Martin Heidegger (1889-1976) Syntyi Messkirchissä, Luonais- Saksassa, katolisen kirkon suntion poikana. Keskeytti pappisseminaarin terveysongelmien vuoksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Taivas…. Miten pääsen sinne?.
Heijastuksia elämästä
AJATUSTEN VAIKUTUS HYVINVOINTIIN
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Kiireen kesytys tekemällä olemisen mielentilaa Tapio Malinen PsykoVirtapiiri
Dialogin olemuksesta kari.kaipainen(at)datainnovations.fi.
RETHINKING WORK - Mistä työssä on kysymys?. RETHINKING WORK Näin tulivat valmiiksi taivas ja maa ja kaikki mitä niissä on. Jumala oli saanut työnsä päätökseen,
1930-luvun “käänne” Heideggerin myöhäisfilosofia on ei-ihmiskeskeistä, anti-humanistista. Olemiskysymys ihmisen olemassaolosta irrallaan. ”Kieli on olemisen.
Tutkimussuunnitelma…
Lapsi ja yhteiskunta Lacanin Antigone ja hylätyt lapset
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
RAKKAUS USKO TOIVO - ihmiseltä ihmiselle
”Niille, jotka olivat tätä kuulemassa, Jeesus esitti vielä vertauksen, koska hän oli jo lähellä Jerusalemia ja monet luulivat Jumalan valtakunnan ilmestyvän.
Martin Heidegger: Oleminen ja aika (1927)
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Valittu kansa – Israel vai me?
OLEMISEN TEOLOGIA JA PEDAGOGIIKKA
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
Usko hyvään vai toivo paremmasta?
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Filosofian Praktikum 2009 Mitä on Filosofia? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin ensimmäinen praktikum- kokoontuminen.
Esa Fabrin Ihmisen kasvu, muutos ja ahdistus 1/3 Ihmisen elämässä kasvu ja muutos liittyvät jatkuvasti toisiinsa Myös persoonallinen, perusteissaan.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman neljäs luento.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Itämainen filosofia Informaatioverkostojen koulutusohjelman viides luento.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Mitä asenne tarkoittaa?
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Sankarit ja sankaruus Venäjällä Makula, kevät 2015 Tavoitteet, suorittaminen ja aikataulu.
Ryhmätehtävät 2.2 Onnellinen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Martin Heidegger ( ) Syntyi Messkirchissä, Luonais- Saksassa, katolisen kirkon suntion poikana. Keskeytti pappisseminaarin terveysongelmien vuoksi.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
4/9/2017 Mitä filosofia on? Kreikan kielestä sana filosofia = viisauden rakastaminen Länsimainen filosofia syntyi 600 e.Kr. antiikin Kreikassa. Tämä kurssi.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Holokausti Mikael Pennanen 2B.
Filosofia 1900-luvulla Analyyttinen traditio oli keskeisessä roolisssa anglosaksisessa maailmassa ja Skandinaviassa (siten myös Suomessa). Keskittynyt.
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Teoria ja metodi 5. Luento fenomenologiasta kieleen.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Modernismin tulo Suomeen
KRISTUS 9lk/UO2.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Mitä oleminen on?.
Fenomenologia.
Antiikki ja varhainen filosofia
Uskontojen tieteellinen tutkimus
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Eksistentialismi taustaksi kysymys siitä, onko kaikilla olioilla jokin perimmäinen OLEMUS (lat. essentia) ESSENTIALISMIN (olemusajattelun) mukaan kullakin.
OPETUSVINKKI.
Metafysiikka kysymys SUBSTANSSISTA eli todellisuuden perusaineksesta
Eksistentialismi Eero Jussila.
1 Ydinsisällöt.
Onko tahto vapaa?.
Täydellisen olion teologia
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Martin Heidegger ( ) Syntyi Messkirchissä, Luonais- Saksassa, katolisen kirkon suntion poikana. Keskeytti pappisseminaarin terveysongelmien vuoksi. Väitteli filosofiasta Freiburgin yliopistossa (Die Lehre vom Urteil im Psychologismus, 1913). Habilitaatiotutkimus Duns Scotuksen kategoria- ja merkitysopista (1916). Otti osaa länsirintaman taisteluihin vuonna 1918.

Filosofia Weimarin tasavallassa Hallitsevana uusromanttinen, eksistentialistinen ”elämänfilosofia” (Lebensphilosophie). Ominaista kriisitunnelmien korostus. Kritiikin kohteina teknologinen kehitys, massatuotanto, demokratisoituminen, maallistuminen. Kuuluisimpia esimerkkejä on Oswald Spengler ( ): Untergang des Abendlandes (I osa, 1918). Muita 1920-luvun elämänfilosofeja olivat mm. Karl Jaspers ja Max Scheler.

