Katsaus EU:n koheesiopolitiikan tulevan ohjelmakauden 2007–2013

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Advertisements

Tilannekatsaus ja uuden ohjelmakauden valmistelu Jussi Yli-Lahti Aluekehitysjohtaja Alueosasto
’Vieläkö voi hakea’ - Pohjois-Savon liiton rahoitustilanne
Maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) kokous Kajaani Tilannekatsaus – ohjelmatyön tilanne Pentti Malinen.
ESR AJANKOHTAISTA ESR –OHJELMASTA YTR:n HANKESEMINAARI ylitarkastaja Leena Uskelin, työministeriö.
Yhdessä Suomessa ja Euroopassa
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
Maaseudun kehittämisohjelmat ohjelmakaudella Pohjois-Karjalassa
P E L A S T U S O S A S T O ALUEIDEN JA HALLINNON KEHITTÄMISOSASTO Ylijohtaja Silja Hiironniemi Maakuntien yhteistyöryhmien neuvottelupäivät Keski-Suomessa.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Maaseudun kehittämisohjelman tilannekatsaus EAKR, Itä-Suomen seurantakomitea Sirpa Karjalainen Maa- ja metsätalousministeriö RO / maaseudun kehittämisyksikkö.
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Ohjelmakausi 2014 – 2020 Valmistelun aikataulu, teemat ja ohjelmarakenne Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat marraskuu 2011.
EU:n ohjelmakausi Valmistelutilanne Seija Astala OKM/NY.
Rakennerahastokausi Mikä muuttuu vai muuttuuko mikään
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
Elinkeinokalatalouden strategian ja toimintaohjelman valmistelu
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
EU:n koheesiopolitiikan uudistuksen vaiheet
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
O PETUSMINISTERIÖ EU-Rakennerahastot, rakennerahastopäällikkö Merja Niemi Tavoite ykkösestä tulevaisuuteen – eloonjäävät EU-hankkeet? EU-ohjelmakauden.
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Tukikelpoisuus alkaa Rakennerahastolaki tulee voimaan Rakennerahastoasetus tulee voimaa Tukikelpoisuusasetus tulee voimaa
1 OHJELMAKAUSI Aikataulu Puolan pj kausi 2011/II, Tanskan pj kausi 2012/I Asetusesitykset 6.10 Eduskunnan informointi (E- ja U -kirjelmät) Epävirallinen.
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
EU:n kilpailukyky- ja työllisyystavoite Manner-Suomen ESR- toimenpideohjelma – Itä-Suomen suuralueosio.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda EU:n suunnitelmat 2000–2006 Uudet rahoitusnäkymät 2000–2006 Lainsäädäntöehdotukset: - yhteinen.
Sivu 1 Tilannekatsaus Maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020.
EU:n alue- ja rakennepolitiikka ohjelmakaudella Neuvotteleva virkamies Anu Nousiainen Sisäasiainministeriö
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Tehokkaampi keskittäminen.
EU KANSALLISEN KOULUTUSPOLITIIKAN SPARRAAJANA Jari Jokinen, projektijohtaja opetusministeriö.
ESR -ohjelman tilannekatsaus Merja Hilpinen, suuraluekoordinaattori Mikkeli
EAKR-toimenpideohjelmat Tilannekatsaus kevät 2014 Pohjois-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous Kokkola, TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUMINEN
Itämeri –strategia ja toimenpideohjelmat - mitä uutta odotettavissa Itä-Suomen EAKR – toimenpideohjelman seurantakomitean kokous Kajaani, Neuvotteleva.
FI Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO Kolmas taloudellista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Helmikuu 2004 Lähentyminen, kilpailukyky ja yhteistyö.
Koheesiopolitiikka kaudella
ENI CBC –ohjelmakauden mahdollisuudet ENPI CBC –ohjelmien ohjelmakauden päätöstilaisuus Finlandia-talo, Neuvotteleva virkamies Petri.
Rakennerahasto-ohjelman toimeenpanon tilannekatsaus Maakunnan yhteistyöryhmä
EU:n tulevan rakennerahastokauden valmistelu Aluekehitysjohtaja Satu Vehreävesa.
HANKKEIDEN VALINTAMENETTELY JA PÄÄTÖKSENTEKO KUOPIO IISALMI VARKAUS Timo Ollila, Itä-Suomen lääninhallitus.
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus EAKR-rahoituksen käyttämiseksi laajakaistahankkeissa.
Tilinpäätös 2004.
Itä-Suomen EAKR-SKOM NSPA – Pohjoisen harvaan asuttujen alueiden politiikkalinjaukset Satu Vehreävesa ohjelmapäällikkö, Pohjois-Savo.
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Rakennetuki liittymistä valmisteleville maille liittymistä valmisteleva tuki vuodesta 2000:
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Koheesiopolitiikka ja
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
ALUEELLINEN KILPAILUKYKY JA TYÖLLISYYS –TAVOITE ITÄ-SUOMEN EAKR-TOIMENPIDEOHJELMA
Pohjois-Savon ELY-keskus Euroopan kalatalousrahasto Pohjois-Savossa Tuleva ohjelmakausi Pohjois-Savon maakunnan yhteistyöryhmä
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
1 European Commission Agora ICT-foorumi, Jyväskylä, Olli Rehn Euroopan komission jäsen Kasvu ja työllisyys Euroopan unionin haasteena.
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys – tavoite Pohjois-Suomen toimenpideohjelma EAKR Terttu Väänänen Aluekehityspäällikkö Pohjois-Pohjanmaan.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Ohjelmakausi 2014 – 2020 Valmistelun aikataulu, teemat ja ohjelmarakenne Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat marraskuu 2011.
Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelman toteumakatsaus
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
EU:n ajankohtaiset uutiset ja tuleva rahoitus
EU:N POLITIIKAN TOIMEENPANOELIN
EU-rahoitus kunnille ja maakunnille
Esityksen transkriptio:

