Lapin korkeakoulukirjasto Sisällönkuvailun käytänteet yhdistyneissä kirjastoissa Mirja Raivio
Lapin korkeakoulukirjasto Johtosäännön mukaan: Lapin korkeakoulukirjaston tehtävänä on hankkia ja välittää Lapin korkeakoulujen tarvitsemat kirjasto- ja tietoaineistot, tuottaa kirjasto- ja tietopalvelut sekä erikseen tulosneuvotteluissa sovittavia muita palveluja. -5 kirjastoyksikköä -10 toimipistettä 3 kaupungissa (+Levi) -Henkilökuntaa yhteensä noin 55
Lapin korkeakoulukirjasto kirjastoyksikköä: -Lapin yliopiston kirjasto (1979-) -Arktisen keskuksen kirjasto (1989-) -Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kirjasto (1992-) -Rovaniemen ammattikorkeakoulun kirjasto (1996-) -Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutin kirjasto (2009-, LaY:n ja RAMKin yhteinen)
Tietojärjestelmien yhdistämistyö Marraskuu marraskuu Valmistelua varten 5 työryhmää, 1-2 jäsentä joka kirjastoyksiköstä, + ohjausryhmä -Luettelointi- ja sisällönkuvailuryhmässä 8 jäsentä Juolukka syntyi toukok (Hilla + Kaarnikka + Kaisla) (yli bib-tietuetta) Aleph/Linda-koulutus amkeille elok Amkien loputkin aineistot siirretty Lindaan marrask. 2010
Luettelointityöryhmän toimeksiannossa: -”Luettelointitietueet ovat kattavia, laadukkaita ja yhdenmukaisia -Toimintaohjeet yhteiseen kirjastojärjestelmään (esim. luokitus, asiasanoitus) -Ryhmä osallistuu testaukseen” -11 LearnLinc-kokousta, 5 lähipalaveria (läh. luettelointi) -Koko henkilökunnan seminaari Kemissä tammik Muistiot ja dokumentit yhteisessä Optimassa -Sisällönkuvailun ohjeisto lausuntokierroksella syys-lokak (vain pari kommenttia)
Sisällönkuvailua koskevat ratkaisut tietokantojen yhdistämisessä: -Kaikki sisällönkuvailu säilytettiin yhdistyvistä tietokannoista -Asiasanojen ja luokitusten tuplat poistettiin automaattisesti -Kaikki kirjastokohtaiset sisältöä koskevat huomautukset säilytettiin -Mottona: Muualla tehty työ hyödynnetään, oma työ hyödyksi Lindaankin!
Projektin loppuraportti: -”Uusi yhteinen kirjastojärjestelmä parantaa tiedon löydettävyyttä ja saatavuutta sekä mahdollistaa aineiston joustavan käytön -Järjestelmä helpottaa ja parantaa henkilökunnan työnkulkuja yhteisessä kirjastossa -Vähentää päällekkäistä työtä; kansallisen yhteistyön hyödyntäminen” Vielä eivät täysin toteutuneet. Tulokset näkyvät myöhemmin
Työryhmän määrittelemät sisällönkuvailun periaatteet ja toimintatavat jatkossa: -”Antaa asiakkaalle ja henkilökunnalle välineet löytää tietoa haluamistaan aiheista kirjastojemme kokoelmista -Mahdollistaa sijoittamisen hyllyyn sekä kokoelmienhallinnan ja arvioinnin -Noudatettava kansallisia sisällönkuvailuohjeita -Verkostomainen toimintatapa: työryhmä, yhteiset koulutus- ja keskustelutilaisuudet esim. kerran vuodessa -Yhteinen sähköpostilista ja intra -Kehittämisehdotusten tekoon kannustetaan jokaista”
Käytänteet uudessa Juolukassa - Noudatetaan Sisällönkuvailun periaatteet -suositusta -Juolukassa säilytetään kaikki Lindasta ja muista tietokannoista siirtyvät asiasanat ja luokitukset -Yhteisenä YSA (ei ketjuteta) -Juolukassa tallennetaan Lappi-koodi (902a l) -UDK yliopiston aineistoissa -YKL amkien + Matkailukirjaston aineistoissa -Amkeissa engl. asiasanat englanninkielisiin teoksiin
Sisällönkuvailun välineet -LaYK: YSA, UDK (vain hyllyluokkataso) -AK: YSA, ei luokitusta (sijaintitietueissa Polar-UDK ja Ursan luokitus) -KTAMK: YSA, YKL, MeSH, Helecon, Musa, LCSH engl. teoksiin; käytetyt vapaat termit intraan ohjelmallisesti -RAMK: YSA, YKL, Agriforest, MeSH, Helecon, LCSH engl. teoksiin -Matkailukirjasto: YSA, Ramk: YKL + LaYK: UDK; YKL valittu hyllyluokitukseksi syksyllä 2010
Miten jatketaan? -LaYK:ssa noin 80% tietueista poiminnalla 2006: useimmiten sekä UDK että YSA valmiina (nykyisin vähemmän) -LaYK:ssa informaatikot sisällönkuvailevat loput 20% -RAMKssa kaikki sisällönkuvailevat ~ ”kirjastonsisäinen social tagging?” -KTAMKssa luetteloijat sisällönkuvailevat -Sisällysluettelot ja tiivistelmät – onko resursseja? -Englanninkielinen sisällönkuvailu – onko resursseja? (59% engl. kirjoista engl. asiasanat valmiina, LaYK 2007)
Miten jatketaan? -Vähimmäistaso tietueessa? (riittääkö 1 luokka ja asiasana?) -Koko LKK:n asiakaskuntaa varten? Lindaa varten? Maailmaa varten? -Kuka saa ja kellä on velvollisuus rikastaa Lindaa? -Fennican, Selman ja Helkan sisällönkuvailua toivotaan Lindaan kaikkien hyödynnettäväksi -Fennican UDK-kaavan ylläpidosta on hyötyä muillekin
Miten jatketaan? -Sisältöjen analysointi/kuvailu ja aiheenmukainen tiedonhaku sama asia eri näkökulmasta katsottuna -”Rikas metatieto laadukas tiedonsaanti” (Kirjastoverkkopäivät 2010) -Osa tutkimuksen tiedonhallintaa, tieteenalan osaamisesta on hyötyä kuten tiedonhaun opetuksessa -Resurssit varattava tärkeimmän kotimaisen tiedonhakuvälineen eli Lindan ylläpitoon; sisällönkuvailu ei ole yhtä kuin luettelointi
Lapin korkeakoulukirjasto Yhteenvetona sisällönkuvailusta LKK:ssa: -Nykytilanne kartoitettu ja todettu -Joitakin muutoksia tehty Juolukan yhdenmukaistamiseksi -Arkityö alkaa, tulevaisuudessa Juolukka paranee samalla kun työtä säästyy (kuten Lindassakin)! -Luottamus ja suhteellisuudentaju tarpeen
Lapin korkeakoulukirjasto Kysymyksiä ja kommentteja?