Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari 24.11.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SDP Toimitusjohtaja Risto Parjanne : Kuntatalous heikkenee ennakoitua nopeammin - Kun menojen kasvua ei ole mahdollista pysäyttää, kuntien vuosikate.
Advertisements

Laatua ammattitaitoisesti ja yrittäjähenkisesti Pellervo-päivä Outi Huusko.
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
PARAS-ARVIOINTITUTKIMUSOHJELMA
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
MIELIPIDEKYSELY SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN TUOTTAMISESTA elokuu 2008.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
1 Kunta- ja palvelurakenne Mikä meitä suomalaisia oikein vaivaa, kun emme halua turvata kansalaisillemme heidän tarvitsemiaan julkisia palveluita. Taloudessa.
Esa Iivonen (MLL): Lasten peruspalveluiden leikkaukset tulevat kalliiksi ( ) Peruspalvelut aliresurssoituja, korjaavat palvelut voimakkaassa kasvussa.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Kuntauudistuskysely akavalaisille 2012 Yhteenveto tuloksista
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Nokian kaupungin strategia
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
Maakuntaohjelma strategisten valintojen ohjaajana Hyvä-hankkeen aluefoorumi
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Aikuissosiaalityö kunnassa Keski-Suomen aikuissosiaalityön kehittämishankkeen loppuseminaari Jyväskylä Jussi Merikallio johtaja, sosiaali-
Perusterveydenhuolto – THL:n malli Yleislääkäripäivät
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
Akavan hallitusohjelmatavoitteet Kuntiin vahva ohjaus – palveluiden pelastus.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Näkymiä kuntien toimintaympäristön muutoksista vuoteen 2025 Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
Ikääntyvä Suomi ja yhteistyö iäkkäiden kuntoutuksessa EIJA SORVARI säätiönjohtaja MIINA SILLANPÄÄN SÄÄTIÖ REHABILITATION FINLAND (RIFI) RY:N SEMINAARI.
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
Vaikuttavuuden arviointi
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
12 Hyvinvointivaltio kaipaa huoltoa s
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Health City vastaa tulevaisuuden haasteisiin
Seppo Laakso Näkökulmia väestöennusteisiin
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
TK- johdon ja PPSHP:n yhteistyöseminaari
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Työryhmät 1 ja 2 työpajassa
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntien ja kuntayhtymien rahoituslaskelma vuosina , mrd. €
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2017
BKT:n ja työllisten (15-74 v.) määrän muutos , %
Esityksen transkriptio:

Laadukkaat kuntapalvelut taattava Akavan ehdotuksia Akavan liittokokouksen seminaari

Kuntien haasteet 1.Ikääntyminen 2.Muuttoliike 3.Työvoiman saanti 4.Koulutus ja osaaminen 5.Rakenteet 6.Talous 7.Globalisaatio 2 Lähde: Kaupunginjohtaja Markku Andersson, Jyväskylän kaupunki

3 Lapset Vanhukset Lapsia ja eläkeläisiä 100 työikäistä kohti 1865–2050

Väkilukuennuste seutukunnittain 2006–2025 4

Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta 1985–2010 Lähteet: Vuodet Tilastokeskus. Vuosien ennusteet Peruspalvelubudjetti Kuntaliitto. % Mrd. €

Nykyisiä ongelmia Valtion taloudelliset ohjausmahdollisuudet heikot informaatio- ohjaukseen siirtymiseen myötä Kasvava menokehitys Palvelujen laatutasoa ei riittävästi määritelty palvelujen taso on kirjavaa ja niiden tasosta valittamiselle ei ole tehokkaita keinoja yhdenvertaisuus kärsii Kunnille ei juuri aiheudu sanktioita, vaikka palvelujen tai järjestäminen laiminlyödään Seuranta keskittyy palvelujen kustannuskehitykseen, ei tasoon tai laatuun Tuloksellisuuden seuraamiselle ei valtakunnan tason mittareita Kuntien kilpailuttavat palvelutuotantoa väärillä mittareilla: laatu ei ole avainasemassa ja kilpailutus usein keinotekoista Paras-hanke tärkeä, mutta ei takaa sisällöllisiä uudistuksia (mm. palveluprosessit) 6

Akavan tavoitteet Laadukkaat julkiset palvelut joka puolella Suomea Kuntalaisten yhdenvertaisuus Kuntapalveluiden rahoituspohjan turvaaminen tulevaisuudessa Ammatillisesti ja eettisesti kestävät työskentelyolosuhteet akavalaisille koulutetuille ammattilaisille Kunnat vastaavat palvelujen järjestämisestä, mutta voivat valita tuottamistavan: itse tuotetut palvelut tai ulkoa ostetut palvelut. 7

Miten tavoitteet saavutetaan? Valtion taloudellisia ohjausmahdollisuuksia tulee lisätä Kunnallisen päätöksentekoa palvelujen tasosta ja laadusta ei pidä laajentaa (vrt. norminpurkutalkoot) Informaatio-ohjauksesta siirryttävä laatuohjaukseen Palvelulupaus määriteltävä Laaatuohjaus edellyttää palvelujen määrän, laajuuden ja laadun sitovaa määrittelyä kansallisella tasolla Valtionosuusjärjestelmä on uudistettava vastaamaan palvelulupauksen saavuttamista resurssitarpeita on arvioitava asetettujen laatuvaatimusten pohjalta arviointiperusteiden on oltava selkeitä ja läpinäkyviä. 8

9 Vastuu palveluista on muutettava läpinäkyväksi palveluiden laatua ja tasoa on voitava valvoa keskitetysti läpinäkyvä vastuu määriteltyjen palvelujen järjestämisestä takaa nopeat ja määrätietoiset toimet epäkohtien korjaamiseksi samalla parannetaan kuntalaisten oikeusturvaa Valtion tulee pidättäytyä kunnille asetettavista lisävelvoitteista mikäli lisävelvoitteita säädetään, laadittava suunnitelma siitä, miten kulut katetaan Lisäpalvelut voidaan kattaa käyttämällä talouskasvun tuomaa lisävaraa kuntien taloudessa turvaamalla rahoitus valtionosuuden kautta korottamalla kunnallisveroja

Säästöratkaisuja ei tule jättää yksinomaan kuntien harkintaan ja vastuulle, vaan toteutettava avoimesti valtakunnan tasolla Kuntien kilpailutusosaamista on olennaisesti vahvistettava. Palvelutuotannon laatu oltava keskeinen tekijä ja se on määriteltävä kilpailutusvaiheessa laatuvaatimusten määrittely valtakunnan tasolla helpottaisi vaihtoehtojen arviointia ja tekisi päätöksenteosta avoimempaa ja läpinäkyvämpää. Paras-hanke ei sellaisenaan riitä takaamaan tarvittavia uudistuksia mm. palvelurakenteisiin ja prosesseihin Sisällöllisten uudistusten tueksi tarvitaan valtion ohjausta rahoituksen kautta. 10