- Sanna, Sini ja Liisamaija.  Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus-

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
HALSUAN VASU -avain kasvuun
Advertisements

Porin kaupunki PERHENEUVOLA.
Harvialan koulu ja päiväkoti
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Tutustumispäivä  8.30 aamukahvi  8.35 tervetuloa kouluun, rehtori Vesa Malin  8.50 ekaluokkalaisten arkea, 1a:n opettaja Sofia Jääskeläinen.
Toimintakäytäntöjen vertailu terveyskeskusten välillä Outi Elonheimo Dosentti, LKT APR-benchmarking-seminaari.
Toimialojen asiakasprosessit ja toiminnanohjauksen tukiprosessit alkaen (KV §135/13)
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Tutkijakehittäjät Lastenlääkäri Leena Isotalo , Vantaan tk
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Kouluinfo Renkomäen koulu
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
HUOLELLISESTI HOIDETTU LAPSI 1900-luvun alussa LPP15K Henna, Sanna, Siiri, Sonja R.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
LAPSIPERHEIDEN SOSIAALIPALVELUT PUNKALAITUMELLA
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Kaikki Käy Koulua -toimintamallin arviointitutkimus
LAPE Lasten ja perheiden palveluiden muutosohjelman tavoitteet ja toimeenpano Lasten- ja nuorisopsykiatrian koulutuskokonaisuus 31.8, 6.9, Seinäjoki.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Lapsuus ja nuoruus.
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
ESTEETTÖMÄSTI ETEENPÄIN
SISUKAS-MALLI - TUKEA SIJOITETUN LAPSEN HYVINVOINTIIN JA KOULUNKÄYNTIIN Porvoo Christine Välivaara.
Lukutaito ja syrjäytyminen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Asiakasraati Lapsen vasu
YLEISINFO RISKIKARTOITUKSET JA RISKINARVIOINTI PELASTUSLAITOKSISSA
Varhainen tuki ja palvelujen integraatio
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Koulutulokkaiden aamu Maunulan ala-asteella Tervetuloa
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

- Sanna, Sini ja Liisamaija

 Dysleksia ( 10 %, 2%)  Neurologinen  Vaikeudet tarkassa ja/tai sujuvassa sanantunnistuksessa  Heikko oikeinkirjoitus- ja dekoodaustaito.  Toissijaisina seurauksina voi olla ongelmia luetun ymmärtämisessä ja vähäinen lukeminen vapaa-ajalla, joka voi haitata sanavaraston ja taustatietomäärän kasvua

 Luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyö  Useimmissa kouluissa seurataan tarkasti lasten lukutaidon kehitystä, erityisen tarkasti alkuopetusvuosina  Valtaosalla lapsista koulussa tehtävä taitojen kehityksen seuranta ja ongelmiin kohdennettu tuki riittää  Lisätutkimukset (koulun, perheneuvolan tai terveyskeskuksen psykologit)

 Lukemisvaikeuksiin ei juurikaan ole tarjolla kuntoutuksellista tukea julkisen terveydenhuollon kautta, mikäli lukivaikeuden taustalla ei ole laajoja kielen kehityksen ongelmia tai muita kehityksellisiä häiriöitä  s/ s/

 Varhainen tarjottu tuki on tehokkain ja taloudellisin tapa ehkäistä lukivaikeutta ja sen mukanaan tuomaa syrjäytymiskehityksen riskiä.  Neuvolassa 4-5 vuoden iässä LuKIVAlmiuksien arviointiseulan avulla