Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

FI Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO Kolmas taloudellista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Helmikuu 2004 Lähentyminen, kilpailukyky ja yhteistyö.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "FI Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO Kolmas taloudellista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Helmikuu 2004 Lähentyminen, kilpailukyky ja yhteistyö."— Esityksen transkriptio:

1 FI Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO Kolmas taloudellista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Helmikuu 2004 Lähentyminen, kilpailukyky ja yhteistyö

2 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 2 Koheesiokertomusten merkitys Komissio analysoi kolmen vuoden välein yhteenkuuluvuuden kehitystä ja omien politiikkojensa vaikutusta (EY:n perustamissopimuksen 159 artikla) Ensimmäinen kertomus (1996): Agenda 2000:n lähtökohdat Toinen kertomus (2001): keskustelu laajentumisen jälkeisestä koheesiopolitiikasta alkaa Kolmas kertomus (helmikuu 2004): ehdotukset uudeksi koheesiopolitiikaksi vuoden 2007 jälkeen. Taustaa

3 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 3 Kertomuksessa on neljä osaa 1.Analyysi alueilla vallitsevasta tilanteesta ja suuntauksista sekä kilpailukykyyn vaikuttavista tekijöistä 2.Jäsenvaltioiden politiikkojen vaikutus yhteenkuuluvuuteen 3.Yhteisön politiikkojen vaikutus 4.Koheesiopolitiikan vaikutus Rakenne

4 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 4 Rahoitusnäkymät kaudeksi 2007-2013 Euroopan vaurauden lisääminen – Politiikan haasteet ja rahoitusmahdollisuudet laajentuneessa unionissa kaudella 2007-2013 – Nykyisen kokonaismenojen ylärajan säilyttäminen (1,24 prosenttia unionin BKTL:sta) Komission ehdotus: sitoumukset 1,22 prosenttia ja maksut 1,14 prosenttia Selkeä muutos rahoitusnäkymissä Unionin neljä ensisijaista poliittista tavoitetta: Kestävä kehitys – kilpailukyky, koheesio (kasvun ja työllisyyden tukemiseksi) luonnonvarojen säilyttäminen ja hoito kansalaisuus, vapaus, turvallisuus ja oikeus EU kansainvälisenä kumppanina Rahoituk- sellisia näkökohtia

5 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 5 Muistin virkistykseksi: EU:n talousarvio kaudella 2000-2006 Vuotuinen maksusitoumuskatto: 25 jäsenvaltion EU:ssa 108,5 miljardia euroa, mistä 37 miljardia rakennetoimiin vuoden 2004 hinnoilla EU:n rahoitusnäkymät kaudeksi 2007-2013 Vuotuinen maksusitoumuskatto: 27 jäsenvaltion EU:ssa 146,4 miljardia euroa, mistä 48 miljardia rakennetoimiin vuoden 2004 hinnoilla (ilman maaseudun kehittämistä)

6 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 6 % of GNI

7 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 7 Koheesiopolitiikka osuus 34 prosenttia EU:n talousarviosta (336 miljardia euroa kaudella 2007-2013 vuoden 2004 hinnoilla) noin 0,41 prosenttia unionin BKT:sta (maaseudun kehittäminen ja kalatalous mukaan luettuina: 0,46 prosenttia) jakautuu jotakuinkin puoliksi nykyisten ja uusien jäsenvaltioiden kesken yli ¾ määrärahoista kohdennetaan kehityksessä jälkeenjääneisiin alueisiin ja jäsenvaltioihin Taustaa menojen jakautuminen

8 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 8 Rakennerahastojen menoluokat Taustaa Kaudella 2007-2013 lisäksi hallinnollisten valmiuksien kehittäminen

9 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 9 Huomioita Huomioita koheesiomaiden merkittävä lähentyminen yleisesti myönteinen suuntaus tavoite 1- alueilla BKT, työllisyys ja tuottavuus kasvaneet EU:n keskiarvoa nopeammin talouden rakenteiden ja johtamismenetelmien nykyaikaistaminen aluetason hallintatavan paraneminen alueellisen yhteistyön lisääntyminen EU:ssa Osa 1 Tilanne ja suuntaukset: tuloksia