Katsaus EU:n koheesiopolitiikan tulevan ohjelmakauden 2007–2013 Katsaus EU:n koheesiopolitiikan tulevan ohjelmakauden 2007–2013 valmistelutilanteeseen ja sen keskeisten prosessien etenemiseen www.intermin.fi pasi.rantahalvari@intermin.fi 8.11.2005

EU-asioiden käsittely

EU:n koheesiopolitiikan uudistuksen vaiheet EU:n rahoituskehykset 2007 - 2013 1 EU:n alue- ja rakennepolitiikan uudistamista koskevat asetusehdotukset Yleisasetusehdotus ja rahastokohtaiset asetusehdotukset 2 Kasvua ja työllisyyttä tukeva koheesiopolitiikka: Yhteisön strategiset suuntaviivat vuosiksi 2007 - 2013 3 EU:n alue- ja rakennepolitiikan kansallinen strategia ja rahastokohtaiset toimenpideohjelmat 4

Koheesiopolitiikka 2007-2013 Suomen tavoitteita (1): Suomi pitää kynnyskysymyksenä sitä, että sen pohjoiset ja itäiset erittäin harvaan asutut alueet saadaan korkeimman aluetuen piiriin myös jatkossa. Tehokkaan alue- ja rakennepolitiikan toimeenpano koko unionin alueella edellyttää riittävää rahoituksen tasoa kaikissa kolmessa tavoitteessa. Suomi pitää hyvin tärkeänä, että alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteen rahoitustaso säilyy riittävänä. Euroopan kilpailukyky voi saavuttaa riittävän tason vain, jos kaikki Euroopan alueet pääsevät mukaan kilpailukykyä tukevan politiikan piiriin.

Suomen tavoitteita (2): Suomi painottaa rajat ylittävää yhteistyötä uusilla ja vanhoilla sisärajoilla. Suomi tukee rakennerahastojen hallinnointimallin käyttöä ulkorajayhteistyössä. Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteen keinovalikoiman tulee olla monipuolinen. Rakennerahastojen osarahoitusta tulee voida käyttää alueellisten investointitukien vastinrahoituksena Suomi pitää tärkeänä, että alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteessa voidaan kehittää monipuolisesti osaamista ja innovaatioita

