Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen 18.4.2012 Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sivistyksen työryhmä / Markku Hyttinen K-U selvityksen ohjausryhmä
Advertisements

Puun alla Ei elämä aina hymyile, ei näytä kauniita kasvojaan. Toisinaan pilvilinnat pirstoutuvat, rojahtavat korkeuksistaan kovalla kolinalla. Vaan hetken.
Organisaatiokaavio 2013.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Imatran hyvinvointipalveluiden organisaatiouudistus
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI PALVELUORGANISAATIO
Toiminnanjohtaja Ville Kuusinen Helsinki
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Nuorten palvelut kuntauudistuksen pyörteissä/ jälkimainingeissa Johanna Siekkinen Nuorisotoimenjohtaja.
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
TAUSTA Siuntion perusturvapalvelut on tuotettu Lohjan, Siuntion, Inkoon ja Karjalohjan yhteistyönä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueella.
Hyvinvointitoimikunnan tehtävät ja rooli Kaupunginhallitus Ma
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
Sopimusohjaus ja tilaajalautakuntien tehtävät
Tilaaja-tuottaja-toimintatapa hyvinvointitoimijat.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Anna-Riitta Airaksinen vs. vanhuspalvelujohtaja
Kouvolan kaupungin palvelustrategia Henkilöstövaikutukset 24
Keskusvaalilautakunta
Kaupunginvaltuusto Keskusvaalilautakunta Tarkastuslautakunta Kaupunginhallitus Liikelaitokset Konserniyhtiöt Kaupunginjohtaja Sisäinen valvonta.
Lautakuntatyön tulevaisuus. Kuntien lautakunnat toimialoittain
Toimialojen asiakasprosessit ja toiminnanohjauksen tukiprosessit alkaen (KV §135/13)
Annikki Niiranen1 Hyvinvointipalvelujen lautakunnat.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Sosiaali- ja terveydenhuollon eri-ikäisten peruspalvelut
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Perusturvakuntayhtymä Akseli Organisaatiokaavio. Perusturvakuntayhtymä Akseli Tarkastuslautakunta 6 jäsentä Yhtymähallitus 9 jäsentä kuntayhtymänjohtaja.
Sivistystoimiala Ohjaamoja on erilaisia Kanuuna-seminaari Jaana Lehtinen.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
HealthHUB Mika Vuori Tampereen kaupunki
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2015
TEAviisarin käyttökoulutus klo
10 Kunta pitää huolta asukkaistaan s
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tulevaisuuden näkymät alueella
Avoimen hallinnon toimintaohjelma Avoimuuden edistämisen käytäntöjä Imatran kaupungilla
Suomenkielinen ja ruotsinkielinen
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSPALVELUJEN TOIMIALA Kaupunginvaltuusto
Vuosikello 2017 Valtuusto (TA 2017) Kunnanhallitus 16.1.
Kemijärven kaupungin organisaatiorakenne
Luottamushenkilöorganisaation rakenne
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2016
Malli B Pihtipudas Kaupungin-/kunnanvaltuusto Keskusvaalilautakunta
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
A) Nykyinen luottamushenkilöorganisaatio
Perusturvapalvelujen toimialan organisaatio VT
Tiedonkeräämisen ja talouden ja toiminnan kohtaamisn haasteet
Hyvinvointijohtamisen rakenteet
(yksilöasioiden jaosto)
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
(yksilöasioiden jaosto)
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Terve kunta -vERKOSTOPÄIVÄT
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2020?
Perusturvapalvelujen toimialan organisaatio VT
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista vuonna 2017
Opiskeluhuollon palvelut
Organisaatiokaavio 2018.
Lasten ja nuorten seksuaalinen kaltoinkohtelu ja väkivalta
LAPSIBUDJETOINTI.
Perusturvapalvelujen toimialan organisaatiO VT
PUHEENJOHTAJIEN TAPAAMINEN
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointipalvelut – tilaajalautakunnat Vaihtoehtoisia malleja Tiina Kirmanen Kirjoita tähän päivämäärä ja muuta tarpeellista tietoa

Yhteenveto vaihtoehtoisista malleista Vaihtoehdot:Lautakunnat ja niiden koko (arvio bruttomenoista ta 2012 perusteella) 1. Lähes nykyinen (lainsäädäntöön perustuva) malli Sivistyslautakunta (n. 45 M€) Sosiaali- ja terveyslautakunta (n. 97 M€) 2. Yhden lautakunnan malliHyvinvointipalveluiden lautakunta (n. 142 M€) 3. Osittainen elämänkaarimalli kolmen lautakunnan mallina Lasten ja nuorten sekä vapaa-aikapalveluiden lautakunta (n. 51 M€) Ikäihmisten lautakunta (n. 21 M€) Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunta (?nimi) (n. 61 M€) 4. Osittainen elämäkaarimalli kahden lautakunnan mallina Lasten ja nuorten sekä vapaa-aikapalveluiden lautakunta (n. 51 M€) Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunta (?nimi) (n. 82 M€) 5. Joku muu malli?