10 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 10 -2.0 0.0 1.0 2.0 3.0 4.0 -2.0 0.0 1.0 2.0 3.0 4.0 19921993199419951996199719981999200020012002 Spain Portugal Greece Cohesion 3 BKT:n kasvu koheesiomaissa BKT:n kasvu henkeä kohden Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa vuosina 1998- 2002 suhteessa keskimääräiseen BKT:n kasvuun 15 jäsenvaltion EU:ssa BKT:n kasvu koheesiomaissa BKT:n kasvu henkeä kohden Espanjassa, Portugalissa ja Kreikassa vuosina 1998- 2002 suhteessa keskimääräiseen BKT:n kasvuun 15 jäsenvaltion EU:ssa

11 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 11 Työttömyysaste v. 1996-2001 Työttömyysasteet 15 jäsenvaltion EU:ssa vuosina 1996 ja 2002 (% työvoimasta) 19962002 EU15 10,77,8 Lähde: Eurostat, LFS 7,4 Koheesiomaat 17,09,6 Muut jäsenvaltiot9,57,5 Kreikka9,710,0 Espanja22,311,4 Irlanti11,94,3 Portugali5,1 Osa I Tilanne ja suuntaukset Osa I Tilanne ja suuntaukset

12 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 12 Euroopan koheesiopolitiikkaa vai pelkkää talousarviovarojen siirtoa? Rakenne- politiikkojen vaikutus ja lisäarvo Muista jäsenvaltioista hankittujen tuontitavaroiden ostoihin käytetty osuus EU:n varainsiirroista suurimmille edunsaajille 17,4 % 18,9 % 26,7 % 35,2 % 42,6 % 14,7 % 01020304050 Espanja Etelä-Italia Saksan uudet osavaltiot Irlanti Portugali Kreikka

13 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 13 Laajentumisen vaikutus Unionin väestömäärä kasvaa 380 miljoonasta 454 miljoonaan (EU-25) tai 485 miljoonaan (EU-27) Uudet jäsenvaltiot lisäävät dynaamista kasvua (4 prosenttia vuodessa, vrt. EU-15: 2,5 prosenttia) BKT henkeä kohden laskee: -12.5% EU-25: -12,5 prosenttia, EU-27: -18 prosenttia (euroina). Osa I

14 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 14 Laajentumisen vaikutus Lähentymistavoitteen piiriin kuuluvan väestön määrä kasvaa 84 miljoonasta 123 miljoonaan. Alueiden väliset kehityserot kaksinkertaistuvat: keskimääräinen BKT on tavoite 1 –alueilla 69 prosenttia, uusissa jäsenvaltioissa 46 prosenttia keskiarvosta. Työllisyysaste nousi 15 jäsenvaltion EU:ssa 60 prosentista 64 prosenttiin (1996 – 2002). Kymmenessä uudessa jäsenvaltiossa se oli 56 prosenttia (59 prosenttia v. 1999) Osa I

15 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 15 BKT henkeä kohden (ostovoimana) 2002 Lähde: Eurostat, jäsenvaltioiden tiedot Suhdeluku: EU-25 = 100 Osa I Tilanne ja suuntaukset

16 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 16 Alueiden BKT 2001 Osa I Tilanne ja suuntaukset BKT henkeä kohden (ostovoimana), 2001 < 50 50 - 75 75 - 90 90 - 100 100 - 125 >= 125 Ei tietoja Suhdeluku EU-25 = 100 Lähde: Eurostat

17 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 17 Työllisyysaste 2002 < 56 < 56,0 – 60,.2 < 60,2 – 64,4 64,4 – 68,6 >= 68,6 Ei tietoja % 15-64-v. väestöstä Keski- hajonta = 8,4 Lähde: Eurostat ja NSI EU-27 = 62,4

