Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen 3.10.2009 Vammala 12.12.2014 1.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Advertisements

Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
Ammatillinen koulutus
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
KOKKOLAN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPISTO Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Lähihoitajan lupaus Lupaan lähihoitajana tehdä työtäni asiakkaan.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Erilaisten oppijoiden huomioiminen koulutuksenjärjestäjän strategiassa
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laatukriteerien pilotointi ja itsearvioinnin toteutus KAOssa Esa Oikarinen Koulutuspäällikkö Kainuun ammattiopisto.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Mitä opetan ammatillisessa oppilaitoksesta? Tuija Saarimaa
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
SORA -työryhmän luonnos hallituksen esitykseksi (lausuntokierrosversion esittely) /Sakari Karjalainen.
FUAS Kielet ja viestintä
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
VALTIOVARAINMINISTERIÖ Kansantalousosasto/HK1 Ohjauksen järjestämistä koskeva päätöksenteko työllistymisen ja talouskasvun näkökulmasta Neuvotteleva.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Yritysyhteistyömalli TopLaaja- TOP-Patteri: HYVÄT KÄYTÄNTEET-SEMINAARI Helsinki Congress Paasitorni Koulutusjohtaja Maarit Kuosa.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillinen koulutus
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Ammatinen koulutus uudistuu
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Suuhygienisti (AMK), 210 op
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Hanke
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala

Erityisopettajan toimenkuvan muutokset Vaikuttavat tekijät  Toteutettu koulutuspolitiikka  Yhteiskunnalliset muutokset  Työelämän muutokset  Tiedon lisääntyminen  Yksilöllisyyden korostuminen  Pyrkimys inklusiivisiin ratkaisuihin

Erityisopiskelijoiden määrän kehitys

Valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen opiskelijamäärien kehitys

Erityisopettajan toimenkuvan muutokset Kehityssuunta ? Erityisopettajuus Opettajuus Alan ammattilainen

Kehityssuunnasta seuraa 1.(Ammatillisen) erityispedagogisen osaamisen korostuminen 2.Ammattikasvatuksen roolin korostuminen 3.Alan ammattilaisen roolin vähäisempi hyödyntäminen 4.Muiden ammatillisten roolien vahvempi hyödyntäminen

Moninaiset toimenkuvat Ammatillinen erityisopettaja Erityisryhmän opettaja Valmentava I opettaja Valmentava II opettaja Ammattialan osaaminen lisääntyy

Seurauksia Tiedon tarve Tutkimus Tutkimustiedon soveltaminen Yliopistojen mukaan tulo Teoreettisuuden ja abstraktiuden lisääntyminen Opettajien osaamisvaatimukset Moniammatillinen toiminta lisääntyy Syntyy ristiriitaisia ajatuksia Teoria/käytäntö Hiljainen tieto/teoreettinen tieto Arkipäivän toiminta/ideaali mallit

Ajateltavia ja kehitettäviä asioita  Ammattikasvatuksen ja ammatillisen erityiskasvatuksen käsitteiden omaksi ottaminen ja määrittely  Erilaisten erityisopettajuuksien jäsentäminen ja tuominen tietoisuuteen  Erityisopettajuus ammatillisen kehittymisen suuntana?

Ajankohtaisia asioita  Uudet tutkinnon perusteet  Opettajakelpoisuudet  Ammatillisten erityisoppilaitosten yhteistyö  Ammattiopistostrategia  Ammatillisen erityisopetuksen strategian päivittäminen?  Vammaispalvelulain uudistuminen  Erityisopetuksen tuloksellisuus?  Sora-työryhmän esitys sora/index.html

Sora-työryhmän esitys  Opiskeluoikeuden menettäminen alalle soveltumattomuuden vuoksi  Oppilaitoksesta erottaminen  Testin käyttö  Tiedonvaihto- ja tietosuojakysymykset

Sora-työryhmän esitys, esimerkki Opiskeluoikeus voidaan peruuttaa:  Jos on ilmeistä, ettei opiskelija saavuta ohjauksesta ja tukitoimista huolimatta tutkinnon tai koulutusohjelman erityisiä ammattitaitovaatimuksia  Jos opiskelija osoittaa opinnoissa tai harjoittelussa vakavaa piittaamattomuutta omaa tai toisen henkilön terveyttä tai yleistä turvallisuutta kohtaan.  Muut turvallisuutta vaarantavat syyt, esimerkiksi vakavat terveydelliset syyt, päihderiippuvuus tai tuomio yleisessä tuomioistuimessa rikoksesta, joka osoittaa ilmeistä soveltumattomuutta opintoihin