Vaihtoehto 1. Lähes nykyinen (lainsäädäntöön perustuva) malli: Sivistyslautakunta Varhaiskasvatus - Perhepäivähoito, päiväkodit, esiopetus Opetuspalvelut - Perusopetus, lukio Vapaa-aikapalvelut -Kulttuuri, liikunta Sosiaali- ja terveyslautakunta Lasten- ja nuorten kehitystä tukevat palvelut - Hyvinvointineuvola, Perheneuvola, oppilashuolto, koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto, nuorisopalvelut, Nuorten asema ja nuorten työryhmä, lastensuojelu Vanhuspalvelut - kotihoito, tehostettu palveluasuminen, pitkäaikaishoito Psykososiaaliset palvelut - mt- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut, aikuissosiaalityö ja työllistäminen Terveyspalvelut - avoterveyspalvelut, suun terveydenhuolto, kuntouttavat palvelut, sairaalahoito Erikoissairaanhoito

Vaihtoehto 2. Lähes nykyinen (lainsäädäntöön perustuva) työnjako Edut tavallaan selkeä, tuttu jaottelu Haitat Ei noudattele palvelurakennetta ja asiakkuusprosesseja Kooltaan aika erikokoiset, sotelautakunnan budjetti n. 68 % hyvinvointipalveluista

Vaihtoehto 2. Hyvinvointipalveluiden lautakunta – yhden lautakunnan malli Edut Kokonaisvaltaisuus, linjaa kaikki hyvinvointipalvelut ”vauvasta vaariin” Haitat Käsiteltävien asioiden laajuus suuri, suuri osa kaupungin palveluista Ennättääkö lautakunnan jäsen perehtyä näin laajaan asioiden määrään? vrt. teknisen lautakunnan koko päätösvallan ja budjetin suhteen

Vaihtoehto 3. Osittainen elämänkaarimalli kolmen lautakunnan mallina: Lasten- ja nuorten sekä vapaa-aikapalveluiden lautakunta Varhaiskasvatus - Perhepäivähoito, päiväkodit, esiopetus Opetuspalvelut -Perusopetus, lukio Lasten ja nuorten kehitystä tukevat palvelut - Hyvinvointineuvola, Perheneuvola, oppilashuolto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, nuorisopalvelut, Nuorten asema ja nuorten työryhmä, lastensuojelu Vapaa-aikapalvelut -Kulttuuri, liikunta Ikäihmisten lautakunta Vanhuspalvelut - kotona asumista tukevat palvelut ja kotihoito, tehostettu palveluasuminen, pitkäaikaishoito Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunta (?nimi) Psykososiaaliset palvelut - mt- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut, aikuissosiaalityö ja työllistäminen Terveyspalvelut - avoterveyspalvelut, suun terveydenhuolto, kuntouttavat palvelut, sairaalahoito Erikoissairaanhoito

Vaihtoehto 3. Osittainen elämänkaarimalli kolmen lautakunnan mallina Edut Noudattelee elämänkaariajattelua – lautakunta voi keskittyä tiettyjen kuntalaisryhmien palveluihin Noudattelee palvelurakennetta ja asiakkuusprosesseja Haitat Lautakuntien alueet eri suuruisia, ikäihmisten lautakunta pieni verrattuna kahteen muuhun Palveluprosessien pirstoutumisen vaara (vanhuspalvelut erillään muusta terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä)

Vaihtoehto 4. Osittainen elämänkaarimalli kahden lautakunnan mallina: Lasten- ja nuorten sekä vapaa-aika- palveluiden lautakunta Varhaiskasvatus - Perhepäivähoito, päiväkodit, esiopetus Opetuspalvelut -Perusopetus, lukio Lasten ja nuorten kehitystä tukevat palvelut - Hyvinvointineuvola, Perheneuvola, oppilashuolto, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, nuorisopalvelut, Nuorten asema ja nuorten työryhmä, lastensuojelu Vapaa-aikapalvelut -Kulttuuri, liikunta Terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunta (?nimi) Vanhuspalvelut - kotihoito, tehostettu palveluasuminen, pitkäaikaishoito Psykososiaaliset palvelut - mt- ja päihdepalvelut, vammaispalvelut, aikuissosiaalityö ja työllistäminen Terveyspalvelut - avoterveyspalvelut, suun terveydenhuolto, kuntouttavat palvelut, sairaalahoito Erikoissairaanhoito

Vaihtoehto 4. Osittainen elämänkaarimalli kahden lautakunnan mallina: Edut Noudattelee elämänkaariajattelua Noudattelee palvelurakennetta Lautakunnat ovat melko samankokoisia budjetiltaan ja päätösvallaltaan Kokonaisvaltainen palvelujen suunnittelu Haitat ?

Vaihtoehto 5. Joku muu malli

Yksilöasianjaosto Tilaajalautakunnat (1-3 lautakuntaa) delegoivat päätäntävallan yksilöasioista yhdelle jaostolle Yleisimmät käsiteltävät asiat: Oikaisuvaatimukset viranhaltijoiden päätöksistä Kantelut Oppilaiden erottaminen koulusta Asetetaan hallintosäännössä, lautakunnat nimeävät edustajansa. Jäseniä pj jäsentä