Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma www.lapinopistopiiri.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Advertisements

”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Alussa kaikki oli pientä • Oli vain 1 tiedekunta • Vain pari käyttäjää • Keskitettyä toimintaa • Ei huolia 
Pikkupoika kysyi isältään...
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
:09:11 Luukas 22: Kuvitus Henry Martin Toteutus Marko Oikarinen.
Jumalan kanssa.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Koirat…. vastaan ihmiset….
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke II”
Kuka määrää, Sinä tai pomo?.
-Yhteistyötä, yhdessä oppien kohti globaalia ympäristövastuuta - Pitkäjänteistä toimintaa kestävän vastuun rakentamiseksi - Meillä hyviksi koettujen toimintamallien.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Yhteistyö Varsinais-Suomessa Miksi yhteistyötä Koko toiminta perustuu verkostotyöhön Tehokkaampi toiminta Parempaa asiakaspalvelua.
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Vapaaehtoistyön kehittämishanke Lapin Sinisarastus ry
NAISEN ITSETUNTO.
Valmistuvien ryhmien ryhmänohjaajakoulutus. Arviointilomake: Omnia – valmistuvat 2009.
Kolmen oppilaitoksen suunnitteluosaamisen yhdistämisellä Tehdään pitkän tähtäimen kehittymissuunnitelma Etsitään uudenlaisia mentorointikäytänteitä Vahvistetaan.
Ilkon työleiri Tervetuloa laajennetun työssäoppimisen työleirille!!!!
Sirkka Peltola, Susanna Elsilä JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO TYÖELÄMÄPALVELUT OHJAUSTA, KASVATUSTA JA SUOJELUA KEHITTÄMÄÄN II -HANKE
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Avainopistojen Lake-hanke ”Avainhanke”.
Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä
Elämä.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kappale 4: Hanna kulta! Milloin Pedro haluaisi matkustaa Hannan kanssa Brasiliaan? Miksi? Miksi Pedron äiti pitää Hannaa sankarina? Mitä Pedro tekee viikonloppuna?
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS–JA PALVELUTEHTÄVÄ hanke-esittely: Työelämäohjauksella voimavarat käyttöön ja tukea kehittämistyöhön VOIMIKS -hanke Sirkka Peltola.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Kysy parilta. Muista päiväys. Mikä päivä eilen oli
Kari Blomberg Kone- ja metallituoteteollisuus toimitusjohtaja
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
Verbi + Verbi.
Tulla tyyppi vartalo minä 3 tule- tulen haluta 4 halua- haluan syödä 2 syö- syön mennä 3 mene- menen tarvita 5 tarvitse- tarvitsen lukea 1 lue- luen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Innova Länsi-Suomen akk
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Haastatteluun valmistautuminen
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Pikkupoika kysyi isältään...
Tapahtukoon sinun tahtosi
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Puhu parin kanssa. Mistä kaupungista sinä olet kotoisin
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OSAAVA PÄRJÄÄ HSAK:n ja sen jäsenliittojen valtakunnallinen projekti osana Nostetta Htehtävänä –tiedottaa Noste-ohjelmasta –aktivoida työyhteisöjä kouluttautumiseen.
Ops seminaari Askola.
KOHAA! Leena Kinnunen ja Mikko Paajala Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto Lapin kirjastokokous
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Tuotantoeläinten hoitaminen ja hyvinvoinnista huolehtiminen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Alueellisella yhteistyöllä kohti tavoitteellista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä 1/3/2019.
ERÄTAUKO-KOULUTUKSEN SUUNNITTELUPOHJA
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Etsivä nuorisotyö Lapissa vuonna 2017
Esityksen transkriptio:

Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma

TOIMIJAVERKOSTO / KOHDERYHMÄ Kolarin ko Ranuan ko Rovaniemen ko Tornion ko Kivalojen so Rovala-Opisto Meän Opisto Revontuli-Opisto Posion ko avustus / Kolarin ko Ranuan ko Rovaniemen ko Tornion ko Kivalojen so Rovala-Opisto Meän Opisto Revontuli-Opisto Posion ko avustus /

Ennen OSAAVAA Lapin opistopiiri yhteistyön alustana Suuntaviivarahoitus/ LAKE ja RAKE … ja yhteiset hankkeet ▫Kokemusta yhteistyöstä +/- ▫Huoli taloudesta, olemassa olon oikeutuksesta, laadukkaasta, tarvelähtöisestä toiminnasta, koko henkilöstön hyvinvoinnista, osaamisen kehittämisestä ▫Huomiot verkoston vahvasta ja monipuolisesta osaamisesta … Lapin opistopiiri yhteistyön alustana Suuntaviivarahoitus/ LAKE ja RAKE … ja yhteiset hankkeet ▫Kokemusta yhteistyöstä +/- ▫Huoli taloudesta, olemassa olon oikeutuksesta, laadukkaasta, tarvelähtöisestä toiminnasta, koko henkilöstön hyvinvoinnista, osaamisen kehittämisestä ▫Huomiot verkoston vahvasta ja monipuolisesta osaamisesta …

Ja sitten tuli OSAAVA Rahaa tiedossa, mutta millä ehdoilla ÷ Verkosto + Täydennyskoulutus ++ Tuntiopettajat, harvoin koulutukseen osallistuvat +++ Tämähän on just meille MEÄN NÄKÖKULMA Rahaa tiedossa, mutta millä ehdoilla ÷ Verkosto + Täydennyskoulutus ++ Tuntiopettajat, harvoin koulutukseen osallistuvat +++ Tämähän on just meille MEÄN NÄKÖKULMA

