TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Advertisements

Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Vuosaaren lukio Juha Venäläinen
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
OpinTori Marjatta Jomppanen Giellagas-instituutti.
Tiedonhaku Ensyklopediat Kommentaarit Journaalit.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Lukiokoulutuksen kehittäminen
© Carita Jaden seikkailu Osa 1 Ala tulla jo!
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Tiedonhaku opiskelun osana Virpi Palmgren. Teekkarin tiedontarve Kurssikirjat –mitä kannattaa ostaa –lainattavat kappaleet –lukusalikappaleet –opintomonisteet.
Tekstin muotoilu Wordilla:
LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
SUMUVERHON TUOLLA PUOLEN – tulevaisuusorientoitunut menetelmä opinto- ja uraohjaukseen.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Maaseutu.fi on uudistunut -
Ruokatavat Ruokatavat ovat todella tärkeitä järjestyksen ja puhtauden ylläpitämiseksi .
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
E-opetuksen ja –tuen osaamistiimi
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Työssäoppiminen eli TOP
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
TAMPEREEN AMMATTI KORKEAKOULU TAMK
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kirjaston perustehtävän toteuttaminen tukee etäopiskelijan tarpeita Kirjastolaitoksen tehtävänä on: –taata jokaiselle ihmiselle mahdollisuus saada tietoonsa.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Tehtäväpohja Soili Fabritius Tavoitteena havainnollinen, värikäs, ytimekäs opetushetki tai tietoisku - Etsikää perustiedot lähteistä. Rajatkaa.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Henna, Riina & Suvi. Tarinan nimi ja taustakuvana maisemakuva. Taustalla taustamusiikkia.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Miten tuotetaan digikansalaisia? Näkökulmia ja keskustelua
Pilkulla jäsennetään virkkeen rakennetta ja palvellaan näin lukijaa. Sari Toivakka
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
MERI-LAPIN KIRJASTOT Tieto haltuun -opetusmateriaali, OP 1 1 Hei, olen Dinius ja tässä on kaverini Mauri Mato. Voi ei, Diniuksen lukuhammasta.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Vauhdita valmistumistasi – valmennus Tampereella Aino-Maija Ahola & Katri Saarinen &
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Hommat haltuun! Kielten laitoksen aloitusinfo Marjo-Leea Alapuranen.
Tietoasiantuntijoiden roolit ja toiminta koulutuksen ja työelämän kehittämishankkeissa Tapaustutkimus tietokäytäntöjen ja innovatiivisten tietoyhteisöjen.
Mitä et ole itse tehnyt, voi olla suojattua
Oma polkuni työelämään
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
MIKSI LUKIOON???.
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Työelämän tekstejä sähköposti.
Nyyti ry – mielen hyvinvointia ja elämänhallintaa opiskelijoille
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Puhutaan rahasta Pieniä dialogeja.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Tieto odottaa käyttäjäänsä - välineitä tiedon löytämiseen-
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Yhteinen keittiö -hanke
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kirjasampo – kirjallisuuden tiedonhaku
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela

TAUSTA Tiedonhankinta /informaatiolukutaito opintojakso kuuluu opintoihin KPAMK:ssa Opinnäytetyövaiheessa opintojakson opit ovat unohtuneet tai niitä ei ole otettu haltuun lainkaan

Mikä se on? Opiskelija ja informaatikko sopivat yhteisen ajan Käydään läpi opiskelijan opinnäytetyön aihetta tiedonhaun näkökulmasta Mietitään yhdessä sopivia hakusanoja Käydään läpi keskeisiä aiheeseen liittyviä tiedonlähteitä

Opiskelijalle! Tilanteen mukaan opiskelija saa mukaansa jo tiedonlähteitä tai ainakin valmiuksia käydä aineistoja läpi lisää myöhemmin Kesto tunnista kahteen Markkinoidaan portaalissa, facessa, sähköpostilla, opettajien kautta, hautomossa, sana kulkee opiskelijalta toiselle Istu asiakkaan vasemmalla puolella, niin et ryhdy itse hiiren käyttäjäksi!

Verstailu Melkein joka viikko joku on tietoverstaassa Osa ohjausta Laadukasta asiakaspalvelua Palaute erittäin myönteistä Vaikuttavaa

Ohjaajan näkökulma Haasteellista, mutta mukavaa Kokonaisuus perustuu kirjaston asiakaslähtöisyyteen sekä yhteisöllisyyteen – tiivis yhteisö, kivat asiakkaat! – helppo lähestyttävyys – pitkät asiakkuussuhteet ja laadukas palvelu

Vasara ja nauloja Nikkaroidaan verstaassa YHDESSÄ opiskelijan kanssa  sosiaaliset taidot, vuorovaikutus, ihmistuntemus ja haastatteluvalmiudet korostuvat  EI VAIN TIEDONHAKUA! Löydetään yhdessä oikeat työkalut, joskus ei puutu kuin hienosäätö, toisinaan lähdetään täysin pystymetsästä

Verstailun tuloksena Valmis opinnäyte… …mutta ennen kaikkea valmiuksia työelämään ja asiantuntijana kasvamiseen: – informaatiolukutaitojen kertaaminen työelämän kynnyksellä – kirjasto on paikka jonne voi palata tulevaisuudessakin – luottamus kirjaston asiantuntijuuteen!

Vaikutukset? – ”Kiitos! Tietoverstas oli helpottava, kun tietoa alkoikin löytyä” – ”Mul on nyt taas tää punanen lanka hukassa, voit sä auttaa?” – ”Nyt se on valmis! Ihanaa, kun saa palauttaa kaikki nää kirjat!” – Kiitossanoja esipuheissa, kakkua, karkkia jne. – MUTTA parasta mittari: ikuisuusasiakkuus!