Luxemburgin 17.6. esitys rahoituskehykseksi 2007-2013 Esitys koheesiopolitiikan osuudeksi, Suomen tavoite 320 mrd. €

Konvergenssitavoite 254,781 mrd. € (82,30 %) EU:n koheesiopolitiikka kaudella 2007-2013 Luxemburgin esitys 17.6.2005 Rahoituskehys 309,594 mrd. € Ohjelmat ja välineet Rahoitus- kelpoisuus Ensisijaiset tavoitteet Määrärahat Konvergenssitavoite 254,781 mrd. € (82,30 %) Alueelliset ja kansalliset ohjelmat EAKR ESR Alueet, joiden BKT/asukas 75% EU-25:n keskiarvosta Phasing out: 75% EU-15:n ja >75% EU-25:n keskiarvosta Jäsenvaltiot, joiden BKTL/asukas 90% innovaatio ympäristö/ riskien ehkäisy kulkuyhteydet infrastruktuuri inhimilliset voimavarat hallintovalmiudet kuljetus (TEN-verkot); kestävä kuljetus ympäristö uusiutuvat energianlähteet 70,34 % 4,79% 24,87 % Koheesiorahasto Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoite 47,313 mrd. € (15,28 %) Alueohjelmat ja/tai kansalliset ohjelmat (EAKR ja ESR) Jäsenvaltiot ehdottavat alueluettelon (NUTS1 tai NUTS2) "Phasing-in" Alueet, jotka kuuluvat tavoitteeseen 1 kaudella 2000-2006, mutta eivät konvergenssitavoitteen piiriin Innovaatio ympäristö/ riskien ehkäisy kulkuyhteydet Euroopan työllisyys- strategia 79,51 % 20,49 % Alueellisen yhteistyön tavoite 7,5 mrd. € (2,42 %) Rajat ylittävät ja valtioiden väliset ohjelmat ja verkostot (EAKR) Rajaseutujen ja rajat ylittävien suur- alueiden välinen yhteistyö innovaatio ympäristö/ riskien ehkäisy kulkuyhteydet kulttuuri, koulutus

BKT/asukas, keskiarvo 2000-2001-2002 Koheesiopolitiikan maantieteellinen kohdentuminen tilastojen perusteella Huhtikuu 2005 BKT 2000-2002

Luxemburgin 17.6.2005 esityksen vaikutus Suomelle Koko Suomi alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteen piiriin Itä-Suomelle erityiskohtelu - Phasing in -alue phasing out -kohtelulla, mutta ei Suomen tavoittelemassa muodossa Itä- ja Pohjois-Suomen NUTS II –alueille lisärahoitus 35 €/as./vuosi Eurooppalainen alueiden välinen yhteistyötavoite Alue- ja rakennepolitiikan rahoitus olisi laskenut kuluvaan ohjelmakauteen verrattuna noin 24 %

Alueellisen yhteistyön tavoite Luxemburgin esitys 17.6.2005 Rahoitusosuus 2,42 % koheesiorahoituksesta eli 7,5 mrd. euroa Komissio esitti 3,94 % eli 13,2 mrd. euroa Suomen osuus n. 110 milj. euroa Osuudet: Rajat ylittävä yhteistyö 77 %, Valtioiden välinen yhteistyö 19 %, Alueiden välinen yhteistyö 4 %

Rahoituskehysten 2007-2013 aikataulusta Heinäkuu-syyskuu 2005: UK kävi bilateraalineuvotteluja Komission puheenjohtaja Barroson esitteli muistion rahoituskehyksiin liittyen 20.10.2005 Lokakuun epävirallisessa päämiestapaamisessa 27.10.2005 rahoituskehyksistä ei varsinaista keskustelua Pj:n Issues paper 28.10.2005 EU:n menorakenne Budjetin modernisointi Omat varat YAUN 7.11. ja 21.11 Coreper käsittelyt Ylimääräinen ministerikonklaavi Eurooppa-neuvosto 15.-16.12.2005 * * * 1.1.2006 Itävallan puheenjohtajuuskausi alkaa

