Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Länsi-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous 7.6.2012, Vaasa Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Länsi-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous 7.6.2012, Vaasa Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä."— Esityksen transkriptio:

1 Länsi-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous 7.6.2012, Vaasa Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä

2 EAKR/ESR-välimaksut/rahoituskehys 1.4.2012

3 Maksatusasteiden kehitys rakennerahasto- ohjelmissa 2007- 6/2012 (julk. rahoitus yht.)

4 Rakennerahasto-ohjelmien edistymistilanne 1.6.2012

5 Ohjelmien edistymistilanne toimintalinjoittain 1.6.2012

6 Kunta+ muun julkisen rahoituksen kertymä Valtion vastinrahan leikkaukset 2012 ja 2013: 30M€ + 30M€ = 60M€  Pitäisi pystyä korvaamaan kunta+muulla julkisella rahoituksella ei toteudu ESR-ohjelmassa, vaikeuksia myös L-S ja mahdollisesti myös E-S EAKR-ohjelmissa EAKR: ongelma koskee ainoastaan TL1:tä, ESR:ssä kaikkia toimintalinjoja kehysmuutokset? EU-osarahoitussuhteen kasvattaminen (mahdollista ESR, ES ja LS EAKR)? julkisen kokonaisrahoituksen toteutuminen vajaana => EU-rahoitus- osuuden menetys Esim. 1 % alitoteuma ESR:n julkisessa rahoituksessa = 14 M€, jolloin ”menetettävä” ESR-osuus olisi n. 6 M€

7 Myöntövaltuudet ja sidonnat/maksatukset vuosittain 2007-2012; rakennerahastot yhteensä

8 Ohjelmien indikaattoritietoja 31.12.2011

9 Horisontaaliset indikaattorit 31.12.2011

10 Lissabonin strategian toteutuminen ESR: 96 % (muu paitsi tekninen tuki)

11 Uusien kustannusmallien käyttöönotto Hankkeet kustannusmalleittain 14.5.2012 Flat rate käyttöön 1.6.2011 Lump sum käyttöön 1.1.2012

12 Jäljellä olevat varat tulisi saada sidotuiksi vuoden 2012 aikana Tulisi kehittää uusia indikaattoreita vielä kuluvan kauden aikana => EAKR-arvioitsijan tehtävänä on esittää ehdotuksia syksyn aikana Uusien työpaikkojen määritelmää ja raportointia tulisi tarkentaa Horisontaalisten tavoitteiden toteutumista tuettava aktiivisemmin => TEM/Valtava-hankkeen tasa-arvo-opas jaettu viranomaisille keväällä 2012, tasa-arvonäkökulma arvioinnissa -seminaari järjestettiin tammikuussa viranomaisille ja eurooppalaisille toimijoille, tulossa kestävän kehityksen seminaari rr-viranomaisille 29.8.2012 Muistettava liikenne- ja ympäristöinfrastruktuurihankkeiden rajoitteet Itämeristrategialle saatava kansallinen poliittinen tuki ja viranomaisten sitoutuminen Komission johtopäätöksiä EAKR- vuosikokouksesta 23.-24.11.2011 (kirje 9.2.2012)

13 Pääomasijoitustoiminnasta tiedotettava riittävästi (esim. esittelemällä menestystarinoita) => tilannekatsaus seurantakomiteoille, toimintaa esitelty mm. MYReille ja sihteeristöille Varojen ennakko-allokointi alueille vaikeuttaa ohjelmien optimaalista toteutusta; ylimaakunnallisten hankkeiden syntymistä ja hankkeiden välistä kilpailua Nykyistä innovaatiojärjestelmää tulisi uudistaa, yritysyhteyksiä, ylialueellista yhteistyötä ja tulosten kaupallistamista tulisi kehittää => nykyisen osaamiskeskusohjelman seuraajaksi valmistellaan uutta innovaatiopoliittista ohjelmaa kaudelle 2014-2020; työryhmän esitys valmistuu syksyn aikana Yritystukijärjestelmän kriittinen tarkastelu (deadweight, tukien keskittyminen) – uusien rahoitusvälineiden käyttöä lisättävä alueelliset erot huomioiden esim. markkinatutkimuksen avulla

14 Komission johtopäätöksiä EAKR- vuosikokouksesta 23.-24.11.2011 (kirje 9.2.2012) Suomen toimeenpanojärjestelmä on varsin raskas (välittäviä toimielimiä 43, rakennerahastotehtävissä työskenteleviä 780 htv) => aluehallintouudistus, htv-vähennykset 2012, alhaiset virheprosentit nykyiselläkin järjestelmällä Tulevan kauden valmistelussa kiinnitettävä erityistä huomiota ennakko- ehdollisuuksiin ja suoritusvaraukseen, myös seurantajärjestelmän osalta Asetusesityksistä huomioitava ja analysoitava myös mm. yksinkertaiset kustannusmallit, yhdennetyt toimintasuunnitelmat, kaupunkien kehittäminen ja paikallinen kehittäminen Tietojärjestelmän kattavuutta tulee edelleen parantaa siten että kaikki hakemukset voidaan jättää sähköisesti. Järjestelmän tulisi kattaa myös valtiontukirekisteri.

15 Johtopäätökset ja loppukauden haasteet Vaikka kv. vertailussa Suomen asema on hyvä, ollaan silti jäljessä viime kauden maksatustilanteesta => maksatuksia edelleen vauhditettava (mm. Flat raten ja Lump sumin avulla) Ennakkobudjetointia ei ole pystytty hyödyntämään => ohjelmarahoitusta on edelleen runsaasti käytettävissä, lisäksi II LTAE:ssa tulossa 78 miljoonaa euroa uudelleen budjetoituja (jo purkautuneet + ennustetut) Valtion vastinrahaleikkaukset pyrittävä kompensoimaan kunta- ja muulla julkisella rahoituksella, jonka kertymiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota Virheprosentit alhaisia => painotettava tehokkuus- ja riskinäkökulmaa Hankevalinnoissa ja –päätöksissä kiinnitettävä huomiota ohjelmanmukaisuuteen ja sisältöön (Lissabonin strategia, Itämeristrategia, EU2020) Vähenevien htv-resurssien entistä tehokkaampi hyödyntäminen Uusia avauksia ja kehittämistyön aktivointia tarvitaan Ohjelmia suljettaessa ei TL-joustoja => varauduttava ohjelmanmuutoksiin Valmistauduttaessa tulevaan ohjelmakauteen ei saa unohtaa nykyisen ohjelmakauden hallittua loppuunsaattamista!


Lataa ppt "Länsi-Suomen EAKR-seurantakomitean kokous 7.6.2012, Vaasa Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä TEM/Alueosasto Rakennerahastoryhmä."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google