Tytöt ja pojat ovat erilaisia; erot ovat poikkeuksellisen suuria murrosiässä
Keskimääräinen murrosiän ja pituuskasvun kiihtymisen aikataulu tytöillä ja pojilla Pituuskasvu Pojat, murrosikä Pituuskasvu Tytöt, murrosikä 18 yrs 10 yrs 14 yrs
Mitä aivotutkimus kertoo Synaptogenesis lapsuudessa ja puberteetissa Tytöillä synaptogenesis vuotta aiemmin kuin pojilla Muutokset frontaali-ja parietaalialueilla Kognitiiviset funktiot kehittyvät lineaarisesti Tunteiden tunnistamisessa taantuma
More Efficient Connections Increased Gray Matter Decreased Gray Matter More Efficient Connections Pruning Genetics Environment
Prefrontal Cortex Muisti Tunne-elämä Abstrakti ajattelu Kyky tehdä ratkaisuja Syy-yhteydet Suunnittelu Impulssi kontrolli Keskittyminen Lihasten tahdonalainen kontrolli Higher order cognitive functions.
TYTÖT Corpus callosum on keskimäärin 25% suurempi kuin pojilla.——-Hemisfäärien väliset runsaammat yhteydet mahdollistavat niiden yhteistoiminnan Temporaalilohkon neuronaaliset yhteydet runsaammat kuin pojilla.——-Tunne- sävyisät muistikuvat, paremmat kuuntelemisen taidot, kyky erotella äänen eri sävyt Suurempi hippocampus lisää oppimisvalmiutta etenkin kielellisissä aineissa Prefrontaalialue on aktiivisempi ja kehittyneempi kuin pojilla.—-Paremmat kyvyt kuin pojilla hallita impulsseja ja säädellä toimintaa Tytöt käyttävät yleisesti enemmän aivojen kortikaalisia alueita verbaalisiin ja tunne-elämän toimintoihin.
Pojat Aktiiviset kortikaaliset alueet ovat tyttöjä enemmän keskittyneet spatiaalis-mekaanisiin toimintoihin.——Liikkuminen ja liikuttaminen tilassa Pojat lateralisoivat aivojen toimintaa ——Oppiminen on lokeroitunutta ja strukturoitunutta, useamman asian samanaikainen hallitseminen on tyttöjä huonompaa Pojat ovat impulsiivisia, prefrontaalinen säätely on heikommin kehittynyt —- impulsiivisuuden säätelytarve fyysisellä toiminnalla Aivoille on ominaista pyrkimys ”rest state”-tilaan kun sanat hallitsevat opetusta. ——Valmius reagoida symboleihin, abstraktioihin, diagrammeihin ja kuviin