TUME II / Tilastollinen osuus Tilastoaineiston hankinta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TUME II / Tilastollinen osuus
Advertisements

TABLETTIPROFIILITUTKIMUS 2013 Etelä-Saimaa Kymen Sanomat Kouvolan Sanomat.
11 VAKUUTUSTUTKIMUS 2012 Esitys Tutkimuksen tavoitteena on selvittää suomalaisten: yleiskuvaa vakuutusyhtiöistä ja vakuutustuotteista riskintuntemusta.
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
Internet-äänestäminen Jari Pajunen | |2T2234, Jari Pajunen, Internet-äänestäminen Toteutus Tämän haastattelututkimukseen.
tel: TUTKIMUSPRAKTIKUM
Web-kyselyistä Kyselyt internetissä RM 2011.
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja • Nettikysely KMT Kuluttaja tutkimuksessa. • Kysyttiin lehdistä, jotka vastaaja KMT puhelinhaastattelussa.
Psykologinen tutkimus
Mielikuvat ja odotukset senioritaloista
ARJEN TALOUSKATSAUS Telebus helmikuu/2008/viikko 9.
TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Telebus Elokuu/2007/viikot 32 ja 33.
TUME II / Tilastollinen osuus
TUME II / Tilastollinen osuus
Hypoteesin testeistä Testin valinta perustuu aina tutkimusongelmaan ja kuvailuun (joka perustuu mitta-asteikoihin) Testaus ei koskaan ole itsenäinen, vaan.
Kasvatustyön suunnittelu ja toteutus (ryhmissä)
Muistin apuvälineet ennen koetta
KYSELY KUNTALIITOKSESTA TUUSNIEMEN KUNNAN ASUKKAILLE Tuusniemen kunta Tuomo Turja.
OTANTATUTKIMUS OY Raporttia tai osia siitä ei saa edelleen toimittaa tai julkaista missään muodossa ilman Otantatutkimus Oy:n nimen mainitsemista. RAY:
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
Mittaustekniikka (3 op)
TAULUKKO YKSIULOTTEINEN TAULUKKO. TAULUKKO  Taulukon tarkoitus Ohjelmassa tarvitaan paljon samantyyppisiä samaan kohdealueeseen kuuluvia muuttujia Näitä.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastollinen riippuvuus
TAITEILIJAN ASEMA 2010 –TUTKIMUS infotilaisuus Tutkija Kaija Rensujeff Taiteen keskustoimikunta/tutkimusyksikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Janne Junes Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Tutkimus varasto-virtaussysteemin.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Aikakauslehtien lukukerrat KMT Kuluttaja syksy 2013 / kevät 2014.
Mittaaminen Tutkimuskysymyksiin sisältyy keskeisiä käsitteitä, joita täytyy mitata. Määrällisiä menetelmiä käytettäessä tutkimuskysymysten keskeiset käsitteet.
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
TUME II / Tilastollinen osuus
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja kevät 2014.
tilastollinen todennäköisyys
Aikakauslehtien kohtaamiskerroin ja kohtaamiskontaktit KMT Kuluttaja 2014.
TUME II / TILASTOLLINEN OSUUS DATAN LAATU SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMK TERVEYSALA KUOPIO KEVÄT TYTUT21.
S ysteemianalyysin Laboratorio Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu Ohjaamaton oppiminen– Heikki Vesterinen Optimointiopin seminaari - Syksy 2010 Ohjaamaton.
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
Valintarakenne valintarakenne alkaa aina kysymyksellä eli ehdolla ehto tarkoittaa, että muuttujan sisältöä verrataan toisen muuttujan sisältöön tai vakioon.
Listat eli luettelot listaelementit ovat lohkoelementtejä:  lista ja listan alkiot alkavat uudelta riviltä  listan jälkeen tuleva elementti alkaa uudelta.
Tutkimus nuorten suhtautumisesta parisuhteeseen ja rakkauteen.
