Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT 1.-2.10.2009 Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
F IN EL IB - KÄYTTÄJÄKYSELYN AINEISTON YLEISESITTELY - Y LIOPISTOT FinELib toteutti syys-lokakuussa 2011 tutkijoiden elektronisten julkaisujen käyttöä.
Advertisements

Yleistietoa koulutuksesta suhteessa kirjastoalaan
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Kirjastojen tulevaisuuspäivä. Kajaani Kirjastot aina ajassa Hannu Sulin.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
KIRJASTOPALVELUT 2010-LUVUN SUOMESSA Lahti Hannu Sulin.
Ajankohtaista kirjastotoimesta Asiakkuus verkossa ja livenä Anneli Ketonen.
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
E-kirjojen lukulaitteet ja sähköiset aineistot
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Minna Niemi-Grundström Tampereen teknillinen yliopisto
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
O PETUSMINISTERIÖ / /Kirsti Kekki /1. Kirjastolinjausten ja -säädösten muutoksia  Opetusministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki,
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Suomalainen koulutusjärjestelmä
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Kelpoisuusvaatimukset ja henkilöstön rekrytointi Opetus- ja kulttuuriministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki.
Kirjastojen muuttuva toimintaympäristö Kirjasto 10 ja Lasipalatsin Kohtaamispaikka: uudet yhteistyömallit.
Kansallinen digitaalinen kirjasto. 2 Kansallinen digitaalinen kirjasto –hankkeen tausta Kansalliset linjaukset velvoittavat kirjastojen, arkistojen ja.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
KJT strategia Johtokunta Open
Kelpoisuusvaatimuksista ja kirjastoammatillisen henkilöstön rekrytoinnista Kirsti Kekki, opetus- ja kulttuuriministeriö.
“Maistereita vai tradenomeja – kirjastoalan ylempi ammattikorkeakoulu-tutkinto” Yliopettaja Olli Mäkinen tel:
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Opetushallinto 2 A Koulutushallinnon keskeiset sisällöt
Kumppanuudella ratkaisumalleja KOMIS – Kunta ja paikalliskehityksen hallinta Mikkeli Sami Kurki johtaja, professori Ruralia-instituutti,
Seutukirjastotyöryhmä, HK KUOPION SEUDUN SEUTUKIRJASTOSTRATEGIA Karttulan kh , Kuopion kh , Maaningan kv
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Osaamisen ja sivistyksen asialla YLIOPISTOJEN YHTEISHAKU JA SÄHKÖINEN HAKUJÄRJESTELMÄ Vilho Kolehmainen VALTAKUNNALLISET OPO-PÄIVÄT
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Seinäjoen maakuntakirjastokokous
YLEISTEN KIRJASTOJEN KONSORTIO -HANKE Helsingin kaupunginkirjasto – yleisten kirjastojen keskuskirjasto.
Avoimissa oppimisympäristöissä aktiiviseksi kansalaiseksi –ohjelma ja yleiset kirjastot Opetusministeriön kirjastopäivät Kirsti Kekki, opetusministeriö.
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
IR TIETOKARTTAHANKE Yliopistokirjastojen kokoelmien kartoitusta ja kuvailua STKS:n kausijulkaisupäivä Irma Reijonen Vuokko Palonen, Raine.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Kirjastopäivät 2009, Turku Kansallisen kirjastopolitiikan lähivuosien painoalueet Hannu Sulin.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Kirjastopäivät 2015 Seinäjoki Hannu Sulin. Missä mennään kirjastolain uudistamisessa? Työryhmän asettaminen Toimikausi Työryhmän.
Finanssiala pähkinänkuoressa
Ops seminaari Askola.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Pirjo Virtanen Etelä-Suomen läänin ennakointikatsaus  Ennakointikatsauksen tavoitteet  Ennakointikatsauksen sisältö  Käytetyt ennakointiaineistot.
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Tavoitteena alueellinen osaamiskeskittymä – matkalla Lapin koulutuskonserniin Lapin korkeakoulukonsernin neuvottelukunnan Tulevaisuusseminaari
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Konetta vastaan sisällönkuvailun tulevaisuudesta
Finanssiala pähkinänkuoressa
Kristiina Kontiainen, ylitarkastaja, ESAVI
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Korkeakoulun ja CSC:n puitesopimus
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!

Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Mikko Lahtinen Tunne itsesi

Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Kohti uusia kelpoisuusvaatimuksia KIRJASTONJOHTAJIEN NEUVOTTELUPÄIVÄT Joensuu Kirsti Kekki, kulttuuriasiainneuvos Opetusministeriö

Keskeisimmät viestit Lähivuosien rekrytoinnit tai vakanssien täyttämättä jättäminen ratkaisevat, millaisia kirjastopalveluja tulevaisuudessa asukkaat saavat. Oppijan tietohuoltoon panostaminen. Informaali oppiminen ja tiedonhallintataidot. Kansalaisen tietohuollon perussopimus tarpeen, koska tiedon saavutettavuus on monimutkaistunut digitaalisen teknologian myötä.

Opetusministeriön tulevaisuuden linjauksia OPM:n Kirjastopolitiikka Yleiset kirjastot. Kansalliset strategiset painoalueet. - On OPM:n tahtotila. Määritellään yleisten kirjastojen toiminnan suunta ja päämäärä. - Osaaminen ja laatu painoalueiksi. - On pohjana säädösvalmistelulle (esim. kelpoisuusvaatimukset) ja valtion rahoitukselle. Tavoitteena on varmistaa verkottuneessa tieto-, kansalais- ja oppimisyhteiskunnassa - kansalaisten tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus (esim. kirjasto- ja verkkopalvelujen käyttötaito) - Suomen perustuslain mukaiset sivistykselliset perusoikeudet yksittäisille asukkaille

Yhteiskunnan yleiset menestystekijät ja kirjastot Oppiminen ja tiedon soveltaminen keskeisiä. Tasoltaan kirjavan verkkotiedon vuoksi korkeatasoisella kirjasto- osaamisella on tulevaisuudessa kysyntää. Kirjastot toimivat tulevaisuudessa yhä enemmän kansalaisten avoimina oppimiskeskuksina, koska - oppimisprosessi ja tavat etsiä tietoa ovat muuttuneet - asukkaat haluavat ei-muodollisia tapoja oppia - oppimisprosessissa tarvitaan tiedonhallintataitoja

Oikeutus olemassaoloon ja tuleva menestys on ansaittava Ensimmäistä kertaa kirjastot ovat tiukassa kilpailutilanteessa. Oikeutus olemassaoloon on, kun käyttäjät hyötyvät kirjaston palveluista. Tuotettava lisäarvoa, mitä muut eivät tarjoa tai osaa. Osaamistason nostaminen suurin haaste. Kirjastotyöntekijän on osattava enemmän kuin asiakas. Pelkkä reagointi tapahtuneisiin muutoksiin ja yritykset tarjota kaikkea kaikille eivät riitä. Profiloitumista. Erikoistumista. Ajasta ja paikasta riippumattomien palveluiden kehittämistä.

Menestystarinan edellytyksiä Kokonaisvaltainen näkemys omasta alasta ja tulevaisuuden signaaleista Kyky nähdä muita kauemmas Itseluottamus ja usko omiin kykyihin Kumppanuudet myös oman alan ulkopuolella Toimivan sparrausjoukon kokoaminen

Miksi juuri nyt kelpoisuusvaatimuksia tarkistetaan? Kirjastotyö painottuu tulevaisuudessa sisältö-osaamiseen ja kokonaisvaltaiseen tiedonhallintaan: tiedon organisointi sekä tiedonhakua edistävä neuvonta. Palvelut perustuvat informaation jalostamiseen, soveltamiseen, yhdistelyyn ja hyödyntämiseen lisäarvon tuottamiseksi asiakkaille. Laadukkaan tiedon löytäminen tietotulvasta edellyttää osaamista syvempään tiedonhakuun ja tiedon arvottamiseen. Luotettavan verkkotiedon löytyminen on haaste myös kirjastoille.

