Teksti, ideologia ja toiseus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus Kielitoimisto Virkatekstitkin voivat muuttua Salli Kankaanpää Virkakieliseminaari Tekstejä syntyy – voiko niitä ymmärtää?
Advertisements

Heidi Layne VALOA-hanke Helsingin yliopisto/Urapalvelut
”Kutsu seuraamaan” Kun he olivat syöneet, Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä toiset?" "Rakastan,
Persoonapronominit.
 PHENOMENON , 5. jakso.  Elämisen taito voi olla erilaista eri alueilla ja eri aikoina  Savoir vivre peut être different selon le temps et.
N ǐ h ǎ o, Zh ō ngguó! Terve, Kiina!. Maailman ykköskieli! •Kiina on maailman puhutuin äidinkieli – yli miljardi puhujaa! •Se on yksi YK:n virallisista.
10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA RANSKAA
Jumalan kanssa.
XX RESPONSE KEHITTÄMISKUMPPANUUS RESPONSE-KEHITTÄMISKUMPPANUUS
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Yksilö ostajana.
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Metodologian ja menetelmien valinta
Tehtävän- annot suomeksi 1. Vårt hemland Mistä Suomi tunnetaan? Mistäpäin maata maailmankuulut brändimme ja tuotteemme tulevat? A. Yhdistä tuote.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
METATEKSTI, METADISKURSSI = tekstiä tekstistä (Minna-Riitta Luukka 1992 ja 1995) Tieteellisetkään tekstit eivät ole pelkkiä faktakokoelmia, vaan niissä.
A) Se présenter, p. 16. a) Se présenter, p. 16.
Kirjastotyö ja maahanmuuttajat - monikulttuurinen kirjastotyö Keskuskirjastokokous Leena Aaltonen Turun ammattikorkeakoulu.
ME, TE, LE, LA (M’, T’, L’) − Objektipronominit − (suorat)
Kääntäjä toiseuden välittäjänä
LE FRANÇAIS – BIEN SÛR ! RANSKA – TOTTA KAI ! Anita Zenger.
KULTTURIENVÄLINEN VIESTINTÄ
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Seurakuntaopisto.fi Moninaisuus-Oivallus-Dialogi Kulttuurisensitiivistä työskentelyä? Annu K-F Presentaation nimi, esittelijän nimi,
Makupaloja monikulttuurisuudesta 2015 Makupaloja monikulttuurisuudesta Suomen Punainen Risti.
LE FRANÇAIS – BIEN SÛR ! RANSKA – TOTTA KAI !.
Paris en photos ─ Quiz! Pariisi kuvina, tietovisa.
SOMALIA Tietoa somaliasta (sijainti,pinta-ala jne.)
Toimintaohjeet opelle
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Mitä on kulttuuri?.
Helsinki AKATEEMISTA VENÄJÄ-OSAAMISTA ON  Suomen osuus maailman tieteestä on yleensä 0,5 – 1,5 %; Venäjä-tutkimuksessa se on neljän-viiden.
The ideology of the Other The image of Northern Finland in French travel literature Merja Torvinen, University of Oulu, Finland.
a) Se présenter, p. 16 b) Saluer et prendre congé, p. 15.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Les pronoms rélatifs Relatiivipronominit. qui: subjekti ’joka, jotka’ La fille qui attend là-bas s’appelle Michèle. Il y a beaucoup de chansons qui parlent.
Suorat ja epäsuorat objektipronominit
Mots doux ou durs à l’attention des voisins 22/08/20151Henri.
Artikkelit. 1. Epämääräinen artikkeli Un/une, des Mainitaan ensimmäistä kertaa: J’ai une amie à Paris. (yksi, eräs) Il y a une voiture dans la rue. C’est.
Les baguettes de pain
Les formes du futur. Le présent -puhekieli, lähitulevaisuus > Qu’est-ce que tu fais ce soir? > On va au cinéma?
 J’ai = Minulla on  Tu as = Sinulla on  Il/elle a = Hänellä on  On a = omistetaan, meillä on (puhekieli)  Nous avons = Meillä on  Vous avez = Teillä.
Persoona- pronominit, en, y. I persoonapronominit I persoonapronominit SubjektiObjektiAdverbi- aali Refleksii- vinen Painollinen jeme moi tute toi illeluiselui.
Omistuspronominit. 1. Artikkelin kaltaiset omistuspronominit  Sijoittuvat pääsanansa eteen ja noudattavat sen sukua ja lukua: M.F. MON. mon livrema voituremes.
L’emploi du subjonctif. Tapaluokka (vrt. Indikatiivi, konditionaali) Yleensä que –konjunktiolla alkavassa sivulauseessa (esim. il faut que) Tietyt konjunktiot.
Lauseenvastikkeet. Voivat korvata sivulauseen, jos pää- ja sivulauseella sama subjekti Je sors après avoir fait mes devoirs. Je l’ai fait pour t’aider.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
? ? Avaruuden (ystävälliset) muukalaiset tarvitsevat Raamattua koskevan osion ”Telluksen käsikirjaan”. Tee se parin kanssa Power Pointtina: kuvien ja.
Conditionnel.
Islamilainen kulttuuri
Ranskan opiskelijoiden Nizzan ja Monacon opintomatkan
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Depuis + preesens.
Onko vapaus mahdollista?
ESSEE.
Partitiivi.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Avoir-verbin taivutus
Avoir-verbi kielteisenä
Mikä on elämänkatsomus?
Mikä on elämänkatsomus?
Futur simple, conditionnel…
Organisez votre journée
Être heureux au travail
LEÇON 2.
Petit exposé Vocabulaire : Internet etc.
Pres. version 7 Voici quelques commentaires sur un voyage, que ma femme et moi, nous avons fait dans un pays qui est complètement fermé depuis 65 ans.
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Teksti, ideologia ja toiseus Merja Torvinen Suomen kieli Oulun yliopisto

