OMAN TARINAN RAKENTAMISEN TEORIA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
esitämme SLIDEPLAYER.FI
Advertisements

TAITOTASO 1 = ALKEISTAIDOT
Tehtävä 3: PowerPoint Heli Lämsä.
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Jumalan kanssa.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Musiikin ryhmäkoulutus
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Tehtävä 3: PowerPoint Harjoitus.
Tehtävä 3: PowerPoint Toni Kääpä.
Tehtävä 3: PowerPoint Ville Julkunen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Hyvä PowerPoint-esitys
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Kokemuskoulutustoiminnan yleiset tavoitteet Kokemuskoulutuksella pyritään vaikuttamaan siihen, että pitkäaikaissairaan, vammaisen tai läheisen kokemustieto.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
Käsityön opetustuokio
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN Rinna Toikka.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Toimiva PowerPoint-esitys
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
ESITYKSEN RAKENTAMINEN JA HAVAINNOLLISTAMINEN
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Suullinen esitys Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tehtävä 3: PowerPoint Ilkka Huttunen. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
EVÄITÄ ESIINTYMISEEN Hyvä kouluttaja Esiintymisjännityksestä
Oodin kurssi-ilmoittautumisten priorisointityökalu Teemu Ajalin Opiskelijarekisteri.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
Perhe- ja jäämistöoikeuden peruskurssi 2012
Päättötyön esittelyohjeet
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
ESIINTYMISTAIDOT Kandidaatinseminaari Rinna Toikka.
Huomautus: Tämä esite on suunniteltu tulostettavaksi. Ennen kuin ryhdyt tulostamaan korttikartongille, tee koetulostus tavalliselle paperille ja varmista,
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
Esitelmäohjeet Suunnittelu, jännityksen poisto, esitystekniikka ja puhetekniikkaharjoituksia.
Tehtävä 3: PowerPoint Maria Rahkola.
Yleisten kirjastojen tulokset
Mikä ihmeen pecha kucha?
Tietoa välittävä puheenvuoro
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Harjoituskurssiesityksen otsikko
Selkokieli.
Tehtävä 3: PowerPoint Jouni Koski.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Harjoituskurssiesityksen otsikko
Marttojen powerpoint esityspohja 2019
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Allergia- ja Astmaliitto
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Esityksen transkriptio:

OMAN TARINAN RAKENTAMISEN TEORIA

Kokemuskoulutus – mitä se on? toimintaa, jossa sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa käytetään kokemustietoa muuta opetusta täydentämässä. LÄHTÖKOHTANA OMA TARINA, JONKA HALUAA JAKAA Kokemuskouluttaja ja kokemustieto eivät kilpaile ammattilaisen ja teoriatiedon kanssa, vaan täydentävät toisiaan. Kokemustieto on erilaista tietoa kuin ammatillinen tieto. Tämä on tärkeä sisäistää, jotta pystyy tarinaansa kertomaan ja kehittämisehdotuksia antamaan niin, että ne pystytään ottamaan vastaan.

Kokemuskoulutus Opiskelijat odottavat kokemuskouluttajilta nimenomaan tarinoita kokemuksista, siitä millaista on elää kyseisen sairauden kanssa. Lääketieteelliset faktat opiskelijat saavat lääkäriluennoilta ja opettajilta, joten näistä kertomiseen ei kokemuskouluttajan pidä liikaa keskittyä. Poikkeuksena erittäin harvinaiset sairaudet, joiden osalta kokemuskouluttajalla voi olla lääketieteellistä tietoa enemmän kuin ammattilaisella. Tällaisia ovat sairaudet, joita sairastaa koko maassa vain muutama kymmenen ihmistä. Tavoitteena: Tulevien ammattilaisten ote omaan työhönsä syvenee, kun kokemustieto antaa tieteellisen tiedon rinnalle näkökulman sairastuneen tai vammautuneen arkeen

Esityksen suunnittelu ja rakentaminen – vinkkejä hyvään esitykseen Esitys koostuu pääasiassa kolmesta peruselementistä: esittäjästä, yleisöstä ja esittäjän työvälineistä. Jos yleisö ja ympäristö eivät ole tuttuja, esisuunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Kannattaa tutustua myös yleisöön. Kaikkien esitysten perustarkoituksena on kommunikoida viesti tehokkaasti yleisölle. Tämän aikaansaamiseksi faktat täytyy esittää yksinkertaisesti, lyhyesti ja mielenkiintoisesti. Kuvat toimivat yleensä tässä hyvänä apuvälineenä.

