Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Tietovisa Seuraava tietovisa sisältää kysymyksiä muuttolintuihin ja syksyyn liittyen!
Kasvaako pääni, kun opin?
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Taitokouluharjoitus Pääteema: 1 v 1 puolustaja selässä Ryhmä:
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
Virtuaaliympäristöt Virtuaalitodellisuuden hyödyt
Havaintomotoriset taidot pelinluvun perustana
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Hevonen.
Oppimisvaikeudet.
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Osallistumista tukeva mediakasvatus peruskoulussa
Lapsen näöntarkkuuden tutkiminen
Sensorinen integraatio
Silmänliikkeet Tampere University Computer Human Interaction Group
Asemanseudun persoonat. Eläkeläinen Tärkeää mahdollisuus valmistella matka etukäteen ettei stressaa Matkustaessa tulee asemalle noin puoli tuntia ennen.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
Silmän käyttäytymisen tutkimus ja sovellukset Veikko Surakka Tampere University Computer Human Interaction Group.
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
Export Marketing Veikko Laine ”Product” = ? - What the producer produces and markets - What the customer buys - Tangible & Intangible - Concrete & Abstract.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
TURVALLINEN HOITOYMPÄRISTÖ 0-6 VUOTIAAT. 0-6 v. lapsille  ei pieniä esineitä, koska lapsi voi tukehtua  ulkona aidat, ettei lapsi karkaa  luotettavat.
Ajatuksesta albumiin Digitaalikameran käytön jatkokurssi.
TN Esiintymisjännitys Ihmisillä on erilainen halukkuus puhua. Ihmisillä on erilainen halukkuus puhua. Voidaan luokitella: Voidaan luokitella:
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Nonverbaalinen viestintä Elekieli – puhumisen lahjomattomin taso.
InfoWeb Mallisivuja Kuva- ja tekstiohjeistusta Tarja Helala, Viestintä 11 / 2013.
Lapsihavainnointi on lapsen arvostamista ja kuuntelemista Petra Suonio 2011.
SILMÄ. NÄKEMINEN Valonsäteet tulevat silmään silmämunan etuosassa olevan kirkkaan, kaarevan sarveiskalvon läpi ja taittuvat siellä. Menevät mykiön läpi.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kaikki aistit käyttöön.. Petra Suonio Viriketoiminnasta Ilo ja hetkeen heittäytyminen Vuorovaikutus oleellista Virikemateriaalia voi yleensä soveltaa.
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Passiivi S
Suomi 3A Torstai 19. toukokuuta 2016.
JÄRJESTÄ PIHALIIKKARI perheille
TULEVAISUUDEN HAASTEITA ILMANLAADUN MITTAAJILLE – kuntanäkökulma
YYT / / Osaamisprofiili / K16 / MI.
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
9. Havaintojen lainalaisuuksia
Hermoston rakenne ja toiminta
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
AISTIT *tehtävä: välittää tietoa ympäristöstä sopeu-
Kpl 7.
Suomi 3A Maanantai 3. lokakuuta 2016.
Millainen oppija sinä olet?
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Kielen kehityksen avainkohdat
toista 12 kertaa käännä kortti lähetä käännetty
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Oppimisvalmiuksien tukeminen liikunnan avulla
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
4. Aivojen rakenne ja toiminta
Kohti turvallisempaa tulevaisuutta -
MONTESSORIPEDAGOGIIKKA ”auta minua tekemään se itse”
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Omalla painollaan – kielikahvila
IHMISEN KASVU JA KEHITYS
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Start Up Activities Chisato Anttilainen.
Työpöytäharjoitus 1.3. Suunnistusradan suunnittelu
Oi Herra suuri, Luoja maan ja taivaan,
Esityksen transkriptio:

Lapsen toiminnallisen näön tutkiminen silmälääkäri Markku Leinonen

Lapsen normaali näönkehitys Markku Leinonen: Näön tutkimusmenetelmät eri ikäisillä 1/2003 Lapsen normaali näönkehitys 0 - 1 kk kääntää silmät ja pään katsoakseen valoon seuraa vaakasuoraan katsekontakti ja hymy 6-8 vko 2 - 3 kk intensiivinen katsekontakti seuraa pystysuoraan ja ympyrää kiinnostunut mobileista kiinnostunut “huulilta luvusta” s-posti: markku.leinonen@iki.fi

Lapsen normaali näönkehitys Markku Leinonen: Näön tutkimusmenetelmät eri ikäisillä 1/2003 Lapsen normaali näönkehitys 3 - 6 kk katselee ja tutustuu omiin käsiin auttaa tilakäsitteen luomisessa akkomodaatio (mukauttaminen) ja konvergenssi kehittyvät sensorinen integraatio näkö, tunto, maku tavoittelee, ja myöhemmin tarttuu riippuviin esineisiin käden liike näön ohjaamana siirtää katseen keskiviivan yli huomioitava ‘näköalue’ (visual sphere) laajenee s-posti: markku.leinonen@iki.fi

