FINGERPORI 22.11.2007
Maailman suosituin sosiaalinen media, alun perin ”aikuisten leikkikenttä”. Toiminta monipuolista: tilapäivitykset, kuvien ja linkkien jako, kommentointi, tykkäykset, pelaaminen, testit, videoiden teko, postikorttien lähettäminen, keskustelut, jne. Profiilit: 1) Henkilösivuille pyydetään kaveriksi. Jokaisella siis oma sivu, jota ulkopuoliset eivät näe (yleensä). 2) Organisaatiosivuille pyydetään tykkääjiksi. Sivu on avoin kaikille, myös niille, jotka eivät ole FB:ssä.
Erilaisia avoimia tai suljettuja ryhmiä liittyen harrastuksiin tai johonkin yhdistävään tekijään. Käyttö ilmaista, mutta organisaatioille tarjotaan paljon maksullista näkyvyyttä. Sovellukset mobiililaitteille. Organisaatiosivut sopivat asiakaspalveluun, viestintään, mainontaan ja brändin rakentamiseen. Perustettu USAssa 2004, Suomessa läpimurto syksyllä 2007. Käyttäjätunnuksia Suomessa yli 2 milj. (2013), maailmassa yli miljardi. Keski-ikäisten osuus kasvaa, nuoret siirtyneet muualle.