Korpuspohjainen tutkimus vironkielisten suomenoppijoiden sisäpaikallissijojen käytöstä Keaty Siivelt Ohjaaja: Annekatrin Kaivapalu Tallinnan yliopiston.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sijamuodot Sanataituri 5 & 6.
Advertisements

1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Koko vuosi 2013 Keskeiset tulokset.
SUURIMMAT SALLITUT MITAT JA MASSAT SUOMESSA 2007
Kysy kysymys parilta. Vastaus on tekstissä s
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
LÄHDEKIELEN VAIKUTUKSEN TUTKIMISEN YHTEINEN METODOLOGINEN VIITEKEHYS JA SEN SOVELTAMINEN OPPIJANKIELEN KORPUSANALYYSISSA IV korpuslingvistika sügisseminar.
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
おぼえていますか。 En puhu kiinaa ollenkaan. Saisinko kahvia.
Missä sinä asut. Opiskeletko sinä Aalto yliopistossa
KILPAILUT 2014.
Pelaajakysely Tampereen piirin pelaajille 2013 TKT.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
Tavoitteena monipuolinen kielitaito
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Kuvien lähde:. Kuinka pitkä on pitkä? Subprime kriisi alkoi Yhdysvalloista elokuussa Se muuttui finanssikriisiksi lokakuussa Kreikkakriisi.
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Lähde- ja kohdekielen yhtäläisyyksien ja erojen vaikutus vironkielisten oppijoiden suomen oppimiseen Esitelmä Suomi toisena kielenä ja monikielisyys –
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Perusopetuksen ryhmäkoko
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Jumala tuntee minut; Jeesus – Sana tuli ihmiseksi
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
MAINOSTAJIEN LIITTO MARKKINOINTIVIESTINNÄN PANOSTUSTEN KEHITTYMINEN LOPPUVUONNA 2004 VERRATTUNA ALKUPERÄISEEN BUDJETTIIN SALDO MAINOSBAROMETRI.
Millainen sää on?.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Verbi + Verbi.
T&K-tiimi Tikkurilassa Koonti keskustelusta / AMV.
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
”Rinnasteiset verbiparit tekstissä” Anu Airola Helsingin yliopisto.
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2014 Laitos Julkaisu- BKT,Inflaatio, Työttö-Ansiotaso muutos myys- indeksin % % aste, %muutos, % joulukuu 0,11,18,61,4VM.
Millainen sää on?.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
Aiemmin peruutettu luento
1 Syntaksin harjoituskurssi CYK140 Harjoitustehtäviä 9 Ratkaisumalleja.
Puhu parin kanssa. Mistä kaupungista sinä olet kotoisin
Suomi 1B Tiistai 15. elokuuta 2016 mansikka vadelma mustikka puolukka karpalo lakka.
Suomi 1B Harjoitus 23 A (s. 102) Kuunteluharjoitus 14 Kotitehtävä: harjoitus 18 & 21, 22.
Suomi 1B Leevi and the Leavings Onnelliset Gösta Sundqvist.
Finnish for International Business Students
Suomi 1B
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Nominien taivutus Hänelle/Häneen annettiin palkinto.
Mihin aikaan? Monelta?.
ESSEE.
KULKUVÄLINEET.
Suomi 1B Torstai 18. elokuuta 2016 Helsingin juhlaviikot
Suomi 1B Torstai
Suomi 1B Maanantai 22. elokuuta 2016.
Suomi 2A
Suomi 1B Maanantai 29. elokuuta 2016.
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Keaty Siivelt Juh. FD Annekatrin Kaivapalu Tallinna Ülikool, 2009
Mihin aikaan? Monelta?.
Suomen kielisten tekstien morfologinen analyysi
Esityksen transkriptio:

Korpuspohjainen tutkimus vironkielisten suomenoppijoiden sisäpaikallissijojen käytöstä Keaty Siivelt Ohjaaja: Annekatrin Kaivapalu Tallinnan yliopiston IV korpuslingvistiikan syysseminaarissa 6. marraskuuta 2009 ‘

Tavoitteet  Selvittää: oppijankielelle ominaisia piirteitä, lähdekielen vaikutusta.  Kartoittaa vironkielisten suomenoppijoiden sisäpaikallissijojen käyttöä suomen oppijankielen korpuksessa(International Corpus of Learner Finnish – ICLFI).

