Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011
Lapset ja Internet
Ääretön määrä tietokoneita yhdistettynä toisiinsa Sai alkunsa 1960-luvulla Suunniteltiin armeijan viestintäjärjestelmäksi Arpanet Nykyään internetiä ja tietokonetta käyttävät eniten lapsiperheet Mikä on Internet?
Lasten internetin käyttö on lisääntynyt huimasti Internet vaikuttaa vahvasti lasten ajankäyttöön Lapset käyttävät verkkoa tiedonhakuun, viihdetoimintaan ja sosiaalinen yhteydenpitoon Lapset kokevat internetissä positiivisia sekä negatiivisia kokemuksia Lasten internetin käyttö
Lasten näkökulma internetin käyttöön Hyviä puolia + Tukee lasten kasvamista sekä kulttuurista omaksumista Internetin hallinnan osaamista pidetään tärkeänä tulevaisuutta ajatellen Huonoja puolia - Internetin liikakäyttö ja sen seuraukset Sisällön haitallisuus Haitallisille sivuille on esteetön pääsy Lasten hyväksikäyttö
Lapsiperheiden tietokoneiden ja internetin hankinta perustuu hyötynäkökulmiin Työ ja opiskelu Halu pysyä yhteiskunnassa kehittyvän tekniikan perässä Mediat korostavat lasten internetin käyttöä Suomen kouluissa on erinomaiset mahdollisuudet tietotekniikan käyttöön Lapsiperheiden internetin käyttö
Tutkimukset alkoivat 2000-luvulla Lapset käyttävät tietokonetta: pelaamiseen (91 %) piirtämiseen (63 %) Internetissä surffailuun (53 %) koulutehtävien tekoon (15 %) käyttö kavereiden ja sisarusten kanssa eniten yksin (84 %) vähiten vanhempien kanssa Tutkimuksia lasten internetin käytöstä