Kuntapajaseminaari 26.9.2013 Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö- www.jyvaskyla.fi/tyo/kuntakokeilu www.facebook.com/tyo/kuntakokeilu www.toihinpalvelu.fi
Hankkeen tarkoituksena Vähentää pitkäaikaistyöttömyyttä Kehittää kunnille oma työllisyydenhoidon malli
Organisaatio Ohjausryhmä Johtoryhmä Hankepäällikkö Harri Halttunen Heikki Paavuori Puheenjohtaja Johtoryhmä Hankepäällikkö Harri Halttunen Hankesihteeri Tuuli Ojakangas Palveluvastaava Anu Pihl Palveluvastaava Anu Laasanen Ohjaus- ja kuntoutuspalvelut 8 työntekijää (JKL 5) Töihin!-palvelu Muurame 2 työntekijää Töihin!-palvelu Jämsä 4 työntekijää Töihin!-palvelu Jyväskylä 13 työntekijää
Kuntakokeilun kulmakivet Kuntien eri vastuualueet Työhallinto Työllisyyden kuntakokeilu ”Kuntakokeilun keskiössä ihminen” Oppilaitokset Elinkeinoelämä 3. Sektorin toimijat KELA
YRITYS- ja TYÖNANTAJAYHTEISTYÖ Kunta-kokeilun asiakas Asiakastyön prosessi Aktivoituminen ja työllistyminen avoimille Asiakas ohjautuu jompaan kumpaan kuntakokeilun toimintaan: Asiakastyön menetelmät: Alkukartoitus Palvelunohjaus Suunnitelmat Yksilövalmennus Ryhmävalmennus Yritys- ja osuuskuntatoiminta Ammatillinen koulutus ja opiskelu Ohjaus- ja kuntoutustiimi Kunta-kokeilun asiakas Valmennus yrityksessä ja uusi työpaikka Työvalmennus ja palkkatukityö VERKOSTOYHTEISTYÖ Kuntouttava työtoiminta Arviointi, eläkeselvitykset, muut palvelut
Kokemuksia kuntarajat ylittävästä yhteistyöstä?
Onko kunta kuntalaisen, asiakkaan tai palvelun näkökulmasta muuta kuin hallinnollinen yksikkö?
Julkinen sektori/Kunnat Kuntarajat ylittävä yhteistyö Kunta? Millainen kunta? Millainen kuntaraja? Julkinen sektori/Kunnat Miten mukana, mikä tehtävä, millaiset resurssit 3. sektori/Järjestöt Työkyvyn ylläpitäminen, välityömarkkinat TYÖLLISYYDENHOITO Esim. työpaja Elinkeinoelämä Uusien työpaikkojen synnyttäminen, työllistyminen Kuntarajat ylittävä yhteistyö Oppilaitokset Rekrykoulutus, kurssit, räätälöidyt opinnot Sairaanhoitopiiri Eläkeselvitykset, mielenterveys- ja päihdepalvelut jne.
Kuntarajat ylittävä yhteistyö Mahdollisuuksia Haasteita Resurssien jyvittäminen Erilaisuus voimavara-na Johtaminen ja esimiestyö ”Esimiestä ei haluta jakaa” Hyvien käytäntöjen juurruttami-nen helpottuu Erilaiset toimintakulttuurit Kuntarajat ylittävä yhteistyö Markkinointi ”hyvä kello kauas kuuluu” Toimintaa tukeva toimintarakenne Kuntien erilaiset taloudelliset mahdollisuudet Palvelut kehittyvät tasapuolisesti
Hyvä yhteistyö syntyy, kun kaikki osapuolet hyötyvät? Saa (pitää) olla terveen itsekäs
Kiitos!