Husserlin oppilaana Toimi Husserlin assistenttina ( ). Keväällä 1919 Heidegger aloitti filosofian luennot Freiburgin yliopistossa (“”Die Idee der Philosophie und das Weltanschauungsproblem”). Heideggerin mielestä Husserlin ”luonnollinen” asenne on mielivaltainen rakennelma. Heideggerille ”luonnollinen” asenne on suhtautua ”suoraan”, ”naivisti” maailman olioihin. Husserlin transsendentaalisen egon tilalle Heideggerilla asettuu konkreettinen inhimillinen ihminen, jota luonnehtii maailmassa-oleminen. Kun Husserl tutki intentionaalisia akteja teoreettisesta näkökulmasta, Heidegger on kiinnostunut esiteoreettisista intentionaaleista akteista, jotka tapahtuvat arkipäiväisissä käytännöissä.

Husserlin seuraajana Siirtyi Marburgin yliopistoon filosofian apulaisprofessoriksi vuonna Husserlin seuraaja Freiburgissa vuonna Freiburgin yliopiston rehtoriksi ja natsipuolueen jäseneksi vuonna Erosi rehtorin virasta huhtikuussa Toisen maailmansodan jälkeen vaikeni vuosien tapahtumista.

Sein und Zeit (1927) Vain ensimmäinen osa kahdesta suunnitellusta julkaistiin, ja siitäkin vain kaksi ensimmäistä jaksoa (kolmesta). Fundamentaaliontologian lähtökohta on erottelu olemisen itsensä (Sein) ja olevaisen (Seiende), yksittäisten olioiden välillä. Samankaltainen ero vallitsee liikkeessä olevan (liikkujan) ja itse liikkumisen välillä. Esim. Descartesin “cogito ergo sum” laiminlyö olemisenkysymyksen. Ihminen etuoikeutettu, koska hän kykenee kysymään “olemisen kysymyksen”.

Maailmassa-oleminen Heideggerin lähtökohta on konkreettinen inhimillinen ihminen, jota luonnehtii maailmassa- oleminen (in-der-Welt-sein). Kaikkien olevaisten (Seiende) keskellä vain yksi olio on etuoikeutettu. Vain ihminen kokee olemassaolonsa ongelmallisena. Vain ihminen etsii ymmärtävää suhdetta olemiseen (Seinsverständnis). Olio, joka kysyy olemista (Sein), kysymällä ensin omaa olemistaan, on Dasein. Ihminen on ihminen, koska hän on täällä, koska hänen olemisensa on "paikallaolemista". Dasein tarkoittaa tässä-, täällä-, tuolla-olemista, mutta myös elämää ja eksistenssiä.

Täälläolon analytiikka "Paikallaoleminen" on täällä-olemista, maailmassa- olemista,ja tämä maailma on konkreettinen jokapäiväinen maailma. Pyrkii ylittämään perinteisen filosofian vastakkainasettelun subjektin ja objektin, sisäisen ja ulkoisen todellisuuden välillä. Ei ole “minää”, “subjektia”, joka suhteessa maailmaan. Maailmassa-oleminen on heitettynä-olemista (Geworfenheit). Ihmiset on "heitetty" (geworfen) maailmaan.

“Huolehtiminen” Maailmassa-olemista luonnehtii huoli (Sorge), asioihin ja olioihin kohdistuva “huolehtiminen” ja muihin ihmisiin kohdistuva ”toisista huolehtiminen”. Maailman oliot ovat “välineitä” (kreik. pragmata, saks. Zeug). Käsilläolevuus (Zuhandenheit) on välineen olemistapa, jossa väline itsessään näyttäytyy (esim. vasara kädessä). Esilläolevuus (Vorhandenheit) välillä on "tuolla jossakin olevien olioiden olemistapa". Havaituksi tuleva objekti, tieteellisen tutkimuksen olioiden olemistapa. Toisten kohtaaminen on olemisen ja maailman olennainen osa.

