O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as /9.11.2005 /1. Tavoitesopimus 2007 - 2009 1. Sopimuksen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Advertisements

ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
Suomen koulutusjärjestelmä
HELSINGIN YLIOPISTO AVOIN YLIOPISTO ATIK Projekti /Esa Keränen.
Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelma Kulttuuriviennin valmisteluryhmän kokous , Helsinki,
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
@Virtuaaliammattikorkeakoulu VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
O PETUSMINISTERIÖ/ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö / Anja Arstila-Paasilinna / as / /1. T&k-strategiat 2005 tavoiteneuvotteluissa.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Kv-kevät päivät , Turku - Nina Björn Korkeakoulun tukipalvelut kansainvälisen henkilöliikkuvuuden kehittämisessä Nina Björn Kansainvälisen toiminnan.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
AMK-kirjastopäivät, Rovaniemi Uudet yhteistyömahdollisuudet suomalaisella kirjastokentällä.
I Ammattikorkeakoulukirjastojen alkuvaiheet 1991 – 1995 II Ammattikorkeakoulukirjastojen toiminnan vakiinnuttaminen Ammattikorkeakoulukirjasto-
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Verkko-opetuksen laatu yliopisto-opetuksessa Vopla-hankkeen esiselvityksen tulokset Janne Sariola, HY Annikka Nurkka, LTY Sari Tervonen, KuY Verkko-opetuksen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Hannu Sirén/ as / /1.
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Yhteistyörakenteet.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
INSSI-KEHITTÄMISSEMINAARI Teknillisen korkeakoulutuksen kehittämisen tilanne Johtaja Hannu Sirén.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Sunnuntai, 29. maaliskuuta 2015 KORKEAKOULUJEN RAKENNEMUUTOKSEN VAIKUTUKSET AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIRJASTOIHIN FinELib-päivä Timo Luopajärvi.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
PEDA-FORUM -PÄIVÄT HELSINGISSÄ KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN HAASTEITA Opetusneuvos Päivi Aronen O PETUSMINISTERIÖ.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
Musiikin koulutusseminaari - valtakunnallinen koulutusrakenne ja työnjako Maija Innola Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Rakenteellinen kehittäminen, Lapin malli Rehtori Pentti Tieranta
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Esityksen transkriptio:

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen valmistelu 2. Sopimuksen rakenne 3. Sopimuksen sisältö

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /2. Sopimuksen valmisteluaikataulu Sopimusta on luonnosteltu syksyn aikana ja siitä on käyty keskusteluja ammattikorkeakoulujen ja sidosryhmien kanssa. Tavoiteohjausseminaari Tampereella OPM:n kirje ammattikorkeakouluille liittyen tavoitesopimuksiin joulukuussa 2005 –Sopimuskaava –Ohjeet sopimustarjouksen ja esitysten tekoon

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /3. Sopimuksen valmisteluaikataulu... Ammattikorkeakoulujen sopimustarjoukset sekä aloituspaikka-, hankerahoitus- ja koulutusohjelmaesitykset OPM:n tammikuun aikana sähköisesti ja AMKOTA:n kautta Rehtorikokous (osittain yhteinen yliopistojen kanssa) –Alustava palaute Neuvottelut sidosryhmien kanssa, maaliskuu 2006 Tavoitesopimusneuvottelut ammattikorkeakoulujen ja ylläpitäjien kanssa, maalis-huhtikuu 2006

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /4. Sopimuksen rakenne Ammattikorkeakoulusektorille asetetut yhteiset tavoitteet –tekstiluonnos kirjoitettu OPM:ssä Sopimuksen kohdista 2-4, 6 ja liitteistä sopimusluonnoksessa on kaava –sopimusteksti kirjoitetaan pääosin ammattikorkeakouluissa tammikuun loppuun mennessä Kunkin ammattikorkeakoulun kanssa sovitaan lisäksi koulutustarjonnasta ja voimavaroista Seuranta ja raportointi –sitoutuminen AMKOTA:n kehittämiseen ja OPALA:n käyttöön