18 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 18 Koulutustaso 2002 MATALAKESKITASOKORKEA % 25-64-v. väestön kokonaismäärästä < 19,2 19,2 – 28,0 28,0 – 36,8 36,8 – 45,6 >= 45,6 ei tietoja EU-27 = 32,4 Keskihajonta = 17,7 < 35,05 35,05 – 43,35 43,35 – 51,65 51,65 – 59,95 >= 59,95 ei tietoja EU-27 = 47,5 Keskihajonta = 16,59 < 13,65 13,65 – 17,95 17,95 – 22,25 22,25 – 26,55 >= 26,55 ei tietoja EU-27 = 20,01 Keskihajonta = 8,57 Lähde: Eurostat (LFS)

19 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 19 Korkean teknologian alan työpaikat 2002 Alueiden kilpailukykyyn vaikuttavat tekijät < 7,45 < 7,45 – 9,55 < 9,55 – 11,65 11,65 – 13,75 >= 13,75 Ei tietoja Sources: Eurostat Keskiarvo = 10,6 Keski- hajonta = 4,30

20 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 20 Jäsenvaltioiden politiikkojen vaikutus Jäsenvaltioiden talousarviot ovat keskimäärin 47 prosenttia BKT:sta. Koheesiopolitiikan talousarvio on 0,43 prosenttia BKT:sta. Jäsenvaltioiden talousarvioissa painotetaan peruspalveluja ja tulotukea. Rakennerahastojen tavoitteena on kohentaa alueiden lähentymiseen vaikuttavia tekijöitä ja tukea investointeja fyysisiin ja inhimillisiin voimavaroihin – noin 80 prosenttia kokonaismäärästä. Osa II Erilaisia lähestymistapoja kasvun tukemiseksi

21 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 21 Muiden yhteisön politiikkojen osuus Perustamissopimuksessa asetetut erityistavoitteet Yhteenkuuluvuus ei aina kuulu tavoitteisiin Kehitystä silti tapahtunut Näiden politiikkojen ja yhteenkuuluvuustavoitteen välistä johdonmukaisuutta on lisättävä, erityisesti uusissa jäsenvaltioissa. Osa III Politiikkojen johdonmukai- suutta on lisättävä

22 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 22 Koheesiopolitiikan vaikutukset Lisätään julkisia ja yksityisiä investointeja edunsaaja- alueille (kasvu). Osaltaan kasvatetaan BKT:tta (lähentyminen). Luodaan työpaikkoja ja hyödynnetään inhimillisiä voimavaroja mahdollisimman tehokkaasti. Kasvatetaan fyysistä ja inhimillistä pääomaa. Parannetaan alueellista ja paikallista hallintotapaa. Rahoitusvakaus 7 vuodeksi Osa IV Voimavarojen hyödyntäminen kasvun edistämiseksi

23 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 23 Uusi kumppanuus yhteenkuuluvuuden lisäämiseksi Uusi kumppanuus yhteenkuuluvuuden lisäämiseksi 1.suhteessa unionin ensisijaisiin tavoitteisiin 2.suhteessa laajentumiseen ja koheesiopolitiikan kasvaneeseen vastuualueeseen 3.kattaa kaikki valtiot, alueet ja kaupungit – toissijaisuusperiaatteen vahvistaminen Politiikan uudistaminen Päätelmät

24 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 24 Uudistuksen ensisijaiset tavoitteet (I) Ensimmäinen tavoite: Lähentyminen ja kilpailukyky Uudistuksen ensisijaiset tavoitteet (I) Ensimmäinen tavoite: Lähentyminen ja kilpailukyky alueet, joiden BKT henkeä kohden on alle 75 prosenttia 25 jäsenvaltion unionin keskiarvosta tilastovaikutus alueisiin: alle 75 prosenttia 15 jäsenvaltion unionin BKT:sta henkeä kohden mutta yli 75 prosenttia 25 jäsenvaltion unionissa. valtiot, joiden BKTL henkeä kohden on alle 90 prosenttia 25 jäsenvaltion keskiarvosta (koheesiorahasto) erityinen syrjäseutujen kulkuyhteyksiä koskeva ohjelma talousarvio: n. 78 prosenttia kokonaismäärästä Politiikan uudistaminen Päätelmät