Miksi juuri nyt? Kirjastonhoitajia ja –johtajia eläkkeelle lähivuosina. Vakanssien tasovaatimuksia ei saa vähentää, koska - laatu ja osaaminen ovat keinoja turvata asukkaiden tiedon saavutettavuus - kirjastonhoitajien ammattitaidon renessanssi - tämän hetken rekrytoinnilla vaikutetaan tulevien kirjastopalvelujen laatuun. Rekrytointi on kirjastojen tärkein tehtävä. - kirjastoissa on vain noin 30 % korkea-asteen alan koulutusta saaneita. Liian alhaalla/vrt. opetustoimi.

Kirjaston ydintehtävä on yksilön tietohuolto Perustehtäväänsä kirjasto toteuttaa huolehtimalla yksilön tietohuollosta ja opastamalla kansalaisia tiedonhallintaan ja informaation kriittiseen seulontaan. Tiedonhankinta, -valinta, arvottaminen, tiedonhallintaan opastus. Teknologian kehittyessä ammattihenkilöstön osaamista tarvitaan eri atk-kirjastojärjestelmien käytön sijasta tiedonhallinnan osaamiseen.

Kirjaston tulevaisuuden vahvuuksia Hyvä kirjastoalan perusosaaminen ja sen uusiutuminen. Hyvä sivistystaso. Osaaminen rohkeasti näkyviin fyysisessä ja verkkotilassa. Henkilökunnan tunnistaminen asiakkaille vaivattomaksi. Kuva: Entressen kirjasto, Espoo

Kirjastojen tulevaisuuden vahvuuksia ja haasteita Asiakaspalveluun nykyistä enemmän alan ydinosaamista. Henkilökohtainen palvelu sekä verkko- että fyysisessä tilassa. Kuva: Entressen kirjasto, Espoo

Kirjastojen tulevaisuuden vahvuuksia ja haasteita Asiakkaat saavat ja tuovat tietoa. Uusia palveluja kehitetään yhdessä asiakkaiden kanssa. Kohtaaminen. Uusi palvelukulttuuri. Hyvä yleissivistys, kommunikaatiokyky ja palveluhalukkuus. Kirjastotilat muunneltaviksi. Kuva: Turun kaupunginkirjasto

Haaste ja mahdollisuus: Oppijan tietohuolto Vaatii korkea-asteen kirjastoalan henkilöstön osaamista. Mahdollisuus luoda uusia yhteistyömalleja, uudenlaista kumppanuutta opetustoimen kanssa. Vastuuta perus- ja toisen asteen oppijoiden tietohuollosta ei saa siirtää yksin yleisille kirjastoille. Sopimus resursoinnista.

Tuleva veronmaksaja ja kirjastojen rahoittaja. Kuva: Turun kaupunginkirjasto

OPM:n ehdotus kelpoisuusvaatimusten tarkistamiseksi Kunnan kirjastolaitoksen henkilöstöstä vähintään 70 prosentilla tulee olla: 1) yliopistossa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; 2) ammattikorkeakoulussa suoritettu korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu vähintään 60 opintopisteen laajuiset korkeakoulutasoiset kirjasto- ja informaatioalan opinnot; 3) ammatillinen perustutkinto, merkonomi, tieto- ja kirjastopalvelut 4) tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto. _______________ Siirtymäsäännös

Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutusta antavat Korkeakoulutaso: - Yliopistot (Tampere, Oulu, Åbo Akademi). Informaatiotutkimus. - Ammattikorkeakoulut (Turku, Seinäjoki, Oulu). Tradenomi Muu kuin korkeakoulutaso: - Liiketalouden perustutkinto, merkonomi. Tieto- ja kirjastopalvelujen koulutusohjelma/osaamisalue (mm. Kerava, Seinäjoki). - Tieto- ja kirjastopalvelujen ammattitutkinto (mm. Kerava, Seinäjoki, Lahti, Valkeakoski, Helsinki, Porvoo).

Kiitos! Lisätietoa: Ehdotus kelpoisuusvaatimuksiksi. Muistio. Ajantasaista tietoa saatavilla olevasta alan koulutuksesta ja koulutuksen järjestäjistä. Luentosarja: Käsitteitä ja perustietoa alan koulutuksesta Koulutusta ja tutkintoja koskevien säädösten aiheuttamat muutokset Tulossa lokakuussa: OPETUSMINISTERIÖN KIRJASTOPOLITIIKKA Yleiset kirjastot. Kansalliset strategiset painoalueet. Kirsti Kekki, puh /keskus;