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
2 Tutkimuksen suunnittelu
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Suomen UNICEFin vapaaehtoistoiminnan kysely 2017
Kyselylomakkeen tekeminen
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Presidentinvaalit 2018 Vaalien 1 ja 2 kierros
Riippuvuustarkastelut
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 2
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö VPK toiminnan tunnettuus
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
SUOMALAISTEN ENERGIA-ASENTEET 2018
PUOLUEIDEN KANNATUSARVIOT
Esityksen transkriptio:

TUME II / Tilastollinen osuus Tilastoaineiston hankinta TYTUT21 TUME II / Tilastollinen osuus Tilastoaineiston hankinta Seppo Räsänen Savonia-amk Terveysala Kuopio Kevät 2008 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Perusjoukko sisältää siis kaikki tilastoyksiköt, jotka liittyvät tutkimukseen Jos kaikkia tilastoyksiköitä ei voida tutkia, muodostetaan perusjoukon osajoukko. Osajoukko on otos, jos jokaisella perusjoukkoon kuuluvalla tilastoyksiköllä on sama mahdollisuus tulla valituksi otokseen Osajoukko on näyte, jos valituksi tuleminen ei tapahdu satunnaisesti Rajattu perusjoukko on nimeltään kehikko Otoksen koko vaikuttaa tutkimuksen luotettavuuteen ja virhemarginaaliin 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Todennäköisyyteen perustuvat otantamenetelmät  otos Yksinkertainen satunnaisotanta Systemaattinen otanta Ositettu otanta Ryväsotanta Muut menetelmät  näyte Harkinnanvarainen otanta Kiintiöotanta 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Yksinkertainen satunnaisotanta (simple random sampling), satunnaisotanta Otantayksiköt poimitaan satunnaisesti, jokainen valittu otantayksikkö voi tulla samalla todennäköisyydellä valituksi Arpomalla tai satunnaislukumenetelmällä Kehikon muodostaa perusjoukon otantayksiköt Kehikon otantayksiköt numeroidaan juoksevalla numerolla Päätetään, kuinka monta otetaan  otoskoko Arvotaan satunnaislukuja otoskoon verran ja valitaan otantayksiköt Esim. Tehdään Tertan opiskelijoista tutkimus jonkin viitekehyksen näkökulmasta. Opiskelijoilla on juokseva opinto-oikeusnumero. Määritetään vaikkapa 100 opiskelijaa tutkimukseen, joten arvotaan opiskelijanumeron mukaisesta numeroavaruudesta 100 numero. Arpaonnen mukaiset henkilöt saavat kyselylomakkeen. 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Systemaattinen otanta (systematic sampling) Kehikon muodostaa perusjoukko ja otantayksiköt numeroidaan järjestykseen. Järjestetystä listasta poimitaan tasavälein olevat numerot Poimintaväli (k) lasketaan kaavasta k=N/n ja tulos pyöristetään kokonaisluvuksi Ensimmäinen otokseen kuuluva otantayksikkö arvotaan väliltä k-1 ja seuraavat valitaan k yksikön välein Esim. Tertan opiskelijat… jos opiskelijamäärä on 1000 ja tutkimukseen halutaan 100 opiskelijaa, niin poimintavälin on 10. Arvonnan perusteella on valittu ensimmäiseksi opiskelijanumeroksi 10105, joten seuraavat opiskelijanrot ovat 10115, 10125, 10135, jne 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Ositettu otanta (stratified sampling) Perusjoukko jaetaan toistensa poissulkeviin osiin  ositteet Ositteiden tulee olla homogeenisiä tutkittavan asian suhteen Ositteista poimitaan omat otokset satunnaisotannalla tai systemaattisella otannalla Otoskoon jakamista eri ositteiden kesken kutsutaan kiintiöinniksi Esim. Tertan opiskelijatutkimus… Opiskelijoilla on erilaisia taustakoulutuksia. Opiskelijat jaetaan lukio-ositteeseen, terveysalan ammatilliseen-ositteeseen, muun alan ammatilliseen ositteeseen. Nyt jokaisesta ositteesta otetaan kiintiön mukainen määrä otoksia vaikkapa satunnaisotannalla. 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Ryväsotanta (cluster sampling) Perusjoukko jaetaan toistensa poissulkeviin osiin, ryppäisiin Jokainen rypäs on kuten perusjoukko eli ryppäässä olevat otantayksiköt vaihtelevat ominaisuuksiltaan toisiinsa verrattuna Ryppäistä valitaan joku, joka toimii tutkimusyksikkönä Ryppäissä voidaan tehdä kokonaistutkimus tai otantatutkimus Esim. Tertan opiskelijat… Muodostetaan vaikkapa 5 perusjoukon mukaista ryvästä. Ryppäissä on eri sukupuolia, eri koulutustaustan henkilöitä, eri ikäisiä, jne eli ryväs on pienoiskoossa oleva perusjoukko. Nyt arvotaan, mikä ryväs jatkaa tutkimuksessa. Valitun ryppään sisällä voidaan tehdä kokonaistutkimus tai vaikkapa satunnaisotanta. 