Esityksen rakenteesta Kerron-kerroin -rakenne Aikajärjestys   Yksityisestä yleiseen  Yleisestä yksityiseen  Vertailu - vastakohta  Syy - seuraus rakenne Ongelman ratkaisun rakennetta Aiheen läheistämisen rakenne Rituaalirakenteet sopivat tilannepuheisiin Eri teeman kautta (esim. kuntoutuksen näkökulma, arjen näkökulma, osallisuus jne.) Yleisön mukaan (sosiaali- ja terveysalan opiskelijat/aikuisopiskelijat, elävä kirjasto, koulut, lapset

Esityksen rakentaminen 1. Tunne aiheesi sekä esitystilanne Hyvä aiheen tuntemus lisää itsevarmuutta ja auttaa esityksen “myymisessä”. Myös esitystilanteen tunteminen on tarpeellista; onko se muodollinen, epämuodollinen vai keskustelutilanne? Jos et ole varma, kysy järjestäjiltä. 2. Tunne yleisösi Koostuuko yleisö alan asiantuntijoista vai normaalista yleisöstä? Kuinka paljon yleisöä on odotettavissa? Onko yleisö ystävällismielinen vai ei? Ikä, koulutustaso ja kaikki muut mahdolliset avustavat tiedot. 3. Esityksen tavoite / teema Mikä on esityksen päämäärä/tavoite? Viihdyttää, vaikuttaa, opettaa vai myydä? Pidä tavoite mielessä heti alusta alkaen.

4. Valmista käsikirjoitus Käsikirjoituksen ei täydy olla täydellinen, sen voi tehdä vaikka muistilapuille. Käsikirjoituksessa on aloitus, runko, tiivistelmä ja lopetus. Aloitus: Luo pohjan sille, mitä on tulossa, antaa esitykselle tarkoituksen. Kannattaa sisällyttää todella lyhyt tiivistelmä tai runko esityksestä. Runko: Rungossa esitetään aiheen pääasiallinen sisältö. Pitkän esityksen runko tulisi jakaa helpommin sulatettaviin pienempiin osioihin. Tiivistelmä: Tämän osion pitäisi olla hyvin lyhyt ja yksinkertainen.  Tarkoituksena on lähinnä vahvistaa keskeistä teemaa ja esityksen tarkoitusta. Painota lyhyesti pääasioita ja tärkeimpiä ideoita.

5. Valitse oikeat apuvälineet Esityksestä riippuen näihin saattaa kuulua tietokone, videot, jne. 6. Harjoittele Harjoittele esitys useamman kerran läpi. Yksin peilin edessä, nauhoita esitys, esitä se kollegoille ja muista myös aloittaa muutama harjoitus esityksen keski- ja loppukohdasta. Näin takaat tasaisen esityksen. 7. Esityspäivänä Saavu esityspaikalle ajoissa ja valmistele tila esityksesi tarpeisiin. Pidä huoli, että yleisön kysymyksiin on vastattu. Kerro mistä saa lisätietoa. 9. Jälkikäteen Kiitä kuulijoita. Pyydä palautetta tilaisuuden järjestäjältä.

Esityksen havainnollistaminen Esitystä voi havainnollistaa monella tavalla: * kalvolla (numerotiedot, tilastotiedot, taulukot laitetaan aina kalvolle)  * kuvilla * taulupiirroksilla * kuvatallenteella, äänitallenteella * näyttämällä esinettä: työkalua, valmista opinnäytettä yms.

Kalvot ja Powerpoint esitys Tee kalvoista ja dioista selkeät ja siistit Älä kirjoita liikaa tekstiä yhdelle dialle Dialla kannattaa esittää luvut, termit, erilaiset määritelmät Tarpeeksi suuri fonttikoko Diojen määrä suhteessa esityksen pituuteen

Oman tarinan rakentaminen Arkielämä, ihmissuhteet Kuntoutuminen Työ, Talous, tuet Harrastukset Osallisuus Psyyke, lepo, uni

Teema tarinan rakentaminen Oman tarinan rakentaminen ja muokkaaminen teeman mukaan(esim. kuntoutuksen näkökulma, arjen näkökulma, osallisuus jne.) Yleisön mukaan (sosiaali- ja terveysalan opiskelijat/aikuisopiskelijat, elävä kirjasto, koulut, lapset Miten mitä valmiuksia erilaisilla yleisöillä on kohdata kuulemansa ja miten he suhtautuvat siihen Minkälaista sanastoa voit käyttää ja mikä on tarinasi tavoite sen hetkisessä kuulijakunnassa (herättää tunteita, opettaa suvaitsevuutta, lisätä tietoa jne.)

Kokemuskoulutustilanteita Oppilaitoksissa alustuksia, haastatteluja, vuorovaikutustaitojen harjoittelua, pienryhmätyöskentelyä, demonstraatio harjoituksia, päättötyöt, projektiopinnot, paneelikeskusteluja, vapaasti valittavat kurssit, käytännön harjoittelutilanteita Verkko-opinnot (verkkokeskustelut, verkon kautta näytetty luento, kysy-vastaa verkon kautta jne.) Ensitietopäivät, sopeutumisvalmennuskurssit, järjestöjen omat tilaisuudet Koulut, päiväkodit, henkilökunnat hoitokodeissa yms. Elävä kirjasto - Kysyntä ja paikkojen erilaisuus laajenee kokoajan

Teematarinan jäsentäminen Ala-asteikäiset 16-vuotiaat lähihoitaja- opiskelijat lääkärit ensitietoilta Vammais- neuvosto Palvelutalon henkilökunta

TEEMATARINAN VARIAATIOITA Ensitietopäivät Ala-asteikäiset Lukion terveystiedon tunti Asiakaskoulutustilaisuus taksikeskuksessa Lääketieteen opiskelijat Lähihoitaja opiskelijoiden opinnot kuntoutuksen kurssilla Sairaalan henkilöstön täydennyskoulutuspäivillä vammaisneuvosto