HANKKEEN tulosTAVOITTEET 1.täydennyskoulutussuunnitelma 2.toteuttajaverkosto 3.rahoitusmalli Vahvuus verkoston osaamisessa 1.Kysytään, mitä koulutusta nyt tarvitaan 2.Selvitetään, mitä osaamista verkostolla 3.Järjestetään koulutusta ja näin testataan toimintamallia 4.Jaetaan osaamista – opitaan toisilta 1.täydennyskoulutussuunnitelma 2.toteuttajaverkosto 3.rahoitusmalli Vahvuus verkoston osaamisessa 1.Kysytään, mitä koulutusta nyt tarvitaan 2.Selvitetään, mitä osaamista verkostolla 3.Järjestetään koulutusta ja näin testataan toimintamallia 4.Jaetaan osaamista – opitaan toisilta

Osaamiskartoituksen hyödyntäminen ▫Kyselyt opettajille – hallinnon arviot ▫Opistojen vahvuudet - vertaiskoulutus  Välimatkat, tiukka talous, opistojen erilaiset lähtötilanteet ▫Verkostotyö: yhteistyökumppaneiden osaamisen selvittäminen ja tämän osaamista hyödyntäminen meidän tarpeisiin ▫Kyselyt opettajille – hallinnon arviot ▫Opistojen vahvuudet - vertaiskoulutus  Välimatkat, tiukka talous, opistojen erilaiset lähtötilanteet ▫Verkostotyö: yhteistyökumppaneiden osaamisen selvittäminen ja tämän osaamista hyödyntäminen meidän tarpeisiin

Miten verkosto on toiminut? HYVIN ▫Toimintaan sitoutuminen – haasteita päästä astetta pidemmälle ▫Yhteinen pohja - ?! ▫Selkeä työnjako, vastuut ja tehtävät ?! ▫Koulutuspalvelun tarjoajat, käyttäjät ▫Toiminnan arviointi- ja kehittäminen, sen järjestämme – laatutyö ?! ▫Toimintaan sitoutuminen – haasteita päästä astetta pidemmälle ▫Yhteinen pohja - ?! ▫Selkeä työnjako, vastuut ja tehtävät ?! ▫Koulutuspalvelun tarjoajat, käyttäjät ▫Toiminnan arviointi- ja kehittäminen, sen järjestämme – laatutyö ?!

Miten hankkeessa on käytetty monipuolisia täydennyskoulutusmenetelmiä? Emme edes tavoittele monipuolisuutta … VIELÄ - haemme omia osaamisvahvuuksia Meille alkaa selvitä se, että ongelma ei ole niinkään koulutustarjonnassa vaan … miten ihmeessä tai milloin me järjestetään koulutusta, johon henkilöstö, opettajat ja etenkin tuntiopettajat ehtivät osallistua

Miten hankkeessa on käytetty monipuolisia täydennyskoulutusmenetelmiä? ONGELMA Päätoimiset tuntiopettajat ▫Hyvin suunniteltu opetusohjelma jättää tilaa kouluttautua Sivutoimiset tuntiopettajat Hyvin suunniteltu opetusohjelma ei riitä – päivätyö ja tulonmenetykset Eläkkeellä olevat – motivaatio?!

Miten työhyvinvointia ja tietoyhteiskuntaosaamista on edistetty hankkeen avulla? Skype Kohtaamispaikka Osaamisessa / TEKNIIKASSA tasoerot Näkemykset siitä, mitä voi, haluaa ja pitää hallita

Mistä tiedämme onnistuneemme? Meillä on täydennyskoulutus malli, ▫Joka on hyvin suunniteltu ▫joka perustuu tarpeeseen ▫jossa tunnistetaan osaamistarpeet ▫jossa hyödynnetään verkostossa olevaa osaamista ▫jossa hyödynnetään yhteistyökumppaneiden osaamista ▫josta tiedotetaan tehokkaasti

Mistä tiedämme onnistuneemme? Kun meillä on ▫yhteinen käsitys suunnasta ▫yhteinen käsitys verkostotyöstä ▫Aikaa tehdä työtä yhdessä ▫Jne. ▫kyllä resurssejakin tarvitaan JA KYLLÄ TÄMÄ RYHMÄ SEN TEKEEKIN Kun meillä on ▫yhteinen käsitys suunnasta ▫yhteinen käsitys verkostotyöstä ▫Aikaa tehdä työtä yhdessä ▫Jne. ▫kyllä resurssejakin tarvitaan JA KYLLÄ TÄMÄ RYHMÄ SEN TEKEEKIN

-Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä? -Riippuu siitä, minne haluat päästä, kissa sanoi. -En minä välitä minne, sanoi Liisa. -Sitten ei ole väliä minne päin menet, kissa sanoi. -Kunhan pääsen jonnekin, Liisa selitti. -Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan, kissa sanoi. Lewis Carroll, Liisa Ihmemaassa -Neuvoisitko minne päin minun pitäisi mennä? -Riippuu siitä, minne haluat päästä, kissa sanoi. -En minä välitä minne, sanoi Liisa. -Sitten ei ole väliä minne päin menet, kissa sanoi. -Kunhan pääsen jonnekin, Liisa selitti. -Jonnekin sinä kyllä pääset, jos vain jatkat kävelemistä tarpeeksi kauan, kissa sanoi. Lewis Carroll, Liisa Ihmemaassa