Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto: RAKETTI-VIRTA-projekti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Advertisements

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen opetuksen ja oppimisen digitaalisen tuen hankkeet.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Oppijan verkkopalvelu keskitetyt palvelut
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
4.2 Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon toteuttaminen s.11.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Mikko Arasmaa / Tietohallinto
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietoturvan.
RAKETTI-OPI-osahankeRAKETTI-VIRTA-projekti Tukee korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden tietojärjestelmien yhteentoimivuutta ja tietojen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tietovarannon.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-projektin.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
VIRTA-Opintotietopalvelu ja tulevaisuuden askelmerkkejä.
Tavoitteena saumaton opiskelun aloitus Lukuvuosi-ilmoittautuminen Paula Merikko.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
VIRTA - Opintotietopalvelu. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Tietovarannon järjestelmä- ja teknologia-arkkitehtuurin kehittäminen.
VIRTA osana korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon vastuualue.
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Uudet tiedonkeruut VIRTA-opintotietopalvelusta. Uudet tiedonkeruut [tietovarannosta] Arkkitehtuuriperiaatteista VIRTA-opintotietopalvelu Nykyisellä mallilla:
Yleisesitys / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tiedonkeruitten tiekartta. 2 VIRTA-Opintotietopalvelu - csc.fi/virta RAKETTI-VIRTA hankkeessa luotiin korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Matti Hartikainen Tietohallintojohtaja Tampereen ammattikorkeakoulu Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto - seminaari Keskiviikkona Suorat.
Kansainvälinen liikkuvuus VIRTA-opintotietopalveluun.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
Opiskelun ja opetuksen tietovirrat
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Koodistojen ylläpidon ja uusien koodien hankkimisprosessi Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä, ,
VIRTA-opintotietopalvelu Yleisesitys 12/2015. Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on järjestelmä… jonka kautta tietyt korkeakoulujen tuottamat.
VIRTA-opintotietopalvelun tulevaisuuden skenaariot.
Lupakäytännöt tietojen luovutukseen VIRTA-julkaisutietopalvelusta
VIRTA-julkaisutietopalvelu
06/16.
VIRTA-opintotietopalvelun yhteisen tietoarkkitehtuurin omakustanteinen laajentaminen; ennakkotapausten haarukointi Paula Merikko
OKM:N JA TILASTOKESKUKSEN TIEDONKERUUT VIRTA-OPINTOTIETOPALVELUSTA 2016 Helena Majamäki KOTA-seminaari.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
OKM TIEDONKERUUT Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Opiskelijoiden yhteystiedot ja VIRTA-opintotietopalvelu
OKM:n tietovarastopalvelut -kokonaisuuteen liittyvän tiedon avaaminen
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Tilannekatsaus / VIRTA-Opintotietopalvelu
Ajankohtaista Oodi-maailmasta
VIRTA-opintotietopalvelu
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Ajankohtaista VIRTA-opintotietopalvelussa ja oppijan tietovirroissa
Kehittämishankkeista Virtaa ja Synergiaa
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto: RAKETTI-VIRTA-projekti 13.1.2014 Antti Mäki

Diakokoelma yleisesitykseksi Lähtökohdat Hallinnointi, turvaaminen ja ohjaus Tietovarantopalvelun jatkokehitys Tilannekatsaus

Lähtökohdat

Helsingin yliopiston kansleri Ilkka Niiniluoto ”Opetus- ja kulttuuriministeriön ylläpitämä tietovaranto, johon korkeakouluilla on velvollisuus tallentaa opiskelijoitaan koskevat tiedot, auttaa kehittämään opiskelijavalintoja. Samalla se antaa yliopistoille uuden välineen suunnitella omaa toimintaansa ja kertoa ilman tilastoharhoja tarjoamansa koulutuksen tuloksista.” (Valtioneuvoston yleisistunnossa toukokuun 16. Päivänä 2012)

Tietohal-lintolaki, KA… Suora velvoite lailla Korkeakoulujen opiskelija- valintojen kehittäminen Muut velvoitteet OKM:n ohjauksen tarpeet Raportointi ja tiedonluovutus eri viranomaisille Tietohal-lintolaki, KA… Tietojen yhteentoimivuuden kehittäminen OKM:n kohdealueella (JHKA) strategiset tavoitteet ohjaus toiminnan tarpeet Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovarannon taustalla ovat operatiiviset, ohjaukselliset ja strategiset tavoiteet Viime kesänä säädetyt ammattikorkeakoululain, yliopistolain ja rekisterilain muutokset mahdollistavat tietovarannon toteuttamisen, jotta operatiivinen eli toiminnan kehittäminen korkeakoulujen opiskelijavalintojen osalta etenee hallitusohjelmassa linjatulla tavalla Laki tietovarannosta on säädetty siten, että siihen sisältyviä opintotietoja voidaan suoraan käyttää Tilastokeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruiden lähteenä ja jatkossa tietovaranto voisi palvella myös muita viranomaisia, joille korkeakoulut lakisääteisesti luovuttavat tietojaan – tämä on tietoarkkitehtuurin tarkoituksenmukaista kehittämistä Isossa kuvassa kyse on kuitenkin strategisesta tavoitteesta kehittää korkeakoulujen ja julkisen hallinnon ICT-yhteistyötä siten, että yhteentoimivat tiedot voisivat olla kaikkien osapuolten kehittämien palveluiden käytettävissä

Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Mitä varten korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on toteutettu? Tavoitteena opintoihin pääsyn sujuvoittaminen ja turhien päällekäisten opintojen välttäminen Korkeakoulujen yhteishaku, ensikertalaiset ja muut Siirtyjät ja valtakunnalliset palvelut (korkeakoulun harkinnan mukaan) Opintosuoritustiedot opiskelijavalinnoissa: hakukelpoisuus, valinta suoritusten perusteella Opintosuoritusten hyödyntäminen osana korkeakoulun muuta toimintaa: AHOT ym.

Ohjauksen tietotarpeet ja muut tiedon luovutukset viranomaisille PANOKSET TUOTOKSET Opiskelijat, Rahoitus, … Tutkinnot, Suoritukset Julkaisut… Tavoitteena on tiedon laadun parantaminen: yhteismitallisuus, ajantasaisuus, luotettavuus, yhdisteltävyys Tietojen käsittely keskittyy yhteismitallisiin panos- ja tuotostietoihin Korkeakoulujen käsittelmästä tiedosta kyseessä on jäävuoren huippu: Korkeakoulutu ovat autonomisia, niillä on erilaiset tehtävät, koko, sijainti, organisaatiopuitteet jne., joiden tiedot hallitaan korkeakoulujen omissa järjestelmissä, sovelluksissa, tietovarastoissa Ohjaukseen kerätään organisaatiorajat ylittäen yhteismitallista tietoa ydinliiketoiminnan tuotoksista Korkeakoulun sisäinen tietovarasto, prosessien johtamisen tarpeet

Tietojen ja tietojärjestelmien yhteentoimivuus Korkeakoulujen tietohallinnon kehittäminen osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityötä Tietojen ja tietojärjestelmien yhteentoimivuus Avoin data, tietojen saatavuus Tiedon kirjaaminen ja tallentaminen vain yhteen paikkaan ICT-palvelujen ja -arkkitehtuurin kehitys Korkeakoululaitos ja muut julkisen hallinnon arkkitehtuuritasot

