Raideliikenne 2030 - aluepolitiikan ja liikennepolitiikan synteesi? Anne Herneoja Liikennejohtaja
Ratahallintokeskus vastaa Suomen rataverkosta liikenne- ja viestintäministeriön alainen asiantuntijavirasto vastaa valtion rataverkon ylläpidosta, kehittämisestä ja turvallisuudesta hallinnoi rataverkkoa siihen kuuluvine laitteineen, rakenteineen ja maa-alueineen. 19.3.2007 Anne Herneoja
RHK:n tehtävät Strateginen suunnittelu Hankesuunnittelu Rakentaminen Kunnossapito Liikenteen palvelut 19.3.2007 Anne Herneoja
Lähtökohtana joka päivä turvallisesti liikennöitävissä oleva rata Miten rahat kohdennetaan? 360 M€ (tarve 420 M€) 135 M€ (tarve 150 M€) Kiskojen, pölkkyjen ym. loppuunkäytettyjen osien uusiminen Liikenteen tarpeet Palvelutasoa parantavat hankkeet Kapasiteetin lisääminen lisäraitein Nopeuden nosto Kantavuuden nosto Uusi rata Ratapihan parannus Peruskunnossapito Radan kunto? Liikenteenohjaus Tietojärjestelmät Tietoliikenne Lähtökohtana joka päivä turvallisesti liikennöitävissä oleva rata 19.3.2007 Anne Herneoja
Lähtökohtana joka päivä turvallisesti liikennöitävissä oleva rata Miten rahat kohdennetaan? 360 M€ (tarve 420 M€) 135 M€ (tarve 150 M€) Kiskojen, pölkkyjen ym. loppuunkäytettyjen osien uusiminen Liikenteen tarpeet Palvelutasoa parantavat hankkeet Kapasiteetin lisääminen lisäraitein Nopeuden nosto Kantavuuden nosto Uusi rata Ratapihan parannus Peruskunnossapito Radan kunto? Liikenteenohjaus Tietojärjestelmät Tietoliikenne Lähtökohtana joka päivä turvallisesti liikennöitävissä oleva rata 19.3.2007 Anne Herneoja
Rautateiden mahdollisuuksia ja haasteita Globalisoituminen Ilmaston muutos Kuljetusolosuhteiden parantaminen (ratojen välityskyky, kantavuus) Liikenneturvallisuus Tasoristeysten vähentäminen Verkottunut toiminta Kaupungistuminen Ikärakenteen muutos Matka-aikojen lyhentäminen (välityskyky, nopeus) Maaseudun autioituminen Rataverkon laajuus? 19.3.2007 Anne Herneoja
Välityskykyongelmia eri puolilla Suomea Tavaraliikenteen kuljetusvirrat rautateillä ja satamissa 2005 Rautateillä yhteensä 40,7 milj. tn ja satamissa yhteensä 100,3 milj. tn 19.3.2007 Anne Herneoja
Akselipainon noston ja matka-aikojen lyhentämisen priorisointi Priorisointiin vaikuttavia tekijöitä Elinkeinoelämän kuljetustarpeet volyymit, reitit; välityskyky, kantavuus. Aluerakenteen tarpeet kysyntäpotentiaali, alueiden kehittämistavoitteet; matka-ajat. Verkon toimivuus liikennöinnin vaateet, aikataulun mahdollisuudet; välityskyky, matka-ajat. Muiden liikennemuotojen kehittämistoimenpiteet. Suunnittelutilanne ja rahoitusmahdollisuudet. 19.3.2007 Anne Herneoja
Mitä Uudellamaalla on tehty 2004-07? Tikkurila-Kerava, kaupunkirata 40,4 M€ 2002-2004 Kerava-Lahti, oikorata 331,0 M€ 2002-2006 Kerava-Savio 5. raide 6,1 M€ 2005-2007 Ilmalan ratapiha 100,0 M€ 2007-2010 Keski-Pasila 39,2 M€ 2007-2009 Vuosaaren sataman ratayhteys 190,8 M€ 2003-2008 19.3.2007 Anne Herneoja
Mitä ollaan tekemässä 2007-2008? Ilmala on henkilöliikenteen sydän 100M€ 2006-2011 19.3.2007 Anne Herneoja
Ennen vuotta 2015 alkavat isot investoinnit 19.3.2007 Anne Herneoja
Vuoden 2015 jälkeen alkavat isot investoinnit Runkoverkon tavoitetila Kehittäminen runkoverkon ulkopuolella Helsingin ratapihan välityskyky Muu kehittäminen pääkaupunkiseudulla Sähköistys Muut vuoden 2015 jälkeen alkavaksi suunnitellut hankkeet, jotka vaativat selvityksiä (ei tärkeysjärjestyksessä) Jatkosähköistäminen Pisara-rata (Helsinki) Helsingin seudun taajamajuna- ja lähiliikenteen laajentaminen Jyväskylä–Pieksämäki, henkilöliikenteen nopeustason nostaminen Imatra–Joensuu, henkilöliikenteen nopeustason nostaminen Tampere–Pori, henkilöliikenteen nopeustason nostaminen Toijala–Turku, henkilöliikenteen nopeustason nostaminen 19.3.2007 Anne Herneoja
Monta kokkia rautateillä Valtio (LVM) ostaa jonkin verran VR suunnittelee ja toteuttaa Liikenne- palvelutarjonta YTV ostaa ja osallistuu suunnitteluun Kalusto Ratainfrastruktuuri VR päättää ja rahoittaa Valtio (eduskunta) päättää ja rahoittaa, RHK kertoo rataverkon tarpeet ja toteuttaa päätöksiä 19.3.2007 Anne Herneoja
Rahoitustarve 570 M€/v 420 M€ perusradanpitoon (nyt 360 M€) 150 M€ isoihin kehittämishankkeisiin (nyt 135 M€) 19.3.2007 Anne Herneoja