Koheesiopoliittisten asetusehdotusten käsittely UK:n välitysehdotusten käsittely - Neuvoston alainen rakennetoimien työryhmä, SAWP Lokakuussa käsittelyssä EAKR, ESR, ERY, Koheesiorahasto, yhteisön koheesiopolitiikan strategiset suuntaviivat Marraskuussa yleisasetusehdotusta viimeistellään Rahoitusta koskevat asiat siirretty käsiteltäviksi rahoituskehysneuvottelujen yhteyteen UK:n tavoite on saada asetusehdotukset teknisesti valmiiksi odottamaan rahoituspäätöstä

Päätösmenettely EU-tasolla Yleisasetus ja koheesiorahastoasetus: Neuvoston yksimielinen päätös Aluekehitysrahastoa, sosiaalirahastoa ja eurooppalaista rajaseutuyhteis-työyhtymää koskevat päätökset tehdään yhteispäätösmenettelyllä Euroopan parlamentin kanssa

Yhteisön koheesiopolitiikan strategiset suuntaviivat (CSG) Suuntaviivat määrittelevät yhteisön tavoitteet koheesiopolitiikassa vahvistaen synergiaa Lissabonin strategian kanssa Suuntaviivat koskevat vain niitä kansallisia ja alueellisia toimenpiteitä ja investointeja, joita rahoitetaan rakenne- tai koheesiorahastosta. Suuntaviivoja tulee lukea asetusten rinnalla. Asetukset määrittelevät rahastosta maksettavan osuuden tarkoituksen ja laajuuden, kun taas suuntaviivat pyrkivät identifioimaan osa-alueet, joissa koheesiopolitiikalla voidaan kaikkein tehokkaimmin vaikuttaa yhteisön prioriteettien toteutumiseen. Suuntaviivojen tavoitteena on asetuksia tarkemmin kuvata toimia ja painopisteitä, joihin jäsenvaltioiden tulisi rakennerahastojen tukemissa toimissaan keskittyä.

Prioriteetit (CSG) 1. Jäsenmaiden, alueiden ja kaupunkien vetovoimaisuuden edistäminen parantamalla saavutettavuutta, varmistamalla riittävän laadukas palvelutaso sekä suojelemalla ympäristöä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia. 2. Innovaatiotoiminnan, yrittäjyyden ja tietoyhteiskunnan edistäminen tutkimuksen ja innovaatioiden kautta mukaan lukien uudet informaatio- ja kommunikaatioteknologiat. 3. Useampien ja parempien työpaikkojen luominen houkuttelemalla lisää ihmisiä työelämään tai yrittäjiksi, kehittämällä työntekijöiden ja yritysten sopeutuvuutta sekä lisäämällä investointeja henkiseen pääomaan. LISÄTIETOA KOMISSION SIVUILTA INTERNETISTÄ http://europa.eu.int/comm/regional_policy/sources/docoffic/2007/osc/index_en.htm

EU:n alue- ja rakennepolitiikan kansallisen strategian valmistelu EU:n alue- ja rakennepolitiikan kansallinen strategiaryhmä Osallistuu yhteisön koheesiostrategian valmisteluun Tekee ehdotuksen Suomen alue- ja rakennepolitiikan kansalliseksi strategiaksi Tekee ehdotuksen ohjelmakauden 2007-2013 alue- ja rakennepolitiikan hallinnointi- ja seurantamalliksi Alustava ehdotus kansalliseksi strategiaksi valmiina vuoden 2005 loppuun mennessä

Rakennerahastokausi 2007-2013 www. intermin. fi Rakennerahastokausi 2007-2013 www.intermin.fi => Alueiden kehittäminen => EU-ohjelmatyö => Ohjelmakausi 2007 - 2013 Euroopan komissio julkaisi kolmannen koheesioraportin 18 helmikuuta 24 Se sisälsi esityksen unionin alue- ja rakennepolitiikan tulevaisuudesta, eriarvoisuuden vähentämisestä sekä taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen koheesion edistämisestä. Heinäkuun 14 päivä komissio antoi neuvostolle uudistusta koskevat asetusehdotukset sekä julkaisi rahoitustiedonannon vuosille 2007 –2013. Yleisasetus: yleiset säännöt: politiikan sisältö, varojen jako ja hallinnointimenettelyt.