TERVEYDENHUOLTO EUROOPASSA Jussi Huttunen Yleislääketieteen päivät 29

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointia työstä.
Advertisements

Akavan verotavoitteet hallitusohjelmaan. Verouudistus hallitusohjelmaan Tulevan hallituksen ohjelmaan talouskasvua, työllisyyttä, osaamista ja yrittämistä.
Julkinen vs. yksityinen terveydenhuolto
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Kuntamarkkinat Helsinki
Palveluseteli vammaisjärjestön näkökulmasta Pikkuparlamentti, kansalaisinfo Sosiaaliturvapäällikkö Virpi Peltomaa.
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Taina Hätönen LT, psykiatrian erikoislääkäri
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Kansainvälinen yhteistyö.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalvelut
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
ETerveyskeskus ja eKlinikka Esko Kumpusalo, yleislääketieteen professori Itä-Suomen yliopisto ja KYS Perusterveydenhuollon yksikkö KYS.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Lääkehoidon päivä Toimiiko lääkehoitosi?
Psykoterapia ja avohoito on edullista
Terveydenhuolton optimointi – onko se mahdollista? Malin Brännback Professori.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2012 Reijo Ailasmaa.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Yrittäjyys ja kilpailukyky
Osaamisen ja sivistyksen asialla Kansainväliset yhteistohtoriohjelmat Opetusneuvos Carita Blomqvist.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta 1 (kansanedustajat)
Kuntien valtionavut ja valtionosuusjärjestelmä
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
FinnWell -ohjelma 2007 – 2009 Kalevi Virta. Mitkä ovat tulevaisuuden suuntaviivat FinnWell- ohjelman jatkoa ja Tekesin positioitumista terveydenhuollon.
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Kommenttipuheenvuoro Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
INTEGRAATIO SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLOSSA Sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio Keski-Suomessa -seminaari Sairaanhoitopiirin johtaja Jouko.
TERVEYSPOLITIIKKASEMINAARI Terveydenhuollon rahoituksen uudistaminen Ylijohtaja Marina Erhola.
Kuntien sosiaali- ja terveyspalvelujen henkilöstö 2011 Reijo Ailasmaa.
Digitalisaatio julkisissa palveluissa Julkisen hallinnon ICT osasto Lähde: Tietoja valtion tietohallinnosta 2014.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus Pohjoismaissa Kuntamarkkinat Kuntatalo, Helsinki Benjamin Strandberg, Asiantuntija.
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Sote-palvelut ja valinnanvapaus Yhdessä kohti yhä laadukkaampia palveluja Maijaliisa Junnila, johtava asiantuntija Sote-palvelut ja valinnanvapaus.
Perusterveydenhuolto. Perusterveydenhuollon avohoidon kaikki lääkärikäynnit / asukasta.
Maailman ja Suomen talouden kehitys Suomea koskevia suhdanne-ennusteita *) Suomen Pankki, Euroopan komissio, OECD ja IMF raportoivat yhdenmukaistetun.
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Perusterveydenhuolto
KANSAINVÄLINEN YHTEISTYÖ
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Asiakkaan valinnanvapaus
Hoidon saatavuus alatyöryhmä
Tietopaketti 7: Vuodeosasto- ja sairaalahoito
Talouskasvu jakaantuu epäyhtenäisesti myös vuonna 2017
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maailman ja Suomen talouden kehitys
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
TERVEYDENHUOLTOLAKI HUS-SAIRAANHOITOPIIRIN NÄKÖKULMASTA 27. 9
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamisen vaihtoehdoista Tiedotustilaisuus Päivi Sillanaukee
Esityksen transkriptio:

TERVEYDENHUOLTO EUROOPASSA Jussi Huttunen Yleislääketieteen päivät 29

ERILAISET TERVEYDENHUOLTOJÄRJESTELMÄT Kansallinen terveydenhuolto (”Beveridgen malli”) Julkisiin sairaskassoihin perustuva järjestelmä (”Bismarckin malli”) Kansallinen sairausvakuutus Pakollinen yksityinen sairausvakuutus ”Maksat jos jaksat” -järjestelmä

