Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEsa Jääskeläinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
EU:n alue- ja rakennepolitiikka ohjelmakaudella 2007-2013 Neuvotteleva virkamies Anu Nousiainen Sisäasiainministeriö anu.nousiainen@intermin.fi www.intermin.fi
2
VALTIONEUVOSTO -tavoitteet MINISTERIÖT -aluekehitystavoitteet -erityisohjelmat MAAKUNNAN LIITTO -maak. suunnitelma MUUT OHJELMAT ERITYISOHJELMAT - aluekeskus - osaamiskeskus - maaseutu - saaristo RAKENNERHASTO- OHJELMAT MAAKUNTAOHJELMA - koonto kaikista MAAKUNNAN LIITTO TOTSU MYAK MYR VALTION VIRANOMAISET ALUEIDEN KEHITTÄMISEN SUUNNITTELUJÄRJESTELMÄ
3
Strategiset suuntaviivat, ohjelmatyö ja seuranta Koheesiota koskevat yhteisön strategiset suuntaviivat Komissio ehdottaa, neuvosto hyväksyy, Euroopan parlamentti antaa lausunnon. 1 Kansallinen strateginen viitekehys Jäsenvaltio hyväksyy, tiedoksi komissiolle. Heijastaa unionin suuntaviivoja ja määrittelee kansallisen strategian ja ohjelmasuunnittelun. 2 Toimenpideohjelmat Yksi ohjelma rahastoa sekä jäsenvaltiota tai aluetta kohti, kuvataan ensisijaisesti tavoitteet, hallinnointi ja rahoituslähteet. Jäsenvaltio ehdottaa, lopullinen päätös komissiolla. 3 Ohjelman hallinnointi ja hankkeiden valinta Jäsenvaltiot ja alueet hoitavat. Periaatteena “jaettu hallinnointi“ eli yhteisymmärryksessä komission kanssa. 4 5 Strategian seuranta ja vuotuinen keskustelu EU:ssa Kevään Eurooppa-neuvostossa, perustuu komission ja jäsenvaltioiden vuosikertomuksiin. Yleisasetuksen 23-46 artikla
4
Koheesiopolitiikan maantieteellinen kohdentuminen tilastojen perusteella Huhtikuu 2005 BKT 2000-2002 BKT/asukas, keskiarvo 2000-2001-2002
5
EU:nkoheesiopolitiikkakaudella2007-2013Eurooppa-neuvoston17.12.2005sopimarahoituskehys-ratkaisu(19.12.2005,15915/05)Rahoituskehys 307,619 mrd. € Ohjelmat ja välineet Rahoitus- kelpoisuus Ensisijaiset tavoitteet Määrärahat Alueellisen yhteistyön tavoite 7,5 mrd. € (2,4%) Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys 48,789 mrd. € (15,8%) Alueelliset ja kansalliset ohjelmat EAKR ESR Koheesiorahasto Alueet, joiden BKT/asukas 75% EU-25:n keskiarvosta Phasing out: Alueet, joiden BKT/asukas 75% EU-15:n ja >75% EU-25:n keskiarvosta Jäsenvaltiot, joiden BKTL/asukas 90% EU-25:n keskiarvosta innovaatio ympäristö/ riskien ehkäisy kulkuyhteydet infrastruktuuri inhimilliset voimavarat hallintovalmiudet kuljetus (TEN-verkot); kestävä kuljetus ympäristö uusiutuvat energianlähteet 70,5% 5,0 % 24,5 % Alueohjelmat ja/tai kansalliset ohjelmat (EAKR ja ESR) Jäsenvaltiot ehdottavat alueluettelon (NUTS1 tai NUTS2) "Phasing-in" Alueet, jotka kuuluvat tavoitteeseen 1 kaudella 2000-2006, mutta eivät konvergenssitavoitteen piiriin Innovaatio ympäristö/ riskien ehkäisy kulkuyhteydet Euroopan työllisyys- strategia 78,7 % 21,3 % Rajat ylittävät ja valtioiden väliset ohjelmat ja verkostot (EAKR) Rajaseutujen ja rajat ylittävien suur- alueiden välinen yhteistyö innovaatio ympäristö/ riskien ehkäisy kulkuyhteydet kulttuuri, koulutus Konvergenssitavoite 251,330 mrd. € (81,7%)
