Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta
Esityksen pääteemat Opiskelijat korkeakouluissa Kelpoisuus opintoihin Työelämän osaamistarpeet Valmius opintoihin 3 Arto Saloranta
Opiskelijat ammattikorkeakoulussa Lukiolainen – 1-2 välivuotta Lukiolainen – edellisen kevään yo Kaksinkertaisen toisen asteen suorittanut – vähän työkokemusta Ammatillisen perustutkinnon suorittanut – muutamia vuosia työelämässä Aikuinen – työelämässä jo useita vuosia Aikuinen – edellisesti koulutuksesta todella kauan Aikuinen – jo yksi korkea-asteen tutkinto tehtynä 4 Arto Saloranta
Koulutuksen tavoite Korkea-asteen koulutuksesta tulee valmistua asiantuntijoita työelämän eri tehtäviin. Arto Saloranta 5
Kelpoisuus opintoihin Lähtökohta; yleinen hakukelpopisuus toisen asteen tutkinto ammattitutkinto erikoisammattitutkinto erikoistapausvalinta yleinen työkokemus – alakohtainen työkokemus Valinta vain pääsykokeiden kautta mitä mitataan? 6 Arto Saloranta
Kelpoisuus opintoihin Mitä pääsykokeet mittaavat? Motivaatiota Sopivuutta alalle Äidinkielen osaamista Vieraan kielen osaamista Matemaattista osaamista Toimialalle tyypillisiä asioita 7 Arto Saloranta
Työelämän osaamistarpeet Työ irtaantuu rutiineista Ryhmässä tekeminen Moniosaamisen maailma Taito kehittää yrityksen toimintoja Arto Saloranta 8
Mikä lopulta ratkaisee? Arto Saloranta 9 Asenne ja pystyvyysuskom us
Miten työelämäosaaminen rakentuu? 10 Arto Saloranta
Työelämäosaaminen ja valmius korkeakouluopintoihin Arto Saloranta 11
Valmius opintoihin Mitä taitoja opiskelija tarvitsee selvitäkseen korkeakouluopinnoistaan? vastuun ottaminen ja tavoitteiden asettaminen (=itseohjautuvuuden taito) käsitteellinen oppiminen ja monimutkaisten ilmiöiden ymmärtäminen (Ruohotie) metakompetenssit tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen itsetuntemus 12 Arto Saloranta
Valmiudet ja vaatimukset Kyky ajankäytön hallintaan Työvälineiden hallinta antaa perustan tekemiselle Motivaatio ja asenne kertovat “miksi opiskelee”. Mikä on Tavoite? Selviytyminen vai oppiminen. Mikä elämässä tärkeää? nykyisyys vai tulevaisuus nyt kaikki heti!!! > siirrä se, minkä voi tehdä myöhemmin – periaate tasapaino elämän eri ratkaisuissa 13 Arto Saloranta
Joitakin huomioita Mitä opiskelija ajattelee? ylitettävänä on aina lähin este minusta tämä on nyt tärkeää nyt en ole kiinnostunut asiasta Miten asioihin voidaan vaikuttaa? Pitääkö asiaan vaikuttaa? Kuka ratkaisee valinnat? Arto Saloranta 14
KIITOS Arto Saloranta 15