T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Satakunnan lapsi- ja nuorisopolitiikan foorumi
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Lionsliiton aineistosta koonnut P.Siitonen 4/ KLUBISIHTEERI koulutus Pekka Siitonen Piirisihteeri
Mustikkatrio.
Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Työnantajan palveluohjauksen pilotoinnin tulokset
LUVALLISET POISSAOLOT
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma Kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella.
Jumalan kanssa.
Kerran kauan sitten kaukaisessa maassa eli neljä pikku olentoa:
Toimintaohjeet opelle
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
Työnohjauksella laatua lapsen päivään
Oppia ja elämyksiä maalla - Maatila tulevaisuuden oppimisympäristönä?
NALLE PUH.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista Taru Lintunen & Marjo Kuusela.
Lions piiri 107 – D toimintasuunnitelma 2011 – 2012 We Serve – Me Palvelemme Olli Katila.
Koulujen turvallisuus
Timo Luukkonen Janne Enberg
Kaksi nunnaa lähti luostarista kaupunkiin myymään pikkuleipiä
Norssi ja Varis juttusilla
Tee lause! me - alkaa - opiskella - suomi - syksy Me alamme opiskella/opiskelemaan suomea syksyllä. opettaja - opettaa - opiskelijat - puhua - suomi opiskelijat.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Väkivaltatyötä biologisten vanhempien kanssa Eeva Immonen Kokemukset näkyviin – väkivaltatyön kehittäminen sijaishuollossa Hanke 2009 – 2014.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Yhdessä kasvamisen ohjelma
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
OPS2016-alkuaskeleita.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PURKAAMO. Purkaamo -työskentelyn tavoitteet Orientoida ja aktivoida työyhteisöä opetussuunnitelmaprosessiin Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta.
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
MOppijat Jyväskylän pilotoijat
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
JEESUKSEN LAPSUUS.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kuka puhuu totta? Oppilaat ovat tulleet luokkaan ja matematiikan tunti alkaa rauhallisesti.
Toimintaohjeet opelle
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Päihdepäivät Jyväskylä
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Vaalit
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Opettajan pedagoginen ajattelu
Leijonahenki  Ne, joille osa leijonan on suotu, on jatkajia aatteen arvokkaan. Nuo sukupolvet, ennen meitä luotu, sen perinnöksi jätti aikanaan. Ja henki,
Esityksen transkriptio:

T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista Taru Lintunen, professori & Marjo Kuusela, LitT Jyväskylän yliopisto

Opettajien mukaan oppilaiden empatian taito, taito ilmaista tunteita, taito keskustella avoimemmin ja syvällisemmin, taito käyttää Lions Quest –tunneilla opittuja taitoja omassa arkielämässä ovat kehittyneet

Opettajat havaitsivat, että ryhmässä turvallisuus, yhteishenki, yhteistyötaidot ja välittävä ilmapiiri paranivat kiusaaminen väheni oppilaiden välinen kannustaminen ja tukeminen lisääntyi

Opettajat kokevat, että Lions Quest – ohjelma on täydentänyt ja tukenut opettajuutta antanut uusia työtapoja auttanut kohtaamaan oppilaat kokonaisina ihmisinä tuonut helpotusta ongelmien ratkaisuun lisännyt ymmärrystä ryhmäprosessista ja turvallisen ryhmän luomisesta syventänyt itsetuntemusta sekä oppilaantuntemusta

’Se ihmisyys, joka ohjelman avulla tulee esille on tärkeää. Minusta oli hirveän masentavaa se robottimainen tiedon jakaminen, kun edessäsi on kokonainen ihminen. Quest on voimavara omaan työhön. Muutuin itse ja opetuskäytänteeni muuttuivat myös. Muutos lähti ihan niistä samoista asioista mitä opetin oppilaille; itsetuntemus, oppilaan tuntemus, oppilaiden huomiointi yksilöinä, yhteistyötoimintatavat, ristiriitojen ja erilaisuuksien hyväksyminen.’

Opettajat pitävät Lions Quest – ohjelmaa nerokkaana, koska joku on keksinyt ohjelman ja laittanut asiat paperille ohjelmassa otetaan huomioon myös ryhmän toiminta ohjelmassa kiinnitetään huomio kokonaiseen ihmiseen se muuttaa opettajan kasvatuskäsityksiä ja – käytänteitä ohjelma tekee opetussuunnitelmissa olevat kasvatustavoitteet näkyviksi ja muuttaa ne käytännön toimiksi

’Siinä on aikamoinen kynnys mennä Leijona klubille, koska niillä on aika elitistinen maine. Sieltä klubilta olisi pitänyt tulla kutsu. Vaikea miettiä sitä, mitä siellä klubilla sanoisi Questistä. Vaatisi Leijonilta aktiivisuutta kutsua opettajia kertomaan ohjelmasta.’ ’Olin syksyllä puhumassa yhdessä klubissa, missä oli noin 50 jäsentä ja yli puolet porukasta olivat aivan yllättyneitä. He kysyivät, että ollaanko me näin hienoa ohjelmaa tuettu ja että mikäs ohjelma se Quest oikein on? Leijonat kaipaavat tietoa Questistä ja suhtautuvat siihen positiivisesti.’ ’Leijonien ehdoton helmi on Lions Quest. Olen sen sanonut hyvinkin suoraan Leijonille. Se on meille niin suuri aarre. Kun vain osattaisiin sitä viedä eteenpäin.’