Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aikakauslehdet ja Internet Mervi Raulos TNS Gallup Oy.
Advertisements

Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Verkonkäytön ongelmat
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT:n projekti Jenna Julkunen, Iisa Harju & Riina Harju
Ubiikki nuorisotyössä Mikko Vähätalo Tulevaisuuden tutkimuskeskus Turun yliopisto
OIKEUS LEIKKIIN, LEPOON JA VIRKISTYKSEEN - kuudesluokkalaisten käsityksiä Lapsen oikeuksien päivä
LAPSET JA INTERNET Miten suojella lapsia Internetin vaaroilta?
Tietotekniikka on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Virtuaalimaailmat Tekijät:
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
YV9TV1-07 Mikron käyttöönotto ja ylläpito Juha Korhonen
Turun normaalikoulun lukio
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Verkkotaitokoulutus Aloitus. Koulutuksen sisältö Verkonkäytön perustaitoja (3.11.) Tiedonhaku verkossa (10.11.) Työnhaku verkossa (17.11.) Asiointi ja.
Tiedonhaku Internetistä
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Lastensuojelun avohuollon tukitoimet vuotiaille Keski- Suomessa Opinnäytetyö Jyväskylän ammattikorkeakoulu Jyväskylän ammattikorkeakoulu Sini Moberg.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Viestintätutkimuksen nykytila: Suomi Juha Herkman & Miika Vähämaa, Helsingin yliopisto, Viestinnän tutkimuskeskus CRC.
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Tutustumispäivä  8.00 aamukahvi  8.05 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.10 Kuparivuoren koulussa opiskelusta, Vesa Malin  8.40 oppilaan.
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
Hakkerointi.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
Punainen: tunteet, vaistot - Millaisia tunteita ja tuntemuksia tehtävä herättää? Musta: varovaisuus, arviointi, kriittisyys - Mitkä ovat ehdotuksen hyvät.
Polkuja –hankkeen näkökulma toisen asteen motivaation mittaamiseen Sami Määttä Jyväskylän yliopisto ja Niilo Mäki Instituutti Elisa Salmi Niilo Mäki Instituutti.
2000-luvun medialukutaito MikkoAleksiMatias.  Sosiaalisen median räjähdysmäinen kasvaminen nykymaailmassa on muuttanut merkittävästi perinteistä joukkoviestintää.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Lapset ja nuoret tietokoneen käyttäjinä Historioitsijan näkökulma Digitaalinen kulttuuri Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen laitos Porin yliopistokeskus.
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Kieliteknologian verkosto (KIT)
Sosiaaliset mediat alakoulussa
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Nuoret ja trendit -tutkimus
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011

Lapset ja Internet

 Ääretön määrä tietokoneita yhdistettynä toisiinsa  Sai alkunsa 1960-luvulla  Suunniteltiin armeijan viestintäjärjestelmäksi Arpanet  Nykyään internetiä ja tietokonetta käyttävät eniten lapsiperheet Mikä on Internet?

 Lasten internetin käyttö on lisääntynyt huimasti  Internet vaikuttaa vahvasti lasten ajankäyttöön  Lapset käyttävät verkkoa tiedonhakuun, viihdetoimintaan ja sosiaalinen yhteydenpitoon  Lapset kokevat internetissä positiivisia sekä negatiivisia kokemuksia Lasten internetin käyttö

Lasten näkökulma internetin käyttöön Hyviä puolia +  Tukee lasten kasvamista sekä kulttuurista omaksumista  Internetin hallinnan osaamista pidetään tärkeänä tulevaisuutta ajatellen Huonoja puolia -  Internetin liikakäyttö ja sen seuraukset  Sisällön haitallisuus  Haitallisille sivuille on esteetön pääsy  Lasten hyväksikäyttö

 Lapsiperheiden tietokoneiden ja internetin hankinta perustuu hyötynäkökulmiin Työ ja opiskelu Halu pysyä yhteiskunnassa kehittyvän tekniikan perässä  Mediat korostavat lasten internetin käyttöä  Suomen kouluissa on erinomaiset mahdollisuudet tietotekniikan käyttöön Lapsiperheiden internetin käyttö

 Tutkimukset alkoivat 2000-luvulla  Lapset käyttävät tietokonetta: pelaamiseen (91 %) piirtämiseen (63 %) Internetissä surffailuun (53 %) koulutehtävien tekoon (15 %)  käyttö kavereiden ja sisarusten kanssa eniten yksin (84 %) vähiten vanhempien kanssa Tutkimuksia lasten internetin käytöstä