Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
TERVETULOA!.
INTRA.
Viikko 50 (10. – ) Maanantai: (10.12.) - Tiistai: (11.12.) -Joulukonsertti salissa klo 18 Keskiviikko: (12.12.) -Rästikoe klo 8.00 lk C239 -Lucian.
Älä kiusaa Kiusaamista on, kun oppilas joutuu toistuvasti ja systemaattisesti toisten tahallisen, kielteisen toiminnan kohteeksi. Nimittely, pilkkaaminen,
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
VANAJAVEDEN OPISTON SÄÄNNÖT
9.luokkalaisten yhteishaku 2013
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
9.lk haun aikataulut kevät 2012
Millainen on MEIDÄN KOULU?
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Pedagogisen toimikunnan kymmenennen kokouksen muistio
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Akateeminen terveyskeskus Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen Kirsi-Marja Jekkonen-Cavenius.
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Tervetuloa Sotungin lukion abi-infoon Ohjeita YO- kuunteluihin.
Käsipyyhkeet sallittu
TUPAKOINTI KOULUAIKANA
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Helmi -oppilashallintojärjestelmä
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti Aineisto osoitteessa: Toive ryhmäjaosta, kts. liite.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA. JOPO ON MAHDOLLISUUS ARVOSANAT YHTEISHAKUPISTEET OPISKELUPAIKKA.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus
7H Huoltajienilta Heikki Jyrkönen.
Muistio ekasta tehtävästä ja ryhmän pelisäännöt Moodleen viim. pe 3. 9
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Keskustelua wilma-merkinnöistä ja järjestyssäännöistä
Hakalan kouluyhdistys Pulsa ry
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Kasvatuskeskustelu- ja rangaistuskäytänteet
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
7lk:n arviointi.
Henkilökohtaisen ohjaajan / avustajan kriteerit
Meidän koulu Keskustelua wilma-merkinnöistä, järjestyssäännöistä ja perusopetuslain muutoksesta.
Tervetuloa vanhempainiltaan
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Tervetuloa.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
TOIMINTAMALLI KESKUSTELU MAHDOLLISUUKSIEN MUKAAN OPPILAAN KANSSA
SÄÄNNÖT.
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Laaja-alainen arviointi
ARVIOINTIKAVERI Oppiaine/ jakso/aika:__________________________________ Saavuttaaksesi hyvät taidot (arvosanan 8) tässä jaksossa, sinun tulee oppia seuraavat.
Tervetuloa uudelle luokalle!
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
KAUHAJOEN YHTEISKOULU 7.lk - VALINNAISAINEILTA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
7. luokkien vanhempainilta
Esityksen transkriptio:

Tehtävätunnit – miten korvata jälki-istunto kasvatuksella? Tesoman koulun toimintakulttuurin muuttaminen rangaistuksista oppilaiden tukemiseen

Miksi tehtävätunteja? jälki-istuntojen määrä ei ole pienentynyt jälki-istuntojen avulla jälki-istuntojen syyt: Suuri osa oli esim. luvattomista poissaoloista tai myöhästymisistä yleinen jälki-istunto ei seuraamusmuotona toiminut läksyjen tekemättömyyteen ei päästy puuttumaan riittävän tehokkaasti > oppilaiden arvosanat ovat monilla jääneet heikoiksi (jatko-opintoja ajatellen)

Miksi tehtävätunteja? nelosvaroitusten määrä keväisin on ollut liian suuri ja kertoo alisuoriutumisesta kouluterveyskyselyssä oppilaat viestittivät tarvitsevansa enemmän tukea opintoihinsa lukuvuoden 2012-13 teemaksi otettiin oppilaan tukeminen tehtävätunti antaa oppilaille mahdollisuuden tehdä läksynsä opettajan avustuksella

Miten tehtävätunnille pääsee? tehtävätunnille ohjataan seuraavista syistä: Jos jättää läksynsä tekemättä on luvatta pois tunnilta ei työskentele tunnilla myöhästelee jatkuvasti samalta tunnilta (jos myöhästelee yleensä paljon eri tunneilta, luokanvalvoja hoitaa seuraamuksen)

Tehtävätunnin käytänteet oppilaan tehtävätunnille määrännyt opettaja ilmoittaa tehtävätunnin opettajalle oppilaan nimen ja tehtävän (paperilla lokeroon tai Helmin välityksellä) aineenopettaja lähettää viestin huoltajalle tehtävätuntien materiaali sijoitetaan opettajainhuoneessa olevaan lokeroon oppilaat saapuvat koulupäivänsä päätteeksi kirjaston eteen käytävälle odottamaan opettajaa

Tehtävätunnin käytänteet tehtävätunnin opettaja kuittaa tehtävätunnin suoritetuksi kansioon (oppilaan nimi, luokka pvm ja opettajan allekirjoitus) jos oppilas ei saavu paikalle, tunnin opettaja lähettää Helmi – viestin oppilaan kotiin ja tehtävän määränneelle opettajalle, lisäksi oppilas määrätään tunnille uudestaan seuraavana päivän tehtävätunnin määrännyt opettaja tarkistaa kansion kuittauksen suorituksesta (myös luokanvalvoja tarkistaa luokkansa tilanteen aika ajoin)

Tehtävätunnin käytänteet opettajainhuoneen ilmoitustaululla on tehtävätuntien pitäjien nimet ja ajat tehtävätunteja järjestetään 5 kertaa viikossa maanantaista torstaihin (keskiviikkona klo 14 ja 15) toistuvasti tehtävätunnista kieltäytyvä oppilas haetaan tunnille ja lähetetään rehtorin juttusille tehtävätunnin opettaja saa korvauksen tukiopetuspalkkiona

Tehtävätunnin tuloksia tilastojen mukaan (syyslomaan mennessä) vain yhden kerran tehtävätunnilla käyneiden oppilaiden määrä on suuri > päätelmä? oppilaat ottavat itse enemmän vastuuta oppimisestaan oppilaat saavat enemmän tukea opiskeluunsa pienemmässä ryhmässä jälki-istuntoja ei enää tarvita kuin poikkeustilanteissa!

Tehtävätunnin tuloksia tilastojen mukaan (syyslomaan mennessä) vain yhden kerran tehtävätunnilla käyneiden oppilaiden määrä on suuri > päätelmä? oppilaat ottavat itse enemmän vastuuta oppimisestaan oppilaat saavat enemmän tukea opiskeluunsa pienemmässä ryhmässä jälki-istuntoja ei enää tarvita kuin poikkeustilanteissa!

Kehitettävää/mietittävää Edelleen : Mistä syistä tehtävätunnille ohjataan > esim. yksi tehtävä vai lisätehtävä? Kuinka monta oppilasta yhdeltä tunnilta? Mikä on luokanvalvojan osuus seuraamuksissa? materiaalin toimittamisen haasteet! tehtävätuntien sijaiset/ lisäopettajat > lisää vapaaehtoisia opettajia tarvitaan riittävätkö tukiopetustuntiresurssit?