Tutkintoon johtava koulutus Ei tutkintoon johtava koulutus VIRTA-opintotiedot Tietovarannon tietosisällön rajaus (laki 484/2013, tallennusvelvoite + ministeriön tiedonkeruukirje) Tutkintoon johtava koulutus Ei tutkintoon johtava koulutus Tutkinnot Opiskeluoikeudet Ilmoittautumis-tiedot Opintosuoritukset ja arvosanatiedot Henkilön tunnistetiedot Valtakunnallinen tietovaranto käsittää tässä vaiheessa keskeiset tulostiedot korkeakoulujen koulutustoiminnasta, niin kutsutut opintotiedot Kyse on henkilörekisteristä, jossa korkeakoulut rekisterinpitäjinä ylläpitävät omia opintotietojaan Opiskeluoikeustiedot myös eräistä ei tutkintoon johtavista

tai korkeakoulun päätöksellä Korkeakoulun vastuulla sekä toteutus että tietosisältö rekisterinpitäjänä Tiedon luovutus suoraan lain nojalla tai korkeakoulun päätöksellä OKM palvelun tarjoajana (CSC) Opetushallitus Tilastokeskus OKM-tiedonkeruut Korkeakoulut? Muuntaa rekisterinsä tiedon Korkeakoulujen tietomalliin (xdw-malli) Tallentaa tiedon valtakunnalliseen tietovarantoon Tiedon käyttäjät hakevat kaikkien korkeakoulujen tietoja omiin järjestelmiinsä Mitä? - Korkeakoulut muodostavat opiskelijarekistereistään yhteismitalliset siirtotiedostot, jotka vastaavat nykyisiä viranomaistiedonkeruita, mutta niiden tarkkuustaso on verrattavissa opiskelijan suoritusotteeseen - Korkeakoulut siirtävät tiedostot CSC:lle, jossa ne ovat edelleen osa korkeakoulun juridista opiskelijarekisteriä - CSC muodostaa kaikkien korkeakoulujen tutkinto, suoritus ja opiskelijatiedot tarjoavan rajapinnan, jota vain valtuutetut tietojärjestelmät voivat lukea - Tietoja lukee ensivaiheessa Opetushallituksen opiskelijavalintarekisteri, jossa tietoa käytetään korkeakoulujen toiminnassa, korkeakoulujen yhteishaukuun ja muiden opiskelijavalintojen järjestämiseen sekä muihin koulutusasteihin kohdistuvassa hakeutumisessa - Tietoja hyödynnetään Tilastokeskuksen sekä opetus- ja kulttuuriminsteriön tiedonkeruissa - Korkeakoulut voivat käyttää tietoja keskinäisiin prosesseihinsa, esim. yhdeksän korkeakoulun TIPTOP-projekti kehittää tietovarantoa hyödyntävää AHOT-palvelua

Tiedon tuottajat, kotiorganisaatiot OKM palvelun tarjoajana (CSC) Opintopolku.fi, Juuli Tilastokeskus OKM-tiedonkeruut Tutkimusrahoittajat? Tiedon käyttäjät hakevat kaikkien tiedon tuottajien tietoja keskitetysti omiin järjestelmiinsä CASE VIRTA-Julkaisutiedot

Kopioitu tietovaranto (Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri) Eri palvelut, jotka käsittelevät eri tietovarantoja eri lähteistä reaaliaikaisesti Kopioitu tietovaranto (Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri) Opintosuoritukset, Opiskeluoikeudet, LK-ilmoittautumiset kerran kk – kerran vrk, eräsiirto reaaliaikaisesti, ws-soap Ratkaisutapa on Perustietovarantojen viitearkkitehtuurissa kuvattu ”kopioitu tietovaranto”, joka soveltuu hyvin kohtuullisen muuttumattomana pysyvän tiedon lukurajapintojen toteuttamiseen Kutsu hetun tai oppijanumeron perusteella; 750 millisekunttia Kaikista tiedoista lakisääteisille ja jatkossa erikseen valtuutetuille palveluille Organisaatiorajauksella korkeakoulujen omille, erillisille palveluille Vapaasti testirajapinnan tietoa palveluita kehittäville tahoille, myös yksityisen sektorin toimijoille Nykyiset lähdejärjestelmät, jotka käsittelevät kaikkia tietoja monoliittisesti Siirtomuotona kummassakin tapauksessa sama XML-määritys

VIRTA… 4. Arkisto 2. Tiedon-välitys kansallisille palveluille Korkea-koulu Tilasto-keskus OKM Kela CIMO Korkea-koulut 1. Aineiston siirto viranomaisille KSHJ, Vipunen ym. Korkeakoulujen tietovaranto RAKETTI-Opi, TIPTOP ym. 3. Tiedontarjoaminen korkeakoulujen omille järjestelmille 4. Arkisto

Tiedon tuottaja ja tietovaranto Tiedon tuottajan näkökulmasta tietovaranto on tekninen ratkaisu, jolla tietoja siirtyy käytetyistä tietojärjestelmistä toisiin Tietoja viedään tietovarantoon tietolähteestä, joka on tiedon auktoriteetti Tietolähteen on oltava tietojärjestelmä Tietovarannosta tietoja voi lukea vain toinen tietojärjestelmä Tietojen viemiseksi tietovarantoon voidaan tehdä erikseen tietojärjestelmä, joka mahdollistaa tietojen viemisen, mikäli tiedon tuottajalla ei ole lähdejärjestelmää

Tietovarannon tietojen käsittely Tietovarantoon ei ole suoria käyttöliittymiä Tietovarannon lukurajanpinta luovuttaa automaattisesti kaiken pyydetyn tiedon sallituille palveluille (nyt vai OPH) OPH:n ylläpitämien (ja jatkossa muiden) palveluiden osana valvotaan henkilötietojen käyttöä Viranomaistiedonkeruita varten poiminnat toteutetaan erikseen valtuutetun CSC:n henkilöstön toimesta

Käyttötapaukset 2014 tuotantokäytön alkaessa

Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu VIRTA-opintotiedot Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu Korkeakoulujen toiminta, valtakunnalliset palvelut Projektin tavoiteaikataulu 1/2014 mennessä, tuotantovalmius viimeistään 31.3.2014 Opetushallituksen valtakunnallisille palveluille Käyttöön vuoden 2014 syksystä Opetus- ja kulttuuriministeriön ja muiden viranomaisten tiedonkeruut ohjaustarkoituksiin Valmiina 03/2014 mennessä OKM:lle ja Tilastokeskukselle Käyttöön syksyllä 2014 ja 2015 alusta

Opintotiedot automaattisesti valtakunnallisten palveluiden käyttöön VIRTA-opintotiedot Opintotiedot automaattisesti valtakunnallisten palveluiden käyttöön Oppijan verkkopalvelut (SADe ohjelma, OPH) KSHJ Korkeakoulun tietojärjestelmät Palvelut Tietovarannot OKM:n tiedonvälityspalvelu (VIRTA), Oppijan kokonaisuudessa tiedonvastaanotto ja edelleen jakopalvelu (TOR) VIRTA (OKM) TOR Koulutustar-jonta ym. eri tietovarantoja Korkeakoulun rekisteri

Tiedonkeruun järjestäminen tietovarannosta VIRTA-opintotiedot Tiedonkeruun järjestäminen tietovarannosta Tiedonkerääjä ilmoittaa, milloin sen tiedonkeruiden aineistot poimittaisiin tietovarannosta Korkeakoulu huolehtii, että on ilmoitettuun tiedonkeruuajankohtaan mennessä päivittänyt tietovarantoon tietosisältönsä vähintään vaaditun tilannepäivän mukaiseksi. Korkeakoulun ei tarvitse ryhtyä erillisiin toimenpiteisiin tiedonkeruita varten. CSC muodostaa OKM:n ja Tilastokeskuksen toimeksiannoista tiedonkerääjälle siirrettävän tiedoston.

