KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ tavalla tai toisella - viestintä Minna Kivinen Tietojärjestelmäasiantuntija UKJ-ohjausryhmä 14.4.2014.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ja avoimen lähdekoodin järjestelmät Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija Linnea2- ja AMKIT-konsortioiden.
Advertisements

Toisen sukupolven tilastotietokanta Helsinki, KITT2. Nyt!
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Uusi kirjastojärjestelmä UKJ
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
UKJ ja rajapinnat muihin järjestelmiin
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2014 Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
LINDA-päivä Palautekysely (MARC21-formaattivaihdon ja) LINDAn järjestelmän vaihdon tiedotuksesta LINDA-päivä Laila Heinemann Kansalliskirjasto.
UKJ Miten tähän on tultu? UKJ-seminaari Ari Ahlqvist.
E-kirjojen metadata Työryhmän työskentely vielä kesken Erkki Tolonen.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
KIRJASTOVERKKOPALVELUT KIRJASTO- VERKKO- PALVELUT Finna, Melinda ja kirjasto- järjestelmät nyt Kirjastojärjestelmät Melinda Asiakastiedot Saatavuustiedot.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Asiantuntijaryhmät UKJ- suunnittelussa ja toteutuksessa Minna Kivinen, tietojärjestelmäasiantuntija AMKIT-Linnea2.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Yleiset kirjastot - Mukaantulo Erkki Tolonen
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ja Kuali Open Library Environment (OLE) Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija RAKETTI-tietohallinto.
UKJ-rahoitushakemus UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö IT
Asiantuntijaryhmät UKJ-suunnittelussa UKJ-seminaari Ari Ahlqvist.
Finnan kehittämisideoiden hallinta LUONNOS Heli Kautonen ja Aki Lassila Konsortioryhmän kokous
UKJ - tavalla tai toisella...
Kooste ensimmäisen aallon organisaatioiden kevään 2013 palautekyselystä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö yhteistyöseminaari
KIRJASTOVERKKOPALVELUT Metatietovaranto Yleisten kirjastojen projekti Keskuskirjastokokous Terhi Mikkola, Kansalliskirjasto, Kirjastoverkkopalvelut.
UKJ Työpakettien tilanne TukityöpaketitResurssitSisältöAikatauluHuom (Seuraava sivu) TP 1 Projektin hallinnointi OK, 1) TP 2 Resurssinhallinta.
Kooste UKJ-asiantuntijaryhmien palautekyselystä
Finnan kansallisen näkymän palvelukonsepti
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Kirjastopalvelut Satakunta University of Applied Sciences | Library Services AMK-kirjastojen Finna-päivä LAMK, Fellmannia.
Ajankohtaista Aleph-Lindasta Kirjastoverkkopäivät, Helsinki, Minttu Hurme, tietojärjestelmäasiantuntija
UKJ ja ulkoiset järjestelmät AAPA ja FUCIO –yhteistyöpalaveri Ari Ahlqvist.
Asiantuntijaryhmät UKJ-suunnittelussa UKJ-ohjausryhmän kokous Minna Kivinen.
W w w. h a m k. f i Uuden kirjastojärjestelmän valmisteluryhmän Sinikka Luokkanen Valmisteluryhmän pj
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ-hankkeen tilannekatsaus Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö UKJ-ohjausryhmä
Kilda-projektin tulokset ja tavoitteet Kildan ohjausryhmä Marja-Liisa Seppälä.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2013 Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö AMKIT-Linnea2 –yhteiskokous
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ business-malli ja korkeakoulujen sisäinen viestintä AMKIT-Linnea yhteiskokous Kristiina Hormia-Poutanen.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kooste Finna-organisaatioiden palautekyselystä Finna-konsortiokokous
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
UKJ-valmistelutyö ja –raportti lyhyesti UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
RDA/Kilda-tilannekatsaus 09/2014 Marja-Liisa Seppälä.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ 2014 ja vähän sen jälkeen Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö AMKIT-Linnea2 -yhteiskokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ toteutusvaihtoehtojen tutkiminen Minna Kivinen, UKJ-ohjausryhmän kokous
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Viestintä- ja koulutushaasteet kuvailun muutoksessa Kildan ohjausryhmä Marja-Liisa Seppälä.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Esitys: Finnan metatiedolle CC0-lisenssi Tapani Sainio Finnan konsortioryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ Uusi KirjastoJärjestelmä Ari Ahlqvist kehittämispäällikkö RAKETTI-tietohallinto –ohjausryhmä
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ:n toteutusvaiheen rahoitushakemus Ari Ahlqvist Kehittämispäällikkö UKJ-ohjausryhmän kokous
UKJ:n moduuleista UKJ-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Avoimen lähdekoodin järjestelmät Petteri Kivimäki Tietojärjestelmäasiantuntija UKJ-ohjausryhmä
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
UKJ nyt Linnea2-ohjausryhmä Ari Ahlqvist.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kristiina Hormia-Poutanen Uusi kirjastojärjestelmä, UKJ - tilannekatsaus.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Keskustelutilaisuus klo Kirjastojen taustajärjestelmän uusiminen ja sen valmistelu.
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finto-palvelusopimus ja Finto- verkoston periaatteet Laajennetun projektiryhmän kokous
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Erkki Tolonen Kuva: Joel Nokelainen, Helsingin kaupunginmuseo,
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
Yhteisten palvelujen asiakasohjauksen uudistaminen
Teema 3: Haasteet Uudet kuvailukäytännöt ja tarpeet: RDA, e-aineistot, avoin tieto Nina Hyvönen
Mukaan Finnaan - liittymisprosessin vaiheet
Melinda-päivän musiikkitunti
Melindan laatuohjelma Käytännön toimenpiteitä
Viestintäsuunnitelma
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Esityksen transkriptio:

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ tavalla tai toisella - viestintä Minna Kivinen Tietojärjestelmäasiantuntija UKJ-ohjausryhmä

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ hankkeen viestintä  Tahtotila – yhteinen ymmärrys  Hankkeen linjaukset ja toimeksianto epäselvät korkeakoulukirjastojen johtajillekin  Rahoituspohjan muuttuminen aiheuttaa muutoksia tavoitteenasettelussa  Kirjastokenttä ei tiedä tarpeeksi hankkeesta  Hankkeiden kokonaiskuva epäselvä : Melinda – UKJ - FINNA  Tarvitaan selkeää ja oikein kohdennettua viestintää

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ-ohjausryhmän tehtävänä myös viestintä Ohjausryhmän tehtävänä on:  Johtaa hanketta  hanke- ja projektisuunnitelmien hyväksyminen  hankkeen etenemisestä vastaaminen omalta osaltaan  hankkeen viestinnästä vastaaminen yhdessä Kansalliskirjaston asianomaisen henkilöstön kanssa  tarvittavien työryhmien perustaminen ja jäsenten nimeäminen  Käsitellä kauaskantoiset ja periaatteelliset palvelua koskevat asiat kuten  merkittävät tekniset, toiminnalliset ym. muutokset  uusien toimijoiden ottaminen mukaan hyödyntäjiksi tai kumppaneiksi  Toimia linkkinä sektorikohtaisiin päättäviin elimiin

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Viestintä Kansalliskirjastosta/KVP:stä  KVP:n uutiskirjeet 4 kertaa vuodessa  Ajankohtaista UKJ:sta joka uutiskirjeessä  Asiantuntijaseminaarit 4 kertaa vuodessa  UKJ:n katsaus lähes joka seminaarissa  Seuraava  Kirjastoverkkopäivät  Muut tilaisuudet kuten konsortioiden, IT-johtajien kokoukset ja rehtorineuvostojen kokoukset  Asiantuntijaryhmien kanssa suora viestintä  Ohjausryhmän kanssa suora viestintä  KIWI -alusta

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Viestinnän haasteet  Rutiininomaiset viestintäkanavat ja viestintämuodot eivät riitä  Viesti ei mene perille  Eri kohderyhmät tarvitsevat erilaista viestintää  Muuttuneessa tilanteessa viesti ei ole selkeä  Tahtotila ja yhteisymmärrys pitää löytyä  Järjestelmäkokonaisuuden Melinda-UKJ-FINNA hahmottaminen vaikeaa, kun kaikki palvelut eivät täysimittaisina käytössä