KANSALLINEN TERVEYDENHUOLTO- JÄRJESTELMÄ (Beveridgen malli) Palvelut rahoitetaan veroilla ja tuotetaan pääosin julkisen sektorin toimesta Julkinen sektori (valtio, maakunnat, kunnat) omistaa valtaosan sairaaloista ja muista terveydenhuollon yksiköistä Pääosa lääkäreistä on julkisen sektorin palveluksessa, mutta osa lääkäreistä voi työskennellä ammatinharjoittajina ja saada korvauksen julkisista varoista Iso-Britannia, Pohjoismaat, Espanja, Kuuba

BISMARCKIN (SAIRASKASSA) MALLI Terveydenhuollon järjestäjinä toimivat julkiset sairaskassat, jotka eivät tavoittele voittoa Työnantajat ja työntekijät (ja valtio) rahoittavat yhdessä sairaskassat Sairaskassat ostavat palvelut julkisilta, yksityisiltä palvelutuottajilta ja ammatinharjoittajilta Valtion tiukasti säätelemä järjestelmä Saksa, Belgia, Sveitsi, Japani, useat latinalaisen Amerikan maat

KANSALLINEN SAIRAUSVAKUUTUS Piirteitä Beveridgen ja Bismarckin järjestelmistä Pakollinen valtiollinen sairasvakuutus, jonka rahoitukseen kaikki kansalaiset osallistuvat ja joka toimii palvelujen tilaajana Palvelutuottajina julkiset ja yksityiset tuottajat ja ammatinharjoittajat Kansallisella vakuutusorganisaatiolla mahdollisuus voimakkaasti vaikuttaa hintaan ja laatuun Kanada, Etelä-Korea, Taiwan

PAKOLLINEN YKSITYINEN SAIRAUSVAKUUTUS Pakollinen yksityinen sairasvakuutus, jonka rahoitukseen osallistuvat kansalaiset, työnantajat ja valtio Toteuttajana ja palvelujen tilaajana yksityiset vakuutusyhtiöt, jotka voivat tuottaa voittoa Palvelutuottajina ammatinharjoittajat, yksityiset tuottajat ja voittoa tuottamattomat järjestöt Hollanti, Obamacare

MAKSAT JOS JAKSAT Potilas maksaa kulut Rikkaat saavat hoitoa, köyhät kärsivät ja kuolevat Palveluntuottajina yksityislääkärit ja yksityiset sairaalat Valtion säätely minimaalista Kehitysmaat ja kehittyneiden maiden vakuuttamattomat kansalaiset

LIFE EXPECTANCY FOR NHS AND SSH COUNTRIES 1975-2005 NHS = National Health Services based health care systems SSH = Social Security based health care systems Van der Zee and Kroneman, 2007

INFANT MORTALITY RATES PER 1 000 FOR NHS AND SSH COUNTRIES 1975-2005 NHS = National Health Services based health care systems SSH = Social Security based health care systems Van der Zee and Kroneman, 2007

TOTAL HEALTH EXPENDITURE PER CAPITA (PPP US$) FOR NHS AND SSH COUNTRIES 1975-2005 NHS = National Health Services based health care systems SSH = Social Security based health care systems Van der Zee and Kroneman, 2007

HEALTH EXPENDITURE AS PERCENTAGE OF GDP IN NHS AND SSH COUNTRIES 1975-2005 NHS = National Health Services based health care systems SSH = Social Security based health care systems Van der Zee and Kroneman, 2007

SATISFACTION WITH HEALTH CARE SYSTEM (%) NHS = National Health Services based health care systems SSH = Social Security based health care systems Van der Zee and Kroneman, 2007

SUOMI 325 kuntaa järjestää ja pääosin itse tuottaa terveys- palvelut verovaroin (valtion ja kunnanverot) Kunnat tai kuntayhtymät tuottavat perusterveydenhuollon ja kuntayhtymät erikoissairaanhoidon palvelut Järjestelmää täydentävät yksityinen terveydenhuolto ja työterveyshuolto, joiden kustannukset katetaan osaksi kansallisesta sairaus- ja työtulovakuutuksesta (Kela) Kunnat tuottavat sosiaalipalvelut

RUOTSI 21 maakuntaa (landstinget, maakäräjät) rahoittaa ja järjestää terveyspalvelut verovaroin (maakuntavero, valtionvero) perusterveydenhuollon palvelut ostetaan maakunnallisilta tai yksityisiltä terveyskeskuksilta (valinnanvapaus, raha kulkee potilaan mukana) julkiset sairaalat tuottavat erikoissairaanhoidon palvelut ei Suomen kaltaista työterveyshuoltoa 290 kuntaa järjestää sosiaalipalvelut (julkinen tai yksityinen tuottaja)

