Valmius tulevaisuuteen 19.11.2010 Arto Saloranta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

MIHIN PERUSKOULUN JÄLKEEN?
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Koulutuskeskus SEDU
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
vs. koulutuspäällikkö Eija Haverinen,
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Oulun aikuislukio 2014.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
AIKUINEN OPPIJA.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Suomen koulutusjärjestelmä
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
UUSIUTUVAN ENERGIAN LABORATORIO Elina Seppänen, Juho Anttila ja Jari Jokinen Tämä idea on kehitetty Peloton Tampere -työpajassa maaliskuussa Työpajan.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
YHTEISHAKU 2015 Aikataulut Valintaperusteet
Erilaisia vaihtoehtoja….
Kaksoistutkinto-opiskelu
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
2. ja 3. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Ammatillisen koulutuksen reformi
Yhteiset tutkinnon osat
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Volitioprosessi, tahdon!
Lukiolaisen jatko-opinnot
Esityksen transkriptio:

Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta

Esityksen pääteemat Opiskelijat korkeakouluissa Kelpoisuus opintoihin Työelämän osaamistarpeet Valmius opintoihin 3 Arto Saloranta

Opiskelijat ammattikorkeakoulussa Lukiolainen – 1-2 välivuotta Lukiolainen – edellisen kevään yo Kaksinkertaisen toisen asteen suorittanut – vähän työkokemusta Ammatillisen perustutkinnon suorittanut – muutamia vuosia työelämässä Aikuinen – työelämässä jo useita vuosia Aikuinen – edellisesti koulutuksesta todella kauan Aikuinen – jo yksi korkea-asteen tutkinto tehtynä 4 Arto Saloranta

Koulutuksen tavoite Korkea-asteen koulutuksesta tulee valmistua asiantuntijoita työelämän eri tehtäviin. Arto Saloranta 5

Kelpoisuus opintoihin Lähtökohta; yleinen hakukelpopisuus toisen asteen tutkinto ammattitutkinto erikoisammattitutkinto erikoistapausvalinta yleinen työkokemus – alakohtainen työkokemus Valinta vain pääsykokeiden kautta mitä mitataan? 6 Arto Saloranta

Kelpoisuus opintoihin Mitä pääsykokeet mittaavat? Motivaatiota Sopivuutta alalle Äidinkielen osaamista Vieraan kielen osaamista Matemaattista osaamista Toimialalle tyypillisiä asioita 7 Arto Saloranta

Työelämän osaamistarpeet Työ irtaantuu rutiineista Ryhmässä tekeminen Moniosaamisen maailma Taito kehittää yrityksen toimintoja Arto Saloranta 8

Mikä lopulta ratkaisee? Arto Saloranta 9 Asenne ja pystyvyysuskom us

Miten työelämäosaaminen rakentuu? 10 Arto Saloranta

Työelämäosaaminen ja valmius korkeakouluopintoihin Arto Saloranta 11

Valmius opintoihin Mitä taitoja opiskelija tarvitsee selvitäkseen korkeakouluopinnoistaan? vastuun ottaminen ja tavoitteiden asettaminen (=itseohjautuvuuden taito) käsitteellinen oppiminen ja monimutkaisten ilmiöiden ymmärtäminen (Ruohotie) metakompetenssit tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen itsetuntemus 12 Arto Saloranta

Valmiudet ja vaatimukset Kyky ajankäytön hallintaan Työvälineiden hallinta antaa perustan tekemiselle Motivaatio ja asenne kertovat “miksi opiskelee”. Mikä on Tavoite? Selviytyminen vai oppiminen. Mikä elämässä tärkeää? nykyisyys vai tulevaisuus nyt kaikki heti!!! > siirrä se, minkä voi tehdä myöhemmin – periaate tasapaino elämän eri ratkaisuissa 13 Arto Saloranta

Joitakin huomioita Mitä opiskelija ajattelee? ylitettävänä on aina lähin este minusta tämä on nyt tärkeää nyt en ole kiinnostunut asiasta Miten asioihin voidaan vaikuttaa? Pitääkö asiaan vaikuttaa? Kuka ratkaisee valinnat? Arto Saloranta 14

KIITOS Arto Saloranta 15