Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa Kirsi Varhila ylijohtaja, STM
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet Väestön terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen Yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyden- huollon palvelujen turvaaminen koko maassa Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelujen vahvistaminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset keinot Mahdollisimman laaja integraatio sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukoko-naisuus (sekä perus- että erikoispalvelut) saman johdon ja budjetin alla ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena Lähipalvelut varmistetaan ministeriöiden ja Kuntaliiton yhteinen Lähipalveluprojekti käynnistetty Hallinnon ja rakenteiden tulee varmistaa hyvin toimiva sosiaali- ja terveydenhuolto palvelujen laaja integraatio selkeä ja tehokas hallinto
Uusi sote-palvelurakenne 5 sote-aluetta Sote-alue Sote-alue Sote-alue Sote-alue Sote-alue Valtio (sosiaali- ja terveysministeriö ja hallinnonala) - kansallinen ohjaus
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen viidelle alueelle (VN Tiedote 114/2014) Kaikki sote-palvelut järjestetään viiden alueellisen sosiaali- ja terveysalueen toimesta. Alueet rakentuvat nykyisten erityisvastuu- alueiden pohjalta, ja ne tukeutuvat olemassa oleviin toimiviin rakenteisiin. Uudet sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavat alueet muodostavat sote-palveluihin yksiportaisen ja selkeän hallinnon. Uusien järjestämisvastuussa olevien alueiden hallintomalli on kuntayhtymä. Niiden rahoitus tulee kunnilta ikärakenteella ja sairastavuudella painotetun asukasmäärään perustella (= painotettu kapitaatio).
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen viidelle alueelle (VN Tiedote 114/2014) Alueellisen tasa-arvon ja taloudellisen tehokkuuden varmistamiseksi kansallista ohjausta samalla vahvistetaan. Uudistuksen lähtökohta on täydellinen sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio vahvan alueellisen järjestäjän toimesta. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiolla sekä riittävän suurilla väestöpohjilla on merkittävä myönteinen vaikutus julkisen talouden kestävyysvajeeseen.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen viidelle alueelle (VN Tiedote 114/2014) Tavoitteena on ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeä palveluketjujen saumaton kokonaisuus. Kunnat ovat jatkossakin mukana palvelujen tuottamisessa. Lähipalvelut, kuten terveyskeskukset, vanhusten kotipalvelut tai sosiaalihuollon palvelut säilyvät jatkossakin lähellä ihmistä.
Jatkovalmistelun organisointi (VN Tiedote 114/2014) Uudistus valmistellaan pääosin virkatyönä, asiantuntijoiden apuun tukeutuen. Lisäksi uudistukselle asetetaan peruspalveluministeri Susanna Huovisen johdolla toimiva parlamentaarinen ohjausryhmä, jossa on mukana kaikkien puolueiden edustus. Tavoitteena on saada esitys valmiiksi toukokuun loppuun mennessä ja lähettää se lausuntokierrokselle kesäkuussa. Eduskuntakäsittelyyn esitys tulee syksyllä.
Jatkovalmistelussa selvitettävää Jatkovalmistelussa tulee ottaa kantaa mm. seuraaviin asioihin: palvelujen tuotanto sote-alueiden oma palvelujen tuotanto kuntien rooli muut palvelujen tuottajat täydellisen integraatio varmistaminen henkilöstön asemaan, omaisuuteen ja sitoumuksiin liittyvät kysymykset
Uudistuksen jatkoaikataulu Parlamentaarinen ohjausryhmä HE luonnos lausunnoille kesäkuussa 2014 HE eduskuntaan lokakuussa 2014 Laki voimaan keväällä 2015 Uudet alueet aloittavat toimintansa 1.1.2017
Sote rahoitus Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamisen vaihtoehtoja koskeva selvitys työryhmä; puheenjohtajat ministerit Risikko ja Huovinen valmisteluryhmä; puheenjohtaja kansliapäällikkö Sillanaukee ja varapj:t osastopäälliköt Antila ja Varhila 18.3.2014-28.2.2015
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus vuonna 2012 (THL 2014a,b, Kela 2013) Valtio Kunnat Kela Vakuutusyhtiöt Kotitaloudet Työnantajat Muut YHTEENSÄ Miljoonaa euroa Sosiaali- ja terveydenhuolto 8 327 9 886 2 532 504 3 775 533 145 25 772 - Terveydenhuolto 4 037 5 869 301 3 066 212 16 548 - Vanhustenhuolto 824 1 505 529 2 858 - Sosiaalihuolto 3 467 2 512 203 180 6 365 Osuus (%) 32,3 38,4 9,8 2,0 14,6 2,1 0,8 100,0 24,4 35,5 15,3 1,8 18,5 3,2 1,3 28,8 52,7 54,5 39,5 2,8
Sote eri rahoittajat
Sote eri rahoituslähteet
Terveydenhuollon eri rahoittajat
Terveydenhuollon eri rahoituslähteet
Kiitos!