Keuda Tuusula Irma Kähkönen Marraskuu 2010

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Kokemuksia päihdepalveluiden yhteistyöstä psykiatrian ja perusterveydenhuollon kanssa Anneli Raatikainen.
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info
Suomen sairaanhoitajaliitto ry Tehy ry
Medinet- hoitopalvelu siellä missä potilas on
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Ohjaus työtehtävänä.
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Syömishäiriöiden hoito OYS:n Lasten ja Nuorten klinikassa
Taysin nps ja lastensuojelun yhteistyö
Lääkehoidon päivä Toimiiko lääkehoitosi?
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Psykiatrian päivystys KYMSHP:ssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Kuntoutumisen tukeminen hoitotyössä
AIKUISPOTILAIDEN LÄHEISTEN KOKEMUKSIA HOITOTYÖNTEKIJÖILTÄ SAADUSTA TUESTA TtM Minna Aura Pro gradu -tutkielma
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
ValvontaOSASTO 22 / Meilahden tornisairaala
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT 1 Erikoissairaanhoidon palvelujen käyttö Loimaan alueen kunnat Kuntaneuvottelut.
Toimitusjohtaja Matti Toivola Hoitotyön johdon päivät Helsinki Helsinki Congress Paasitorni Tiistai aamupäivän vaihtoehtoinen.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa Tilanne Pirjo Häkkinen, Tarja Räty Lähde: THL, Hoitoonpääsy erikoissairaanhoidossa -tilasto.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työpaikkaopinnot on jaksotettu:
NUORISOPSYKIATRIA KESKI- SUOMEN SAIRAANHOITOPIIRISSÄ -psykiatrian toimialueella 5 vastuualuetta -vs. toimialueen johtaja yl Tarja Seuri - nuorisopsykiatrian.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Merja Jokela1 LAHDEN MALLI Merja Jokela Vastaava hammashoitaja Lahti.
Geriatria erikoisalana Ritva Tikkamäki, geriatrian ylilääkäri.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
KRIISI- JA ARVIOINTIYKSIKKÖ KOIVU
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2014
TET =Työelämään tutustuminen
Perusterveydenhuolto
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
TET =Työelämään tutustuminen
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Keuda Tuusula Irma Kähkönen Marraskuu 2010 Topo-jakson esittely Keuda Tuusula Irma Kähkönen Marraskuu 2010

Topo-paikan valinta Mikä työpaikka hyödyntäisi eniten ammatillisesti itseäni opettajana? Missä paikassa toteutuu samanaikaisesti mielenterveys- päihde- ja kriisityö ? Auroran sairaalassa ja Kellokosken sairaalassa lähihoitajaopiskelijoita on jo syventävällä työssä oppimisen jaksoilla

Topo-paikka Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä - psykiatrian tulosalue – sairaalapsykiatria Päijät-Hämeen keskussairaala, Keskussairaalankatu 7, Lahti Psykiatrisen vuodeosastot 5 ja 9 vastaavat osaltaan sairaanhoitopiirin alueelta nousevaan akuuttiin ja lyhytkestoiseen psykiatrisen hoidon tarpeeseen

Osasto 9 Suljettu psykoosihoito-osasto, jossa toteutetaan psykoosipotilaiden tutkimusta ja hoitoa Hoitotyön näkökulma varhaiskuntouttava 16 sairaansijaa Arvioitu hoitojakson pituus noin 1-2 kuukautta Painoalueena nuorten ensipsykoosien tutkiminen ja hoito

Osasto 5 Aikuispsykiatrian suljettu osasto Vastaanotto ympäri vuorokauden Tavoitteena kokonaisvaltainen tilanteen kartoitus, akuuttivaiheen hoito ja tarkoituksenmukaisen jatkohoidon järjestäminen 16 sairaansijaa Akuuttipotilaiden laadukas vastaanottaminen, akuutin psykoosipotilaan /vaikeahoitoisen potilaan hoito, päihdepsykoosien ja vaikeiden vieroitusoireiden hoito

Omat tavoitteet jaksolle Perehtyminen tämän päivän psykiatrisen hoidon käytänteisiin ja toteuttaa hoitotyötä moniammatillisen tiimin jäsenenä (1.) Kartoittaa oppilaitoksen ja ohjaajien roolia lähihoitajaopiskelijoiden top-jaksoilla (2.) Saada uutta tietoa atk-ohjelmista + arviointimittareista + lomakkeista (3.)

