Transmedia-tarinankerronta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkövammaiset ja verkkosivustot Virpi Jylhä
Advertisements

ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
KidsGames-esittely koostanut Perttu Laaksonen. Australia.
SLIDESHARE Materiaalin jako Mervi Isola, Tarja Jurmu, Sari Toppila
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Valtteri Suominen Deviantart.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Mitä kaikkea siellä voi tehdä?. Kaksi osaa – Huvi ja Hyöty  Merkityksellinen, eli hyöty  Viihteellinen, huvi.
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
ANIMAATIOTYÖPAJA Elokuvakasvatus Sodankylässä -projekti.
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
EXtensible Markup Language
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Novellin analyysin käsitteitä
Tiedon kuvaaminen Opasnet-wikissä Virpi Kollanus THL / YMAL Avoimen arvioinnin ja Opasnetin käyttökoulutus -seminaari
Fysiikkamoottorit Michael Sundqvist TV10S1M3. Mikä on fysiikkamoottori? O Simuloi oikean maailman fysikaalisia ilmiöitä O Tärkeimmät simuloinnit rigid.
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Viitelistat tietopalvelusta tilauksesta –kenelle ja miten Leena Koivula HY:n käyttäytymistieteellisen tiedekunnan kirjasto Arja Niskala HY:n oikeustieteellisen.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
Elämä.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Monenlaiset oppijat verkossa Anne Rongas. Tämän esityksen laati Anne Rongas Töissä Kotkan aikuislukiossa (opo, ope) aikuiskasvatustieteilijä, maalaisihminenAnne.
FINGERPORI
Tiivistelmä sisällöstä:  Facta Tietopalvelu on kotimainen hakupalvelu, joka vastaa sisällöltään moniosaista painettua tietosanakirjasarjaa Miten käytössä?
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!
Harjoituksissa tehdään digitarina
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Linuxissa pelaaminen TEEMU KOIKKALAINEN. Yleistä PC-Pelejä dominoivalla Windowsilla pyörii oikeastaan kaikki tietokonepelit. Mutta myös Linuxille on saatavilla.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind on tietokoneelle ja Xboxille ilmestynyt roolipeli. - Morrowindin alussa valitaan hahmo ja sille luonne ja tähtikuviot.
Videotuotannot markkinoinnissa
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Vastavalmistuneen puheenvuoro Risto Laine
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Mikä on geenien rooli mikro- ja makroevoluutiossa?
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
KEMIKAALEIHIN LIITTYVÄ TYÖTURVALLISUUS
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
EPIIKKA Proosan analyysia
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
Tervetuloa koulutukseen!. Lankarulla-piiri 1.Mikä asia on jäänyt erityisesti mieleen koulutuksesta? 2. Millä sanalla kuvailisit koulutusta?
Onko Facebook monopoli?
Palautetta luentojen reaktiopapereista
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Finnan käyttäjäkysely 2016
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Yleisten kirjastojen tulokset
Finnan käyttäjäkysely 2016
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Case Hiil Hooyo – Neuvola maailmalle!
Viestintä.
Esityksen transkriptio:

Transmedia-tarinankerronta Viestinnän perusteet 2013 Riikka Sohlman

Mitä on transmedia-tarinankerronta? Perusajatus on, että eri mediatekstit liittyvät toisiinsa eikä niitä voida arvioida irrallisina: tekstit referoivat toisiaan ja vaikuttavat toistensa tulkintaan  Transmedia-tarinnankerronnassa nämä mediatekstien kytkökset tuodaan julki. Kytkökset muodostavat koko tarinankerronnan perustan Tekniikka, jossa nykyisten teknologisten välineiden avulla kerrotaan yksittäinen tarina tai tarinakokemus yli erilaisten alustojen ja formaattien.

Transmedia-tarinankerronta Klassinen ”alku, keskikohta, loppuratkaisu” –rakenne toimii enää yksittäisissä transmedia-teksteissä Ei ole selkeää alkua tai loppua transmedia-tarinankerronassa Irrallista tarinaa voi lukea, vaikka ei olisi nähnyt/lukenut muuta osaa Negative capability: strategisia aukkoja tarinankerronassa  houkuttelevat kuluttajia etsimään vastauksia Migratory cue: vihjeitä, joiden avulla kuluttaja tunnistaa yhdenmukaisuuksia eri tekstien välillä

Transmedian idea? Mahdollistaa kerronnan kerroksellisuutta ja eri kuluttajaryhmille eri osallistumisen tasoja Tavalliset kuluttajat eivät mene sekaisin ja eivätkä putoaisi kelkasta Fanit saisivat lisää ekstraa ja esimerkiksi vastauksia kysymyksiinsä

Pokemon – klassinen case Alun perin vain peli; ei luotu transmedia-franchiseiksi, vaan kehittyi jälkikäteen sellaiseksi Pelejä, animaatioita, leluja, elokuvia, keräilykortteja, sarjakuvia Kuluttajat mielikuvituksensa avulla laajentavat Pokemon maailmaa Miten kuluttajat saadaan osallistumaan? Esmes. Samaan aikaan julkaistaan kaksi peliä, joissa kummassakin ei esiiny tiettyä pokemonia. Eri pelien omistajat pystyvät vaihtamaan keskenään pokemoneja ja saamaan pokemonin jota omistamassaan pelissään ei esiinny Myös eri pelit antavat erilaista informaatiota tietystä pokemonista

http://www.adweek.com/adfreak/zombies-swarm-around-infected-hashtag- clever-campaign-walking-dead-147702 http://www.youtube.com/watch?v=RHPMocTmC08

The Walking Dead - case Perustuu Robert Kirkmanin saman nimisiin sarjakuviin Tv-sarja, novelleja, pelejä, Laaja maailma  kuluttajat pääsevät käyttämään mielikuvitusta Tv-sarja tuli 2010: Ensi-illan live-esityksen aikana esiintyi hashtageja, jotka johdattivat kuluttajat some-sivustoille tutkimaan The Walking Deadia lisää. Kampanjoiden lopullinen pääpointti on ollut tv-sarjan mainostaminen