Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Advertisements

Maahanmuuttajien joustava perusopetus
Toimintaympäristö
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Maahanmuuttajien työllisyys Vantaalla
NUORET JA TYÖTTÖMYYSTURVA
VASITE-HANKE Ohjausryhmän kokous KESKEISET TOIMENPITEET Työnhaun ohjaus, työnhakupalvelu ja urasuunnittelu 2. asteelta valmistuneille Urasuunnittelu.
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Kyselyyn vastasi:Espoo 23/25 Kirkkonummi3/4 Kauniainen0/1 Ilman jatko-opiskelupaikkaa jääneet nuoret Kesäkuu Espoo146 Kirkkonummi20 3 koulua, joissa kaikki.
Nuorisotakuu 2013 Valtiosihteeri Pilvi Torsti Opetus- ja kulttuuriministeriö
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
KOULUTUSTAKUU.
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Opintopolku.fi palvelu
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Suurin satsaus kotoutumistyöhön Suomessa Tarkoituksena on kehittää ja kokeilla uusia toimintatapoja, koulutuksia ym. joita voisi sitten levittää koko.
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
Perusopetuksen ryhmäkoko
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
TYÖTAITAJA 2013–2014 ”Työelämän perussäännöt kunniaan”
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Nuorisoalan kehittäjä Kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelma Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Yhteishaku 2014.
Nuorisotoimi Nuorten työpajatoiminta Lapissa 2009.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nivelvaiheen ohjaus Kesä ohjaus Asiakas määrät kesä- heinäkuu.
Etsivä nuorisotyö.
Suomen koulutusjärjestelmä
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Hallitusohjelma II asteen koulutuksesta, lukio & yo
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Toisen asteen koulutus
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Ryhmäintegraatio – kehitysvammaisten oppilaiden opetuksen osallistava malli Rehtori Martti Hellström kertoo espoolaisen Auroran koulun ryhmäintegraatio-opetuksesta.
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
KATKEAMIA OPINTOJEN POLUISSA?
Toisen asteen koulutus
Maahanmuuttajien kotoutuminen Helsingissä
Helsingin ulkomaalaistaustainen väestö vuonna 2017
Sähköisen yhteishaun ohjeistus
Omnia.fi/yhteishaku.
Esityksen transkriptio:

Mahdollisuuksia ja esteitä – Espoon maahanmuuttajataustaiset ja etnisten vähemmistöjen nuoret Liisa Kosonen Kehittämisyksikkö / Sosiaali- ja terveystoimen esikunta ”Miten nuori voi?” Suur-Leppävaaran asukasfoorumi Ruusutorpan koulu 19.11.2011

Unelma ja polku Jokaisella nuorella on oma polku, oma tulevaisuuden haave työstä ja perheestä ”Jokaiselle espoolaiselle nuorelle maahanmuuttajalle löytyy hänen tarpeitaan vastaava koulutuspaikka” (Espoon tahtotila) ”Maahanmuuttajataustaiset nuoret siirtyvät toisen asteen opintoihin” (Espoon monikulttuurisuusohjelman 2009-2012 12. tavoite) v. 2008: 78,9 % SOTET Esikunta Kosonen 191111

17 – 25 –vuotiaiden muunkielisten espoolaisten osuus kaikista nuorista Lähde: Espoon verkkotilastopalvelu % vuosi SOTET Esikunta Kosonen 191111

16-29 –vuotiaiden espoolaisten suurimmat muunkieliset kieliryhmät venäjä 879 viro 679 somali 494 kiina 454 englanti 396 yht. 6120 muunkielistä albania 327 kurdi 295 vietnam 225 arabia 217 turkki 93 SOTET Esikunta Kosonen 191111

Suomen eli opetuksen ja yhteiskunnan kielen oppiminen uuden kielen oppiminen vaatii 7 – 10 vuotta systemaattista kielen opetusta ja elämistä kieliympäristössä keskeytynyt koulunkäynti, opiskeluvalmiudet ja aiempi oman äidinkielen kirjallinen taito vaikuttavat oppimisen kestoon SOTET Esikunta Kosonen 191111