Teoriatausta Strukturalistis-kontrastiivinen teoria Teoreettiset lähtökohdat toisen kielen omaksumisesta ja lähdekielen vaikutuksesta

Aineisto ja tutkimusmenetelmä  Viron ja suomen sisäpaikallissijojen kontrastiivinen analyysi. Eve Kask,  Oppijankielen korpuspohjainen analyysi. Aineisto kerätty ICLFI-stä sanetta -Alkeistason, keskitason ja edistyneen tason oppijoiden tekstit

Tulokset: illatiivi oppijoiden teksteissä Kask: 26 ICLFI: 12 8 Samanalaiset (n=415) a) Mies saapuu junalla Helsinkiin. (n=271) b) Menin nukkumaan...(n=96) Norminvastaisia n=6 8 Samanalaiset (n=415) a) Mies saapuu junalla Helsinkiin. (n=271) b) Menin nukkumaan...(n=96) Norminvastaisia n=6 4 Erilaiset (n=78) a) Torstaina menen töihin. (n=49) b) Heräsin aamulla kamalaan päänsärkyyn. (n=18) Norminvastaisia n=10 4 Erilaiset (n=78) a) Torstaina menen töihin. (n=49) b) Heräsin aamulla kamalaan päänsärkyyn. (n=18) Norminvastaisia n=10

Tulokset: inessiivi oppijoiden teksteissä Kask: 19 ICLFI: 4 4 Samanlaiset (n=1729) a)...Joko sitten Virossa tai Suomessa.(n=1576) b) Elokuussa olin paljon kotona. (n=42) Norminvastaisia n= 71 4 Samanlaiset (n=1729) a)...Joko sitten Virossa tai Suomessa.(n=1576) b) Elokuussa olin paljon kotona. (n=42) Norminvastaisia n= 71

Tulokset: elatiivi oppijoiden teksteissä Kask: 16 ICLFI: Samanlaiset (n=401) a)Olen kotoisin Tallinnasta.(n=239) b) Minusta on tärkeä opiskella suomen kieltä...(n=43) Norminvastaisia n=8 10 Samanlaiset (n=401) a)Olen kotoisin Tallinnasta.(n=239) b) Minusta on tärkeä opiskella suomen kieltä...(n=43) Norminvastaisia n=8 1 Erilaiset (n=256) a) Minä pidän lämpimästä ruuasta. (n=231) Norminvastaisia n=25 1 Erilaiset (n=256) a) Minä pidän lämpimästä ruuasta. (n=231) Norminvastaisia n=25

Tulokset: norminvastaiset käyttötapaukset 19 mahdollista tyyppiä 8 morfosyntaksin tasolla: - 5 tyyppiä esiintyi funktioissa, jotka ovat suomessa ja virossa samoja - 3 suomessa ja virossa erilaisissa funktioissa. 8 morfologian tasolla 3 fonologian tasolla.

Päätelmiä 1  Vähemmissä funktioissa ja enemmän funktioissa, jotka ovat suomessa ja virossa samanlaisa.  Norminvastaisia käyttötapauksia aiheuttivat eniten: ▫ morfologian eroavaisuudet, esim. inn. ill. sijasta paikan ilmaisemisessa. Sitten pukeun, suutelen tyttoani ja lähden yliopistossa....Menen kahvilasse syömään. Viron ill. –sse, suomen ins. -ssA

Päätelmiä 2 ▫ Paikallissijojen distribuutioerot esim. teisel korrusel, toisessa kerroksessa. ▫ fonologian eroavaisuudet, ill. gen. asemasta esim....menen ostamaan valkosipuliin. Minusta tuli Tallinnaan yliopistoon ylioppilainen.  Morfologian eroavaisuudet aiheuttavat negatiivisen lähdekielen vaikutuksen tapauksissa, joissa se morfosyntaksin tasolla olisi positiivista.  Samanlaisuudet kielten eri kielitasoilla vahvistavat mahdollista positiivista lähdekielen vaikutusta, esim. elatiivin käyttö

Soveltamismahdollisuuksia Mahollisuus muokata opetusta kielen oppijan tarpeisiin(Eslon 2007: 98).

KIITOS!

Liite 1: Sisäpaikallissijojen jakauma alkeistason teksteissä(n=2435)

Liite 2: Sisäpaikallissijojen jakauma keskitason teksteissä(n=248)

Liite 3: Sisäpaikallisijojen jakauma edistyneen tason teksteissä (n=185)