TYÖTEHTÄVÄKARTOITUKSET JA RINGIN TOIMINTA Vesa Talikka Vesa Laakso 8.4.2017
Mikä työtehtäväkartoitus on? Dokumentti selkeyttää työpaikalla tapahtuvaa koulutusta Toimii muistilistana ammatin monipuolisista työtehtävistä Opiskelija pääsee tekemään tutkinnon kannalta keskeisiä työtehtäviä Perustuu tutkinnon perusteisiin 8.4.2017
Miten kartoitusta käytetään? Oppisopimuksen ennakkomarkkinoinnissa Jaetaan opiskelijakandidaateille (infot) Sähköpostitse opiskelijoille/työnantajille Selkeyttämään ammatin sisältöjä työnhaussa Ennen sopimuksen solmimista Varmistaa tutkinnon soveltuvuuden työpaikalle Selkeyttää ammatin sisältöjä kaikille osapuolille 8.4.2017
Miten kartoitusta käytetään? Opisk. ja työpaikkakouluttaja täyttävät yhdessä Ammatin sisällöt tutuiksi työtehtävinä Tavoitteet työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen Oppisopimuksen aikana opiskelija ja kouluttaja Miettivät yhdessä työtehtäviä, jotka vaativat vielä harjoitusta työnkierto Pysähtyvät arvioimaan ammattitaidon kehittymistä opiskelijan arviointi ja koulutuskorvauksen haku Käyttävät ”treeniohjelmana” työpaikalla tapahtuvaan koulutukseen 8.4.2017
Miten kartoitusta käytetään? Koulutuksen toteutussuunnitelman pohjaksi Oppisopimustoimisto Tietopuolisen koulutuksen järjestäjä Työpaikka 8.4.2017
Työtehtäväkartoitus Opiskelija ja työpaikkaohjaaja täyttävät yhdessä Työtehtäväkartoitusta ei käytetä Opiskelijan osaamisen arviointiin tutkintotilaisuuksissa Tutkintoa järjestävä oppilaitos Soveltaa tutkinnon ammattitaitovaatimuksia tutkintotilaisuuksissa (tutkinnon perusteet) Tekee tarkemman henkilökohtaistamisen, kartoitetaan opiskelijan osaaminen suhteessa tutkintoon On enemmän kuvaileva kuin tyhjentävä, käytetään työelämän kieltä EI kilpaile tutkinnon perusteiden kanssa Opiskelija ja työpaikkaohjaaja täyttävät yhdessä 8.4.2017
Viranomaistehtävän hoitaminen Työtehtäväkartoituksella varmistetaan Työpaikan soveltuvuus tutkinnon suorittamiseen Työnantaja sitoutuu tarjoamaan ammatin monipuolisia työtehtäviä Tutkinnon vaatimat työtehtävät Tiivistetysti Yksinkertaisesti Selkeästi Oppisopimuksen aikana Opiskelijalle ja työpaikkakouluttajalle selkeä harjoitusohjelma ammattitaidon hankkimiseksi Asiakasläheinen työkalu työpaikalla tapahtuvan koulutuksen seuraamiseen 8.4.2017
Viranomaistehtävän hoitaminen Työtehtäväkartoituksella Vastataan laaturaportissa esitettyihin vaatimuksiin oppisopimustoimiston suunnittelu- ja valvontatehtävistä Tarjotaan selkeä asiakirja työpaikalla tapahtuvan koulutuksen tukemiseen ja seuraamiseen 8.4.2017
Keskustelua Kysymyksiä 8.4.2017
TYÖTEHTÄVÄKARTOITUSRINKI 8.4.2017
Näin alkoi Työtehtäväkartoitusrinki Syksyllä 2009 L-S Opsojen kokous, Perniö Toimistot tekivät samoja asioita tahoillaan Erilaisia dokumentteja oli käytössä, jokaisella omansa Turku esitteli työtehtäväkartoitusta yhdeksi työkaluksi Perustava palaveri joulukuu 2009 Mukana 9 toimistoa Lounais-Suomesta Sovittiin toimistojen kesken yhteinen pohja Päätettiin kartoitusten tekemisen työnjaosta Moodle yhteiseksi materiaalipankiksi Tavoitteeksi asetettiin 50-kartoitusta 5/2010 mennessä 8.4.2017
Työtehtäväkartoitusten määrän kehitys toukokuu 2010 50 marraskuu 2010 70 maaliskuu 2011 100 toukokuu 2011 120 lokakuu 2011 141 Kaikki edellä mainitut kartoitukset on tehty oman työn ohella esiintyneeseen tarpeeseen 8.4.2017
Tällä hetkellä mukana olevat toimistot Forssan oppisopimustoimisto Helsingin oppisopimustoimisto Hyria oppisopimuskeskus Hämeenlinnan seudun oppisopimustoimisto Itä-Uusimaan oppisopimuskeskus Keski-Uudenmaan oppisopimuskeskus Koulutuskeskus Salpaus, oppisopimus Lapin oppisopimuskeskus Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä (Loimaa & Vakka-Suomi Loimaan oppisopimustoimisto Vakka-Suomen oppisopimustoimisto Länsi-Uudenmaan oppisopimuskeskus Omnian oppisopimustoimisto Raision oppisopimustoimisto Salon seudun oppisopimuskeskus SEDU aikuiskoulutus/Oppisopimuspalvelut Turun AKK oppisopimuspalvelut Turun oppisopimustoimisto Pirkanmaan oppisopimuskeskus Jyväskylän oppisopimuskeskus 8.4.2017
Miten kartoitusrinki toimii Ideana: ”tuomalla vähän, saat paljon” Ringille on laadittu yhteiset pelisäännöt Oppilaitokset ja työelämä mukana substanssi-asiantuntijoina Avoin rinki oppisopimustoimistoille Sitoutuu tekemään ja ylläpitämään kartoituksia Toimintaperiaatteita Vapaaehtoisuus Sitoutuminen toimintaan Mahdollisuus kokeilla ja tehdä johtopäätökset Omaehtoinen laadunvarmistus Moodlessa Keskustelufoorumi Moodlessa 8.4.2017
JOHTOPÄÄTÖKSIÄ TOIMINNASTA Työtehtäväkartoitus on syntynyt tarpeeseen Oppisopimustoimistojen ja työnantajien yhteisesti hyväksi toteama Toimivasta yhteisestä käytännöstä sopiminen Työtehtäväkartoitus on kokemukseen perustuva Tiivistetty kuvaus ammatin vaatimista työtehtävistä Selkeä ja asiakasystävällinen Työkalu joustavaan oppisopimustoimintaan Ennen sopimusta Sopimuksen aikana Sopimuksen loppumetreillä 8.4.2017
JOHTOPÄÄTÖKSIÄ TOIMINNASTA Työtehtäväkartoitusrinki Ringin laajentuminen toimiva käytäntö Rinki kokoontuu vähintään 2 krt/vuodessa Yhteiset keskustelut tapaamisissa ja Moodlessa Toiminta on itseohjautuvaa Toimistot toteavat hyödyn kokemuksen kautta Tarvitaan kartoitus tiettyyn tutkintoon ryhdy toimeen Sisällöt ”koeponnistetaan” työpaikoilla Puutteista tai asiavirheistä reklamoidaan kartoituksen vastuuhenkilölle päivitykset joustavia 8.4.2017
Keskustelua Kysymyksiä 8.4.2017