TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela
TAUSTA Tiedonhankinta /informaatiolukutaito opintojakso kuuluu opintoihin KPAMK:ssa Opinnäytetyövaiheessa opintojakson opit ovat unohtuneet tai niitä ei ole otettu haltuun lainkaan
Mikä se on? Opiskelija ja informaatikko sopivat yhteisen ajan Käydään läpi opiskelijan opinnäytetyön aihetta tiedonhaun näkökulmasta Mietitään yhdessä sopivia hakusanoja Käydään läpi keskeisiä aiheeseen liittyviä tiedonlähteitä
Opiskelijalle! Tilanteen mukaan opiskelija saa mukaansa jo tiedonlähteitä tai ainakin valmiuksia käydä aineistoja läpi lisää myöhemmin Kesto tunnista kahteen Markkinoidaan portaalissa, facessa, sähköpostilla, opettajien kautta, hautomossa, sana kulkee opiskelijalta toiselle Istu asiakkaan vasemmalla puolella, niin et ryhdy itse hiiren käyttäjäksi!
Verstailu Melkein joka viikko joku on tietoverstaassa Osa ohjausta Laadukasta asiakaspalvelua Palaute erittäin myönteistä Vaikuttavaa
Ohjaajan näkökulma Haasteellista, mutta mukavaa Kokonaisuus perustuu kirjaston asiakaslähtöisyyteen sekä yhteisöllisyyteen – tiivis yhteisö, kivat asiakkaat! – helppo lähestyttävyys – pitkät asiakkuussuhteet ja laadukas palvelu
Vasara ja nauloja Nikkaroidaan verstaassa YHDESSÄ opiskelijan kanssa sosiaaliset taidot, vuorovaikutus, ihmistuntemus ja haastatteluvalmiudet korostuvat EI VAIN TIEDONHAKUA! Löydetään yhdessä oikeat työkalut, joskus ei puutu kuin hienosäätö, toisinaan lähdetään täysin pystymetsästä
Verstailun tuloksena Valmis opinnäyte… …mutta ennen kaikkea valmiuksia työelämään ja asiantuntijana kasvamiseen: – informaatiolukutaitojen kertaaminen työelämän kynnyksellä – kirjasto on paikka jonne voi palata tulevaisuudessakin – luottamus kirjaston asiantuntijuuteen!
Vaikutukset? – ”Kiitos! Tietoverstas oli helpottava, kun tietoa alkoikin löytyä” – ”Mul on nyt taas tää punanen lanka hukassa, voit sä auttaa?” – ”Nyt se on valmis! Ihanaa, kun saa palauttaa kaikki nää kirjat!” – Kiitossanoja esipuheissa, kakkua, karkkia jne. – MUTTA parasta mittari: ikuisuusasiakkuus!