Jatkoselvitetään, kun arkistolain uudistuksen linjaukset ovat selvillä VIRTA-opintotiedot Suoraan korkeakouluille tarjottavien palveluiden tukeminen (jatkokehitys) Pitkäaikaissäilytys opiskelijatietojärjestelmiä koskevien velvoitteiden osalta (maksullinen palvelu?) Jatkoselvitetään, kun arkistolain uudistuksen linjaukset ovat selvillä Tietojen käyttö korkeakoulujen muussa toiminnassa, kuten liikkuvuus, AHOT, oppimisympäristöt ym. Tietojen luovuttaminen hyväksytyille palveluille Tiedon luovuttamisesta päättää korkeakoulu Tiedon luovutusten hallinnoimiseksi ja käytännöistä sopimiseksi luotaisiin toimintatavat

Yhteenveto Tietovaranto on osa OKM:n CSC:ltä hankkimia tiedonvälityksen ja raportoinnin palveluita Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovarannon taustalla ovat operatiiviset, ohjaukselliset ja strategiset tavoiteet tietojen avoimuudesta VIRTA-Opintotiedot käyttöön keväällä 2014 (kaikkien korkeakoulujen osalta) VIRTA-Julkaisutiedot on selvitettävänä osana OKM:n julkaisutiedonkeruiden kehittämistä vuonna 2014

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto: Hallinnointi, turvaaminen ja ohjaus 16.12.2013 Antti Mäki

Hallinnointi, turvaaminen ja ohjaus

Tietovarannon hallinnointi, tietojen turvaaminen, ohjausrakenne Hallinnointi: lakisääteisesti korkeakoulu rekisterinpitäjänä, tiedon luovuttajana – OKM (CSC) ylläpitäjänä, luovutusten järjestäjänä Turvaaminen: tekninen tietoturva, tietosuoja – vastuunjako, auditointi Ohjaus: palvelutasot, tietosisällön ja - arkkitehtuurin muutokset – seurantaryhmä, RAKETTI-hankekauden jälkeiset rakenteet

Hallinnointi

Tietovarantopalvelun ja lukurajapintojen ylläpito sekä valvonta Hallinta Ylläpitäjä OKM (CSC) Tietovarantopalvelun ja lukurajapintojen ylläpito sekä valvonta Tietojen laadunvarmistuksen jatkuva kehitys Koodistopalvelussa korkeakoululaitoksen pääkäyttäjä: koodistojen ylläpito

Tietointegraatio: korkeakoulun toimenpiteitä Hallinta Koodistopalvelu käyttöön Tietointegraatio: korkeakoulun toimenpiteitä ? Lähdejärjes-telmä Yhteismital-listen XML-siirtotiedosto-jen muodos-taminen Siirtotiedos-tojen tarkastaminen Tiedostojen siirtäminen tietovaranto-palveluun (SFTP) Lähteet: Tietojen kokoaminen eri lähteistä? Muodostus: lähdetiedoista poimimalla ja päätelemällä. Tarkastus: yhteisen tietoarkkitehtuurin tarkastuksien tekeminen muodostetuille tiedostoille (luodaan ja ylläpidetään yhteisesti). Siirto: lähdejärjestelmän tuotantoympäristöstä suojatulla yhteydellä CSC:n palvelimelle korkeakoulun omaan hakemistoon Muodostuksen ja tarkastuksen automatisointi, jotta lähteen tietoja voidaan korjata mahdollisimman pian?

Tietoturva ja tietosuoja

Tietojen turvaamisen tavoitteet tietovarannon toteutuksessa Tietoturva- ja tietosuoja Tietojen turvaamisen tavoitteet tietovarannon toteutuksessa Tietojen mahdollisimman sujuva ja laaja käyttö joustavasti erilaisissa tilanteissa on ensisijainen tavoite rekistereihin kuuluvien henkilöiden oikeuksien edistämisessä Samalla tietovarantoon tuotavat tiedot turvataan tietosuojan ja tietoturvan toteutumisen varmistavilla kuvauksilla, määrityksillä ja ratkaisuilla

Tietojen luovuttaminen Tietoturva- ja tietosuoja Tietojen luovuttaminen Opiskelijavalintarekisterin käyttöön eli OPH:n toteuttamiin valtakunnallisiin palveluihin laissa säädetyn velvollisuuden nojalla eikä edellytä korkeakoululta erillistä ratkaisua Muihin viranomaistarpeisiin perustuu eri laeissa määriteltyihin tiedonsaantioikeuksiin sekä siihen, että kyseiset viranomaiset pyytävät korkeakouluja toimittamaan tiedot tietovarannon kautta Muuten rekisterinpitäjän päätöksellä

Kaikkien korkeakoulujen tietojen luovuttaminen uusille palveluille Tietoturva- ja tietosuoja Kaikkien korkeakoulujen tietojen luovuttaminen uusille palveluille Tekninen ylläpitäjä auditoi automaattista luovutusta tarvitsevan palvelun Tekninen ylläpitäjä kokoaa tietosuojalausunnon ja päätösesityksen rekisterinpitäjälle eli korkeakoululle Korkeakoulu päättää luovutuksesta, jonka jälkeen tiedot ovat automaattisesti saatavilla, kuten OPH:n tuottamiin palveluihin (ensimmäisenä toteutetun lukurajapinnan kautta)

Valmistaudutaan tietojen hyödyntämiseen Tietoturva- ja tietosuoja Valmistaudutaan tietojen hyödyntämiseen …myös muihin kuin lain velvoittamiin tarkoituksiin Tietojen käyttö korkeakoulujen muussa toiminnassa, kuten opiskelijaliikkuvuus, AHOT ym. Tiedon luovuttamisesta päättää rekisterinpitäjä eli korkeakoulu Tietovarannon hallinnoimiseksi ja käytännöistä sopimiseksi luodaan teknisen ylläpitäjän ja korkeakoulujen yhteiset toimintatavat

Tietoturva- ja tietosuoja Toimintatavat …joilla rekisterinpitäjä voi varmistua henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuudesta Tietovarannon hallinnoimiseksi ja käytännöistä sopimiseksi luodaan teknisen ylläpitäjän ja korkeakoulujen yhteiset toimintatava Ehdotuksia valmistellaan RAKETTI-VIRTA- projektissa, mutta päätös toimintatavoista on opetus- ja kulttuuriministeriön, korkeakoulujen ja tietojen käyttöön osallistuvien viranomaisten yhteinen