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Keinoja parantaa viestintää  UKJ ydinviestien hahmotteleminen  Yksi ydinviesti  3 lausetta kuvaamaan ydinviestiä  Verkkokeskustelufoorumin perustaminen  Keskustelujen ohjaajat kirjastokentältä, johtajia tai asiantuntijoita aiheesta riippuen  Muutama ajankohtainen keskusteluaihe  UKJ-projektiryhmä seuraa keskusteluja ja osallistuu tarvittaessa keskusteluun sekä huolehtii siitä, että keskusteluissa käytyjä asioita viedään eteenpäin  Keskustelulle luodaan pelisäännöt ja ohjeet  Onko verkkokeskustelufoorumi kaikille avoin? Ovatko kaikki keskusteluaiheet avoimia?  Strategiatyöpaja elokuussa

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut UKJ ydinviestit  UKJ – tavalla tai toisella  UKJ ei vain järjestelmä nykyisten järjestelmien tilalle vaan uudenlainen tapa ratkaista kirjastojen järjestelmätarpeet.  UKJ projektissa pyritään löytämään kaikille mahdollisimman kustannustehokas ratkaisu keskeisistä tavoitteista tinkimättä.  Kirjastojen järjestelmien uusintatarve edellyttää, että UKJ on käytössä seuraavan n 4-5 vuoden aikana.

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Verkkokeskusteluaiheet  Avoimen lähdekoodin ratkaisu verrattuna kaupalliseen järjestelmään  Mitä yhteisjärjestelmään siirtyminen tarkoittaa, miten se vaikuttaa kirjastojen toimintaan ja palveluihin?  Oikeudenmukainen hallintomalli? Oikeudenmukainen kustannustenjako?  Mitä tapahtuu, jos järjestelmää ei vaihdeta muutaman vuoden kuluessa?

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Avoimen lähdekoodin ratkaisu verrattuna kaupalliseen järjestelmään  Mitkä ovat odotukset avoimen lähdekoodin ratkaisulle?  Miten kirjastot voivat osallistua avoimen lähdekoodin ratkaisun kehittämiseen? Mitkä ovat kirjastojen valmiudet?

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä yhteisjärjestelmään siirtyminen tarkoittaa?  Mitä yhteinen luettelointitietue tarkoittaa?  UKJ:n myötä ei kirjastoilla enää ole paikallisia kuvailutietueita  Millaisia tietoja kirjastojen nykyisissä metatietovarannoissa olevista asioita tulee siirtää Melindaan  Miten yhteisjärjestelmään siirtyminen vaikuttaa kirjastojen toimintaan ja palveluihin?  Aineiston yhteiskäyttö ja yhteinen asiakasrekisteri  Yhteisten käytäntöjen ja sääntöjen tarve ja niiden luominen

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Oikeudenmukainen hallintomalli ja kustannustenjako  Mitä maksaa ja mikä maksaa?  Modulaarisuus, voidaanko hankkia vain palasia

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä tapahtuu, jos järjestelmiä ei vaihdeta muutaman vuoden kuluessa?  Vanhojen kirjastojärjestelmien uusiutumiskyky on heikko  Tarve siirtyä uuteen järjestelmään voi tulla yhtäkkiä – mahdollisuudet tällöin avoimen lähdekoodin järjestelmän hallittuun käyttöönottoon heikot  Yhteistyöstä ei hyötyjä täysimittaisesti  Melindan yksi tietue -periaate ei toteudu  Työkustannukset eivät pienene – replikointi, omien tietueiden kanssa tehtävä työ  Kustannustehokkaat yhteiset ratkaisut eivät toteudu  Kirjastot hakevat omia yksittäisiä järjestelmäratkaisuja  ERM järjestelmissä jo näin on tapahtunut  Kirjastosektoreiden välinen yhteistyö ei toteudu  Mahdollisuus linkitettyyn dataan viivästyy

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Mitä tehdään? Kuka tekee?  Järjestelmäkokonaisuuden osien suhteen selkiyttäminen  Melinda – UKJ – Finna –kokonaisuus  Missä järjestyksessä osat voi tai pitää ottaa käyttöön  UKJ edellyttää Melindaan liittymistä  Melinda ilman muita osia  Viestintävastuiden selvittäminen ja vastuun jakaminen  Eri kohderyhmät  Rehtorit  IT-johtajat  Kirjastonjohtajat  Asiantuntijat  Ministeritö(t)  Muut sidosryhmät

KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Kiitos! Minna Kivinen