TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
AKTIIVILOMAKE - opiskelijaseurannan väline
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Kauppakatu 28 B 3.krs, (Kauppakeskus Aapeli)
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
PRIIMA -kehittämispäivä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Vaasan rannikkoseudun oppisopimustoimisto
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Työpaikkaohjaajat valmentaen vahvoiksi
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Oppisopimuskoulutus Jouni Kyllönen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Omnian oppisopimustoimisto
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
YHDENMUKAISET LOMAKKEET
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OPPISOPIMUSKOULUTUKSEN JÄRJESTÄMINEN PIRKANMAALLA Tuula Hoivala, Långvik
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Työpaikkakouluttajan ABC
Tutkinnon suorittamisen problematiikka tietopuolisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta oppisopimuksessa Jyväskylä
Innova Länsi-Suomen akk
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Ritva Kareketo kouluttaja
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Nuorten Oppisopimuskoulutus
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA Vesa Talikka Vesa Laakso 8.4.2017

Mikä työtehtäväkartoitus on? Dokumentti  selkeyttää työpaikalla tapahtuvaa koulutusta Toimii muistilistana ammatin monipuolisista työtehtävistä Opiskelija pääsee tekemään tutkinnon kannalta keskeisiä työtehtäviä Perustuu tutkinnon perusteisiin 8.4.2017

Miten kartoitusta käytetään? Oppisopimuksen ennakkomarkkinoinnissa Jaetaan opiskelijakandidaateille (infot) Sähköpostitse opiskelijoille/työnantajille Selkeyttämään ammatin sisältöjä työnhaussa Ennen sopimuksen solmimista Varmistaa tutkinnon soveltuvuuden työpaikalle Selkeyttää ammatin sisältöjä kaikille osapuolille 8.4.2017

Miten kartoitusta käytetään? Opisk. ja työpaikkakouluttaja täyttävät yhdessä Ammatin sisällöt tutuiksi työtehtävinä Tavoitteet työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Oppisopimuksen aikana opiskelija ja kouluttaja Miettivät yhdessä työtehtäviä, jotka vaativat vielä harjoitusta  työnkierto Pysähtyvät arvioimaan ammattitaidon kehittymistä  opiskelijan arviointi ja koulutuskorvauksen haku Käyttävät ”treeniohjelmana” työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen 8.4.2017

Miten kartoitusta käytetään? Koulutuksen toteutussuunnitelman pohjaksi Oppisopimustoimisto Tietopuolisen koulutuksen järjestäjä Työpaikka 8.4.2017

Työtehtäväkartoitus Opiskelija ja työpaikkaohjaaja täyttävät yhdessä Työtehtäväkartoitusta ei käytetä Opiskelijan osaamisen arviointiin tutkintotilaisuuksissa Tutkintoa järjestävä oppilaitos Soveltaa tutkinnon ammattitaitovaatimuksia tutkintotilaisuuksissa (tutkinnon perusteet) Tekee tarkemman henkilökohtaistamisen, kartoitetaan opiskelijan osaaminen suhteessa tutkintoon On enemmän kuvaileva kuin tyhjentävä, käytetään työelämän kieltä EI kilpaile tutkinnon perusteiden kanssa Opiskelija ja työpaikkaohjaaja täyttävät yhdessä 8.4.2017

Viranomaistehtävän hoitaminen Työtehtäväkartoituksella varmistetaan Työpaikan soveltuvuus tutkinnon suorittamiseen Työnantaja sitoutuu tarjoamaan ammatin monipuolisia työtehtäviä Tutkinnon vaatimat työtehtävät Tiivistetysti Yksinkertaisesti Selkeästi Oppisopimuksen aikana Opiskelijalle ja työpaikkakouluttajalle selkeä harjoitusohjelma ammattitaidon hankkimiseksi Asiakasläheinen työkalu työpaikalla tapahtuvan koulutuksen seuraamiseen 8.4.2017

Viranomaistehtävän hoitaminen Työtehtäväkartoituksella Vastataan laaturaportissa esitettyihin vaatimuksiin oppisopimustoimiston suunnittelu- ja valvontatehtävistä Tarjotaan selkeä asiakirja työpaikalla tapahtuvan koulutuksen tukemiseen ja seuraamiseen 8.4.2017