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Harkinnanvarainen otanta (convenience sampling) Haastattelija valitsee haastateltavansa, paikkana tyypillisesti ostoskeskukset Harkinnanvaraisesta otannasta ei tule edustavaa otosta, sillä esim. Prismassa ei käy kaikki Tertan opiskelijat Esim. Tertan ruokalan edessä tehdään haastattelu ruokailijoiden ruokailutottumuksesta, tai uuden ruuan lisäämisestä ruokalistaan 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Kiintiöotanta (quota sampling) Perusjoukko jaetaan toistensa poissulkeviin osiin jonkin asian perusteella, vaikkapa sukupuoli Samalla määritetään otantayksiköiden suhteellinen osuus tai absoluuttinen määrä eri kiintiöille Poimitaan otantayksiköt jokaisen kiintiön mukaan täyteen Esim. Kiintiöidään Tertan opiskelijat eri koulutusalojen mukaan. Jokaisesta koulutusalasta poimitaan suhteellisten osuuksien mukaan opiskelijoita ja tehdään heille kyseinen haastattelu 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Otoskoko Otoskoko on oltava riittävän iso, jotta otos on edustava Otoskoko voidaan laskea kaavalla n=z2*(p*(1-p))/e2) , missä z=riskitasoon liittyvä normaalijakauman arvo, p=otoksen laskettu osuus, e=suurin sallittu virhe Otoskokoa voi arvioida valmiiden taulukoiden avulla, josta valitaan riskitaso (tyypillisesti 5%) sekä ilmiön esiintymisen prosenttiosuus (esim. kroonista kipua kokee 20% väestöstä) Otantasuhde ilmoittaa prosentteina, paljonko otoksen koko on perusjoukosta. Esim. Perusjoukossa on 1054 henkilöä ja siitä tehdään 100 henkilön otos. Otantasuhde = 100/1054 ≈ 0,095 ≈ 9,5 % erehtymisriski 5% 1% 0,1% z 1,96 2,58 3,30 Mikä on otoskoko, kun koulutusohjelmaan osallistuvien määrä on 20%, virhemarginaali saa olla 2% ja erehtymisriski on 5%? n=1,962*(0,20*(1-0,20))/0,022=1537 eli otoskoko on 1550 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Virhelähteet otantatutkimuksessa Kokonaisvirhe Otantavirhe (esim. sopimaton otantamenetelmä, otos ei ole edustava, otoskoko pieni) Muu kuin otantavirhe Vastaamiseen liittyvä virhe Vastaajasta johtuva virhe (esim. vastaaja ymmärtää kysymyksen väärin) Haastattelijasta johtuva virhe (esim. vastauksen väärin kirjaaminen, vastaajan auttaminen) Tutkijasta johtuva virhe (esim. huono tavoitteiden määrittely, väärä kohderyhmä, puutteet kyselylomakkeessa) Vastaamattomuudesta johtuva virhe (tahallinen tai tahaton) Tavoittamattomuudesta johtuva virhe Vastaamattomuus ja tavoittamattomuus muodostaa kadon 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Kyselylomake Tehdään, kun tutkimusongelma ja tietotarve on määritelty Kysymyksessä kysytään VAIN yhtä asiaa Vastausvaihtoehdot selkeitä Lomake testataan (testikysely) ennen kyselyä Käytetään sopivia kysymystyyppejä, huom. avointen kysymysten tulkinta tilastollisesti voi olla hankalaa Lomakkeella voi olla jollakin tavalla koodattu tieto, joka kuvastaa vastaajaryhmää, vastaajan tietoja, jne... joita vastaaja ei osaa arvata (onko tullut kirje, että et ole vastannut kyselyymme, toivomme pikaista vastausta?) Kysymysten määrä harkittava (laaja kysely aiheuttaa katoa) Kyselyssä olisi hyvä näkyä aika, jonka kysely vie Tietokonepohjaisissa kyselyissä olisi hyvä näkyä navigointi, missä vaiheessa vastaaja on Kuvaa julkaisussasi, miten olet testannut, että kysely mittaa sitä asiaa, mitä on tarkoituskin mitata 7.4.2017

Tilastoaineiston hankinta… Ei vastausohjetta Avoin kysymys Lisätietoja pyytävä, syventävä Kaksiarvoinen kysymys Kysymyksen muoto Suljettu kysymys Vaihtoehdot luetteleva suljettu kysymys Skaalattu kysymys ilman tulkintaa Skaalattu kysymys Skaalattu kysymys, jossa vaihtoehdot skaalattu verbaalisesti Kysymystyyppien ryhmittely 7.4.2017

Harjoitus… Harjoitus 1 Harjoitus 2 Harjoitus 3 Perusjoukon koko on 1400 tilastoyksikköä ja siitä tehdään 150 :kpl:n otos systemaattisella otannalla. Määrää poimintaväli. Perusjoukossa on 1860 nuorta, 2735 keski-ikäistä ja 1520 vanhusta. Kuinka monta henkilöä eri ikäryhmistä poimitaan 200 henkilön otokseen, kun käytetään ositettua otantaa ja suhteellista kiintiöintiä ? Harjoitus 2 Olet tekemässä tutkimusta opiskelijoiden opintomenestyksestä opiskelun aikana. Tutkimuksessa selvitetään, onko iällä, sukupuolella, tausta koulutuksella, opiskeluun käytettävällä ajalla (opiskelua tunteina / vko), Mieti muuttujat ja muuttujien mitta-asteikot Minkä tyyppisiä kysymyksiä tutkimukseesi tulee? Harjoitus 3 Avaa tutkimusdata ”ratsastuskoulu.xls”, tiedostossa on valmiina Excel-toteutus ratsastuskoulua käyvien henkilöiden otantatutkimukselle Minkä tyyppisiä kysymykset ovat? 7.4.2017