Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Advertisements

FinELib 10 vuotta Kuntarakenteen muutoksesta kirjasto- ja tietopalvelujen kannalta Kristiina Kontiainen Etelä-Suomen lääninhallitus.
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Hyvinvoinnin edistäminen uudessa hallitusohjelmassa TerPs -hankkeen loppuseminaari Oulu Neuvotteleva virkamies Kerttu Perttilä Sosiaali- ja.
Sosiaali- ja terveyspalvelut uudistuvat
Asiakas- ja ihmislähtöinen yhteistoiminta-alue Siika- Pyhäjokilaakso
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
Mihin vie Sote-uudistus sosiaalipalvelut? Helsinki
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
VALTUUSTON SEMINAARI Sari Sarkomaa (Kok.) Merja Kuusisto (SDP) Juha Väätäinen (PS) Timo Laaninen (Kesk.) NN (Vas.) Outi Alanko-Kahiluoto.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
Sote-uudistus päihdetyön talentia
AIHE AIKA PAIKKA TEKIJÄ Kunta- ja palvelurakenneuudistus Aluevaiheen materiaali -Peruspalveluohjelmaa valmistelevan ministerityöryhmän linjaukset aluevaiheeseen.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
Pohjois-Savon kuntien valtionosuudet v Lähde: Kuntaliitto
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
T&K-tiimi Tikkurilassa Koonti keskustelusta / AMV.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Oulaskankaan yhteistoiminta alue Alustava toimintasuunnitelma 02/2007 – Vaihe 1 esiselvitys Vaihe 2 yhteistoiminta- alueen suunnittelu Vaihe.
Lähipalveluseminaari RAY Hyvän tahdon pelejä!
TERVEYSPOLITIIKKASEMINAARI Terveydenhuollon rahoituksen uudistaminen Ylijohtaja Marina Erhola.
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ PSO/Päihderyhmä Kari Haavisto PÄIHDEPALVELUT 2006 Nykytila ja haasteet Kari Haavisto, STM.
Tiedosta hyvinvointia Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Imatra Kansallinen mielenterveys- ja päihdesuunnitelma.
Miten kunnat makaavat? Kunta-alan ajankohtaiskatsaus Kunnat haasteiden edessä -kuntaseminaari Joensuu Toimitusjohtaja Jari Koskinen
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Sosiaali- ja terveyspolitiikka sosiaalialan ammatti- ja palvelurakenteen muuttajana Sosionomin ammatti ja työ seminaari Neuvotteleva.
Ravitsemushoidolla vaikutuksia kansantalouteen Ravitsemishoidon strategiaseminaari FinnMedi 5 Tampereen yliopistollinen sairaala Timo Keistinen,
Vanhuspalvelulaki & laatusuositus Anne Nordblad Sosiaali- ja terveysministeriö.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Tuleva sote -rakenne - missä mennään? Kirsi Varhila ylijohtaja, STM.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Hallinnon uudistus Väliraportin tulosten yhteenveto ja jatkotoimenpiteet Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen Hallituksen iltakoulu
Kehitysvammahuollon valtakunnallinen valvonta
Sosiaali- ja terveydenhuolto viidelle sote-alueelle
Kunta- ja sote -uudistus hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Pelastustoimen uudistaminen
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Valmisteilla olevia lainsäädännön uudistuksia (Valas, Imo, Teos)
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Sote- ja aluehallintouudistus sekä itsehallintoalueiden perustaminen
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Maakuntakierros -ETELÄ-SAVO UUDISTUKSENMYLLERRYKSESSÄ?
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen uusissa sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteissa - haasteita ja mahdollisuuksia.
Kymenlaakson kuntapäivä
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Sote sähköinen tiedonhallintastrategia ja muuttuva toimintaympäristö
Sote-uudistus Järjestämislain keskeinen sisältö
Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen uudistuvissa rakenteissa
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Kys. 8. Maakunnan talouden ohjaus perustuu erityisesti maakuntalakiin ja maakuntien rahoituslakiin. Ohjaavatko maakuntien rahoitusmalli ja maakuntalain.
Selvitys sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamisen vaihtoehdoista Tiedotustilaisuus Päivi Sillanaukee
Esityksen transkriptio:

Rahoitus- ja tuotantojärjestelmien uudistaminen Suomessa Kirsi Varhila ylijohtaja, STM

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset tavoitteet Väestön terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen Yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyden- huollon palvelujen turvaaminen koko maassa Sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalvelujen vahvistaminen

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisen keskeiset keinot Mahdollisimman laaja integraatio sosiaali- ja terveydenhuollon palvelukoko-naisuus (sekä perus- että erikoispalvelut) saman johdon ja budjetin alla ihmisten palvelutarpeet huomioidaan kokonaisuutena Lähipalvelut varmistetaan ministeriöiden ja Kuntaliiton yhteinen Lähipalveluprojekti käynnistetty Hallinnon ja rakenteiden tulee varmistaa hyvin toimiva sosiaali- ja terveydenhuolto palvelujen laaja integraatio selkeä ja tehokas hallinto