Työpaikan ja opiskelijoiden tavoitteet Yhteistyön lisääminen (2.) Viedä tietoa uudesta opetussuunnitelmasta ja näyttötutkinnoista (2.) Tarjota opiskelijoille laadukasta, päivitettyä opetusta ja kehittää opetuksen sisältöä ja materiaalia (4.)

Tavoitteiden toteutuminen (1.) Kohtasin osastoilla eri ikäisiä potilaita, joilla psykooseja, kaksisuuntaista mielialahäiriötä, masennusta ja päihderiippuvuutta Potilailla erilaisia elämänkriisejä, jotka johtaneet itsemurhayritykseen ja viiltelyyn Toteutin jakson aikana potilaiden sisään ja uloskirjoittamista sairaalaan Yhteistyötä eri mielenterveys- ja päihdepaikkojen ja sosiaalihuollon kanssa Jatkopaikat Verkostopalaverit Lastensuojelu

Hoitotyön toteuttamista hoitoryhmän jäsenenä – kaksi erilaista moniammatillista tiimiä Hoitoneuvottelut potilaiden läheisten ja perheiden kanssa (perhetyö) Kotikäyntien tekemistä nuorten potilaiden kanssa Osastolla 5 päivittäin tarkkailutapaamisia (pidättävä tai vapauttava päätös ) Lääke- ja ect-hoidon seurantaa, arviontia ja osallistumista Somaattisen puolen hoitoa Psykoedukaatiota (ohjausta, neuvontaa, tietoa…) Käytännöt eristämistä ja rajoittamisesta , vastentahtoinen hoito

Tavoitteiden toteutuminen (2). Ohjausmateriaalin läpikäyminen ohjaajien kanssa Keudalla ja Päksillä yllättävän vähän yhteistyötä keskenään – vein tietoa Keudasta ja opetussuunnitelmista Lähihoitajia vähän töissä esh:ssa Lahdessa Vastustus lähihoitajien työskentelyyn esh:ssa ?

Tavoitteiden toteutuminen (3.) Diagnosoinnin apuna erilaiset lomakkeet oireiden arviointiin – haastattelin niiden avulla potilaita Atk-järjestelmän päivittäistä käyttöä (raportointi, hoitosuunnitelmat….) Raportoinnin rakenteellisuus haastavaa Marraskuun aikana sairaalassa otettiin käyttöön uusi hoitoisuusluokitusjärjestelmä

Tavoitteiden toteutuminen (4.) Keräsin jakson aikana materiaalia, jota olen käyttänyt jo kevään opetuksessani Tietoa koulutuksista, ohjauksesta, esimerkkitapauksia… Pidin mp-opiskelijoille tunnin, jossa kerroin topo-jaksoni kokemuksista ja heillä oli mahdollisuus kysellä minulta topo-jaksosta

pohdinta Vastaanotto topo-paikassani loistava ; palaveri aloittaessani, jakson aikana ja lopussa Molemmilla osastoilla minulle nimetty ohjaaja, joiden kanssa tein aluksi samoja työvuoroja Jakso upea ja opettava kokemus, vaikka alussa rankka ja väsyttävä Oma rooli työyhteisössä ?

Asiat, jotka muuttuneet opettajana oloni aikana psyk hoitotyössä : Potilaiden oikeudet Perhe- ja verkostotyö lisääntynyt Päihdepsykoosien kasvu ja haastavuus Atk:lle kirjaaminen ja luokitukset vievät työaikaa SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI KAIKILLE OPETTA- JILLE !!