6
EUROOPPA-NEUVOSTON 17.12.2005 SOPIMAN RATKAISUN VAIKUTUS SUOMELLE Suomelle koheesiopolitiikan osalta Eurooppa- neuvoston ratkaisu vastaa lähes Luxemburgin esitystä (Suomen kokonaissaanto 1,526 mrd. €, 218 milj. €/v.) Koko Suomi alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteen piiriin Itä-Suomelle siirtymäkauden erityisratkaisu - Phasing in -alue phasing out – kohtelulla. Muun Suomen rahoituksen kohdentamisesta päätetään kansallisesti. Itä- ja Pohjois-Suomen NUTS II –alueille lisärahoitus 35 €/as./vuosi Eurooppalainen alueiden välinen yhteistyötavoite: painopiste rajat ylittävässä yhteistyössä Alue- ja rakennepolitiikan EU-rahoitus laskee kuluvaan ohjelmakauteen verrattuna noin 26 %
7
Rakennerahastorahoituksen (EU-osuus) jakautuminen Suomessa 2007 - 2013 Lähde: Euroopan komissio 23.1.2006 Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoite 779 M€ Etelä-Suomi, Länsi-Suomi, Pohjois-Suomi, Ahvenanmaa Pohjois-Suomen erityisrahoitus 154 M€ 35 euroa/asukas/vuosi Siirtymäkauden rahoitus, Itä-Suomi 325 M€ Itä-Suomen erityisrahoitus 165 M€ 35 euroa/asukas/vuosi Eurooppalainen alueellinen yhteistyö 104 M€ YHTEENSÄ1 526 M€ LUVUT OVAT ALUSTAVIA; VIRALLISET JA LOPULLISET LUVUT SAADAAN, KUN TOIMIELINTEN VÄLINEN SOPIMUS SEKÄ RAKENNERAHASTOASETUKSET ON HYVÄKSYTTY.
8
Rahoituksen (EU-osuus) jakaantuminen Suomessa 2007-2013 Itä-Suomi489 M€ Pohjois-Suomi* 361 M€ Länsi-Suomi190 M€ Etelä-Suomi184 M€ Ahvenanmaa 5 M€ ESR, valtakunnallinen osuus** 193 M€ YHTEENSÄ 1422 M€ * sis. Saarijärvi-Viitasaaren seutukunnan rahoitusosuuden ** rahoitus kohdistuu alueille valtakunnallisten teemojen/hankkeiden toteutuksessa toteutuksessa
9
Suomen rakennerahastorahoitus 2007 – 2013 Lähde: Euroopan komissio 23.1.2006 LUVUT OVAT ALUSTAVIA, VIRALLISET JA LOPULLISET LUVUT SAADAAN KUN TOIMIELINTEN VÄLINEN SOPIMUS ON HYVÄKSYTTY JA RAKENNERAHASTOASETUKSET ON HYVÄKSYTTY
14
Suomen alue- ja rakennepolitiikan strategia; taustaa Lissabonin ja Göteborgin strategiat EU:n koheesiopoliittinen strategia ja asetukset Kehityksen nykytila ja näkymät Nykyisen ohjelmakauden kokemukset ja johtopäätökset
15
Strategia vuosille 2007 - 2013 Strategiana on vahvistaa kansallista ja alueellista kilpailukykyä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Toimenpideohjelmilla edistetään Lissabonin strategian kansallisten tavoitteiden toteutumista. Alueelliset erityispiirteet ja koheesiopolitiikan keskeiset periaatteet otetaan huomioon.