25 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 25 Uudistuksen ensisijaiset tavoitteet (II) Toinen tavoite: alueiden kilpailukyky ja työllisyys Uudistuksen ensisijaiset tavoitteet (II) Toinen tavoite: alueiden kilpailukyky ja työllisyys Koheesiopolitiikalla tuetaan kaikkia muita alueita, ilman yhteisön vyöhykejakoa. Kaksi pääkohtaa: ensimmäinen pääkohta: alueiden kilpailukyky -innovaatio ja tietopohjainen yhteiskunta -palvelujen saatavuus ja yleishyödylliset palvelut -ympäristö ja riskien ehkäisy sisältää myös kaupunkialueita koskevan vastuun siirtämisen alueille (URBAN+), ei yhteisöaloitteita (Lissabonin ja Kööpenhaminan strategia) toinen pääkohta: työllisyys – perustana Euroopan työllisyysstrategia - työntekijöiden sopeutuvuus, -työpaikkojen luominen, -heikossa asemassa olevien ihmisten pääsy työmarkkinoille Talousrarvio: n. 18 prosenttia rakennerahastojen kokonaistalousarviosta = nykyisistä Tavoitteista 2 ja 3 Politiikan uudistaminen Päätelmät

26 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 26 Uudistuksen ensisijaiset tavoitteet (III) Kolmas tavoite: Euroopan alueellinen yhteistyö Uudistuksen ensisijaiset tavoitteet (III) Kolmas tavoite: Euroopan alueellinen yhteistyö Interreg-ohjelman menestys, yhteisön lisäarvo mahdollistaa koko unionin tasapainoisen ja kestävän yhdentymisen Rajaseudut, myös merirajat Rajat ylittävä yhteistyö (jäsenvaltioiden ehdottamat muutokset nykyisiin Interreg III B -alueisiin) Alueiden välinen yhteistyö (myös valtavirtaohjelmissa) Ulkorajojen rajat ylittävä yhteistyö – yhdistettynä uuteen naapurialuevälineeseen, jossa käytetään monivuotista ohjelmasuunnittelua ja ainoastaan yhtä rahoitusvälinettä. Talousarvio: n. 4 prosenttia kokonaismäärästä Politiikan uudistaminen Päätelmät

27 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 27 Toteutusjärjestelmä: kehitystä mullistuksitta Toteutusjärjestelmä: kehitystä mullistuksitta Vahvistetaan politiikan menestykseen johtaneet periaatteet: monivuotinen ohjelmasuunnittelu, kumppanuus, arviointi, yhteisrahoitus, vastuunjako Säilytetään n+2 –sääntö ja ennakkomaksujärjestelmä Yksinkertaistaminen: vähennetään rahoitusvälineitä kuudesta kolmeen. Yhtä ohjelmaa rahoitetaan vain yhdestä rahastosta. Luodaan entistä selkeämpi vastuujako kestävän kehityksen myötä. Vähennetään ohjelmansuunnittelun vaiheita (poliittinen asiakírja joka jäsenvaltiosta, toimenpideohjelmat) Yksinkertaistetaan rahoitushallintoa (painopistealat). Valvonta: otetaan käyttöön suhteellisuusperiaate, sopimukset. Strategisempi lähestymistapa: Poliittinen keskustelu neuvostossa, EP:n lausunto, toimeksianto komissiolle, vuosikertomus kevään Eurooppa-neuvostolle. Politiikan uudistaminen Päätelmät

28 Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO FI Kolmas taloudel- lista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Joulukuu 2004 FI 28 Ehdotettu aikataulu Ehdotettu aikataulu 10. ja 11. toukokuuta 2004: Euroopan koheesiofoorumi, Bryssel Heinäkuu 2004: Komissio ottaa käyttöön lain End 2005: Eurooppa-neuvoston ja Euroopan parlamentin päätös 2006: Ohjelmien valmistelu kaudelle 2007-2013 1. tammikuuta 2007: Täytäntöönpano alkaa Seuraavat vaiheet


Lataa ppt "FI Aluepolitiikka EUROOPAN KOMISSIO Kolmas taloudellista ja sosiaalista koheesiota käsittelevä kertomus Helmikuu 2004 Lähentyminen, kilpailukyky ja yhteistyö."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google