Keskustelua Kysymyksiä 8.4.2017

TYÖTEHTÄVÄKARTOITUSRINKI 8.4.2017

Näin alkoi Työtehtäväkartoitusrinki Syksyllä 2009 L-S Opsojen kokous, Perniö Toimistot tekivät samoja asioita tahoillaan Erilaisia dokumentteja oli käytössä, jokaisella omansa Turku esitteli työtehtäväkartoitusta yhdeksi työkaluksi Perustava palaveri joulukuu 2009 Mukana 9 toimistoa Lounais-Suomesta Sovittiin toimistojen kesken yhteinen pohja Päätettiin kartoitusten tekemisen työnjaosta Moodle yhteiseksi materiaalipankiksi Tavoitteeksi asetettiin 50-kartoitusta 5/2010 mennessä 8.4.2017

Työtehtäväkartoitusten määrän kehitys toukokuu 2010  50 marraskuu 2010  70 maaliskuu 2011  100 toukokuu 2011  120 lokakuu 2011  141 Kaikki edellä mainitut kartoitukset on tehty oman työn ohella esiintyneeseen tarpeeseen 8.4.2017

Tällä hetkellä mukana olevat toimistot Forssan oppisopimustoimisto Helsingin oppisopimustoimisto Hyria oppisopimuskeskus Hämeenlinnan seudun oppisopimustoimisto Itä-Uusimaan oppisopimuskeskus Keski-Uudenmaan oppisopimuskeskus Koulutuskeskus Salpaus, oppisopimus Lapin oppisopimuskeskus Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä (Loimaa & Vakka-Suomi Loimaan oppisopimustoimisto Vakka-Suomen oppisopimustoimisto Länsi-Uudenmaan oppisopimuskeskus Omnian oppisopimustoimisto Raision oppisopimustoimisto Salon seudun oppisopimuskeskus SEDU aikuiskoulutus/Oppisopimuspalvelut Turun AKK oppisopimuspalvelut Turun oppisopimustoimisto Pirkanmaan oppisopimuskeskus Jyväskylän oppisopimuskeskus 8.4.2017

Miten kartoitusrinki toimii Ideana: ”tuomalla vähän, saat paljon” Ringille on laadittu yhteiset pelisäännöt Oppilaitokset ja työelämä mukana substanssi-asiantuntijoina Avoin rinki oppisopimustoimistoille Sitoutuu tekemään ja ylläpitämään kartoituksia Toimintaperiaatteita Vapaaehtoisuus Sitoutuminen toimintaan Mahdollisuus kokeilla ja tehdä johtopäätökset Omaehtoinen laadunvarmistus Moodlessa Keskustelufoorumi Moodlessa 8.4.2017

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ TOIMINNASTA Työtehtäväkartoitus on syntynyt tarpeeseen Oppisopimustoimistojen ja työnantajien yhteisesti hyväksi toteama Toimivasta yhteisestä käytännöstä sopiminen Työtehtäväkartoitus on kokemukseen perustuva Tiivistetty kuvaus ammatin vaatimista työtehtävistä Selkeä ja asiakasystävällinen Työkalu joustavaan oppisopimustoimintaan Ennen sopimusta Sopimuksen aikana Sopimuksen loppumetreillä 8.4.2017

JOHTOPÄÄTÖKSIÄ TOIMINNASTA Työtehtäväkartoitusrinki Ringin laajentuminen  toimiva käytäntö Rinki kokoontuu vähintään 2 krt/vuodessa Yhteiset keskustelut tapaamisissa ja Moodlessa Toiminta on itseohjautuvaa Toimistot toteavat hyödyn kokemuksen kautta Tarvitaan kartoitus tiettyyn tutkintoon  ryhdy toimeen Sisällöt ”koeponnistetaan” työpaikoilla Puutteista tai asiavirheistä reklamoidaan kartoituksen vastuuhenkilölle  päivitykset joustavia 8.4.2017

Keskustelua Kysymyksiä 8.4.2017