Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti
Sosiaalinen media
Mielenkiintoisia lukuja 50 milj. käyttäjän rajan saavuttaminen kesti radiolla 38 vuotta televisiolla 13 vuotta internetillä 4 vuotta Alle vuodessa Facebookilla oli yli 200 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää Internetissä on yli 200 miljoonaa blogikirjoittajaa 78 % käyttäjistä pitää käyttäjäkokemuksia luotettavina, vain 14 % luottaa mainontaa
Sosiaalisen median ”seinä” = Koottu näkymä maakunnan matkailupalvelujen tarjonnasta yhdestä paikasta, sisältää mm.: –eteläkarjalaisten yritysten sosiaalisen median markkinoinnin sisällöt eri lähteistä (tekstit, kuvat, videot, yms.) –Asiakkaiden tuottama sisältö (blogit, kommentit, keskustelut,)
Tavoitteet Systemaattisten some-markkinoinnin tapojen kehittäminen matkailutoimialalla tieto alueen yrityksille Alueen yritysten some-markkinoinnin vaikuttavuuden lisääminen ”seinän” avulla Some-markkinoinnin kansainväliset kanavat eri markkina-alueilla (kielialueet EN,DE,RU)
Käytännön askeleet GoSaimaa Oy ylläpitää ”seinää” ja vastaa kehityspanostuksista, Saimaan amk on kehitysvaiheen partneri. Yritysten some-markkinoinnin sisällöt ovat olemassa olevissa kanavissa (esim. YouTube, Facebook, internet-sivut) sisällöt haetaan automaattisesti ”seinälle”.
Käytännön askeleita 1. pilotin teema ”Imatrankoski”, vetäjänä Janne Hinkkanen 1. pilotin ensimmäinen versio julki joulu- tammikuussa Muita pilotoitavia Some-seinän sisältöjä ei vielä päätetty eikä aikataulutettu, ehdotuksia otetaan vastaan
Miten mukaan? Gosaimaa Oy:n lähettää syksyn 2010 aikana internet-sivujensa päivityslomakkeet sähköpostilla yrittäjille päivitä yritystietosi ajantasalle! Imatrankoski-pilotista voi olla yhteydessä suoraan Janne Hinkkaseen (Imatra Express) tai ottamalla yhteyttä Saimaan amkin projektipäällikkö Mika Tonderiin puh