Keskimääräinen murrosiän ja pituuskasvun

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Mistä on tämän päivän nuoret tehty?
Advertisements

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
LAPS SUOMEN -tutkimus Valtakunnallinen 3-12 –vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuuden perusselvitys.
Ikääntyminen ja vanhuus
Aivovamman jälkeen kiinni opiskeluun – miten tehdä yhteistyötä
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
Descartes ja modernin mielenfilosofian synty II Mekanistinen fysiologia ja representaatiot Timo Kaitaro, II periodi,
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Kappale 12 Tiedät keskus- ja ääreishermoston eron tässä vaiheessa. Kuva 40 B. Keskushermosto: aivot ja selkäydin Ääreishermoston tuntohermosolut tuovat.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Kappale 11 Sähköinen tiedonkulku tapahtuu hermostossa.
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
Täydellinen koulu.
Käyttöönottokaavio – Deployment diagram Sami Stenius.
Mielenterveys s. 110 –
Kognitiivinen psykologia tutkii
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Riippuvuus tupakoinnista
Teini-ikäisen mielialoista Teini-ikäisen ”tuulet” ovat osa aikuistumista.
Tupakoinnin aloittaminen ja käyttö
Tyttöjen ja poikien väliset erot TIMSS 1999 ja PISA 2003 tutkimuksissa
Kielivähemmistöjen palvelut ristipaineessa ARTTU Kuntaseminaari Svenska social- och kommunalhögskolan.
Vauvan erityiset kyvyt ja taidot
Linkkivinkki
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Vanhempainyhdistysten verkosto1 Info- ja keskustelutilaisuus NUORTEN PÄIHTEIDEN KÄYTÖSTÄ Järvenpään lukion Areena Illan alustuksena.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
TERVEYSTIET O 8 7. MURROSIÄN MUUTOKSET. Kaikki muuttuu  Pohdi, mitä murrosikä tarkoittaa?  Lue tarina ”Kaikki muuttuu” (OK s. 50) ja listaa vihkoosi.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
1. Tietoinen tiedonkäsittely
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Hermosolun rakenne ja toiminta
Murrosikä Kpl 25-26, s Murrosiän muutokset, Sukuelinten rakenne, kuukautiskierto, siemensyöksy.
Sukupuolten tasa-arvo – aktualisoitunut haaste koulutuksessa
tunteet ja kehityspsykologia
Maailman kielet ja suomi
Saavutettavuus/esteettömyys   Tilat, tuotteet ja palvelut suunnitellaan kaikkia käyttäjiä varten. Design for all / Universal design.
Sosioemotionaalinen kehitys
Motorinen kehittyminen
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Sekvenssikaavio– Sequence diagram Lassi Kemppainen
Kielen kehityksen avainkohdat
Pelaamisen vaikutus KONSTA JA VÄINÖ.
NUORUUS PS2 LAJM.
KOTILEIKKI,KOULU-LEIKKI PIKKUVELI OMA PUHELIN DRAAMA-TUNNIT
Kognitiivinen kehitys
8 Riippuvuus.
9. Oppimisen psykologinen perusta
Mitä tutkittiin? aivojen otsalohkon vaurioitumisen seurauksia
10. Ajattelu.
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
Opintopsykologi Katja Hietanen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Elämänkaarinäkökulma
Fyysinen kunto ja ongelmanratkaisukyky Ongelmanratkaisutaidot
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

Tytöt ja pojat ovat erilaisia; erot ovat poikkeuksellisen suuria murrosiässä

Keskimääräinen murrosiän ja pituuskasvun kiihtymisen aikataulu tytöillä ja pojilla Pituuskasvu Pojat, murrosikä Pituuskasvu Tytöt, murrosikä 18 yrs 10 yrs 14 yrs

Mitä aivotutkimus kertoo Synaptogenesis lapsuudessa ja puberteetissa Tytöillä synaptogenesis vuotta aiemmin kuin pojilla Muutokset frontaali-ja parietaalialueilla Kognitiiviset funktiot kehittyvät lineaarisesti Tunteiden tunnistamisessa taantuma

More Efficient Connections Increased Gray Matter Decreased Gray Matter More Efficient Connections Pruning Genetics Environment

Prefrontal Cortex Muisti Tunne-elämä Abstrakti ajattelu Kyky tehdä ratkaisuja Syy-yhteydet Suunnittelu Impulssi kontrolli Keskittyminen Lihasten tahdonalainen kontrolli Higher order cognitive functions.

TYTÖT Corpus callosum on keskimäärin 25% suurempi kuin pojilla.——-Hemisfäärien väliset runsaammat yhteydet mahdollistavat niiden yhteistoiminnan Temporaalilohkon neuronaaliset yhteydet runsaammat kuin pojilla.——-Tunne- sävyisät muistikuvat, paremmat kuuntelemisen taidot, kyky erotella äänen eri sävyt Suurempi hippocampus lisää oppimisvalmiutta etenkin kielellisissä aineissa Prefrontaalialue on aktiivisempi ja kehittyneempi kuin pojilla.—-Paremmat kyvyt kuin pojilla hallita impulsseja ja säädellä toimintaa Tytöt käyttävät yleisesti enemmän aivojen kortikaalisia alueita verbaalisiin ja tunne-elämän toimintoihin.

Pojat Aktiiviset kortikaaliset alueet ovat tyttöjä enemmän keskittyneet spatiaalis-mekaanisiin toimintoihin.——Liikkuminen ja liikuttaminen tilassa Pojat lateralisoivat aivojen toimintaa ——Oppiminen on lokeroitunutta ja strukturoitunutta, useamman asian samanaikainen hallitseminen on tyttöjä huonompaa Pojat ovat impulsiivisia, prefrontaalinen säätely on heikommin kehittynyt —- impulsiivisuuden säätelytarve fyysisellä toiminnalla Aivoille on ominaista pyrkimys ”rest state”-tilaan kun sanat hallitsevat opetusta. ——Valmius reagoida symboleihin, abstraktioihin, diagrammeihin ja kuviin