VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Tervetuloa vanhempainiltaan!
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
Ammatillinen koulutus
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Töissä Tukena Oy:n Imatran Poutapilven palvelukodissa
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Oppikirja: Kokkonen ym. : Lukion biologia
Minä oppijana 1 ov..
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
9.Lk Biologian laborointikurssi
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
osana opiskelijan PLE:tä
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
LUOKATON LUKIO OPPIMISYMPÄRISTÖNÄ
1. lukion kemian kurssin toteutus Tavoite Opiskelijat *saavat käsityksen kemian mahdollisuuksista * innostuvat opiskelemaan kemiaa *oppivat havainnoimaan.
Sotungin etälukio Täydennä päivälukion opiskelujasi etäkursseilla.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Opiskelijan tukeminen yhteistyössä Itsesäätelyn kehittymisestä
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
TUTKIMUKSEEN PERUSTUVA KEMIAN OPETUS KEMIAN LAITOKSELLA
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
MITEN OPETTAJA VOI TUKEA YHTEISÖLLISESTI TOIMIVAN RYHMÄN TYÖSKENTELYÄ? Vasara oy.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
Ammatillinen koulutus
TOISEN ASTEEN MONIMUOTOTARJOTIN Etä- ja verkkotyöryhmän esitys Anett Blom, Liisa Jukola, Markus Kalmari, Jarkko Lehmuskenttä, Erja Vihervaara.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Lukion KE1 kurssin toteutuminen opetussuunnitelman mukaan Ulla Vesterinen, FM Kemian laitos Jyväskylän yliopisto Kemian opetuksen.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Onnistunut ammatinvalinnan ohjaus
Kaksoistutkinto-opiskelu
MIKSI LUKIOON???.
Ohjauspalvelut Tredussa
Koe korkeakoulu jo nyt! Tutustu eri aloihin, löydät ehkä tulevaisuutesi.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Ykkösten vanhempainilta
Työnhaun +opiskelun taidot
MITÄ OPPILAANOHJAUS ON?
Opinto-ohjaaja Johanna Ottavainen
Ammatillinen koulutus
Millainen luonnontiede kemia on ?
Lukio.
MIKSI LUKIOON???.
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
Näkökulmia opintohallinnon prosessiin, opintohallintojärjestelmiin, TUTKE 2 toimeenpanoon ja Oppijan palveluihin– Case Koulutuskeskus Salpaus SePPO-hankkeen.
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Laaja-alainen arviointi
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
OSAAMISKANSIO Nimi.
Esityksen transkriptio:

VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN Leena Turpeenoja Kuopion Lyseon lukio

KURSSIN ALUKSI (välineitä, asenteita, tietoja, taitoja) MITÄ KEMIA ON ? MITÄ KEMIAN OPISKELUSSA TARVITAAN? (välineitä, asenteita, tietoja, taitoja) MITÄ ON LUONNONTIETEELLINEN SIVISTYS? MITÄ JO OSAAN? (kysymyksiä, vuoropuhelua, eri kouluista tulevien kertomuksia, kertaustehtäviä)

MIHIN KEMIAA TARVITAAN? jatko-opiskelu ammatinvalinta opintojen ohjaus opiskelijan tuotos: *kemistin ammatti *kemiaa Suomessa *ajankohtaista kemiasta

MITEN KEMIAA OPISKELLAAN? lukemista = eksaktin kielen opiskelua = termien merkitys ja sisältö, määritelmät laskemista = ongelmanratkaisutaidot, tarkkuus, merkitsemistavat, symbolikieli tekemistä = havainnot, tulosten kirjaaminen (taulukon ja kuvaajan laadinta), tulosten käsittelytaidot, johtopäätösten teko, työskentelytavat, välineiden käyttö sosiaaliset taidot

MITÄ KEMIAN KURSSEJA? opintojen suunnittelu mitä valmiuksia antavat mitkä ovat alkavan kurssin tavoitteet ja sisältö?

OPETUSRATKAISUJA KOKEELLINEN LÄHESTYMISTAPA: seokset - erotusmenetelmät liuokset – valmistus ja laimennus orgaanisten yhd. ominaisuudet, reaktiot jne. tehdään viikoittain kukin ryhmä laatii töiden tuloksista palautettavan tuotoksen => kaikille sama arvosana osa töistä kotitehtävinä => oma arvosana oppimisen seuranta töihin liittyvien tehtävien avulla jos poissa => CD-rom auttaa…

TEORIAN OPISKELU TAPAHTUU töiden tulosten kautta ryhmissä demonstraatioiden herättämien kysymysten kautta etukäteen luettu kirjasta kurssiohjelman mukaisesti=> ongelmien / tehtävien ratkaisua tuntityössä power pointit, joita täydennetään; vuoropuhelua… käsitekartat (aineiden luokittelu, orgaanisten yhdisteiden kemia) termien selityksiä = kielen opiskelua pienet käsitetestit

LASKENNALLISET VALMIUDET ongelmanratkaisutaidot töiden kautta malliesimerkkien avulla (power pointit); vuoropuhelua… paljon opiskelijan omaa työtä kotitehtävien tarkistus annettujen malliratkaisujen avulla mahdollinen opettajan apu muiden opiskelijoiden tukiopetus

SUMMA SUMMARUM OPETTAJA ON OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAAJA (kurssin sisältöä ei ehdi ”käydä läpi” puhumalla saatikka kirjoittamalla) MONIPUOLINEN OHJELMA JA ARVIOINTI (erilaiset oppijat) YKSITYISKOHTAINEN KURSSISUUNNITELMA (jokainen tietää mitä tehdään ja milloin)