PÄTKÄ MIKON KOULUPOLKUA NIVELVAIHEESSA – KUVITTEELLINEN ESIMERKKI PERUSKOULUSTA Sanna Multala 30.10.2013
LÄHTÖTILANNE 9.lk Mikko saa erityisopetusta englannin kielessä ”sivustalla haahuilija”, ei näy eikä kuulu äänekkäässä luokassa Opettajien huoli: alisuoriutumista, heikot numerot, motivaatio-ongelmat > poissaoloja > lo selvittelee (kehityskeskustelu) > ohr > kuraattorin luo Mikon kotona ei olla huolissaan, ”iso poika, pärjää kyllä, ei aiheuta häiriötä” Opon huoli: tulevaisuus hämärän peitossa: ”Emmä tiiä”, peesailee kavereita, oma itsetunto heikko, tulevaisuus pelottaa 30.10.2013
Parempaan suuntaan, miten? Koulun väki tekee yhteistyötä (ohr-ihmiset, lo), Mikko huomioidaan Opo kannustaa ja opastaa hyvän tet-paikan hankinnassa > sovitaan että Mikko menee viikoksi tutustumaan ammatilliseen oppilaitokseen ja toiseksi viikoksi tettiin lounasravintolaan (yhteistyö jo nyt 2. asteelle) > kehut, hyvä kokemus, itsetunto kohenee, tulevaisuus selkenee Mikko uskaltaa hakea itseään kiinnostavalle alalle eikä sinne, minne kaveritkin Numerotkin nousevat hieman, kun tavoitteet ovat selvillä > motivaatio 30.10.2013
Koululla käy säännöllisesti Vinkkelin työpari (etsivä Koululla käy säännöllisesti Vinkkelin työpari (etsivä nuorisotyö), joilta Mikko kuulee kesätyömahdollisuudesta ja uskaltautuu hakemaan > saa kesätöitä ja uusia kavereita Hakutulokset tulevat: hyvin kävi, Mikko pääsee kokkioppiin ja on toiveikas tulevaisuutensa suhteen Syksyn tiedonsiirtopäivässä kerrotaan, että englannissa saattaa olla tuen tarvetta. Peruskoulun väki on iloinen kuullessaan, että Mikko pärjää! Joskus tarinat eivät tosin etene aivan näin hyvin… 30.10.2013
8.10.2013 5
8.10.2013 6
8.10.2013
8.10.2013