1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Nuoria etsimässä keväällä 2013 • Tiedotus alueellisille toimijoille mm. avoterapeutit, avohuollon ohjaajat, kuntoutusohjaajat, oppilaitokset • nihkeesti.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Läpsy- läpäisyn syventäminen (jatkohankkeelle vuodelle 2013 saatu alustava päätös) Toteuttajataho: Sastamalan koulutuskuntayhtymä.
Ronnie Djupsund Miten käy monialaisilta nuorten ohjaus- ja palveluverkostoilta rock’n roll.
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
KOULUTUSTAKUU.
Mohammed Kertoo itsestään:
Vieraskieliset koulutusohjelmat - yhteistyön kehittäminen Ulla Weijo
Ammatillinen koulutus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
BPW Finland UUSIA AJATUKSIA TOIMINNASTAMME - MITEN NE TOTEUTETAAN Leena Roivas Puheenjohtaja
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Holma 23.9 –  Mitä alueelle kuuluu?  Mitä päihdeaiheisia asioita alueella on?  Mitä hyvää alueella jo tehdään?  Mitä pitäisi vielä tehdä nuorten.
Sosiaalialan asiantuntijapäivät Vanha Satama
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittäminen –hanke nykytila ja tulevat toimet Ulla Poutiainen
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
SARANA Oppimisen tukemisen keskus Koulutuskeskus Agricolassa 2012 Pirkko Naukkarinen Tehostetun ohjauksen Sarana- malli.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Nuoren turvapaikanhakijan polku Pudasjärvellä
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
OPISKELIJAN ITSEARVIOINNIN OHJAUS. ITSEARVIOINTI PERUSTUU SÄÄDÖKSIIN  opiskelijan itsearviointia säätelee laki ammatillisesta koulutuksesta (2005) 
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ Onnistuivatko opit ? Markus Seppelin Sosiaali- ja terveysministeriö Onnistuvat opit –hankkeen valvoja.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Kattilamatka Kameruniin - köyhien naisten oikeus omiin tuloihin ja ruokaturvaan Marttaliitto ry 2013.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus Team UNITT a Yksilölliset istuimet
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
ONNISTUVAT OPIT – YHTEISTÄ VASTUUTA NUORTEN PALVELUIHIN Sosiaali- ja terveysministeriön tilaama Onnistuvat opit -juurruttamishanke on kahden vuoden ajan.
InNoste-palvelupiste (02)
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Aloitusseminaarin ohje
Ammatillinen koulutus
Pirkanmaan koulutus- ja työmarkkinoiden tulevaisuus Tulevaisuus Pirkanmaalla -ennakointikoulutus Jari Järvinen Foredata Oy
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Ajasta ja paikasta riippumaton työ Case Liikennevirasto Työnteon monet tilat, VM
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Huoltajakysely lukuvuoden opiskelijoille
Ohjaamo Porvoo/ Navigatorn Borgå
Lasten ja nuorten asiantuntijaryhmän näkökulma
Esityksen transkriptio:

1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän” kuulumiset. Jälkiohjaus-/yhteishakuinfot tuo avun ja tiedon lähelle. Ryhmänohjaajien koulutus. Miten toteutetaan, sisältö, kesto? Tarvitaan yhteistä foorumia, seurantaa ja jatkokoulutusta! Ryhmänohjaajan rooli koko ajan tärkeämpi! Tahtoa nuorten tukemiseen löytyy! Hyvä että huomioitu 8-luokkalaiset. Miten olisi toiminnallinen tutustumispäivä heidän vanhemmilleen? Liian nopeasti ammattiin? Aivot kehittyvät/kypsyvät 25 vuotiaaksi asti Ohjuksen toiminnan jatkuminen. Mikä on oikea paikka? Mihin ohjukseen ohjattu nuori ohjataan jatkossa? Miten ohjuksen toiminta muotoutuu jatkossa? KASEDin toimintamuotojen vakiintuminen on hyvä asia Maahanmuuttajien huomioiminen /huomioimattomuus projekteissa? Miten tavoittaa se n. 15% nuorista, joita ei tavoiteta? Miten saada nuori kiinnittymään verkkoon? Ohjataan nuorta ennakoivasti?

2 Päätösseminaarin ryhmätyöt Projektien hyvät käytänteet toteutuu Omniassa, myös projektin päätyttyä Ryhmänohjaajien koulutus. Miten toteutetaan, sisältö, kesto? Tarvitaan yhteistä foorumia, seurantaa ja jatkokoulutusta! Ryhmänohjaajan rooli koko ajan tärkeämpi! MOKO -projekti. Mikä on? Intoa lisää! Projektin ajatusten ja opettajien ajatusten yhdistäminen. Ohjausta henkilöstölle Miten projektin hyvät käytänteet jäävät elämään -> SEURANTA, SELVITYKSET. Terveiset: Joustavuus koulutuksen järjestämisessä. Lait keskeyttämisvaarassa olleille, joiden ammatinvalinta epävarma – Linjan vaihto Osa ohjuksen toimintatavoista työpajojen yhteyteen – Miten toiminta jatkuu? Ohjaustyön kannalta: Millä tavalla jatkossa tarkoitus kehittää ryhmänohjaajien kouluttamista? (asenteiden muuttaminen) Sitoutuminen ryhmänohjaukseen Vaihtoehtoisuuden hyväksyminen – ei voida ajatella, että amm. koulutus on se ainoa. ESR; Hyvät käytänteet –projektit ryhmänohjaajan varten tehty sitoutuminen opetustyöhön on avainkysymys. Hyödynnettäisiin jo olemassa olevia tehtyjä töitä. Mitä muuhun opettajien perustyöhön? Myös ammatillisuuteen kasvaminen (=kasvatustehtävä) Maahanmuuttajien huomioiminen /huomioimattomuus projekteissa? Miten tavoittaa se n. 15% nuorista, joita ei tavoiteta? Miten saada nuori kiinnittymään verkkoon?

3 - Päätösseminaareissa kristallisoituu, kuinka paljon projekteissa on saatu aikaan. Kuinka suuri itse asiassa koko projekti on! - Huoli projektin eteenpäin menemisestä - Kokonaisuus tullut selväksi seminaarissa - Verkostot ja niiden kehittyminen - Projektikansio jää jäljelle - Huoli pudonneista opiskelijoista > Erokirjeen mukana ohjus-esite > Mitä projektin jälkeen? - Projektin avulla ____ konkreettisesti OPH - Tiedon antaminen nuorelle päätöksenteon tueksi ”kriittisessä vaiheessa” - TÄRKEIN: Verkostoyhteistyön tärkeys ja miten nuori löytää tarjolla olevan tuen! Projektihenkilöstön osaamisen käyttöä jatkossa? Miten saadaan hyödynnettyä? Kuka hoitaa nuoren, joka ei hae mihinkään peruskoulun jälkeen? Onko tämä väliinputoajien joukko suuri? Kenen vastuulla? Nuorilta puuttuu unelmat, siksi eivät näe syytä hankkiutua koulutukseen Loppu Projektihenkilöstön osaamisen käyttöä jatkossa? Miten saadaan hyödynnettyä? Kuka hoitaa nuoren, joka ei hae mihinkään peruskoulun jälkeen? Onko tämä väliinputoajien joukko suuri? Kenen vastuulla? Nuorilta puuttuu unelmat, siksi eivät näe syytä hankkiutua koulutukseen