnamin sota Tonkinin lahden selkkaus.
USA:n lähihistoria.
Lauseenjäsenet.
NAPOLEONISTA HITLERIIN
Mikä ihmeen objekti?.
YHTEISKUNTAOPPI YH1 PERUSKURSSI.
KUOLEMANTUOMIO s
Suomen hallinto: Valta kuuluu kansalle
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
S. 11 tehtävä 1 Millä tavalla määrätietoisuus ja voimankäyttö ilmenevät Persianlahden sodan retoriikassa? omat toimet kuvataan positiivisina ja oikeutettuina,
USKONTOTIETEEN PERUSTEET
Palautetaidot ja opponointi
Benito Mussolini ja italian fasistinen diktatuuri
Islamilainen Vallankumous.
Sini Mikkola, Telma Sironen, Elsa Tuokko, Sanni Wallenius
Bibliometriikka ja tutkimuksen arviointi -seminaari
Islamilainen Vallankumous.
Kylmän sodan kriisit s
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Irakin sodan representointi italialaisessa lehdistössä Case study: L’Espresso Binaries in Battle –seminaari HY, Marja Härmänmaa, HY

Irak Uutisotsikoihin syksyllä 2002 Ydinaseet uhkana maailmanrauhalle Talvi 2002: ”Irakin kriisi” Maaliskuussa 2003: sota ( )

L’Espresso Italian tärkein viikkolehti Sitoutumaton Artikkelit

Representaatio ”kielellä annettu tulkinta ilmiöstä” Kriittisen lingvistiikan metodi (Roger Fowler, Robert Hodge, Gunther Kress Sanastoanalyysi Lauserakenteiden analyysi ”puhujalla / kirjoittajalla ideologinen syy, miksi representoida ilmiö tietyllä tavalla”

Kriisin osapuolet Yhdysvallat ja amerikkalaiset valtiomiehet (30/55 kpl) George Bush (15 / 55) Saddam Hussein (10 / 55)

George Bush Yhteiskunnallinen arvovalta: – il presidente George Bush Tuttavalliset, halventavat nimitykset: – George, George W Omavaltaisuutta ja sotaisuutta välittävät halveeraavat nimitykset: – l’imperatore George W. Bush, il presidente guerriero (sotapresidentti), un rozzo texano (karkea texasilainen), l’ex ragazzo discolo (entinen häirikköpoika)

Saddam Hussein Ei presidentti – ei tunnustettu valtionpäämies – Il Rais Kriminaali diktaattori – un dittatore criminaale Brutaali johtaja – Un leader brutale ”Hullu” – Un folle

Transitiivinen analyysi Kuka tekee Mitä tekee Kuka / mikä on kohteena

Poliittinen diskurssi ja ”tekeminen” Nk. verbaalinen tai mentaalinen toiminta vallan tunnuksia Vaikutusvaltaisen ihmisen puhetta ja ajatuksia siteerataan Tekemisen kohteella ei valtaa Materiaalinen / konkreettinen tekeminen vähempiarvoista

Bush Kriisin päähenkilö Yleisin agentti (subjekti) Pääsääntöisesti mentaalista tai verbaalista toimintaa: – Bush decide / promette / consente / dice (päättää / lupaa / sallii / sanoo)

Saddam Kolmanneksi usein esiintyvä agentti Konkreettista, materiaalista toimintaa: – Saddam libera / mette (vapauttaa / asettaa)

”Passiiviset toimijat” YK ”on” Irakilaiset ”ovat”

Objektit Yleisin objekti Irak: materiaalinen toiminta: – attaccare / invadere l’Iraq (hyökätä / vallottaa) Saddam: materiaalinen toiminta – isolare e uccidere / destituire Saddam Hussein (eristää ja tappaa / syrjäyttää) Bush: mentaalisen tai materiaalisen toiminnan: – ricordare / consigliare a George W / fermare Bush (muistuttaa / neuvoa / pysäyttää)

Sodan ”nimi” Eksplisiittinen ja poleeminen tyyli amerikkalaisten tavoitteista puhuttaessa Bushin ja amerikkalaisten sota: – la guerra di Bush / l’incombente invasione americana dell’Iraq (Bushin sota / amerikkalaisten lähestyvä Irakin valloitus Päämääristä: – bombardare l’Iraq / uccidere Saddam (pommittaa Irak / tappaa Saddam) Sodan kauheudesta: – grande e sanguinosa avventura / scatenare l’inferno (suurimittainen ja verinen seikkailu / päästää helvetti valloilleen) Puhekielen ilmaisut korostavat sen banaaliutta: – l’esibizione di muscoli / chiudere i conti con Saddam (lihastenpullistus / tehdä välit selväksi Saddamin kanssa)

Yhteenveto Lehden kriittinen suhtautuminen sotaan -> sivistymätön amerikkalainen lihastenpullistus Vaiennetut tahot: Irakin kansa, Saddam, YK, Italian hallitus ja kansa Kriisin ydinongelma on Bush, ”kansainvälinen häirikkö” Presidentti Bush = lehden kaupallinen tuote

Kiitos!