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /5. Sopimuksen rakenne... Asioista sovitaan pääosin koko sopimuskauden ajaksi (kehittämistavoitteet, pääosa hankerahoituksesta, koulutustarjonta) Sopimuksen sisällöllisissä asioissa tavoitteena kuvata toiminta-ajatus sekä tavoitetila sopimuskauden lopussa Rakenteeseen ei ole tehty suuria muutoksia verrattuna voimassa olevaan tavoitesopimukseen Uutta: –Rakenteellinen kehittäminen ja korkeakoulujen välinen yhteistyö erotettu omiksi luvuikseen –Koulutustarjontaan lisätty rahoituksen perustana oleva laskennallinen opiskelijamäärä

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /6. Yhteiset tavoitteet Keskeiset strategiset tavoitteet koko ammattikorkeakoulujärjestelmän kehittämiseksi Keskeisiä linjauksia: –Korkeakoulutuksen vuorovaikutuksen ja yhteistyön lisääminen –Ammattikorkeakouluverkon kehittäminen ja yksikkörakenteen kokoaminen –Ammattikorkeakoulujen t&k -työn vahvistaminen –Kansainvälistymisen vahvistaminen ja laadunvarmistusjärjestelmien kehittäminen –Korkeakouludemokratia –Esteettömän opiskelun edistäminen –Opintojen kehittäminen ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /7. Yhteiset määrälliset tavoitteet Toteuma 2004 Tavoite 2009

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /8. Yhteiset määrälliset tavoitteet... * Toteumatieto on vuodelta 2003 Toteuma 2004 Tavoite 2009

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /9. Yhteiset määrälliset tavoitteet... Toteuma 2004 Tavoite 2009

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /10. Yhteiset tavoitteet... Kehittämisverkostot –kaikki amk:t sitoutuvat ja osallistuvat –yksi amk ottaa koordinointivastuun, rahoitus osoitetaan koordinoivalle amk:lle –lisäävät ammattikorkeakoulujen välistä yhteistyötä ja yhdistävät osaamis- ja kehittämisresursseja –kehittämisverkostot suunnattu korkeakoulu- politiikan kannalta keskeisiin aiheisiin –tavoitteena synnyttää keskustelua ja uusia jäsennyksiä sekä tuoda esille hyviä käytäntöjä –amk:n tulee löytää ne mekanismit, joilla verkostojen työtä voidaan hyödyntää yksittäisessä amk:ssa

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /11. Yhteiset tavoitteet... Kehittämisverkostot: 1. Opiskelijan ja työelämän välisten yhteyksien kehittäminen 2. Tutkimus- ja kehitystyön ja opetuksen välisten suhteiden kehittäminen 3. Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen kehittäminen 4. Ammattikorkeakoulujen opettajuuden kehittäminen 5. Ammattikorkeakoulujen kansainvälisen toiminnan kehittämisverkosto 6. Ammattikorkeakoulujen yrittäjyysverkosto

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /12. Yhteistyöverkostot Opm rahoittaa lisäksi amk:n yhteistyöverkostoja: –Virtuaaliammattikorkeakoulu –Itä- ja Kaakkois-Aasian yhteistyöverkosto –Ammattikorkeakoulujen työnvälitys- ja tietopalvelu (Jobstep) –Avoimen ammattikorkeakoulun yhteistyöverkosto

O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /13. Kehittämis- ja yhteistyöverkostot Koordinointivastuun saavat amk:t päätetään joulukuuhun mennessä Ylempien amk-tutkintojen verkosto voidaan käynnistää jo tänä syksynä Verkostojen rahoitus määritellään tarvelähtöisesti eli verkostojen saama rahoitus vaihtelee Rahoituksesta sovitaan koko sopimuskaudeksi