Muistio teknisestä tietojekäsittelypalvelusta Tietoturva- ja tietosuoja Muistio teknisestä tietojekäsittelypalvelusta OKM:n toimeksiannosta CSC palvelun järjestäjänä Tietosuojavaltuutetun toimiston suosituksen mukai- seen sopimuksen muotoiseen muistioon on koottu korkeakoulun ja CSC:n kesken sovittavat asiat Muistio ja sen liitteen sisältö ovat voimassa korkeakoulun ja CSC:n välillä yhteisenä ymmärryksenä osapuolten välisistä velvoitteista Muistion liitteenä on CSC:n yhteistyökumppanin turvallisuussopimus

Käyttöoikeus- ja lokirekisterit Tietoturva- ja tietosuoja Käyttöoikeus- ja lokirekisterit Tietoja käyttävä palvelu vastaa käyttövaltuuksien valvonnasta ja tietojen katselulokin muodostamisesta (esim. OPH:n palvelut) Tietovarannon lukurajapinta tallentaa lokitietona jokaisen kutsun, kutsujan ja vastauksen Lukurajapinnan lokitieto muodostaa lokirekisterin korkeakoulukohtaisesti. Lokirekisteriin tallennetaan tieto, mikäli kutsu koski korkeakoulun rekisteriin kuuluvia tietoja

Ohjaus

Korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet tulossopimuksessa Ohjaus Korkeakoululaitoksen yhteiset tavoitteet tulossopimuksessa ”Korkeakoulut ja OKM kehittävät ja ylläpitävät tietojärjestelmien yhteentoimivuutta, tietojen ja käsitteiden yhteismitallisuutta sekä valtakunnallista tietovarantoa korkeakoulujen toiminnan ja OKM:n ohjauksen tueksi. Korkeakoulut päättävät omien strategisten tavoitteidensa nojalla, mitä tietojärjestelmiä ne yhdessä tai erikseen tuottavat.”

Jatkokehitys ja palvelun tuottaminen Ohjaus Jatkokehitys ja palvelun tuottaminen OKM rahoittaa säädetyn ja yhdessä sovitun palvelun kehityksen ja tuottamisen (ylläpidon) Lukurajapinnat tai tietosisällöt, joita korkeakoulut voivat ottaa käyttöön (tai olla ottamatta) Keskitetyt palvelut, korkeakoulujen ja kolmansien tahojen tuottamat palvelut Palveluiden kehittämisen kustannuksien jakaminen Palvelun tuottamisen kustannusten jakaminen esimerkiksi käytön volyymin mukaan

Tietosisällön ja -arkkitehtuurin muutokset Tietovaranto osana korkeakoululaitoksen kokonaisarkkitehtuuria (Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri) Korkeakoulujen tietomallin muutosten hallinta, (yhteentoimivuuden määritykset) Koodistot, korkeakoululaitoksen yhteentoimivuuden piirissä olevien käsitteiden koodiarvojen hallinta (koodistopalvelu) Yhteensovittaminen OKM:n sanastotyön ym. JHKA:n kanssa

Ehdotus tietovarannon yhteisen tietoarkkitehtuurin päivityssyklistä Ohjaus Ehdotus tietovarannon yhteisen tietoarkkitehtuurin päivityssyklistä Ensimmäinen vuosi Q4 Korkeakou-lujen palaute ja uudet tiedonkeruu-tarpeet Q1 Tarvitaanko tietovaran-toon uusia tietoja? Q2 Uusien tietojen ja siirtojen määrittely Q3 Uusien vaatimusten julkaisu Q4 Korkeakou-lujen palaute ja uudet tiedonkeruu-tarpeet Q1 Tarvitaanko tietovaran-toon uusia tietoja? Q1 Uusien tietojen ja siirtojen määrittely Q3 Uusien vaatimusten julkaisu Q3 Tiedot tieto-varantoon uusilla vaatimuksilla VE: Tieto pääteltävissä nykyisestä tietosisällöstä tai muu tiedonkeruutapa Q3 Tiedot tieto-varantoon uusilla vaatimuksilla Ratkaisukohdassa 5 lokakuussa päätetään tästä Toinen vuosi Q4 Q1 Q2 Q4 Q1 Q1 Kirjaamisen muutokset, tekninen toteutus

Päätöksenteko ja ohjaus Määräykset tietovarannon käytössä OKM antaa lain nojalla tietovarantoa koskevat ja delegoi ylläpitotehtävän (CSC:lle) Muut viranomaiset eri tiedonkeruita koskien OKM ja korkeakoulut voivat yhdessä sopia tietovarannon käytön laajentamisesta lakisääteisestä RAKETTI-hankekauden jälkeiset rakenteet Kokonaisuuden valvonta ja ohjaus Seurantaryhmässä

Tietovarannon ja tiedonkeruiden seurantaryhmä OKM, korkeakoulujen opiskelijarekisterien vastuuhenkilöitä (muita edustajia?), opiskelijajärjestöt Viranomaiset, jotka hyödyntävät tietovarantoa: OPH, Tilastokeskus, Valvira…

Seuraavat toimenpiteet

Ratkaisukohdat 3.2.2014 RAKETTI-Tietohallinto-ohjausryhmä käsittelee vastuunjakoa koskevat määräykset 1-3.4.2014 Tietoturva-auditointi Toukokuu 2014 OKM:n ja korkeakoulujen ICT-johdon kokous: RAKETTI-hankekauden jälkeiset rakenteet OKM:n määräykset tietovarannon käytöstä RAKETTI-VIRTA-projektin päättäminen Syyskuu 2014 tietovaranto tuotantokäytössä

Korkeakoulujen suoritettavia toimenpiteitä Tietovarannon tietosisältö täydelliseksi ja tietojen laadunvarmistuksen jatkuva kehitys Turvaamiseen osallistuvien viestintä käyntiin Perehtyminen vastuujaon luonnoksen mukaisiin korkeakoulujen velvoitteisiin Osallistuminen tietovarannon käytöönottoa koskevaan seminaariin tai seminaareihin Jatkokehitykseen osallistuminen: ideat, lausunnot, omat projektit

Seminaari(t) tietovarannon käyttöönotosta helmikuussa 2014 Viranomaistiedonkeruiden toteuttaminen tietovarannosta Mukaan rekisterinpidosta vastaavat ja tietoturva- asiantuntijat Rekisterinpitäjän vastuun muutokset ja rekisteriselosteet sekä tarvittavat ilmoitukset ja sopimukset Tietoturva-auditointi Jatkokehityksen tilannekatsaus ja lausuntokierroksen valmistelu

Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon jatkokehitys 12.11.2013, RAKETTI-ohjausryhmä Kehityspäällikkö Antti Mäki CSC – Tieteen tietotekniikan keskus oy Jatkan korkeakoulujen ICT-yhteistyön toteuttamisesta osana julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin tietoarkkitehtuuria, tietojen yhteentoimivuudn kehittämistä Näkökulmani on kokonaisarkkitehtuurityössä, tässä tulevat esiin yhtymäkohdat viimeaiakaisiin JHKAn viitearkkitehtuurriasioihin Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuuri

Tietovarantopalvelun jatkokehitys

Tietovarantopalvelun jatkokehitys VIRTA-opintotiedot VIRTA-julkaisutiedot VIRTA-henkilöstön roolitiedot VIRTA-lupatiedot Arkkitehtuurin ja teknisten ratkaisujen kehitys Tietoturva ja tietosuoja Jatkokehityksen ja tuotettavien palveluiden ohjaus ja rahoitus 

