Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari 27.11.03 1 Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Advertisements

Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Kansalliset ja kansainväliset.
Laadunarvioinnin eurooppalainen ulottuvuus KOHTI BERLIINIÄ -SEMINAARI Paasitorni pääsihteeri Tapio Huttula, KKA,
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Erikoistumisopintolautakunta Ilkka Virtanen KKA Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Raportti Korkeakoulujen arviointineuvostolle.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/ Ammattikorkeakouluyksikkö/ Maija Innola/ as / /1. Tavoitesopimus Sopimuksen.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
EUR-ACE akkreditointi ja KKA LAUREA Karl Holm.
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi EU:n neuvoston suositus epävirallisen ja arkioppimisen validoinnista Omaehtoiset opinnot näkyviksi Carita.
FINHEEC Quality Tour Sveitsi ja Saksa
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Apurahapäätösten vertailuperusteet
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
The Objective of e-Xcellence The project goal is to set a standard for Quality in e-learning. The main objective of the project is to contribute to the.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
Hyvinvointi- ja teknologiaseminaari Hyvinvointiteknologian jatkotutkinto ov Informaatioteknologian erikoistumisopinnot 20 ov Hyvinvointiteknologian.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
TUHA-verkoston tapaaminen
Levels? Matti Isokallio Berliinin kommunikea “Ministers encourage the member States to elaborate a framework of comparable and compatible qualifications.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Ammattikorkeakoulusta yliopistoon Siltaopinnot maisteriopintoihin ja erillisiin maisteriohjelmiin kasvatusalalla Tapio Varmola
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan arviointi ja järjestäjien tuki Anu Räisänen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Osaamista luova korkeakoulu Miten uusi auditointimalli tukee ja edistää korkeakouluoppimista? Mirella Nordblad, arviointiasiantuntija, Karvi.
Esityksen transkriptio:

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arviointitoiminta Suomessa Korkeakoulujen erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Helsingissä Professori Ilkka Virtanen Erikoistumisopintolautakunnan puheenjohtaja

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Sisältöhahmotelma 1.Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa 2.Erikoistumisopintojen akkreditointi asetuksin säädelty 3.Erikoistumisopintolautakunta 4.Akkreditoinnin yleisperiaatteita 5.Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa Tutkintoon johtavassa koulutuksessa pääosin OPM:n etukäteen suorittama (koulutus)poliittinen ex ante akkreditointi –yliopistojen koulutusalat säädelty asetuksin –ammattikorkeakouluilla toimiluvat ja jatkotutkintojen kokeiluluvat KKA:n arviointiin perustuen Erikoistumisopintojen vapaaehtoisuuteen perustuva rekisteröinti/akkreditointi säädelty asetuksin –KKA:n jaostona toimiva Erikoistumisopintolautakunta

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa Bolognan prosessin vaikutukset (Praha 2001 → Graz 2003 → Berliinin kommunikea 2003): Ministers commit themselves to further development of quality assurance at institutional, national and European level. They stress the need to develop mutually shared criteria and methodologies on quality assurance.

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Korkeakoulujen tuottaman koulutuksen akkreditointi Suomessa At the European level Ministers call upon ENQA, through its members, in co-operation with the EUA, EURASHE and ESIB –to develop an agreed set of standards, procedures and guidelines on quality assurance, –to explore ways of ensuring an adequate peer review system for quality assurance and/or accreditation agencies or bodies –and to report back through the Follow-Up Group to Ministers in 2005

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Erikoistumisopintojen akkreditointi asetuksin säädelty Korkeakoulujen arviointineuvosto (KKA) –Korkeakoulujen arviointineuvoston tehtävänä on arvioida korkeakoulujen järjestämiä erikoistumisopintoja ja hyväksyä ne korkeakoulututkintojen järjestelmästä annetun asetuksen 14 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin sekä pitää mainittua rekisteriä – Erikoistumisopintolautakunta –Korkeakoulun järjestämien erikoistumisopintojen hyväksymisestä rekisteriin päättää arviointineuvoston jaostona toimiva lautakunta opintojen arvioinnin perusteella –

