Osaamisperustaisuus korkeakouluissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto •Laajuus opintopistettä •Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat.
Advertisements

Rakennusmestarit ja –insinöörit työnjohtajina ja asiantuntijoina
Yli puolella metsäteollisuuden henkilöstöstä tekniikan alan koulutus LÄHDE: EK:n palkkatilasto, 2. neljännes 2012.
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Suomen koulutusjärjestelmä
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
PK-kehittämispalvelut
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Collaborative Creation of SME- business Intelligence in Russia FIRST 2011 Maija Kärnä OVET-seminaari
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
OSAKE-HANKE Piia Palmroth Jyväskylä
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Hämeen ammattikorkeakoulu 2014
Osaamisperustainen opetussuunnitelma korkeakouluissa
Hämeen ammattikorkeakoulu AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Agrobiotalouden innovaatioyhteisö Ari Sivula Projektipäällikkö.
Ammattikorkeakoulujen talous- ja hallintopäivät Rehtori Arto Karjalainen.
Tekniikan koulutus OULUN AMMATTIKORKEAKOULU. Oamkista valmistuu informaatioteknologian, energian ja automaation, konetekniikan sekä rakentamistekniikan.
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Löydänkö näistä unelmani?
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Yhteistyöneuvottelu Rovaniemellä
Sosionomin koulutus ja TKI-toiminta nyt ja 2025 Sosiaalialan verkostopäivät ylitarkastaja Sanna Hirsivaara.
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
VIRTA-opintotietopalvelu
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Berliiniin! Euroopan korkeakoulutusalueen eteneminen
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esityksen transkriptio:

Osaamisperustaisuus korkeakouluissa HAMK 26.9.2012

Hankkeen tavoitteet osaamisperustaisten opetussuunnitelmien kehittäminen työelämä mukana luomassa osaamisperustaisuutta opsiin yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja työelämän organisaatioiden yhteistyö opsien kehitystyössä vakiintuu tutkinnot vastaavat Bolognan prosessin viitekehystä tutkinnon nopeampi valmistuminen ja työllistyminen koulutusta vastaaviin tehtäviin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välinen yhteistyö tutkintojen sisältöjen ja rakenteen tarkastelussa syvenee liikkuvuus yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen eritasoisten tutkintojen välillä sekä elinikäinen oppiminen toteutuvat käytännössä

Toimenpiteet 2012-2014 koulutukset ja konsultaatiot opsin kehittämisprosessissa arviointia ja palautetta opsin kehittämistyön etenemisestä rakenteellisen kehittämisen ja Bolognan prosessin tavoitteiden mukaisesti yhteistyöfoorumeja yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yleiseen ja alakohtaiseen työskentelyyn suunniteltavien tutkintojen sisältöjen ja rakenteen tarkastelemiseksi kansainvälisissä verkostoissa toimiminen valituilla koulutusaloilla eurooppalaisen liikkuvuuden näkökulman huomioimiseksi opetussuunnitelmien kehittämisessä tiedotusseminaarit työelämän edustajille ja sosiaalisille partnereille julkaisut: esitteet, raportti tutkintojen uudistamisen vaihtoehdoista korkeakoulujen käyttöön

5-6/12 8-12/12 1- 12/13 1-6/14 Aika Valtakunnallinen Alueellinen/AMK-kohtainen Koulutusvastuu/alakohtaisuus 5-6/12 - Projektisuunnitelman täsmentäminen - Projektitiimin kokoaminen - AMK -verkoston kokoaminen - Hankkeeseen osallistuvien alojen ja yhdyshenkilöiden nimeäminen - Alakohtaisten prosessien suunnittelu - Ammattikorkeakoulu- ja yliopistokumppanien etsiminen it-, kauppa- ja rakennusaloille. 8-12/12 Osaamista opetussuunnitelmiin 9.10.2012 - Osaamisperustaisuuden ja työelämälähtöisyyden kriteerien luominen - Opetussuunnitelma-työn rakenteet - AMK -kohtaisten kehittämis-prosessien suunnittelu yhdessä AOKK:n osaamisperustaisuus tiimin kanssa - opetussuunnitelmien arviointi - oppilaitoskohtaiset OPS-seminaarit, työpajat ja konsultaatiot käynnistyvät Alakohtainen yhteistyöprosessi opetussuunnitelmien arvioimiseksi ja kehittämiseksi käynnistyy 1- 12/13 Alakohtaiset ja monialaiset seminaarit -Ops-työryhmät (opetus,tki,työelämä) toiminnan apuna: koulutukset, konsultaatiot, arvioinnit/palautteet Alakohtaiset seminaarit yliopisto ja ammattikorkeakoulukentälle työelämäverkostoineen ja työntekijä- työnantajajärjestöineen 1-6/14 - Päätösseminaari yhteistyöfoorumien tuloksista - KV-seminaari korkeakoulutuksen ops-työn kehittämisestä - Julkaisu - Koulutukset ja konsultaatioprosessit loppuun - Alueelliset levitysseminaarit alakohtaisen (amki&yo) kehittämistyön tuloksista Alakohtaiset levitysseminaarit

KV-verkosto: eurooppalainen liikkuvuus Yhteistyöfoorumit TY HAMK Fuas foorumit: -koulutusvastuu? - painoalat? TaY? LAMK Alakohtaiset foorumit (amkit, yt, yhteistyö-yritykset,työnantaja- ja tekijäjärjestöt) TTY? Laurea Alakohtaiset foorumit ja kehittämisryhmät (amkit ja yt, yhteistyöyritykset sekä työnantaja/-tekijäjärjestöt ) IT Rakennus Liiketalous Kulttuuri Aalto? KTAMK LTY? TuAMK JY? Saimia OY? KV-verkosto: eurooppalainen liikkuvuus DIAK?

HAMK - FUAS HAMKin toimijat hankkeessa? (raportointi-laskennalliset kust.) FUAS-yhteiset raamit ops-työlle – kaikille yhteiset seminaarit? FUAS – koulutusvastuukohtaiset / painoalakohtaiset seminaarit ? Ammattikorkeakoulukohtaiset koulutukset/työpajat ja konsultaatiot, arvioinnit/palautteet? Ops-seminaari ja ops-neuvottelut? Teemoja? Moduulirakenteinen ops Osaamisperustaisuuden toteutuminen opetussuunnitelmassa Arviointi ja osaamisperustainen ops Arviointikäytänteet ja osaamisperustainen ops Työelämälähtöisyys ja osaamisperustainen ops

AMK Tekniikka Liiketalous Sos- & terveys Kulttuuri Luonnonvara HAMK Kone Rakennus Tietotekniikka Automaatio Logistiikka Bio- ja elintarvike Kestävä kehitys Liiketalous ja tietojenkäsittely Sosiaaliala Hoitotyö Muotoilu Metsä Maatalous Puutarha Maisemasuunnittelu LAMK Laurea Tietojenkäsittely Turvallisuusala KTAMK Konetekniikka Sähkö Tuotantotalous Kuvataide Viestintä? TuAMK Elektroniikka Sähköinen liiketoiminta Saimia Ensihoito,fysio-terapia, sai-raanhoitaja, terveydenhoitaja toiminta-terapia