Uusi sote-palvelurakenne 5 sote-aluetta Sote-alue Sote-alue Sote-alue Sote-alue Sote-alue Valtio (sosiaali- ja terveysministeriö ja hallinnonala) - kansallinen ohjaus

Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen viidelle alueelle (VN Tiedote 114/2014) Kaikki sote-palvelut järjestetään viiden alueellisen sosiaali- ja terveysalueen toimesta. Alueet rakentuvat nykyisten erityisvastuu- alueiden pohjalta, ja ne tukeutuvat olemassa oleviin toimiviin rakenteisiin. Uudet sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaavat alueet muodostavat sote-palveluihin yksiportaisen ja selkeän hallinnon. Uusien järjestämisvastuussa olevien alueiden hallintomalli on kuntayhtymä. Niiden rahoitus tulee kunnilta ikärakenteella ja sairastavuudella painotetun asukasmäärään perustella (= painotettu kapitaatio).

Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen viidelle alueelle (VN Tiedote 114/2014) Alueellisen tasa-arvon ja taloudellisen tehokkuuden varmistamiseksi kansallista ohjausta samalla vahvistetaan. Uudistuksen lähtökohta on täydellinen sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatio vahvan alueellisen järjestäjän toimesta. Sosiaali- ja terveyspalveluiden integraatiolla sekä riittävän suurilla väestöpohjilla on merkittävä myönteinen vaikutus julkisen talouden kestävyysvajeeseen.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen viidelle alueelle (VN Tiedote 114/2014) Tavoitteena on ihmisen hyvinvoinnin ja terveyden kannalta tärkeä palveluketjujen saumaton kokonaisuus. Kunnat ovat jatkossakin mukana palvelujen tuottamisessa. Lähipalvelut, kuten terveyskeskukset, vanhusten kotipalvelut tai sosiaalihuollon palvelut säilyvät jatkossakin lähellä ihmistä.

Jatkovalmistelun organisointi (VN Tiedote 114/2014) Uudistus valmistellaan pääosin virkatyönä, asiantuntijoiden apuun tukeutuen. Lisäksi uudistukselle asetetaan peruspalveluministeri Susanna Huovisen johdolla toimiva parlamentaarinen ohjausryhmä, jossa on mukana kaikkien puolueiden edustus. Tavoitteena on saada esitys valmiiksi toukokuun loppuun mennessä ja lähettää se lausuntokierrokselle kesäkuussa. Eduskuntakäsittelyyn esitys tulee syksyllä.

Jatkovalmistelussa selvitettävää Jatkovalmistelussa tulee ottaa kantaa mm. seuraaviin asioihin: palvelujen tuotanto sote-alueiden oma palvelujen tuotanto kuntien rooli muut palvelujen tuottajat täydellisen integraatio varmistaminen henkilöstön asemaan, omaisuuteen ja sitoumuksiin liittyvät kysymykset

Uudistuksen jatkoaikataulu Parlamentaarinen ohjausryhmä HE luonnos lausunnoille kesäkuussa 2014 HE eduskuntaan lokakuussa 2014 Laki voimaan keväällä 2015 Uudet alueet aloittavat toimintansa 1.1.2017

Sote rahoitus Sosiaali- ja terveydenhuollon monikanavarahoituksen purkamisen vaihtoehtoja koskeva selvitys työryhmä; puheenjohtajat ministerit Risikko ja Huovinen valmisteluryhmä; puheenjohtaja kansliapäällikkö Sillanaukee ja varapj:t osastopäälliköt Antila ja Varhila 18.3.2014-28.2.2015

Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus vuonna 2012 (THL 2014a,b, Kela 2013) Valtio Kunnat Kela Vakuutusyhtiöt Kotitaloudet Työnantajat Muut YHTEENSÄ Miljoonaa euroa Sosiaali- ja terveydenhuolto 8 327 9 886 2 532 504 3 775 533 145 25 772 - Terveydenhuolto 4 037 5 869 301 3 066 212 16 548 - Vanhustenhuolto 824 1 505 529 2 858 - Sosiaalihuolto 3 467 2 512 203 180 6 365 Osuus (%) 32,3 38,4 9,8 2,0 14,6 2,1 0,8 100,0 24,4 35,5 15,3 1,8 18,5 3,2 1,3 28,8 52,7 54,5 39,5 2,8

Sote eri rahoittajat

Sote eri rahoituslähteet

Terveydenhuollon eri rahoittajat

Terveydenhuollon eri rahoituslähteet

Kiitos!