Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari 20.02.2008 TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti 20.02.2008.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jätteiden lajittelun lyhyt historia – entä seuraavat askeleet?
Advertisements

Kirsi Juva1 MILLAINEN KOULUTUS VALMENTAISI 2020-LUVUN TÖIHIN? Koulutuksen tulevaisuudennäkymät Pohjois-Savossa Jarmo Immonen
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
INSSI-hanke = Tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen kehittämishanke INSSI Arenen tekniikan ja liikenteen alan kehittämisryhmän yhteishanke. Rahoittajina.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Ammattikorkeakoulujen haasteet TKI-toiminnalle Erja Heikkinen
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
Satu Helmi & Ismo Kantola
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Raportointiportaali Vipunen
Leena Koskimäki, Hämeen ammattikorkeakoulu Liiketunnistin Kinectin hyödyntäminen opetuksessa.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
- TiedeKOTA työryhmä (pj. Poropudas): tiedonkeruun kehittämisen kannalta ongelma on yliopistojen julkaisutietokantojen erilaisuudessa ja erillisyydessä,
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Maikki Naarala Rehtorin kanslia
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Opintopolku.fi tilannekatsaus
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Hyvinvointia maaseudulle luovuuden keinoin Kulttuuriteemaryhmän puheenjohtaja Pirkko Liisi Kuhmonen Opetusministeriö YTR:n hankeseminaari
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
projektipäällikkö Anna Ollila1 Anna Ollila projektipäällikkö Seminaari : Aikataulu ja resurssit.
FUAS Kielet ja viestintä
OPETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö/Ari Saarinen/pmm/ /1. YLIOPISTOKESKUSPÄIVÄT KAJAANI Yliopistokeskukset.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
TIMEKuntaTIMEKuntaIT TIME-putki Julkishallinnon tietohallinnon uudistaminen - Uudet rakenteet - Uudenlainen yhteistyö - Uudet toimintatavat - Uudet (sähköiset)
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
Miten oppilaitokset voivat hyötyä avoimesta tiedosta? Tietovarastofoorumi Matti Hartikainen Tampereen ammattikorkeakoulu Miksi oppilaitosten.
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Anna Matala Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Anna Matala.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
KESKI-POHJANMAA VUONNA 2030 –SEMINAARI Kommenttipuheenvuoro Ennakointiverkosto/Harri Lundell, KPEDU.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 4 – Janne Nurmi Optimointiopin seminaari - Kevät 2008 Kotitehtävä 4 - Ratkaisu
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Tietoa Tulevaisuuden tutkimuksen seurasta. Tulevaisuudentutkimus Tulevaisuudentutkimus on monitieteellinen tiedonala, jonka tarkoituksena on selvittää.
Oodin rajauslaki-toiminnallisuus HY:n Oodi-päivä Tuomas Naakka Kehittämisosasto/opiskelijarekisteri.
Turun koulutuksen toiminnallinen järjestämissuunnitelma.
Opintopolku.fi Siirtohaut Korkeakoulujen pääkäyttäjien seminaari.
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Kehittämissuunnitelma ja ennakointi Päijät-Hämeen ennakointiverkosto
Tilaisuuden järjestää:
Yhteinen tavoitteemme
Ammatillinen koulutus
Sähköalan opetus muutoksessa
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti

Tulevaisuus on sumea. Vai onko? Tulevaisuuden tutkimuksen keinoilla kyetään hahmottamaan ja mallintamaan varsin hyvin todennäköinen tulevaisuus. Puolalaisen matemaatikon Lukaseviezin sumeiden joukkojen teorian avulla useiden todennäköisten tulevaisuuksien joukosta kyetään mallintamaan todennäköisin. Näin on, mutta tällä hetkellä korkeakoulukentällä ovat todennäköiset vaihtoehdot vielä selkiytymättömiä.

Alati muuttuvien työammattien muutosta tutkitaan seurataan ja ennakoidaan jatkuvasti. Koulutus- ammattien sisältöjä ja rakennetta muutetaan opetus- suunnitelmien päivityksellä ja henkilökohtaisilla opetussuunnitelmilla vastaamaan tarpeeseen. Tutkimus-, selvitys- ja ennakointitieto tarpeista kerätään Koulutuspoliittisiin selontekoihin ja Koulutuksen ja tutkimuk- sen kehittämissuunnitelmiin (KESU), jotka valtioneuvosto määrittää kerallaan 5 – 10 vuodeksi eteenpäin. Nyt on voimassa KESU

KESU 2007 –2012 aiemmat ohjausasiakirjat -Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko eduskunnalle OECD –raportti Hallitusohjelma Tavoitesopimusrunko 2007 – OPM:n julkaisut 1/2007 ja 4/2007 -Neuvon raportti Neilimon raportti Korkeakoulujen rakennesuositus OPM:ltä Esitykset löytyvät osoitteesta

Korkeakoulurakenteen ohjausasiakirjat -Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko eduskunnalle OECD –raportti Hallitusohjelma Tavoitesopimusrunko 2007 – 2009/päivitys Korkeakoulujen rakennesuositus OPM:ltä (15 yliopistoa, 18 ammattikorkeakoulua, 4-5 strategista liittoumaa) -Esitykset löytyvät osoitteesta

Millainen korkeakoulurakenne voisi olla Päijät – Hämeessä? -LAMK + Yliopistotoimijat ”Lahden korkeakoulu Oy” I -LAMK + HAMK ”Hämeen korkeakoulu Oy”II -LAMK tai ” LAMK Oy”III -LAMK osa Innovaatio yliopistoa (ehkä myöhemmin)IV

Koulutusrakenteista riippumatta tarvitaan tehokas jatkuvasti toimiva ajantasainen ennakointijärjestelmä! Se on välttämätön reunaehto nyt ja tulevaisuudessa -Rakenne, jossa opettajat ja opiskelijat keräävät projektien, harjoittelun, T&K:n ja muiden tapaamisten yhteydessä tietoa työelämän ja yhteiskunnan jäsenten koulutus ja T&K ja muista tarpeista. -Koulutusinstituutioissa analysoidaan saatua dataa. -Koulutusinstituutiot etsivät verkostomaisesti ratkaisut ja toteuttavat ne räätälöidysti tai tarjottuina ohjelmina.

-Hyvä jatkuvasti päivitetty ammattitaito on paras takuu menestymiselle globaalissa markkinataloudessa. -Siihen liittyvät hyvä ammatin ydinosaaminen, kielitaito (vähintään englanti), yrittäjyystaidot, kommunikointitaidot ja kulttuurien tuntemus. -Koulutusjärjestelmä missä ne saavutetaan on: - modulaarinen - joustava - eri oppimistyylit huomioiva - ryhmä- ja yksilöoppimisen mahdollistava - opitun hyväksi lukemisen mahdollistava - suvaitsevuuteen opettava - soveltavaa tutkimusta tuottava ja/tai hyödyntävä - projekteihin ja tutkimukseen integroituva