Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMari Laine Muutettu yli 8 vuotta sitten
1
AMKIT & Linnea2 – konsortioiden kustannustenjakoryhmä Tilanne 2.12.2008/ 3.2.2009 VP
2
Nykyinen kustannusten jako AMKIT-konsortiossa (26 osallistujaa) korkeakoulun aloituspaikat (nuoriso-opiskelija =1, tutkintoa suorittava aikuisopiskelija = ¼). Linnea2-konsortiossa (27 osallistujaa) 20 % Voyager-tukimaksusta jaetaan kaikkien kesken tasan muissa kuluissa (= 80 % Voyager-tukimaksusta sekä kaikki laitteistokustannukset jaon perustana: tietokannan nimekkeet (25 %) tietokannan niteet (25 %) kirjastotilastossa ilmoitettu kirjaston koko henkilökunnan määrä (50 %)
3
Konsortioiden yhdistämistä selvittänyt aikaisempi työryhmä Työryhmä esitti, että kustannusten jaossa tulisi noudattaa aiheuttamisperiaatetta käyttää useita kriteereitä käyttää verifioitavissa olevia kriteerejä kuten KOTA- ja AMKOTA tietoja tai KITTin tilastotietoja
4
Kustannustenjakoryhmän määrittelemiä tavoitteita aiheuttamisperiaate todennettavuus: perusteet avoimesti saatavissa yksinkertaisuus ja selkeys: helppo ymmärtää, helppo hankkia ennakoitavuus talousarviota varten kohtuullisuus: minkään osapuolen kustannukset eivät saa nousta merkittävästi yhtäkkiä (tarvittaessa siirtymävaihe)
5
Aiheuttamisperiaate eli mistä kustannukset syntyvät? Voyager-tukimaksut Sunin huoltosopimus Laitteisto ja CSC:n henkilötyö + tilat yms Mallissa ei ole mukana: Konsortion koordinointityö Kirjastojärjestelmän käytännön koordinointityö Kansalliskirjastossa – ns. virkatyötä?
6
Todennettavuus, yksinkertaisuus ja selkeys Tietojen keruu keskitetysti suoraan palvelimelta Objektiivisempi kuin KITT Tarjoaa toiminnan kannalta relevantimpia lukuja kuin KOTA/AMKOTA Perustuu aiheuttamisperiaatteeseen
7
Ennakoitavuus ? Kun kriteerit liittyvät tietokannan kokoon, muutostilanteissa kuten kirjastojen yhdistyessä kokoelmien, erityisesti niteiden, muuttuvan määrän vaikutuksia voidaan arvioida käytön muuttumisen arviointi vaikeampaa Varastokirjaston nimekkeiden määrä kasvaa nopeasti, kun se pienenee muissa – vaikutus kustannuksiin ei kuitenkaan ole valtava, jopa miljoonan nimekkeen lisäys aiheuttaisi n. 14.000 euron kasvun
8
Kohtuullisuus Kaikilla laskettavilla tavoilla muutamien kirjastojen maksuosuudet nousevat ja toisten laskevat – muutokset voivat olla suuriakin Jotta nousu voidaan budjetoida ajoissa, tarvitaan siirtymäkausi, jolloin nousuja ja laskuja tasoitetaan kirjastojen kesken
9
Kohtuullisuus: kansalliset tietokannat ? Kansalliskirjaston ja Varastokirjaston tietokannat poikkeavat funktioltaan muista, mutta aiheuttavat kuluja samalla tavalla Kansalliskirjaston tietokannoista mukaan ei voida ottaa Lindaa – sen mahdolliset kulut kirjastoille on selvitettävä erikseen Työryhmä pyrki malliin, jossa Kansalliskirjaston ja Varastokirjaston erityisyys eliminoidaan
10
Työryhmän ehdotus: aiheuttamisperiaate, yksinkertaisuus ja selkeys, todennettavuus Tiedot kootaan suoraan kirjastojärjestelmän palvelimelta keskitetysti Tiedot koskevat kutakin tietokantaa usean kirjaston yhteisen tietokannan kustannusten jaosta päättävät tietokantaan osallistuvat kirjastot keskenään Palvelimen passiivinen käyttö: nimekkeet, niteet aktiivinen käyttö: lainat, uusinnat, palautukset Huom. kriteeriksi ei oteta sellaista käyttöä, jota tietokannan omistajakirjasto ei voi säädellä (tiedonhaut, Nelli)
11
Työryhmän ehdotus: useita kriteereitä Jotta kriteerit eivät suosisi tai syrjisi jotakin kirjastotyyppiä, katsottiin, että on käytettävä useita kriteereitä: Aktiivinen käyttö: Lainat (tai palautukset) Uusinnat Passiivinen käyttö: Nimekkeet Niteet Perusmaksu, joka on sama kaikille
12
Testauksia (n. 17 koeversiota): kriteereiden erilaisia painoarvoja Konsortion perusmaksu Testattu esim. 20 %, 10 % tai 2000 € Passiivinen käyttö: jos suuri painoarvo, tämä pienentää pienten kirjastojen maksuja lisää esim. vapaakappalekirjastojen osuuksia (vrt. kuitenkin Joensuu) Aktiivinen käyttö: jos suuri painoarvo, tämä pienentää vähän lainaavien kirjastojen kuluja, esim. erikoiskirjastot lisää kurssikirjapainotteisten kirjastojen kuluja lisää kuluja, kun käytössä on automaattinen uusinta
13
TYÖRYHMÄN EHDOTUS JAKOPERUSTEIKSI Aktiivinen käyttö 50 % Lainat 40 % Uusinnat 10 % Passiivinen käyttö 40 % Nimekkeet 35 % Niteet 5 % Perusmaksu 10 %
14
Ehdotuksen vaikutukset 1 Kustannusten nousu yli 3.000 €: 3 ammattikorkeakoulukirjastoa + 1 yhdistyvä 3 yliopistokirjastoa + 1 yhdistyvä kirjasto 1 erikoiskirjasto = Varastokirjasto Kustannusten lasku yli 3.000 € 3 ammattikorkeakoulukirjastoa (& 1 yhdistyvä) 2 yliopistokirjastoa + 2 yhdistyvää kirjastoa Kansalliskirjasto 2 erikoiskirjastoa
15
Ehdotuksen vaikutukset 2 Kustannusten nousu: Amk-kirjastot: suurin n. 7.000 € Yo-kirjastot: suurin n. 16.000 € Erikoiskirjastot, ei nousua, paitsi Varastokirjasto, n. 11.000 € Kustannusten lasku Amk-kirjastot: suurin n. 9.000 € Yo-kirjasto kirjastot: suurin n. 8.300 € Kansalliskirjasto: n. 11.800 € Erikoiskirjastot: suurin n. 10.400 €
16
Työryhmän ehdotus: siirtymäkausi v. 2010 Niille kirjastoille, joiden kulut nousevat enemmän kuin 3000 €, tasoitettaisiin puolet ylimenevästä osasta Tasoitus koottaisiin maksuosuuksina niiltä, joiden maksut laskisivat enemmän kuin 3000 € (Mallilaskennan virhe n. -1140 €) Uusien summien tulee olla selvillä hyvissä ajoin budjetteja suunniteltaessa Työryhmä ehdottaa, että siirtymäkausi olisi vuosi 2010
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.