16
Strategialla selvät tavoitteet: Vastataan menestyksekkäästi kansalliseen ja kansainväliseen kilpailuun, ennakoidaan ja reagoidaan maailmantalouden muutoksiin sekä toimitaan houkuttelevina yritys-, osaamis-, työ- ja asuinympäristöinä Toimenpiteitä suunnataan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomeen, harvaan asutuille alueille sekä Etelä- ja Länsi-Suomen haasteellisimmille alueille
17
Strategian painopisteet ja toimintalinjat (EAKR, ESR) 1.Yritykset ja innovaatiot 2.Osaaminen, työvoima, työllisyys ja yrittäjyys 3.Kilpailukykyiset toimintaympäristöt
18
(1) Yritykset ja innovaatiot Yritystoiminnan edistäminen Pk-yritysten innovaatiotoiminnan edistäminen Yritysten yhteistyön ja verkostoitumisen edistäminen
19
(2) Osaaminen, työvoima, työllisyys ja yrittäjyys Työorganisaatioiden, työssä olevan työvoiman ja yritysten kehittäminen sekä yrittäjyyden lisääminen Työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen edistäminen sekä syrjäytymisen ehkäiseminen Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis- ja palvelujärjestelmien kehittäminen Jäsenvaltioiden ja alueiden välinen yhteistyö ESR-toiminnassa
20
(3) Kilpailukykyiset toimintaympäristöt Alueellisten ja kansallisten innovaatio- ja osaamisrakenteiden vahvistaminen Alueiden saavutettavuuden parantaminen Luonnon ja kulttuuriympäristöjen parantaminen
21
Alueellinen kilpailukyky- ja työllisyystavoite Tavoitteessa keskitytään ensisijaisesti tutkimukseen, innovointiin, saavutettavuuteen ja työpaikkojen luomiseen Inhimilliseen pääomaan tehtävillä investoinneilla suuri merkitys sopeutumisessa taloudelliseen muutokseen ja rakennemuutokseen 75 % rahoituksesta kasvun ja työllisyyden edistämiseen Lissabonin strategiaa tukien
22
Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteen toimenpideohjelmat (EAKR) Länsi-Suomen toimenpideohjelma Etelä-Suomen toimenpideohjelma Pohjois-Suomen toimenpideohjelma Itä-Suomen toimenpideohjelma Ahvenanmaan toimenpideohjelma
23
Alueellinen kilpailukyky- ja työllisyys –tavoitteen toimenpideohjelmat (ESR) Manner-Suomen toimenpideohjelma, jossa 4 suuralueosiota (NUTS II) Ahvenanmaan toimenpideohjelma
24
Itä- ja Pohjois-Suomen toimenpideohjelmat Itä-Suomelle oma sitova rahoituskehys; myös manner-Suomen ESR-ohjelmaan Pohjois-Suomessa sovelletaan eriytyvää tukitasoa tavoite 6 –alueiden ja muiden alueiden välillä Harvaan asutukseen perustuva EAKR-erityisrahoitus (35 euroa/as./v.) Alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoite: perusrahoituksesta EAKR:ESR / 50:50 Ohjelmiin reserviä äkillisten ongelmien ratkaisuun
25
Etelä- ja Länsi-Suomen toimenpideohjelmat (I) Rahoitusta suunnataan merkittävimmin haasteellisimmille alueille; myös suuralueteemoihin ja suurten kaupunkiseutujen kehittämiseen; Rahoitussuhteet ja haasteellisimmat alueet ohjelmien sisällä määritellään maaliskuun loppuun mennessä Ongelma-aluetarkastelu ohjelmakauden aikana; v. 2010 EAKR-ESR rahoitus 50:50 suhteessa Ohjelmiin reserviä äkillisten ongelmien ratkaisuun Saarijärvi-Viitasaari: oma rahoituskehys (Pohjois-Suomen kehyksestä; korkein tukitaso)
26
ESR-toimenpideohjelman alueelliset osiot ESR-rahoituksesta kohdistetaan 50 % suuralueosioihin (4 NUTS II -aluetta) Sitova rahoituskehys Itä-Suomelle, indikatiiviset rahoituskehykset Pohjois- Suomelle, Länsi-Suomelle ja Etelä-Suomelle Käsitellään maakunnan yhteistyöryhmissä ja hyväksytään maakunnan liitoissa ennen niiden toimittamista työministeriöön
27
Ohjelmavarojen budjetointi ja allokointi alueille (I) MYR- ja MYAK -menettelyt säilyvät niiden roolia edelleen vahvistaen Ao. alueviranomaiset myöntävät rahoituksen hankkeille EAKR- ja ESR –varat kootaan hallintoviranomaisen (SM ja TM) pääluokkaan yhdelle momentille
28
Ohjelmavarojen budjetointi ja allokointi alueille (II) Ohjelmareservimenettelyä kehitetään edelleen ohjelmien sisällä (instrumentti helpottaen ylimaakunnallisten hankkeiden päätöksentekoa) Ohjelmareserviin sisältyy myös suoritusvaraus sekä ennakoimattomien menojen varaus (alustavasti)