Haasteita tulevaisuuden tavoitteille Strategisten tavoitteiden asettaminen Kokonaisarkkitehtuurin kypsyys Tietojen yhdisteltävyys Osaoptimointi Tietojen yhteentoimivuuden, tietohallinnon kehittämisen ja julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehitys, avoin data ym. Toiminnan / organisaatioiden tason tavoitteina eikä vain hallitusohjelmatasolla Kokonaisarkkitehtuuriymmärryksen ja -hallinnan kypsyminen siten, että organisaatioiden (enterprise) KA-työ osataan kytkeä laajempien kokonaisuuksien KA-tasoihin ja viitearkkitehtuureihin Esimerkiksi henkilö on tyypillisin eri tietojoukkoja ja tietolähteitä yhdistävä, yksilöivä avain: henkilöiden yksilöinti eri rooleissa ja eri aikoina, ilman henkilötunnusta (neutraali, pysyvä yksilöinti ja myös ulkomaalaiset kk-sektorin erityistarpeena) Osaoptimointi, osaoptimointi, osaoptimointi

VIRTA-opintotiedot

Tutkintoon johtava koulutus Ei tutkintoon johtava koulutus VIRTA-opintotiedot Tietovarannon tietosisällön rajaus (laki 484/2013, tallennusvelvoite + ministeriön tiedonkeruukirje) Tutkintoon johtava koulutus Ei tutkintoon johtava koulutus Tutkinnot Opiskeluoikeudet Ilmoittautumis-tiedot Opintosuoritukset ja arvosanatiedot Henkilön tunnistetiedot Valtakunnallinen tietovaranto käsittää tässä vaiheessa keskeiset tulostiedot korkeakoulujen koulutustoiminnasta, niin kutsutut opintotiedot Kyse on henkilörekisteristä, jossa korkeakoulut rekisterinpitäjinä ylläpitävät omia opintotietojaan Opiskeluoikeustiedot myös eräistä ei tutkintoon johtavista

Kokonaiskuvassa opiskelijavalintojen ja opintohallinnon tilanne 2014 VIRTA-opintotiedot Kokonaiskuvassa opiskelijavalintojen ja opintohallinnon tilanne 2014 Oppijan verkkopalvelut (SADe ohjelma, OPH) KSHJ Korkeakoulun tietojärjestelmät Palvelut Tietovarannot OKM:n tiedonkeruupalvelu (VIRTA), Oppijan kokonaisuudessa tiedonvastaanotto ja edelleen jakopalvelu (TOR) VIRTA (OKM) TOR Koulutustar-jonta ym. eri tietovarantoja Korkeakoulun rekisteri

Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu VIRTA-opintotiedot Tietovarannon tietojen käyttöönottoaikatalu Korkeakoulujen toiminta, valtakunnalliset palvelut Projektin tavoiteaikataulu 1/2014 mennessä, tuotantovalmius viimeistään 31.3.2014 Opetushallituksen valtakunnallisille palveluille Käyttöön vuoden 2014 syksystä Opetus- ja kulttuuriministeriön ja muiden viranomaisten tiedonkeruut ohjaustarkoituksiin Valmiina 03/2014 mennessä OKM:lle ja Tilastokeskukselle Käyttöön syksyllä 2014 ja 2015 alusta

Tiedonkeruun järjestäminen tietovarannosta VIRTA-opintotiedot Tiedonkeruun järjestäminen tietovarannosta Tiedonkerääjä ilmoittaa, milloin sen tiedonkeruiden aineistot poimittaisiin tietovarannosta Korkeakoulu huolehtii, että on ilmoitettuun tiedonkeruuajankohtaan mennessä päivittänyt tietovarantoon tietosisältönsä vähintään vaaditun tilannepäivän mukaiseksi. Korkeakoulun ei tarvitse ryhtyä erillisiin toimenpiteisiin tiedonkeruita varten. CSC muodostaa OKM:n ja Tilastokeskuksen toimeksiannoista tiedonkerääjälle siirrettävän tiedoston.

Tietovarannosta toteutettavat viranomaistiedonkeruut VIRTA-opintotiedot Tietovarannosta toteutettavat viranomaistiedonkeruut OKM:n suorat tiedonkeruut opintopisteistä Tutkinto-opiskelijoiden opintopisteet (AMK-2A) Ei Tutkinto-opiskelijoiden opintopisteet (AMK-2B) Opinnäytetyöt (AMK-9) Opintopisteet (YO-2) Tilastokeskuksen Opiskelijatiedonkeruut (syksyllä) Tutkintotiedonkeruut Opettajan pedagokiset opinnot (yliopistoista)

Tiedonkeruun toteutuksen aikataulu VIRTA-opintotiedot Tiedonkeruun toteutuksen aikataulu ”-- tiedonkerääjien niin päättäessä…” Tietojen poiminta-ajankohdat olisivat samat kuin nykyisin Tulevina vuosina tilannepäivän ja tiedonkeruun välistä viivettä voitaisiin lyhentää ja/tai tiedonkeruun ajankohtia yhdistää Poimittaisiin tietovarannosta viimeistään <PVM> korkeakoulun tietovarantoon tallentamien tietojen pohjalta

Tilastokeskuksen tiedonkeruiden jatkokehitysajatuksia VIRTA-opintotiedot Tilastokeskuksen tiedonkeruiden jatkokehitysajatuksia Opiskelijatiedonkeruu (20.9.) tilanteesta voitaisiin toteuttaa tutkintotiedonkeruun yhteydessä Ennakkotieto siihen asti suoraan tietovarannosta Valtionosuuslaskenta ennakkotiedosta vai jääkö kokonaan pois? Opettajien erillisiä opintoja koskeva tiedonkeruu voitaisiin yhdistää tutkintotiedonkeruuseen Tutkintotiedonkeruu voitaisiin tehdä samaan aikaan kuin OKM:n opintopistetiedonkeruu, jotta tiedot olisivat yhteismitallisia

OKM:n suorien tiedonkeruiden jatkokehitysajatuksia VIRTA-opintotiedot OKM:n suorien tiedonkeruiden jatkokehitysajatuksia Vain nyt tietovarannosta toteutettavien tiedonkeruiden osalta: Opintopistetiedonkeruut voitaisiin toteuttaa aikaisemmin Opintopistetiedonkeruut voitaisiin tehdä samaan aikaan kuin Tilastokeskuksen tutkintotiedonkeruu, jotta tiedot olisivat yhteismitallisia

Viranomaiskäytön laajentaminen: Valvira VIRTA-opintotiedot Viranomaiskäytön laajentaminen: Valvira Valvira uudistaa Terhikki-rekisteriään ja haluaa jatkossa hyödyntää tietovarantoa Tietorpeet (tietyt koulutusluokituksen alat) Hyväksytysti loppuun suoritettu tutkinto Keskeyttänyt opinnot Suorittanut riittävästi opintoja Edellyttää yhteistä kirjauskäytäntöä riittävästi opintoja suorittaneista, voitaisiin ottaa käyttöön 2015–2016  