“Das Man” Maailmassa-oleminen on kanssaolemista toisten kanssa. Arkipäivän subjekti ei ole yksittäinen ihminen, vaan "das Man", jokainen, kaikki ja ei-kukaan. Eksistenssimme ei muodostu omilla ehdoillamme, vaan suhteessa toisiin ja heidän ehdoillaan. Vieraannumme itsestämme ja muutumme "keneksi tahansa". Epäautenttinen Dasein ei elä itsenään, vaan "kenen tahansa" tavalla. Epäautenttisen olemisen tilaa luonnehtii lattea pelko (Furcht). Kyseessä ei ole täälläolon jokapäiväisyyden moralisoiva kritiikki.

“Putoaminen” Epäautenttinen kieli, Gerede, luonnehtii epäautenttisen Daseinin ymmärrystä ja itseymmärrystä. Gerede on "turhan puhumista", "juoruamista", "lörpöttelyä", "kliseiden jauhamista", "juttelua" joka vain pistää sanan kiertämään. Siitä voidaan erottaa autenttinen kieli, Rede (puhuminen, sanominen). Heidegger antaa "kenen tahansa" tai "jokaisen” ehdoilla elämiselle ja olemiselle nimen Verfall ("putoaminen", "lankeaminen"). "Lankeaminen" luonnehtii välttämättä yksilön suhdetta toisiin ja maailmaan. Sitä tarvitaan, jotta Dasein huomaisi itsensä häviämisen ja yrittäisi nousta autenttiseen olemiseen.

Ahdistus ja huoli Ahdistus (Angst) asettaa Daseinin kasvokkain vapauden kanssa: vapauden olla tai olla olematta, vapauden pysyä epäautenttisena tai etsiä omaa itseä. Uudistumisen väline on Sorge, "huoli jostakin", "huolehtiminen jostakin ja jonkin puolesta". Huoli antaa inhimilliselle olemassaololle merkityksen ja tarkoituksen. Huoli on Daseinin "perustava olemisen tapa". Dasein saa otteen omasta kokonaisuudestaan ja tämän kokonaisuuden merkityksestä kohtaamalla oman "ei-enää- täällä-olemisensa" (sein Nicht-mehr-da-sein).

Oleminen ja ajallisuus Autenttinen oleminen on olemista kuolemaa kohti (Sein-zum-Tode). Oleminen kohti kuolemaa etsii ontologista otetta omasta rajallisuudestaan sen sijaan, että pakenisi sitä. "Kuolemaa-kohti-oleminen on olemukseltaan ahdistusta". Ahdistus, merkitsee ei-minkään, tyhjyyden läheisyyden omaksumista, oman kuolemisen mahdollisuuden hyväksymistä. Ajallisuuden tärkein muoto on historia. Ihmisen toiminta on “olemuksellisesti historiallista”. Sein und Zeit katkeaa kesken. Viimeinen lause on kysymys.

1930-luvun “käänne” Heideggerin myöhäisfilosofiassa olemiskysymystä tarkastellaan ihmisen olemassaolosta irrallaan (ei- ihmiskeskeisyys). ”Kieli on olemisen talo. Ihminen asettuu siihen asumaan.” Taideteoksen alkuperä (1935). Autenttinen taide tunkeutuu asioiden ytimeen. Taideteos säilyttää ja antaa olemiselle asunnon ja olinpaikan, jota oleminen ei löydä muualta. Taideteos kuvaa totuuden ristiriitaisen kätkeytymisen ja paljastumisen (esim. kreikkalainen temppeli).

Tekniikka Tekniikka & luonnon riisto olemisen unohtamisen muotoja. Perinteinen tekniikka oli sopusoinnussa ympäristön kanssa (esim. maanviljelys). “Planetaarinen teknologia” ylittää ideologiset rajat. Pohjimmiltaan kyse ontologisista pohdinnoista, ei ekologisesta huolesta luonnon tuhoutumisesta ”Olisi mieletöntä juosta sokeasti vasten teknistä maailmaa. Olisi lyhytnäköistä haluta tuomita tekninen maailma pirun työksi. Olemme määrättyjä teknisille objekteille; ne vaativat meiltä jopa lakkaamatta lisääntyvää korjausta.”

Neliyhteys Pyrkii ”tuhoamaan” länsimaisen filosofian perinteen ja palaamaan esisokraattisen ”ajattelun” (ei siis filosofian) tilaan. Ainoastaan poeettinen suhtautuminen kieleen, antautuminen kielen edessä, vain kielen uskollinen kuunteleminen voi saavuttaa kielen avaaman totuuden. ”Silleen jättäminen” (Gelassenheit) & uusi ”juurtuminen”. Poeettinen maailmankuva & agraarisuuden puolustus. Neliyhteys: maa, taivas, jumalat, kuolevaiset.