29
EAKR-toimenpideohjelmien laatiminen Toimintalinjat noudattavat kansallisen strategian painopisteitä Toimenpideohjelmissa toimintalinjojen keskinäinen painotus ja sisältö määräytyvät ja täsmentyvät alueellisten erityispiirteiden mukaan Yhtenäisillä toimintalinjoilla varmistetaan kansallisen strategian toteutuminen ja seuranta sekä helpotetaan ohjelmien tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden arviointia ja raportointia
30
EAKR-toimenpideohjelmien laadinnan organisointi Ohjelmat laaditaan kumppanuusperiaatetta noudattaen Maakunnan liitot huolehtivat kumppa- nuusperiaatteen toteutumisesta alue- ja paikallistasolla Maakunnan liitot organisoivat ohjelmatyön maakunnissa ja suuralueilla Kansallinen strategiatyöryhmä viimeistelee ohjelmaesitykset valtioneuvostolle
31
EAKR-toimenpideohjelmien laadinnan aikataulu Valtakunnallinen ”Uuden ohjelmakauden 2007 – 2013 käynnistysseminaari” 7.3 SM:n ohjekirje maakunnan liitoille maaliskuun alussa Ennakkoarvioinnin käynnistäminen huhtikuussa (SM) Suuralueittaiset ohjelmaesitykset SM:lle 31.8.2006 mennessä Kansallinen strategiatyöryhmä viimeistelee ohjelmaesitykset yhdessä kansallisen strategian kanssa valtioneuvostolle syys-/lokakuussa 2006
32
Euroopan alueellinen yhteistyö ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentti 2007-2013 Euroopan alueellinen yhteistyö tavoitteen (Tavoite 3) ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin (ENPI) rajayhteistyöosion avulla tuetaan rajat ylittävää yhteistyötä Tavoite 3:a toteutetaan EU:n sisärajoilla ja ENPI:ä EU:n ulkorajoilla Yhdessä ne korvaavat nykyisen INTERREG-yhteisöaloitteen (INTERREG- ja naapuruusohjelmat) Tavoite 3:n rahoitus yhteensä 7,5 mrd euroa Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) 77,61 % rajat ylittävään yhteistyöhön (crossborder) 18,49 % valtioiden väliseen yhteistyöhön (transnational) 3,89 % alueiden väliseen yhteistyöhön (interregional) EU:n ulkorajayhteistyölle (ENPI ja IPA) osoitetaan 12,12 % rajat ylittävän ja valtioiden välisen yhteistyön osuuksista, lisäksi EU:n ulkorajayhteistyölle osoitetaan varoja ulkosuhdebudjetista Suomen osuus Tavoite 3:n EAKR-rahoituksesta yhteensä noin 104 milj. euroa, ulkosuhdebudjetista tulevan rahoituksen osuus vielä avoin
33
Euroopan alueellisen yhteistyön ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin ohjelmat Suomessa 2007 - 2013 4 rajat ylittävän yhteistyön ohjelmaa, perustuen nykyisiin INTERREG IIIA –ohjelmiin (Pohjoinen, Merenkurkku- MittSkandia, Saaristo, Etelä- Suomi - Viro) Valtioiden välisessä yhteistyössä komissio määrittelee erikseen yhteistyöalueet Perustuu nykyiseen INTERREG IIIB – yhteistyöhön, Suomi mukana Itämeren ja Pohjoisen Periferian ohjelmissaPerustuu nykyiseen INTERREG IIIB – yhteistyöhön, Suomi mukana Itämeren ja Pohjoisen Periferian ohjelmissa
34
Euroopan alueellisen yhteistyön ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin ohjelmat Suomessa 2007 - 2013 Yhteistyö Suomen ulkorajalla siirtyy ulkosuhdeinstrumentti ENPI:n piiriin (sisältää sekä EAKR- että ulkosuhderahoitusta) ENPI-ohjelmia tulee olemaan 1 – 3, perustuen nykyisiin naapuruusohjelmiin (Kolarctic, Euregio Karelia, Kaakkois-Suomi - Venäjä)ENPI-ohjelmia tulee olemaan 1 – 3, perustuen nykyisiin naapuruusohjelmiin (Kolarctic, Euregio Karelia, Kaakkois-Suomi - Venäjä) Alueiden välisessä yhteistyössä mukana kaikki EU:n alueet Perustuu nykyiseen INTERREG IIIC -yhteistyöhönPerustuu nykyiseen INTERREG IIIC -yhteistyöhön Alueiden välisestä yhteistyöstä rahoitetaan myös verkosto-ohjelmia, perustuen nykyisiin INTERACT, URBACT ja ESPON -ohjelmiinAlueiden välisestä yhteistyöstä rahoitetaan myös verkosto-ohjelmia, perustuen nykyisiin INTERACT, URBACT ja ESPON -ohjelmiin
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.