Viranomaiskäytön laajentaminen: kansainvälisen liikkuvuuden tiedot VIRTA-opintotiedot Viranomaiskäytön laajentaminen: kansainvälisen liikkuvuuden tiedot Uusien kansainväliseen liikkuvuuteen liittyvien tiedonkeruiden sisällyttäminen 2016 alkaen Nykyisiin CIMO:n keruisiin verrattuna tarkemmalle, opiskelijakohtaiselle tasolle Edellyttäisi erityisesti korkeakouluissa kansainvälisen liikkuvuuden hallinnan ja opiskelijarekistereiden tietojen yhdistämistä Tietoarkkitehtuuria laajennettava aikaisemman koulutusmaan, ohjelmatietojen, kohdemaiden ja vaihto-ohjelmatyypin osalta

Viranomaiskäytön laajentaminen: opettajatiedot VIRTA-opintotiedot Viranomaiskäytön laajentaminen: opettajatiedot Pätevyystietoa koskevan tiedonkeruun laajentaminen: amk-lastentarhanopettajat, pedagogiset opinnot suorittaneiden opetettavat aineet Tietoarkkitehtuuri valmiina (pätevyys-koodisto) Osin saatavilla koulutusluokituksen perusteella Edellyttää kirjauksien laajentamista, kirjaustapojen muutoksista sopimista Haasteena sopia, miten opetettavat aineet määräytyvät

Muiden viranomaistiedonkeruiden toteuttamismahdollisuuksia VIRTA-opintotiedot Muiden viranomaistiedonkeruiden toteuttamismahdollisuuksia Kelan tiedonkeruut käytännössä sopimisasia Tietovarannon tietosisältö vastaa suoraan Kelan tarpeita Tahtotila löytyy Työvoimaviranomaisten tietotarpeet selvitettävä Muitakin lienee…

Tietojen ajantasaisuus- ja säilytysvaatimukset VIRTA-opintotiedot Tietojen ajantasaisuus- ja säilytysvaatimukset Säilytysaika määräytyy sen mukaan, miten tietoja säilytetään korkeakoulujen omissa rekistereissä korkeakoulujen arkistonmuodostussuunnitelmien ja muiden säilytysvelvoitteiden mukaisesti Yhdenvertaisen kohtelun turvaamiseksi tietoa on tietovarannon kautta pidettävä saatavilla eliniän ajan eli käytännössä pysyvästi Kun tietovarannon tieto on kopio lähdejärjestelmästä, on myös lähdejärjestelmän tieto säilytettävä vastaavasti

Suoraan korkeakouluille tarjottavien palveluiden tukeminen VIRTA-opintotiedot Suoraan korkeakouluille tarjottavien palveluiden tukeminen Pitkäaikaissäilytys opiskelijatietojärjestelmiä koskevien velvoitteiden osalta (maksullinen palvelu?) Jatkoselvitetään, kun arkistolain uudistuksen linjaukset ovat selvillä Tietojen käyttö korkeakoulujen muussa toiminnassa, kuten liikkuvuus, AHOT, oppimisympäristöt ym. Tietojen luovuttaminen hyväksytyille palveluille Tiedon luovuttamisesta päättää korkeakoulu Tiedon luovutusten hallinnoimiseksi ja käytännöistä sopimiseksi luotaisiin toimintatavat

Muita opintotietoihin liittyviä kehitysaihoita Korkeakouluille tarjottavat mittaritiedot, ”reaaliaikaisesti” tai kuukausitasolla Pohjoismainen palvelu: suoritustiedot Suomesta, Ruotsista ja Norjasta yhdestä rajapinnasta Suoritustietojen ja koulutuksen kuvausten (OPH) yhdistäminen TOR / Kansallinen osaamisen perustietovaranto Palvelu 2. asteelle 

VIRTA-julkaisutiedot

Korkeakoulujen / Suomessa tuotettujen julkaisujen tietovaranto VIRTA-julkaisutiedot Korkeakoulujen / Suomessa tuotettujen julkaisujen tietovaranto Esiselvitysvaiheessa, päätavoitteena OKM:n julkaisutiedonkeruun kehittämisessä Viitetietojen osalta (ei kaikki julkaisutiedonkeruun luokitustiedot?) Korkeakoulujen, tutkimuslaitosten, muiden Keskeinen tutkimuksen osa-alueen tieto, jota ei nyt saatavilla, voitaisiin käyttää esim. rahoituksen hakemisessa ja raportoinnissa, muussa…? Tavoitteena ottaa käyttöön 2016 (ei kaikille)

Julkaisu Jalostus Lähde Julkaisutietojen välittäminen nopeammin ja täydentäminen ohjauksen edellyttämillä luokituksilla Julkaisu Jalostus Lähde Viitetiedot automaattisesti tietoja tuottavan organisaation ylläpitämästä lähteestä Täydentävät luokittelutiedot Yhdistetään viitetietoihin Tietojen toimitus manuaalisesti

VIRTA-henkilöstön roolitiedot

Korkeakoulujen henkilöstön roolitiedot VIRTA-henkilöstön roolitiedot Korkeakoulujen henkilöstön roolitiedot Noussut esille julkaisutiedonkeruiden kehittämisen esiselvityksen yhteydessä Tieto korkeakoulun henkilölle myöntämästä roolista (opiskelijan rooli jo tietovarannossa) Tutkija Opettaja Muu henkilöstö Voitaisiin käyttää tarjottaessa roolin mukaan rajautuvia julkisia tai yksityisiä palveluita…

VIRTA-lupatiedot

Koskee kaikki tietovarannon osa-alueita VIRTA- lupatiedot Henkilön tietovarantoon tallennetuihin tietoihin liittyvät valtuutukset Koskee kaikki tietovarannon osa-alueita Henkilö voi valtuuttaa tiettyjen tietojensa käsittelyyn tietyt tahot/palvelut Lähtökohtaisesti tosin palvelutason asia, mutta voisi toimia myös perustietovarantona Lupien ja valtuutusten tietovaranto on osa kansallisen palveluväylän arkkitehtuuria

Arkkitehtuurin ja teknisten ratkaisujen kehitys

Tavoite: Yhteentoimivuus Tietohallintolaki 8§: ”Ministeriön on huolehdittava, että sen toimialalle laaditaan ja ylläpidetään sen toimialan tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kuvaukset ja määritykset. ” Määrityksiä tietojen siirtämiseen tietojärjestelmien välillä Korkeakoulujen ja viranomaisten välillä Korkeakoulujen kesken Korkeakoulujen sisällä – korkeakoulujen omien tietojärjestelmien välillä (Standardointi) Keskeisinä alueina opintohallinto ja tutkimushallinto; osa määrityksistä yhteistä koko opetustoimelle Työtä tehty RAKETTI hankkeessa ja jo aiemmin opintohallinnon osalta SVY:n toiminnassa

Yhteinen tietovaranto (Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri) Eri palvelut, jotka käsittelevät ja tallentavat tietoja eri tietovarannoissa reaaliaikaisesti Yhteinen tietovaranto (Perustietovarantojen viitearkkitehtuuri) Reaali-aikaisesti, ws-soap / rest…? Opintotiedot, Julkaisutiedot, Roolitiedot jne. kerran kk – kerran vrk, eräsiirto Strateginen visio tietovarantojen jatkokehityksestä Nykyisen järjestelmäarkkitehtuurin liittäminen yhteentoimivuuden arkkitehtuuriin Nykyisen järjestelmäarkkitehtuurin korvaaminen tietovarantoja hyödyntävällä seuraavan sukupolven arkkitehtuurilla Korkeakoulujen tuottamat tietovarannot avoimena tietona tai ainakin hyödynnettävänä kansallisesti Ja kansainvälisesti… Kansallinen palveluväylä? Nykyiset lähdejärjestelmät, jotka käsittelevät kaikkia tietoja monoliittisesti

