Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä 15.12.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Advertisements

Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Tohtoriopinnot CMT:ssä Pekka Isotalus Kaikki kuuluvat •Tampereen yliopiston tutkijakoulu •Viestinnän, median ja teatterin tohtoriohjelma •Oppiaineet:
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Suomen koulutusjärjestelmä
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Ajatuksia Lapin yliopistosta – Helka Urponen Tutkintotavoitteista koulutusta neljässä tiedekunnassa Lisäksi Arktisessa keskuksessa, kv- maisteriohjelmia.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Elsa Savolainen T Johdatus opiskeluun tietotekniikan tutkinto-ohjelmassa.
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Alla olevissa kaavioissa havainnollistetaan, miten aineenopettajan opetettavat aineet muodostuvat diplomi- insinöörin tutkinnon opinnoista. Pedagogisten.
Sri Lanka - silmäsairaala
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO Pentti Paananen
Avaintietoja Tutkinto-opiskelijoita Avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen opiskelijoita Henkilöstöä Vuosibudjetti 256, 5 M€, josta.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
Puh PowerPoint-esitys amk-opinnoista ja uudesta hakukäytännöstä sisältää 25 erilaista diaa vaatii.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/Maarit Palonen / /1. SUOMALAISTEN KORKEAKOULUJEN TULEVAISUUDEN.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Joustava opintoketju Pohjois- Savossa –hankkeen loppuseminaari Tuula Peura Ulla Kekäläinen Joustava opintoketju Pohjois-Savossa.
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
Psykologian koulutuksen abi-info 2012
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Jouni Lehto 1 Tietopuolinen koulutus ja näyttötutkinto oppisopimuskoulutuksen laadun tukena.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Aikuiskoulutuksen ajankohtaisia trendejä Eeva-Inkeri Sirelius Vapaan sivistystyön yhteisjärjestö Länsi-Suomen lääninhallitus.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen ajankohtaiset asiat Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
ELEKTRONIIKAN OPINTOSUUNTA
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Tulosneuvottelut talouden näkökulmasta  pysyvät kohdennukset 2004–2005  toimintojen siirtoihin yksiköiden välillä luotiin käytännön.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Rahoitusmallin valmistelu Päivi Seppä.
AMMATTIKORKEAKOULUJEN OHJAUS JA RAHOITUS TULEVAISUUDESSA Johtaja Hannu Sirén
Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus vuosi >
Yleisopinnot, miten saada kokoon?
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Koulutuksen avainindikaattorit
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Taustaa Keväällä 2011 hankittiin Oraclen OBIEE (Oracle Business Intelligence Enterprise Edition) eli Rapo Tavoitteena on tuottaa tietovarastosta entistä.
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
MITKO-ryhmän työskentelyä
Esityksen transkriptio:

Yliopistojen uusi rahoitusmalli TEKin näkemyksiä

Yleistä rahoitusmallista Alojen todellinen kustannusrakenne ja erityistarpeet huomioon: tekniikan alan strateginen merkitys Suomen kannalta, laiteintensiivisyys, henkilökohtaisen ohjauksen tarve On palkittava ennemmin laadusta kuin määrästä, tuloksista ennemmin kuin tavoitteista. Uuden yliopistolain mukaisesti täydennyskoulutus näkyvästi huomioon rahoitusmallin mittareissa. Lisättävä vastaavasti yliopistojen kokonaisrahoitusta.

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009)

Aikuiskoulutus Yliopistojen aikuiskoulutustehtävään on osoitettava rahaa. Aikuiskoulutuksen kirjaaminen yliopistojen perustehtäviin näyttää lupaavalta. Uuden perustehtävän on näyttävä myös rahoitusmallissa. Sopivia mittareita: – täydennyskoulutuksen tarjonnan laajuus osana yliopiston kurssitarjontaa – täydennyskoulutuksen toteutunut laajuus

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Vanhassa rahoitusmallissa perusrahoituksen osuus oli 70 %, tuloksellisuusrahan osuus 23,5 % ja hankerahoituksen osuus 6,5 % Tuloksellisuusraha piti sisällään vaatimattoman laatukriteerein myönnetyn rahan osuuden. Uudessa mallissa kaikki em. osat on leivottu sisään perusrahoitukseen.

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Koulutuksen osuus vastaa vanhan mallin perusrahoitusosan (70 % koko rahoituksesta) Koulutus & Laajuustekijä –osia

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Koulutuksen laajuuden painotus painottumassa väärään (tavoitteiden) suuntaan. TEKin esitys (pitää palkita tuloksesta, ei tavoitteista): 30 % opiskelijamäärät (20%) 35 % alempien ja ylempien kk-tutkintotavoitteet (20%) 35 % suoritetut (alemmat ja ylemmät) kk-tutkinnot (60%)

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Esityksessä laadullisen rahoituksen osuus koulutuksen rahoituksesta on vain 15 %. TEKin tavoite on 40 %, mihin on pyrittävä asteittain. Ensi tilassa rahoituksesta vähintään 25 % pitäisi olla laatuperusteista.

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Laadullisiin mittareihin on lisättävä heti: opiskelija-opettajasuhde (täysipäiväisiä FTE opiskelijoita / opetushenkilötyövuodet) opetushenkilökunnan pedagoginen pätevyys (suoritettujen pedagogisten opintojen määrä opintopisteinä / opetushenkilötyövuosi) määrällinen työllistyminen 0 ja 5 vuotta valmistumisesta (tilastokeskuksen aineistot)

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Pidemmän aikavälin (v. 2012) tavoitteita koulutuksen laatumittarien suhteen: laaturahan osuus asteittain 40 %:iin laadullinen työllistyminen opiskelijatyytyväisyys opintojen ohjaukseen ja opetukseen osuus ulkomailla suoritetuista, tutkintoon hyväksiluetuista opinnoista

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Tutkimuksen ja tutkijankoulutuksen rahoitus vs TEKin ehdotus: Henkilötyövuodet 50% (tohtori) tutkintotavoitteet 25 % -> 15 % (tohtori) tutkinnot 25 % -> 35 % Painopiste tavoitteista tuloksiin!

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Tutkimuksen laatumittaristossa pitää ottaa huomioon heti: yritysrahoituksen osuus tutkimuksen kokonaisrahoituksesta osuus tutkijankoulutettavista, jotka osallistuvat opetukseen vähintään 40 h / vuosi osuus tutkijankoulutettavista, jotka suorittavat tutkinnon tavoiteajassa tutkijankoulutuksen suorittaneiden määrällinen työllistyminen

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Pidemmän aikavälin (v. 2012) tavoitteita tutkimuksen laatumittarien suhteen: tutkijankoulutuksen suorittaneiden laadullinen työllistyminen tutkijakoulutettavien tyytyväisyys opetukseen

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Tämä korvaa vanhat kustannusalakertoimet. Tässä otetaan huomioon alan tutkimuksen ja opetuksen kustannusrakenne. Sovitaan neljän vuoden välein! TEK vaatii mm. laiteintensiivisyyden ja alan kansallisen strategisen merkityksen huomattavasti parempaa huomioon ottamista. Tekniikan alan rahoitus nostettava humanististen aineiden verrokkiluokasta lääketieteen ryhmään.

Yliopistojen perusrahoitus ( m €, budjettiraha v. 2009) Vanhan mallin hankerahoitus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus. TEKin näkemyksen mukaan tätä osuutta tulisi kasvattaa, sillä se omiaan vahvistamaan profiloitumista.