Tutkimuksesta lyhyesti Pohjois-Suomi ranskalaisissa matkakuvauksissa 1600–1800-luvulla. Toiseuden ideologinen ilmentyminen kielessä. Tavoitteena selvittää, millainen kuva Pohjois-Suomesta syntyy kuvausten pohjalta; millaisia ideologisia valintoja tekstit välittävät lukijoilleen

Kieli, teksti ja todellisuus Kieli syntyy suhteessa ympäröivään yhteiskuntaan ja kulttuuriin, joiden arvot ja asenteet muokkaavat kieltä Kielen ideologisuus näkyy tekstien leksikaalisissa, kieliopillisissa ja tekstuaalisissa valinnoissa Ideologinen merkitys on yleensä tiedostamaton, implisiittinen

Kielen ideologisuus Kielen avulla hyödynnetään, systematisoidaan, muutetaan ja usein myös hämärretään todellisuutta, säädellään ajatuksia ja luokitellaan asioita, tapahtumia ja ihmisiä Diskursiivinen valta: kielenkäyttö luonnollistaa ideologiset diskurssit niin, että ne alkavat näyttää ”terveen järjen” mukaisilta Tekstit osana maailmaa: tekstit kuvastavat ja muokkaavat maailmankuvaamme, yhteiskuntaamme ja kulttuuriamme

Mitä toiseus on? ”Différence” Dialogi Luokitteleminen Identiteetti Stereotypia

Toiseus ideologiana Tapa, jolla muut ryhmänä erotetaan meistä ja jolla muista puhutaan Tyypillistä me/muut-eron luonnollistaminen, selkeät valta-asetelmat ja ryhmittelyyn sisältyvä arvolataus

Toiseus tekstissä Ideationaalinen taso: nimeäminen, verbiprosessit, roolit Interpersonaalinen taso: modaalisuus, modus, persoona Tekstuaalinen taso: tematiikka

Esimerkkejä aineistosta: Regnard Ulkoryhmä: homogeenisuus C’est la dernière ville du monde du côté du nord: Le reste jusqu’au cap n’étant habité que par des Lapons, gens sauvages, qui n’ont aucune demeure fixe. Se on maailman pohjoisin kaupunki. Siitä Nordkapiin ulottuvalla alueella asuu pelkästään villejä lappalaisia, joilla ei ole kiinteitä asumuksia.

Esimerkkejä: Regnard Sisäryhmä vs. ulkoryhmä Comme les Lapons ignorent naturellement presque toutes les maladies, ils n’ont point voulu s’en faire d’eux-mêmes, comme nous. La jalousie & la crainte du cocuage ne les troublent point. Koska melkein kaikki sairaudet ovat lappalaisille luonnostaan tuntemattomia, he eivät ole myöskään halunneet luoda niitä itse lisää kuten me. Mustasukkaisuus ja petetyksi joutuminen eivät heitä askarruta.

Esimerkkejä: Regnard Arvottaminen Vous n’auriez jamais cru, Monsieur, que les Bothniens, gens extrêmement sauvages, eussent imité les Romains dans leur luxe & dans leurs plaisirs. Mais vous vous en étonnerez encore davantage, quand je vous aurai dit que ces mêmes gens qui ont des bains chez eux comme les Empereurs, n’ont pas de pain à manger. Ette varmaankaan olisi voinut uskoa, arvoisa herra, että nämä äärimmäisen villit pohjolan asukkaat ovat jäljitelleet roomalaisten ylellisiä tapoja ja heidän nautintojaan. Mutta vielä enemmän hämmästytte kun kerron, että näillä samoilla ihmisillä, joilla on omat kylpyrakennuksensa kuin keisareilla ikään, ei ole leipää syötävänään.

Lopuksi Kysymyksiä, ajatuksia, ideoita…?