Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
TOIMIJAVERKOSTO / KOHDERYHMÄ Kolarin ko Ranuan ko Rovaniemen ko Tornion ko Kivalojen so Rovala-Opisto Meän Opisto Revontuli-Opisto Posion ko avustus / Kolarin ko Ranuan ko Rovaniemen ko Tornion ko Kivalojen so Rovala-Opisto Meän Opisto Revontuli-Opisto Posion ko avustus /
Ennen OSAAVAA Lapin opistopiiri yhteistyön alustana Suuntaviivarahoitus/ LAKE ja RAKE … ja yhteiset hankkeet ▫Kokemusta yhteistyöstä +/- ▫Huoli taloudesta, olemassa olon oikeutuksesta, laadukkaasta, tarvelähtöisestä toiminnasta, koko henkilöstön hyvinvoinnista, osaamisen kehittämisestä ▫Huomiot verkoston vahvasta ja monipuolisesta osaamisesta … Lapin opistopiiri yhteistyön alustana Suuntaviivarahoitus/ LAKE ja RAKE … ja yhteiset hankkeet ▫Kokemusta yhteistyöstä +/- ▫Huoli taloudesta, olemassa olon oikeutuksesta, laadukkaasta, tarvelähtöisestä toiminnasta, koko henkilöstön hyvinvoinnista, osaamisen kehittämisestä ▫Huomiot verkoston vahvasta ja monipuolisesta osaamisesta …
Ja sitten tuli OSAAVA Rahaa tiedossa, mutta millä ehdoilla ÷ Verkosto + Täydennyskoulutus ++ Tuntiopettajat, harvoin koulutukseen osallistuvat +++ Tämähän on just meille MEÄN NÄKÖKULMA Rahaa tiedossa, mutta millä ehdoilla ÷ Verkosto + Täydennyskoulutus ++ Tuntiopettajat, harvoin koulutukseen osallistuvat +++ Tämähän on just meille MEÄN NÄKÖKULMA
HANKKEEN tulosTAVOITTEET 1.täydennyskoulutussuunnitelma 2.toteuttajaverkosto 3.rahoitusmalli Vahvuus verkoston osaamisessa 1.Kysytään, mitä koulutusta nyt tarvitaan 2.Selvitetään, mitä osaamista verkostolla 3.Järjestetään koulutusta ja näin testataan toimintamallia 4.Jaetaan osaamista – opitaan toisilta 1.täydennyskoulutussuunnitelma 2.toteuttajaverkosto 3.rahoitusmalli Vahvuus verkoston osaamisessa 1.Kysytään, mitä koulutusta nyt tarvitaan 2.Selvitetään, mitä osaamista verkostolla 3.Järjestetään koulutusta ja näin testataan toimintamallia 4.Jaetaan osaamista – opitaan toisilta
Osaamiskartoituksen hyödyntäminen ▫Kyselyt opettajille – hallinnon arviot ▫Opistojen vahvuudet - vertaiskoulutus Välimatkat, tiukka talous, opistojen erilaiset lähtötilanteet ▫Verkostotyö: yhteistyökumppaneiden osaamisen selvittäminen ja tämän osaamista hyödyntäminen meidän tarpeisiin ▫Kyselyt opettajille – hallinnon arviot ▫Opistojen vahvuudet - vertaiskoulutus Välimatkat, tiukka talous, opistojen erilaiset lähtötilanteet ▫Verkostotyö: yhteistyökumppaneiden osaamisen selvittäminen ja tämän osaamista hyödyntäminen meidän tarpeisiin
Miten verkosto on toiminut? HYVIN ▫Toimintaan sitoutuminen – haasteita päästä astetta pidemmälle ▫Yhteinen pohja - ?! ▫Selkeä työnjako, vastuut ja tehtävät ?! ▫Koulutuspalvelun tarjoajat, käyttäjät ▫Toiminnan arviointi- ja kehittäminen, sen järjestämme – laatutyö ?! ▫Toimintaan sitoutuminen – haasteita päästä astetta pidemmälle ▫Yhteinen pohja - ?! ▫Selkeä työnjako, vastuut ja tehtävät ?! ▫Koulutuspalvelun tarjoajat, käyttäjät ▫Toiminnan arviointi- ja kehittäminen, sen järjestämme – laatutyö ?!
Miten hankkeessa on käytetty monipuolisia täydennyskoulutusmenetelmiä? Emme edes tavoittele monipuolisuutta … VIELÄ - haemme omia osaamisvahvuuksia Meille alkaa selvitä se, että ongelma ei ole niinkään koulutustarjonnassa vaan … miten ihmeessä tai milloin me järjestetään koulutusta, johon henkilöstö, opettajat ja etenkin tuntiopettajat ehtivät osallistua
Miten hankkeessa on käytetty monipuolisia täydennyskoulutusmenetelmiä? ONGELMA Päätoimiset tuntiopettajat ▫Hyvin suunniteltu opetusohjelma jättää tilaa kouluttautua Sivutoimiset tuntiopettajat Hyvin suunniteltu opetusohjelma ei riitä – päivätyö ja tulonmenetykset Eläkkeellä olevat – motivaatio?!
Miten työhyvinvointia ja tietoyhteiskuntaosaamista on edistetty hankkeen avulla? Skype Kohtaamispaikka Osaamisessa / TEKNIIKASSA tasoerot Näkemykset siitä, mitä voi, haluaa ja pitää hallita
Mistä tiedämme onnistuneemme? Meillä on täydennyskoulutus malli, ▫Joka on hyvin suunniteltu ▫joka perustuu tarpeeseen ▫jossa tunnistetaan osaamistarpeet ▫jossa hyödynnetään verkostossa olevaa osaamista ▫jossa hyödynnetään yhteistyökumppaneiden osaamista ▫josta tiedotetaan tehokkaasti
Mistä tiedämme onnistuneemme? Kun meillä on ▫yhteinen käsitys suunnasta ▫yhteinen käsitys verkostotyöstä ▫Aikaa tehdä työtä yhdessä ▫Jne. ▫kyllä resurssejakin tarvitaan JA KYLLÄ TÄMÄ RYHMÄ SEN TEKEEKIN Kun meillä on ▫yhteinen käsitys suunnasta ▫yhteinen käsitys verkostotyöstä ▫Aikaa tehdä työtä yhdessä ▫Jne. ▫kyllä resurssejakin tarvitaan JA KYLLÄ TÄMÄ RYHMÄ SEN TEKEEKIN
-Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä? -Riippuu siitä, minne haluat päästä, kissa sanoi. -En minä välitä minne, sanoi Liisa. -Sitten ei ole väliä minne päin menet, kissa sanoi. -Kunhan pääsen jonnekin, Liisa selitti. -Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan, kissa sanoi. Lewis Carroll, Liisa Ihmemaassa -Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä? -Riippuu siitä, minne haluat päästä, kissa sanoi. -En minä välitä minne, sanoi Liisa. -Sitten ei ole väliä minne päin menet, kissa sanoi. -Kunhan pääsen jonnekin, Liisa selitti. -Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan, kissa sanoi. Lewis Carroll, Liisa Ihmemaassa