Lapsen normaali näönkehitys Markku Leinonen: Näön tutkimusmenetelmät eri ikäisillä 1/2003 Lapsen normaali näönkehitys 7 - 10 kk huomaa pienet leivänmurut tarkkailee putoavia ja pois kieriviä leluja laajentaa huomioitavaa ‘näköaluetta’ (visual sphere) aluksi koskee, myöhemmin tarttuu pinsettiotteella kiinnostunut kuvista ja aikuisen piirtämistä kuvista kohteet näyttävät erilaisilta eri puolilta katsottuna tunnistaa kohteita, jotka ovat osittain piilossa erottaa perheenjäsenet toisistaan s-posti: markku.leinonen@iki.fi

Lapsen normaali näönkehitys Markku Leinonen: Näön tutkimusmenetelmät eri ikäisillä 1/2003 Lapsen normaali näönkehitys 11 - 12 kk suunnistautuu näön varassa kotona katselee ikkunan läpi ja tunnistaa ihmisiä tunnistaa kuvia leikkii kätke-ja-etsi-leikkejä s-posti: markku.leinonen@iki.fi

Lapsen normaali näönkehitys Markku Leinonen: Näön tutkimusmenetelmät eri ikäisillä 1/2003 Lapsen normaali näönkehitys 1 - 2 vuotta näkö kommunikaation pääväylä ilmeet ja 'body language' ryhmissä katselemalla opitaan useimmat asiat näkemällä saa ennakkovaroituksen tulevasta tapahtumasta äänen ja liikkeen yhteys selviää helposti katselemalla näkö on tärkeä sensorisen tiedon yhdistelemisessä esineen nähtyyn muotoon liitetään sen haju ja tuntoaistimus s-posti: markku.leinonen@iki.fi

Normaali näkö Koettu näkökenttä Mitattu näkökenttä tarkka joka suuntaan Mitattu näkökenttä näkökentässä on vain yksi tarkka kohta, fovea liikkeen havaitseminen parempaa näkökentän reunaosissa

Measured visual field: only small area, fovea is sharp

Only fovea has good color vision

Our attention is focused to foveal vision

Our attention is focused to foveal vision

Our attention is focused to foveal vision

Peripheral blurring is unconscious

Peripheral blurring is unconscious

Attention guides the fovea by saccades

Attention guides the fovea by saccades

Attention guides the fovea by saccades

Retinal image remains sharp in spite of head movements

Näkötiedon kulku silmästä aivoihin

Näkötiedon käsittely aivoissa Ventraalirata tunnistaa kuvapankista muodot ja sanat (vasen puoli) sekä reitit ja kasvot (oikea puoli) Ventraalirata

Näkötiedon käsittely aivoissa Dorsaalirata suuntaa huomiokyvyn tiettyyn kohtaan omassa visuaalisessa kartassa suunnittelee motorista toimintaa Dorsaalirata Ventraalirata

Näkötiedon käsittely aivoissa dorsaaliradassa ohjelmoidaan tarvittavat toimintakäskyt vartalon lihaksille sekä nopeita silmänliikkeitä (sakkadit) varten Dorsaalirata Ventraalirata

Lapsi vanhemmat terapeutit päivähoito sairaanhoitaja ohjaaja kuntoutus- silmälääkäri neurologi lasten-

- Hki: ostopalvelun pyörittämiseen ei henkilöitä lisää Hki: kun-pkl:lle vain näkövammaisia, Lasten sairaalassa kaiken asteisia näkövammoja Leenan kyselykaavake, lupasi lähettää lähetä Leenalle meidän kysymykset Hki: lähetepalaveri kun-potilaille

- Hki: ostopalvelun pyörittämiseen ei henkilöitä lisää Hki: kun-pkl:lle vain näkövammaisia, Lasten sairaalassa kaiken asteisia näkövammoja Leenan kyselykaavake, lupasi lähettää lähetä Leenalle meidän kysymykset Hki: lähetepalaveri kun-potilaille

Pirjo Rinne

- Hki: ostopalvelun pyörittämiseen ei henkilöitä lisää Hki: kun-pkl:lle vain näkövammaisia, Lasten sairaalassa kaiken asteisia näkövammoja Leenan kyselykaavake, lupasi lähettää lähetä Leenalle meidän kysymykset Hki: lähetepalaveri kun-potilaille

Pirjo Rinne

miten jaetaan hoitovastuu: neuropsykologinen / neurologinen / näönkuntoutus ei ole sovittu alueopettaja ja kun-ohjaus eivät koskaan toimi yhtä aikaa