EAKR-ohjelmien seurantakomiteoiden syyskokoukset - Pohjois-Suomi Itä-Suomi Länsi-Suomi Etelä-Suomi Aluekehitysjohtaja Jussi Yli-Lahti Työ- ja elinkeinoministeriö Seurantakomiteoiden puheenjohtaja
Lisbon Treaty Article 174 In order to promote its overall harmonious development, the Union shall develop and pursue its actions leading to the strengthening of its economic, social and territorial cohesion. In particular, the Union shall aim at reducing disparities between the levels of development of the various regions and the backwardness of the least favoured regions. Among the regions concerned, particular attention shall be paid to rural areas, areas affected by industrial transition, and regions which suffer from severe and permanent natural or demographic handicaps such as the northernmost regions with very low population density and island, cross-border and mountain regions.
Rakennerahasto-ohjelmien yleistilanne Ohjelmien toimeenpano lähes normaalissa matkavauhdissa EAKR hyvässä tahdissa jo pidempään – ESR parantaa N+2 – ongelma väistymässä, ehkä lopullisesti Taloudellisen tilanteen haasteisiin vastaaminen edistyy ennakkobudjetointi (20 % ) vanhan kauden jatko äkillisten rakennemuutosten helpottaminen (5 %) ESR:n käyttö työvoimapoliittisiin toimiin (60 MEUR) ENPI-ohjelmat käynnistyvät Toimeenpanon järjestelmä edelleen raskas ja byrokraattinen
EAKR-toimenpideohjelmien julkinen rahoitus
EAKR-ohjelmien edistymistilanne
EAKR-ohjelmien N+2 -tilanne
7 ESR-toimenpideohjelman julkinen rahoitus ohjelmaosioittain
Manner-Suomen ESR-ohjelman edistymistilanne
ESR-ohjelman N+2 -tilanne
EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne ) TE-keskukset
EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne ) Maakunnan liitot
EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne ) Ympäristökeskukset +YM
EAKR-toimenpideohjelmat: Sidonta- ja maksatustilanne ) Lääninhallitukset+OPM+STM, tiehallinto, TEM ja VM
ESR-toimenpideohjelma: Sidonta- ja maksatustilanne ) TE-keskukset
ESR-toimenpideohjelma: Sidonta- ja maksatustilanne ) Lääninhallitukset + OPM, OPH ja STM
ESR-toimenpideohjelma: Sidonta- ja maksatustilanne ) Maakunnan liitot + TEM ja VM
Huomioita EAKR:n ja ESR:n tasatahtisuus parantumassa Sidonta-asteet ovat kohtuullisia ottaen huomioon myöhäisen käynnistyksen Maksatuksissa on tapahtunut olennainen parantuminen syksyn 2009 aikana Kuitenkin: eroja toimijoiden kesken, eroja myös ohjelmien kesken Varojenkäytön seurantaa tulee edelleen parantaa, erityisesti ns. varausten osalta Yhdenmukaisemmat menettelytavat suotavia seurannan helpottamiseksi
Haasteet 2010 Rakennerahasto-ohjelmien toimivuus uudessa aluehallinnossa Huomiota määrästä laatuun Ohjelmien keskipitkän aikavälin strategia vallitseva talouden tila Tarvittaessa tehtävä muutoksia ohjelmien sisältöön ja rahoitukseen Työnjako muutoksissa Toimintaympäristön muutosten vaatimat täsmennykset EU:n strategia Itämeren alueella Ilmasto ja energiastrategia Kohti modernia instrumentaatiota: pääomasijoitustoiminta, JEREMIE,JESSICA Valmistautuminen vuoden 2013 jälkeiseen aikaan = KOHEESIOPOLITIIKAN UUDISTUS Hanketoiminnan yksinkertaistaminen
Perustava muutos kustannusten käsittelyyn (ESR-asetus artikla 11, EAKR-asetus artikla 7) Kustannukset voidaan esittää ja hyväksyä arvioituina kustannuksina kolmella vaihtoehtoisella mallilla: 1)kiinteähintaisena ilmoitetut välilliset kustannukset 20 prosenttiin asti toimen välittömistä kustannuksista (flat rate eli prosenttikorvaus); 2) kiinteähintaiset kustannukset, jotka on laskettu jäsenvaltion määrittelemien vakioyksikkökustannusten perusteella (standard scale of unit cost, kokonaiskustannusmallit); 3) kertakorvaukset, jotka kattavat jonkin toiminnan kustannukset kokonaan tai osittain (lump sum eli könttäsumma max eur) Asetusmuutokset tulivat voimaan toukokuussa 2009 ja niitä voi soveltaa takautuvasti alkaen
Kustannusten käsittelyn muutos Tekee tarpeettomaksi pienten kustannuserien sekä vaikeasti todennettavien yleiskustannusten eurontarkan todentamisen ja tarkastamisen Vähentää erityisesti maksatusbyrokratiaa ja nopeuttaa maksatuksia Korostaa rahoituspäätöksen tekijän vastuuta: vältettävä ylikompensointi (… ja alikompensointi) Muuttaa tarkastustoimintaa oleellisesti: arvioitujen kustannusten taustalla olevia laskuja tms. ei enää tarkasteta. Komission ja ECA:n sitoumus. Madaltaa pienten toimijoiden kynnystä osallistua hanketoimintaan (lump sum) Helpottaa tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamista mm. yliopistoissa, korkeakouluissa, tutkimuslaitoksissa ja yrityksissä (kokonaiskustannusmallit)
Käyttöönotto Suomessa edellyttää Tukikelpoisuusasetuksen muutosta (…menojen oltava tosiasiallisesti tuensaajan maksamia … näyttövelvollisuus) Hallintoviranomaisen selkeyttävää tulkintaa ja ohjeistusta Tietojärjestelmien (EURA, TUKI) säätämistä EU-tason soveltamisohjeistusta. Guidance note käsittelyssä COCOF:ssa. Valmistuu syksyn aikana Aikataulu?