Toinen lukurajapinta toteutettu korkeakoulun omaan käyttöön Arkkitehtuuri… Toinen lukurajapinta toteutettu korkeakoulun omaan käyttöön Korkeakoulu saa omaan rekisteriinsä kuuluvia tietoja nyt tietovarannosta tarkistusraporttien ja ”tietokantadumpin” avulla ja jatkossa… …toinen lukurajapinta on kuten ensimmäinen (ws, xml), mutta kutsuvan palvelun tunnistamalla rajaa, minkä korkeakoulun tietoja voi käyttää Korkeakoulu voi käyttää omissa palveluissaan Ei tarkoita tiedonluovutusta Tekninen ylläpitäjä ei valvo, mihin korkeakoulu omia tietojaan käyttää

Rajapintojen jatkokehitysaiheita Arkkitehtuuri… Rajapintojen jatkokehitysaiheita EuroLMAI-standardin mukainen lukurajapinta Koulutusluokituksen mukaan rajattu lukurajanpinta Dynaaminen lukurajapinta (”hae vain mitä tarvitset”) Kirjoitusrajapinta: Korkeakoulujen tietointegraatiotapojen laajentaminen reaaliaikaisen tietojen päivitykseen (ei tarvetta erilliseen kopioon korkeakoulussa) European Learner Mobility Achievement Information

Tietojen yhteentoimivuuden avaimena on yksilöinti Arkkitehtuuri… Tietojen yhteentoimivuuden avaimena on yksilöinti Henkilö on tyypillisin eri tietojoukkoja ja tietolähteitä yhdistävä avain: henkilöiden yksilöinti eri rooleissa ja eri aikoina, ilman henkilötunnusta Case: Yksilöintitiedolla henkilöön voidaan yhdistää Nimi-, yhteys-, tausta- ja tietosuojatiedot (VTJ) Korkeakoulututkinto, suoritukset, opiskeluoikeudet ja ilmoittautumiset (VIRTA) Toimii vain henkilötunnuksen avulla, ellei tietovarannoissa ole muuta yksilöintitunnistetta

Koulutuksen ja tutkimuksen tarve yksilöintiratkaisulle Arkkitehtuuri… Koulutuksen ja tutkimuksen tarve yksilöintiratkaisulle Henkilötunnuksen ongelmia Voi muuttua Sen saaminen ulkomaalaisille kestää liian kauan Sisältää tarpeetonta tietoa iästä ja sukupuolesta Miten ulkomaalainen yksilöidään Nimi ei yksilöi henkilöä Osoite, syntymäpaikka, syntymäaika, kansalaisuus, passinumero…

Henkilön yksilöinti osana kokonaisarkkitehtuuria Västötietojärjestelmä on henkilötietojen perustietovaranto Henkilötunnuksen myöntämisoikeuden laajentaminen korkeakouluille Esimerkiksi, kun henkilö vastaanottaa opiskeluoikeuden (ilmoittautuu opiskelijaksi) Tarvitaan myös henkilötunnuksesta riippumaton yksilöintitapa, jota voidaan hyödyntää myös henkilötunnuksettomien osalta

Ehdotus tietovarannon yhteisen tietoarkkitehtuurin päivityssyklistä Ensimmäinen vuosi Q4 Korkeakou-lujen palaute ja uudet tiedonkeruu-tarpeet Q1 Tarvitaanko tietovaran-toon uusia tietoja? Q2 Uusien tietojen ja siirtojen määrittely Q3 Uusien vaatimusten julkaisu Q4 Korkeakou-lujen palaute ja uudet tiedonkeruu-tarpeet Q1 Tarvitaanko tietovaran-toon uusia tietoja? Q1 Uusien tietojen ja siirtojen määrittely Q3 Uusien vaatimusten julkaisu Q3 Tiedot tieto-varantoon uusilla vaatimuksilla VE: Tieto pääteltävissä nykyisestä tietosisällöstä tai muu tiedonkeruutapa Q3 Tiedot tieto-varantoon uusilla vaatimuksilla Ratkaisukohdassa 5 lokakuussa päätetään tästä Toinen vuosi Q4 Q1 Q2 Q4 Q1 Q1 Kirjaamisen muutokset, tekninen toteutus

Muita arkkitehtuurin ja teknisen toteutuksen jatkokehitysaiheita Yhteisen koodistopalvelun käyttöönotto

yhteenveto

Luonnos korkeakoulujen tuottamista tietovarannoista Palvelut kansalaisille, työnantajille (SADe) Asiointipalvelut, tietojen yhteentoimivuus Avoin tieto Opiskelijavalinnat, liikkuvuus, AHOT… Tutkimus, rahoituksen hakeminen… Opettaja-, tutkija-, henkilökunta- ja opiskelijaliikkuvuus 1. Alimmalla rivillä tietovarannot 2. Keskimmäisellä palveluprosesseja, joita tietovarannot tukisivat (esimerkkejä) 3. Ylimmällä rivillä strategiset tavoitteet, joihin tietovarannot liittyvät (esimerkkejä) Kansallisen osaamisen pääoman tietovaranto on osa perustietovarantojen viitearkkitehtuuria ja siinä kokoavassa roolissa koko koulutusjärjestelmän osalta. Tieteen tietoaineistot, kuten julkaisujen kokotekstit ja varsinaiset tutkimus datat eivät kuulu VIRTA-projektin piiriin, koska siinä keskitytään vain ”hallinnolliseen”, viiteaineistoon Opintotiedot (Kansallinen osaamisen pääoman tietovaranto) Julkaisutiedot (Tieteen tietoaineistot) Henkilöiden roolitiedot

CSC: opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonvälityksen. ja raportoinnin CSC: opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonvälityksen* ja raportoinnin** palvelut Raportointi Tietojen louhinta ja analysointi Tietojen keruu Operatiivinen tiedonvälitys Vipunen.fi Rajatut näkymät Raportointivälineet Tietovarastopalvelut Suorat tiedonkeruut (KOTA) Tilastokeskus, OPH ym. Tietovaranto Opiskelijavalinnat (OPH) Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto on osa OKM:n tiedonvälityksen* ja raportoinnin** palveluita, jotka CSC tuottaa CSC:n Tiedonhallintapalvelut on Suomen koulutusjärjestelmän keskeinen osaamiskeskus tietointegraation, tietovarastojen ja tiedolla johtamisen osalta. Palvelemme kaikkia koulutusjärjestelmän toimijoita. Toimitamme asiakkaillemme neuvontaa ja projektityötä. Edistämme osaamisen siirtoa ja kokemusten vaihtoa eri toimijoiden kesken. Tietovaranto on kokonaisuuden kehittyvä ydin, operatiivinen tiedonvälitys * Vain korkeakoulujen tiedot ** Koko koulutusjärjestelmä

Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto: RAKETTI-VIRTA-projektin tilannekatsaus 2.12.2013 Kirsi Pispa