Peruskouluvaihe: muunkieliset Espoon peruskoulussa 1.9.2011 2465 oppilasta; 10,1% kaikista oppilaista Opetuspalvelut valmistava opetus (1 vuosi) tehostettu tuki suomi toisena kielenä –opetus oman äidinkielen opetus SOTET Esikunta Kosonen 191111

Nuorten maahanmuuttajien opintopolut Osallisena Suomessa / Espoo (kokeilulaki) alkoi syksyllä 2011 I Valmistava opetus yläkouluikäisille luku- ja kirjoitustaidottomina tai puutteellisella koulunkäyntitaustalla tulleille n. 1 vuosi II Nuorten maahanmuuttajien (NUMA) ryhmä (17-25-vuotiaat, luku- ja kirjoitustaidottamat /vähäinen suomen kielen taito) SOTET Esikunta Kosonen 191111

Nuorten maahanmuuttajien opintopolut Osallisena Suomessa / Espoo III Espoon aikuislukion nuorten maahanmuuttajien opetus (17-25-vuotiaat) (n. 60 opiskelijaa) tavoitteena peruskoulun päättötodistus – suoritetaan 7. – 9. luokka kuraattorin ja opinto-ohjaajan palvelut aikuislukioon alkamassa aikuislukion perusopetukseen valmistava ryhmä (paljon suomen opetusta) SOTET Esikunta Kosonen 191111

Maahanmuuttajanuorten työllisyys / TE-toimiston asiakkaat syksyllä 2011   Maahanmuuttajapalveluiden asiakkaat ovat kaikki kotoutujia eli olleet Suomessa alle 3 vuotta. Alle 25-vuotiaita työnhakijoita oli 331, joista 55 työtöntä. Suurin osa on siis kotoutumistoimenpiteessä eli koulutuksessa ja sen vuoksi kirjautunut työnhakijaksi. Nuorten yksikössä oli 744 työnhakijaa (työttömiä 336) ja näistä maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisten osuus on noin 13 %. SOTET Esikunta Kosonen 191111

Toisen polven koulumenestys ja toisen asteen koulutukseen pääsy (Elina Kilpi 2010) Toinen polvi = molemmat vanhemmat syntyneet ulkomailla ja itse Suomessa TAI tullut Suomeen vähintään 9 vuotta ennen peruskoulun päättymistä Kun perheen taustatekijät on kontrolloitu: muslimitaustaiset tytöt menestyvät odotettua heikommin Itä-Aasiasta tulleet menestyvät peruskoulussa, mutta keskeyttävät useammin jatko-opintonsa lukio-opinnot erityisen suosittuja ei-eurooppalaisten kesken heikoin tilanne ex-Jugoslavian alueelta tulleilla SOTET Esikunta Kosonen 191111

Muita koulutusväyliä toisen asteen ammatilliset oppilaitokset ja lukio Omnian nuorten pajat Työhönvalmennuskeskuksen pajat (maahanmuuttajanuorten kurssilla myös suomen kielen opetusta) Mava = maahanmuuttajien ammatillisiin opintoihin valmentava koulutus, mm. Omniassa, vuoden kestävä SOTET Esikunta Kosonen 191111

Mitä vielä tarvitaan? lukioon valmistava opetus (Helsingissä kokeillaan) lukiossa jo opiskeleville tukitoimia (Vantaalla kokeillaan) ohjausta ja psykososiaalista tukea nuorille (Aikuislukiossa ja NUMAssa on) Nuoret pudokkaat –hanke alkanut Espoossa (ESTER -hanke - Etelä-Suomen terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen) – mm. palveluketjun vahvistaminen SOTET Esikunta Kosonen 191111

”Skolan anpassar sig till de nya eleverna” Koillis-Helsingin lukio HBL 13.1.2009, s. 4 - 5 kuva: Hans Paul teksti: Tua Ranninen SOTET Esikunta Kosonen 191111