Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari 21.5.2002 Ilkka Virtanen 20.5.2002 1 Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Palautetta ekonomikoulutuksesta ja tietoa ekonomikunnan sijoittumisesta Ajankohtaista, kevät 2010.
Advertisements

ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Vammaispalveluiden innovaatio- ja kehittämiskeskus -konsepti Jarno Tuimala, Anne Laakso
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Vaasan yliopiston DI-koulutus Ilkka Virtanen Pohjanmaan Kauppakamari Teollisuuden Forum Vaasan yliopisto
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
RHi ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
OHJAUS AMMATTIKORKEAKOULUISSA Pentti Rauhala ARENE ry:n pj., rehtori, Laurea – ammattikorkeakoulu
LUOVUUS, OSAAMINEN, VERKOSTOT, RAHA Seudulliseen yhteistyöhön! -opetustoimen seutuseminaari Rehtori Yrjö Sotamaa, Taik
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Pirkanmaa Polytechnic – University of Applied Sciences Kansainvälisen toiminnan rahoitus osana korkeakoulun budjettia Irja Saarikorpi Pirkanmaan.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
I Ammattikorkeakoulukirjastojen alkuvaiheet 1991 – 1995 II Ammattikorkeakoulukirjastojen toiminnan vakiinnuttaminen Ammattikorkeakoulukirjasto-
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opintopolku.fi tilannekatsaus KoTVejaos
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
HUOMENNA AVOIN YLIOPISTO Puheenjohtaja Kari Seppälä Yliopistojen aikuiskoulutusverkosto
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
TUTKI Tietomallityöryhmä RAKETTI-TUTKI Tietomallityöryhmä.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
SeAMK kehittämisohjelma Kehittämisseminaari Tapio Varmola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Innovatiiviset julkiset hankinnat – yritysten mahdollisuudet uuteen liiketoimintaan Tuomas Lehtinen HSY Älykäs Vesi
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
OILI-palvelun tilanne
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Savonia-ammattikorkeakoulu
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Esityksen transkriptio:

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi- projekti Johtoryhmän puheenjohtaja Professori Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Helsingin yliopisto, Psykologian laitos, Meritullinkatu 1 Tiistai klo

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Sisältöhahmotelma  Arvioinnin taustaa  Arvioinnin tavoitteet  Arvioinnin rajaukset  Arvioinnin vaiheet

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Arvioinnin taustaa  Korkeakoulujen arviointi lakisääteistä  Korkeakoulujen arviointineuvosto hyväksyi vuoden 2002 toimintasuunnitelmaansa kaupallisen alan korkeakoulutuksen arviointihankkeen. Arviointi koskee ammattikorkeakouluissa toteutettavaa hallinnon ja kaupan koulutusalan sekä yliopistoissa toteutettavaa kauppatieteellisen alan koulutusta.  Arviointia ovat esittäneet toteutettavaksi Ammatti- korkeakoulujen rehtorineuvosto ARENE sekä Suomen Ekonomiliitto SEFE. Myös yliopistojen rehtorien neuvoston työvaliokunta pitää arvioinnin toteuttamista tärkeänä.

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Arvioinnin tavoitteet  Projektin tavoitteena on arvioida kauppatieteellisen ja liiketalouden alan korkeakoulutuksen sisältöä, laatua ja yleisiä toteuttamisperiaatteita sekä kannustaa korkeakouluja koulutuksen kehittämiseen.  Johtoryhmä on fokusoinut arvioinnin koulutus- ohjelmien liiketoimintaosaamisnäkökulmaan. –Liiketoimintaosaamisella tarkoitetaan tässä arviointi- projektissa yleistä kykyä luoda, tutkia ja kehittää liike- taloudellista toimintaa. –Liiketoimintaosaaminen näkyy käytännössä mm. yritys- toiminnan kykynä saada ideat ja tutkimus- ja kehitystyön tulokset osaksi innovaatio- ja osaamisketjua, asiakkaiden tarpeet täyttäviksi kaupallisiksi tuotteiksi ja palveluiksi.

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Arvioinnin tavoitteet, jatk. –Liiketoimintaosaamiseen sisältyvät kaupallisen osaamisen lisäksi ns. työelämävalmiudet, kuten viestintä- ja neuvottelu- taidot, ongelmanratkaisukyky sekä yhteistyö- ja tiimitaidot. –Arvioinnissa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, miten liiketoimintaosaamista edistävät toimenpiteet näkyvät mm. »oppimisen tavoitteissa ja opetussisällöissä, »opetustarjonnan suunnittelussa ja suuntaamisessa, »oppimisympäristöissä ja opetusjärjestelyissä, »tutkimus- ja kehitystyössä sekä työelämäyhteyksissä, »kansainvälisessä toiminnassa ja verkottumisessa. –Lisäksi arvioinnissa tarkastellaan sitä, miten eri korkeakoulu- sektorit ovat suuntautuneet ja profiloituneet liiketoiminta- osaamisen kehittämisessä.

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Arvioinnin rajaukset  Mukana molemmat korkeakoulusektorit –Yliopistojen (12) kauppatieteellinen ala –Ammattikorkeakoulut (26), joissa liiketalouden amk-tutk. –Mukaan (itsearviointivaihe) ilmoittautumisen perusteella, tarvittaessa lisäkutsuja tai karsintaa, arviointivierailuja kohteeseen  Mukana vain päävalinnat –Yliopistojen maisteri- ja avoimen ohjelmat juuri arvioitu –Ammattikorkeakouluissa ns. nuorten koulutus  Tutkintorakenteiden kehittämisestä omat projektit –OPM, VY  Arviointi kansainvälisenä (?)

Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Arvioinnin vaiheet  Johtoryhmä asetettu , suunnittelija –arviointiprosessin suunnittelu ja johto –sisällölliset ja ajalliset ( – ) tavoitteet –projektisuunnitelman laadinta –esitys arviointiryhmäksi  Korkeakoulukohtaiset itsearvioinnit –kesä-lokakuu 2002 (ilmoittautumisen perusteella)  Arviointivierailut (ulkoinen arviointi) –loka-marraskuu 2002 (10-12 korkeakoulua)  Raportin laadinta –joulukuu 2002 – maaliskuu 2003  Projektin päätös, maaliskuu 2003 –raportin luovutus opetusministerille –raportin julkistamisseminaari