NORJA Valtio ja 430 kuntaa rahoittavat ja järjestävät terveyden- huollon. Valtion osuus rahoituksesta noin 90 %. Kunnat järjestävät perusterveydenhuollon. Palvelu- tuotannosta vastaavat ammatinharjoittajalääkärit ja yksityiset palvelutuottajat. Kansalaiset voivat vapaasti listautua perusterveyden- huollon lääkäreille, jotka toimivat portinvartijoina erikoissairaanhoitoon. Valtion terveyspiirit (4) ostavat erikoissairaanhoidon omistamiltaan 40 terveydenhuoltoyhtiöltä. Ei erillistä työterveyshuoltoa. Kunnat vastaavat sosiaalihuollosta.

TANSKA Valtio vastaa (90 %) terveyspalvelujen rahoittamisesta ja järjestämisestä. Viisi terveydenhuoltoaluetta järjestää sekä erikois- sairaanhoidon että perusterveydenhuollon palvelut. Terveydenhuoltoalueet tuottavat itse erikoissairaan- hoidon palvelut ja ostavat perusterveydenhuollon palvelut ammatinharjoittajalääkäreiltä. Kunnat rahoittavat ja tuottavat sosiaalipalvelut. Ei erillistä työterveyshuoltoa.

SAKSA Pakollinen sosiaalivakuutus (työntekijät, työnantajat, valtio) kattaa 85 % kuluista. Maksut kerätään pääosin yhtenäistettyyn terveysrahastoon. Useita satoja vakuutusyhtiöitä/kassoja, jotka kilpailevat asiakkaista ja tilaavat palvelut. Ammatinharjoittajalääkärit tuottavat perusterveyden- huollon palvelut ja voittoa tuottamattomat sairaalat erikoissairaanhoidon palvelut (ei portinvartija- järjestelmää).

Hollanti Pakollinen terveysvakuutus kattaa kaikki kansalaiset. Vakuutusmaksu kattaa puolet kustannuksista, toinen puoli katetaan palkansaajan tulosta perityllä maksulla (6.5 %), johon työnantajat osallistuvat. Eläkeläisten tuloista peritään 4.4 %. Voittoa tavoittelevat terveysvakuutusyhtiöt (noin 30) kilpailevat asiakkaista ja maksavat palvelut. Yksityiset ammatinharjoittajalääkärit (sopimuslääkärit) tuottavat perusterveydenhuollon palvelut ja yksityiset voittoa tuottamattomat sairaalat erikoissairaanhoidon palvelut. Yleislääkäri toimii portinvartijana. Kunnat tuottavat sosiaalipalvelut ja terveyden edistämisen. Hollanti

ISO-BRITANNIA Valtio rahoittaa ja järjestää verovaroin lähes kokonaan Iso-Britannian terveydenhuollon. National Health Services tuottaa palvelut. NHS omistaa käytännössä lähes kaikki sairaalat ja klinikat. Primary Care Trusts järjestävät perusterveydenhuollon palvelut. Yleislääkärit ovat pääosin ammatin- harjoittajia, joilla on sopimus ”trustien” kanssa. NHS Trusts tuottavat erikoissairaanhoidon palvelut Primary Care Trusteille. Perusterveydenhuollon lääkäri toimii portinvartijana. Kunnat tuottavat sosiaalipalvelut. Primary Care Trusts Prusterveydenhbuollon

USA BEFORE OBAMACARE Veterans – UK, Scandinavia Working Americans – the Netherlands Citizens over the age of 65 (Medicare) – Canada Americans without health insurance – rural India

ERITYISIÄ HUOMIOITA Ammatinharjoittajalääkäri yleinen perusterveydenhuollon malli Euroopassa Terveyskeskusmalli Suomessa ja Ruotsissa, ei muualla Erillinen työterveyshuolto vain Suomessa Terveydenhuolto ja sosiaalihuolto yleensä eri organisaatioissa Monikanavainen rahoitusjärjestelmä Suomen erityispiirre Potilaan valinnanvapaus keskeinen piirre uudistuksissa