Kokemuskenttä - Nyt ja tulevaisuudessa Kokemusasiantuntijuus Keski-Suomen shp:ssä Kokemuskenttä - Nyt ja tulevaisuudessa Annukka Harjula 22.10.2014
Kokemusasiantuntija palkkatuella sairaanhoitopiiriin Kokemusasiantuntija palkkatuella 6 kk (2/2014 -7/2014) ja perusterveydenhuollon yksikköön (1.8.-31-12.2014) 30 h työaika, toimipiste terveystietokeskus Palanssissa Kokemusasiantuntijatoiminnan tunnetuksi tekeminen erikoissairaanhoidossa sekä mahdollisuuksien mukaan perusterveydenhuollossa Toimeksiantojen välittäminen, koordinointi ja juurruttaminen. Linkkinä erikoissairaanhoidon ja kokemusasiantuntijoiden välillä 22.10.2014
Millaista shp:n katin arki? Kiertää osastoilla ja yksiköissä sekä erilaisissa tilaisuuksia ja kertoa kokemusasiantuntijuudesta Tiiviin yhteyden pitäminen kokemusasiantuntijoiden kanssa Asioista tiedottaminen alueen kokemusasiantuntijoille Toiminnan jatkosuunnittelu, kehittäminen ja ideointi osastojen sekä yksikköjen kanssa Toiminnan käynnistämisessä mukana maakunnan kuntien alueella Henkilökunnan ja potilaiden kysymyksiin vastaaminen Kokemusasiantuntijoiden koordinoiminen Osastojen kehittämisessä mukana oleminen
Mitä katit duunaa? Esimerkkejä toimeksiannoista: Erilaisia suunnittelutyöryhmiä (esim. uusi sairaala) Hoitotyön kehittämistyöryhmät (esim. potilasohjaus) Organisaatioiden kehittämispäivät Koulutuspäivät (oma tarina ja paneelikeskustelut) Ryhmäohjaus (mt potilas- ja elämäntaparyhmät) Muita sekalaisia (uuden työntekijän valinta)
Nyt Paljon on opittu Kiinnostus kokemusasiantuntijatoimintaa kohtaan on herännyt ”keikkatilaukset” ovat lähteneet nousuun Vertaistukitoiminnan kehittäminen rinnalla Verkostoja on syntynyt Vuoden 2015 haasteet, miten toiminta jatkuu Uusia kehittämisideoita on syntynyt, rahoitushakemuksia
Asiakas kehittäjäkumppaniksi pilotti lokakuu 2014 Päiväsairaala •Tiedonkeruu kentällä perustuen kokemusasiantuntijoiden havainnointiin + kartoittaviin keskusteluihin potilaiden kanssa. •Tulokset käsitellään yhdessä ammattilaisten kanssa ja päätetään kehittämistoimet •Kentällä 6 kokemusasiantuntijaa (2+2+2) •Menetelmät: havainnointilomake + haastattelu/kartoittavat keskustelut potilaiden kanssa
Uuden tiedon äärellä Toteutuvatko palvelut asiakaslähtöisesti? Tulovaihe Hoitojakson aikana Kotiutusvaihe Toteutuvatko palvelut asiakaslähtöisesti? Kuultiinko potilasta/ omaista hoidon suunnittelussa? Ymmärsikö potilas hänen hoidon kannalta keskeiset asiat? Olivatko tilat toimivia
Jatkohaasteet Toiminnan juurruttaminen osaksi esh, pth ja sos.toimen arkea Asenteet, markkinointi, talous Uusien kokemusasiantuntijoiden kouluttaminen Kuka vastaa koulutuksesta? Millainen koulutusmuoto SOTE uudistus Työnohjaus Uuden sairaalan prosessit Tutkimus- ja kehittämishanke Kokemusasiantuntija Online (hyviksen hyödyntäminen) Kokemusasiantuntijan vastaanotto???
Kokemuskenttä Ennen/nyt Tulevaisuus? Toiminta on vakiintunut Yhteinen kieli Yhteiset tavoitteet Yleiset käytännöt Prosessi: yhteinen toiminnan kasvattaminen kenttä ja nimikkeistö sekavaa toiminta kapeakatseista hiekkalaatikkoleikit rinnakkain kulkeminen
Kokemuskentän tavoitteet? Asiakaslähtöiset sekä tasapuoliset palvelut Kokemusosaamisen tunnetuksi tekeminen ja hyödyntäminen Nimikkeistön selkiyttäminen Voimien yhdistäminen, meidän kaikkien yhteinen kenttä Kokemustiedon arvostuksen nostaminen Kokemusosaajien yhteinen asia
Kiitos! www.ksshp.fi/kokemusasiantuntijat annukka.harjula@ksshp.fi