Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Tulevaisuus on sumea. Vai onko? Tulevaisuuden tutkimuksen keinoilla kyetään hahmottamaan ja mallintamaan varsin hyvin todennäköinen tulevaisuus. Puolalaisen matemaatikon Lukaseviezin sumeiden joukkojen teorian avulla useiden todennäköisten tulevaisuuksien joukosta kyetään mallintamaan todennäköisin. Näin on, mutta tällä hetkellä korkeakoulukentällä ovat todennäköiset vaihtoehdot vielä selkiytymättömiä.
Alati muuttuvien työammattien muutosta tutkitaan seurataan ja ennakoidaan jatkuvasti. Koulutus- ammattien sisältöjä ja rakennetta muutetaan opetus- suunnitelmien päivityksellä ja henkilökohtaisilla opetussuunnitelmilla vastaamaan tarpeeseen. Tutkimus-, selvitys- ja ennakointitieto tarpeista kerätään Koulutuspoliittisiin selontekoihin ja Koulutuksen ja tutkimuk- sen kehittämissuunnitelmiin (KESU), jotka valtioneuvosto määrittää kerallaan 5 – 10 vuodeksi eteenpäin. Nyt on voimassa KESU
KESU 2007 –2012 aiemmat ohjausasiakirjat -Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko eduskunnalle OECD –raportti Hallitusohjelma Tavoitesopimusrunko 2007 – OPM:n julkaisut 1/2007 ja 4/2007 -Neuvon raportti Neilimon raportti Korkeakoulujen rakennesuositus OPM:ltä Esitykset löytyvät osoitteesta
Korkeakoulurakenteen ohjausasiakirjat -Valtioneuvoston koulutuspoliittinen selonteko eduskunnalle OECD –raportti Hallitusohjelma Tavoitesopimusrunko 2007 – 2009/päivitys Korkeakoulujen rakennesuositus OPM:ltä (15 yliopistoa, 18 ammattikorkeakoulua, 4-5 strategista liittoumaa) -Esitykset löytyvät osoitteesta
Millainen korkeakoulurakenne voisi olla Päijät – Hämeessä? -LAMK + Yliopistotoimijat ”Lahden korkeakoulu Oy” I -LAMK + HAMK ”Hämeen korkeakoulu Oy”II -LAMK tai ” LAMK Oy”III -LAMK osa Innovaatio yliopistoa (ehkä myöhemmin)IV
Koulutusrakenteista riippumatta tarvitaan tehokas jatkuvasti toimiva ajantasainen ennakointijärjestelmä! Se on välttämätön reunaehto nyt ja tulevaisuudessa -Rakenne, jossa opettajat ja opiskelijat keräävät projektien, harjoittelun, T&K:n ja muiden tapaamisten yhteydessä tietoa työelämän ja yhteiskunnan jäsenten koulutus ja T&K ja muista tarpeista. -Koulutusinstituutioissa analysoidaan saatua dataa. -Koulutusinstituutiot etsivät verkostomaisesti ratkaisut ja toteuttavat ne räätälöidysti tai tarjottuina ohjelmina.
-Hyvä jatkuvasti päivitetty ammattitaito on paras takuu menestymiselle globaalissa markkinataloudessa. -Siihen liittyvät hyvä ammatin ydinosaaminen, kielitaito (vähintään englanti), yrittäjyystaidot, kommunikointitaidot ja kulttuurien tuntemus. -Koulutusjärjestelmä missä ne saavutetaan on: - modulaarinen - joustava - eri oppimistyylit huomioiva - ryhmä- ja yksilöoppimisen mahdollistava - opitun hyväksi lukemisen mahdollistava - suvaitsevuuteen opettava - soveltavaa tutkimusta tuottava ja/tai hyödyntävä - projekteihin ja tutkimukseen integroituva