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Erikoistumisopintojen akkreditointi asetuksin säädelty Erikoistumisopinnot tarkoin määritelty –yliopistojen tai ammattikorkeakoulujen järjestämiä –ammatillista kehittymistä edistävää täydennyskoulutusta –korkeakoulututkinnon jälkeistä koulutusta –pitkäkestoista (min. 20 ov, PD-ohjelmissa 40 ov) koulutusta –tutkintojärjestelmää täydentävää, ei tutkintoon johtavaa koulutusta (poikkeus: ammattikorkeakoulujen erikoistumisopinnot voivat olla myös osana ammatilliseen jatkotutkintoon johtavaa koulutusta)

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Erikoistumisopintolautakunta Lautakunnan toiminnan lähtökohtia –Ensimmäinen lautakunta , nykyinen –12 jäsentä ja 12 varajäsentä yliopistot, ammattikorkeakoulut, opiskelijat, työmarkkinat KKA:n suunnittelija esittelijänä ja sihteerinä –Asiantuntijakäytäntö –Arviointivierailut –Seminaarit 2001 ja 2003, esittelyt eri yhteyksissä –Vuosittaiset palautekyselyt, vaikuttavuusselvitys 2003

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Akkreditoinnin yleisperiaatteita Ulkoisen arvioinnin järjestelmä, jossa määritetään, toteutetaanko koulutus asetettujen, hakijoiden tiedossa olevien kriteerien ja standardien mukaisesti Korkeakouluille vapaaehtoista, perustuu korkeakoulun alotteeseen (hakemukseen); opintojen kehittämistyötä tukevaa, ei valvovaa tai kontrolloivaa toimintaa Perustuu hakijan kuvaukseen, itsearviointiin ja ulkoiseen arviointiin (asiantuntijavierailu, lautakuntakäsittely) Arvioidaan kulloistakin koulutusta, ei yliopistoa, ammattikorkeakoulua tai näiden yksikköjä Tulevaisuussuuntautunut näkökulma, koulutusprosessin jatkuva kehittäminen keskeistä (mm. lautakunnan päätökseen liittyvä kehittämispalaute)

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä Koulutuksen järjestäjän näkökulma –Väline laadun kehittämiseen hakemuksen tekeminen käynnistää itsearvioinnin ja toiminnan kehittämisen koulutusprosessit läpinäkyviksi arviointiprosessilla myös vahvasti konsultoiva ote (hakemuksen valmisteluvaihe, asiantuntijoiden arviointikäynti, lautakunnan arviointipalaute) –Dialoginen ja kommunikatiivinen arviointi tarjoaa foorumin eri sidosryhmien väliselle keskustelulle sidosryhmien mukanaolo arviointivierailuilla

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä Opiskelijan näkökulma –Vastaavatko tavoitteet ja sisältö esitteissä kuvattua korkeakoulutasoisuus työelämäsuuntautuneisuus pedagogiset järjestelyt käytännön järjestelyt palaute- ja laadunvarmistusjärjestelyt –Opiskelijan edunvalvonta; koulutuksen laadun ulkopuolinen, puolueeton ennakkotarkistus

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Akkreditointi laadunvarmistusmenetelmänä Työelämän näkökulma –Auttaa tunnistamaan koulutukset, joilla merkitystä henkilökunnan koulutuksessa arvioitaessa rekrytoitavien työntekijöiden kompetenssia –Arvioinnissa useimmiten mukana työelämän asiantuntija –Lautakunnassa vahva työelämän edustus

Erikoistumisopintolautakunta Erikoistumisopintojen arvioinnin kehittämisseminaari Akkreditoinnin toimintaperiaatteita Riippumattomuus Laadukkuus Luotettavuus Läpinäkyvyys Dialogisuus Vapaaehtoisuus