TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja. 21.1.2013.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Obscure Entertainment
Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Jumalan kanssa.
Tuulivoimaloiden vaikutus valvontasensoreihin toteutettu tutkimusprojekti Markku Sipilä, VTT.
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
(Made By: Jouko ja Mikko Pynnönen)
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Viestintä, tiedottaminen ja vuorovaikutus
Nykytaide -Mitä se on?.
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
3D -virtuaalihahmon animointi liikkeenkaappaustekniikkaa käyttäen
Valtteri Suominen Deviantart.
SLS vaalii ja kehittää Suomen ruotsinkielistä kulttuuriperintöä.
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Helsingin kaupunginkirjaston kokemukset lukulaitteiden lainauksesta ja digisisällön neuvotteluista.
Suomalainen tietoyhteiskunta ja opetusteknologia • Tämän päivän suomalainen koulu  Innovatiivinen  Antaa mahdollisuuksia sekä opettajalle että oppilaalle.
Projekti Kerava Keravan taidemuseo Sinkka. Johdanto  Tarkoituksena oli luoda keravan taidemuseo (Sinkan) pyynnöstä sähköinen kyselylomake heidän aikaisemman.
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
Kaunokirjallisuuden verkkopalvelu Seinäjoki
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
Onnistunut tapahtuma -päivä
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Projekti ja siinä työskentely
SEKALAISIA KOIRAKUVIA. Täältä tulee Jyrä, ja jyrää kaiken!
Ko-Ke-Va Käsityön taiteen perusopetus aikuisille
Sähköinen kirja oppimisympäristönä
Huomioita Kuopion ilmastopoliittisesta ohjelmasta Mikko Pohjola, THL, Kuopio.
Heidi Hildèn & Vesa Ylisaari P709SNA.  UFC  Vapaapaini  YMS…
Elektroninen kiusaaminen
Katsotaan, sanoi lääkäri!
Museoliitto, Tampere, KULTTUURIVIENNIN TUKIVERKKO TIEDOTUSVÄYLÄNÄ.
1.
LAMK Outdoors Finland Etelä Aktiviteettisivuston lanseeraustutkimus 2013 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE.
Lihavuus on onnellisten hetkien kertymää....
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Punaisen Ristin vaikuttamistyö Miten se näkyy senioritoiminnassa?
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus 1 II Uusien sukupolvien vastaanotto; ja yhteisyyssuhteet Loving I Elannon.
Tiedon esittäminen.
Ikali Karvinen, TtT, sh AMK Diakonia-ammattikorkeakoulu
Creative Commons ja yhteisöttömän aineiston lumo Tietoisku Jari Sarja Otavan Opisto.
Maahanmuuttaja vapaaehtoistyössä Alain Minguet Joensuun seudun luonnonystävät ry puheenjohtaja VAIKUTA – HARRASTA – AUTA Vapaaehtoistoiminta nyt! Perjantaina.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
LAMK Aktiviteettioppaat Lanseeraustutkimus 2012 T IEDOSTA M ENESTYS INNOLINK RESEARCH OY TAMPELLAN ESPLANADI 2, 4.krs, TAMPERE FREDRIKINKATU 34 B.
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
Metsänhenkeä etsimässä Prosessikuvaus Metsänhenki-naamiosta Katariina Kinnunen 2007.
Tekesin ja innovaatiotoiminnan vaikutukset 2014
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Kuvaus – Kamera - Käy. Ideoidaan. Suunnitellaan. Käsikirjoitetaan. Kuvataan. Näytellään. Editoidaan. Esitetään. Arvioidaan.
Kirjallisuuden lajeja
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Akira Elokuvalukupiiri Ohjaaja Katsuhiro Ōtomo. Japanissa teattereihin Sijoittuu tulevaisuuteen vuoteen 2019 atomipommin tuhoamaan.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Työssäoppimisjakson seuranta ja ohjeistus sosiaalisen median avulla Tampere Toni Vesterinen WinNova.
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Liikeidean esittelyohje
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ops seminaari Askola.
Analyysissä huomioitavaa
RAAMATUN TUTKIMUS.
TEKIJÄNOIKEUDET HS maaliskuu 2017:.
Mitä uskonto on?.
Mikä tai mitä on Youtube?
Esityksen transkriptio:

TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja

TUTKIMUSPROJEKTI ”TEATTERI MEDIANA” (Tutkivan teatterityön keskus ) - Tutkimus käyttää materiaalinaan suomalaisia teatteriesityksiä, tallentaa niitä digitaalisesti, kehittää niitä eteenpäin kokonaan uusiksi teoksiksi – ”teatterivideoiksi”. - Teatterin työtapoja sovelletaan elokuvalliseen kameratyöhön ja päinvastoin. Samalla tutkimus pohtii myös teatteriesitystallenteen kulttuurihistoriallisia vaikutuksia, mutta ennen kaikkea visioi ja tuottaa teatteriin uusia, digitaalisia evoluutio- ja selviämismahdollisuuksia. - Projektin tunnetuimmat teokset lienevät televisioversiot Kansallisteatterin ”TUNTEMATON SOTILAS” ja Tampereen Teatterin ”KOHTI KYLMEMPÄÄ” esityksistä. Esittävä kanava tuolloin oli YLE TEEMA (2008)

- Teatteriesitys ei ole medium jollekin muulle tai jotakin muuta varten. Siinä muistaminen tapahtuu toisin. Heiner Muller: ”Kun luomet avautuvat katseen ja katseen välisenä aikana” - Teatteri on historiallinen muistitila. Teatterin muistitila ei ole kuitenkaan historiaa, välitöntä poliittista esittämistä tai informaatiovarastoa. Teatterin medialuonne – lähtökohtana muisti ja ruumiillisuus - Teatteri tarjoaa muistityötä ruumiille. Teatteriruumis eroaa illuusion kohteena olevista kuvatuista, valokuvatuista ja jäljitellyistä ruumista. Näyttelijässä avautuu aina oman lajin historia ja minän (näyttelijä) ja muiden (katsoja) välissä vallitseva yhteys.

Teatteri mediakeskustelussa – ”Post dramatic theatre” Hans-Thies Lehmann Jos sähköinen (ja painettu) media sijoittuu ajan ja kuoleman tuolle puolen, niin teatterissa lähettäjä ja vastaanottaja vanhenevat, siis kuolevat, yhdessä. Teatteri perustuu tässä mielessä antautumiseen kuolemalle – siis elämän elettävyydelle. Elokuva (kuva) voi näyttää kuolemisen, mutta teatterin teemana on pelko ja riemu muutoksesta. - ”Teatteri on aina ollut medium erityisenä esittämisteknologiana, josta uusin mediateknologia on voinut esittää vain tuoreimman version.” - Kun muut mediat käyttävät uusinta teknologiaa oman viestinsä välittämiseen, niin teatteri voisi olla näiden teknologioiden rituaalin tapahtumisen paikka: se missä ne voivat pohtia yhdessä yleisönsä kanssa olemustaan, olemistaan ja mahdollisia merkityksiään.

5 TEATTERITRAILERIT tutkimuksessa Teatteri mediana Trailerikilpailut 2008 ja 2009 Opinnäytteitä (mm.Valtteri Auvinen TAMK 2010) n.pdf?sequence=1 n.pdf?sequence=1 “Stage play trailer”, “Theatre trailer”. Kansainvälinen ulottuvuus. 5

6 TEATTERITRAILERI ? Mitä se ei ole? Mitä se voisi olla? MIkä on sen tarkoitus tai “job to do”? Trailerin luonne? Markkinointi vai taide? Kenelle, miten ja missä? 6