2.12.2013 TIlannekatsaus

RAKETTI-VIRTA-projektin tuotokset ----- Korkeakoulu-kohtaiset tieto-integraatiot Keskitetty tietovaranto-palvelu Viranomais-tietovirrat Yhteinen tietoarkkitehtuuri käytössä KSHJ ym. Oppijan valtakunnalliset palvelut (OPH) Tilastokesk. ja OKM tiedonkeruut (opiskelijatied.) 28/32 tuo-tantotestissä Käytössä Aikataulu 1Q/2014 Testiympäristö RAKETTI-VIRTA-projektin tehtävä On toteuttaa Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto opiskelijavalintojen kehittämiseksi, kuten säädetty lailla 28.6.2013 Valmis Opetushallituksen käyttöön Siten, että tietovarantoa voidaan myös hyödyntää Tilastokeskuksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruiden toteuttamisessa Voidaan hyödyntää… Valtakunnallinen tietovaranto rajapintapalveluineen on toteutettu Korkeakoulujen toteutukset ovat käynnissä, samoin viranomaistietovirtojen toteutus VIRTA-projekti päättyy ensi keväänä ja jatkuu ylläpitotoimintana sekä jatkokehitysprojekteina

VIRTA tilannekatsaus VIRTA -lukurajapinta on päivitetty ja uusi versio asennettu myös testiympäristöön. Uusi versio mahdollistaa OPH:n hakujen lisäksi myös korkeakouluille omien tietojen haun. Tuki korkeakouluille tietosisältöjen käsittelykäytänteisiin liittyen jatkuu Tietovaranto on jo tuotannonomaisessa ylläpitovaiheessa Viranomaistiedonkeruiden suunnittelu alkamassa hiukan etupainotteisesti. Valvira ollut yhteydessä heidän tietotarpeista. Aallon ja Metropolian kanssa pilotoidaan Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon kautta tehtävää opiskelijatiedonkeruuta Tilastokeskuksen lokakuun 2013 tiedonkeruisiin verraten.

Korkeakoulujen integraatioiden tilanne 2. 12 Korkeakoulujen integraatioiden tilanne 2.12. 2013: 28 / 38 tuotantotestivaiheessa Tuotannossa Osittainen testaus tuotantodatalla tehty/ jonkin verran kohonnut riski Kohonnut riski Merkittävästi kohonnut riski Aalto 4) Metropolia 4) HUMAK4) VAMK 1) AA 4), ARCADA4), CENTRIA 1), HAMK 1),, HY 3) ISY3) , JAMK5) , KAMK 5) , KARELIA1) Lapin AMK 1), KyAMK1), LAMK1), LAUREA1), LTY3), MAMK5) OAMK 5), OY3), SAIMAA1), SAVONIA4), SEAMK1) TAIDEY3) ,TAMK 1) , TUAMK1), TTY 4) 1) WinhaPro: SAMK1), Haaga-Helia1),, NOVIA 1) (asennukset tehty, testitavoite 1272013) 3) Oodi: 3), LY3), SHH3), VY3), JY 4) (tuotantovalmius 02/2014 lopussa lähdejärjestelmän vaihdon vuoksi) 4) Muut: DIAK4), TAY4), TY 4), 4 24 8 (2+3+3) 2 1) Winha Pro (jota käyttävät myös LogiDW asiakkaat) 3) Oodi – konsortio:, 5) Asio, 4) muut lähdejärjestelmät MPKK:n ja POLAMK:n kanssa aloitettu keskustelut mukaan tulemisesta; erikseen Högskolan på Åland

Tarkennukset korkeakoulujen tilanteeseen Asio AMK:t: KAJAK , MAMK, OAMK tuotantodatalla testissä, JAMK tekee vielä sisältötestauksia. Oodi –yo:t: Testit etenevät eri vaiheissa: OY (16 361 hlöä) , ISY (15 000 hlöä), TaideY ( 12945), HY (17238 hlöä), LTY (5227 hlöä) , VY (1 hlö), LY (1), SHH (0) Winhaajat: CGILogicalle avattu oma testirajapinta VIRTAan, ja sisältöön liittyvissä kysymyksissä jatkuvaluonteista konsultointia. Ongelmana ettei lehtitason suorituksista pystytä laskemaan suorituksia, riippuvuudet puuttuvat Tuotantotestivaiheessa: TAMK, SAIMAA, SEAMK, KARELIA, KYAMK. Ei vielä VIRTA testejä: HAAGA-HELIA, SAMK NOVIA:lle tehty asennukset 11/2013, tavoite testeihin 12/2013 JY: ROTI:n kehitys etenee, suoritustiedot kohta valmistumassa; näitä tavoite testata VIRTAan 2013 aikana, muut testit jäävät 2014 puolelle. Savonia: nyt tuotantotestivaiheessa SYMSI:stä, tavoite tehdä VIRTA testit Primus- SavoniaWD-VIRTA vielä 2013 puolella.

Jäljellä olevat tehtävät Viranomaistietovirrat Tilastokeskuksen ja OKM:n tiedonkeruiden vaatimukset Muut viranomaistiedonkeruut; ennakointi Eri toimijoiden tekemien tiedon tarkistusten kokoaminen Tietosuojakysymykset ja valtuuden tietojen tallentamiseen ja käyttöön Tietojen luovutusluvat Palvelukohtainen lupien hallinta Tietosuojavaltuutetulle toimintailmoitukset Tietoturva-auditointi (varattu 1.-3.4.2014) Ylläpito- ja käyttöpalvelut Sopimukset rekisterinpitäjille Korkeakoulurakenteiden muutosten vaikutukset Yhteisen tietoarkkitehtuurin hallinnoinnin ja ylläpidon varmistaminen Korkeakoulujen tietomallin ylläpito Koodistojen päivittäminen Päätös palvelun tuotantoonottovalmiudesta 24.3.2014 ohjausryhmässä

TiKe opiskelijatiedonkeruu TiKe tutkintotiedonkeruu OKM opintopistetiedonkeruu Vuoden 2014 tietojen keruun osalta tietovaranto korvaa kolme erillistä raportointiponnistusta korkeakouluissa Tiedonkerääjä ilmoittaa, milloin sen tiedonkeruiden aineistot poimittaisiin tietovarannosta Korkeakoulu huolehtii, että on ilmoitettuun tiedonkeruuajankohtaan mennessä päivittänyt tietovarantoon tietosisältönsä vähintään vaaditun tilannepäivän mukaiseksi - - lähtökohtaisesti tiedot ovat aina ajantasalla eikä erillisiä toimenpiteitä siis vaadita Korkeakoulun ei tarvitse ryhtyä erillisiin toimenpiteisiin tiedonkeruita varten. CSC muodostaa OKM:n ja Tilastokeskuksen toimeksiannoista tiedonkerääjälle siirrettävän tiedoston. Tietovarannossa tieto on atomitasolla, joten sitä voidaan yhditellä muun tiedon kanssa ja saada muutakin, kuin ”tiedonkeruulomakkeella pyydetty summa”, yhteismitallista, koska laskennan tulkinta jää tiedon kerääjälle ajantasaista, koska jatkuvasti päivittyvä kopio korkeakoulun perusrekisteristä luotettavaa, koska tietoja perusasioista, tuloksista, ei tulkinta tai toimintatapaeroista johtuvia poikkeamia yhteentoimivampaa, koska atomitason tietoa, joka yhdisteltävissä eri avaimilla muihin tietoihin (henkilö, organisaatio, koulutus)