SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ota aivosi narikasta: PELAA BRIDGEÄ!
Advertisements

♣♦♥♠ NT PUOLUSTAMISTA JA LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSPELAAJIEN "KULTAISIA SÄÄNTÖJÄ" Toinen käsi matalaa, kolmas korkeaa. Peitä pelinviejän pelaama kuva.
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. PUOLUSTUSTARJOUKSET • Kun vastapuoli on avannut tarjoussarjan, voimme myös halutessamme osallistua tarjoussarjaan.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUKSET Tarjous kertoo sen, mitä pari on sopinut kyseisen tarjouksen merkitykseksi. Tarjous 1  ei tarkoita, että.
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
♣♦♥♠ NT AVAAJAN 2. TARJOUS 2 YLI 1 SARJASSA ♣♦♥♠NT.
KILPAILEVA TARJOAMINEN •Vastustajien tarjoaminen muuttaa oman systeemin rakennetta –vastaajalla enää harvemmin vahvoja (17+ p) kortteja, joten ei käytetä.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO ♣♦♥♠ NT. BRIDGEN HISTORIA Tikkipelit syntyivät 1500-luvulla, esim. twist 1800-luvulla kehittyi biritch eli venäläinen twist, suosittu.
♣ ♦ ♥ ♠ NT JOHDANTO JA SANGI
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT. Oikean pelimuoto: • pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) • tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
Toiminta kentällä SJAL tuomarikoulutus Sisältö • Tehtävät kilpailun aikana • Sijoittuminen kentällä • Tasapuolisuus ampujia kohtaan • Tulosten tulkitseminen.
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET • Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri.
BRIDGE - ESITTELY Syksy 2012 Olli Perkiö.
PUOLUSTUSTARJOAMINEN Vastustajan avattua on useita näkökohtia puolustustarjouksien suunnitteluun –tarjoamisen vaikeuttaminen, estotarjoaminen –oma korkeampi.
PELINVIENTI NT Sangipelaamisen (NT = No Trump, ei valttia, suomennettuna sangi) perusteita Pyrkimyksenä on saada tikkipelissä mahdollisimman paljon tikkejä.
TARJOAMINEN NT Käden pelivoiman arviointi (Milton Work) –A = 4 p –K = 3 p –Q = 2 p –J = 1 p Menetelmä yliarvioi Q:n ja J:n ja aliarvioi A:n pelivoimaa.
TARJOAMINEN 2C Vahvat kädet aloittavat tarjoamalla 2C –22+ pisteen tasaiset –22+ pisteen epätasaiset –9+ tikin jakaumakädet hieman vähemmällä voimalla,
♣♦♥♠ NT AVAUKSET 1NT JA 2NT ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS 1 SANGI  arvopistettä  tasainen jakautuma (neljä eri maata ovat jakautuneet tai ,
♣♦♥♠ NT LEIKKAAMINEN ♣♦♥♠ NT Leikkaaminen, maskaaminen Pelitapa, jolla voi voittaa tikin kortilla, joka ei ole lähtömaan korkein kortti Pelataan.
♣♦♥♠ NT KERTAUSTA ♣♦♥♠NT 1. Oikean pelimuoto: pyritään löytämään yhteinen vähintään 8 kortin yläväri ( ♥ tai ♠ ) tasaisilla käsillä pelataan mieluummin.
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri VASTAUKSET AVAUKSEEN  VASTAUKSET AVAUKSEEN  AVAUS 1 YLÄVÄRIÄ: p, vähintään 5 kortin väri.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUS 1 VÄRIÄ VOIMA Epätasaisella kädellä avaus lupaa vähintään 11 arvopistettä ja 12 pistettä Tasaisella kädellä.
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI.
♣♦♥♠ NT AVAUS 2 ♣ ♣♦♥♠NT.  2  on luonnollisen systeemin vahvin avaus  Pelaaja valitsee avauksen 2 , jos hänellä on  ainakin 23 ap ja tasainen jakautuma.
1. 5v2 pallonhallinta + prässi + tilanteenvaihto
♣♦♥♠ NT JOHDANTO JA SANGI ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Parit pelaavat toisiaan vastaan. Pelaajat on nimetty ilmansuuntien mukaan.  POHJOIS-ETELÄ (NS)
♣♦♥♠ NT AVAAJAN TOINEN TARJOUS ♣♦♥♠NT. Avaajan toinen 1 yli 1-sarjassa  Jos vastaaja tarjoaa yhden tasolla, kyseessä on ns. 1 yli 1-sarja.  Avaajalla.
TARJOAMINEN 1HS Tarjoussysteemi 5533 tarkoittaa avauksia viiden kortin yläväreillä ja kolmen kortin alaväreillä Tarkennuksena 1♦ avaus voi olla 3 k. vain.
♣♦♥♠ NT JOHDATUS TARJOAMISEEN ♣♦♥♠NT. BRIDGEN PERUSIDEAT  Ensin on huutokauppavaihe, jossa molemmat parit pyrkivät tarjouksia tekemällä löytämään pelivaihtoehdon,
♣♦♥♠ NT PUOLUSTUS- TARJOAMINEN ♣♦♥♠NT. ♠ Vastustajan avattua ♠ ♠ pass = ei kerrottavaa ♠ uusi väri = 5+ korttia, ap ♠ 1NT = ap., tasainen,
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA ♣♦♥♠ NT 12. oppitunti.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
♣♦♥♠ NT AVAUKSET JA KOROTUKSET ♣♦♥♠NT. AVAUSTARJOUS (kertaus) Avaustarjoukseksi eli avaukseksi sanotaan tarjoussarjan ensimmäistä tarjousta, joka ei ole.
Treenin nimi ja tavoite: lämmittely
NJS PELIKIRJA 9v NJS (Mikko Manninen)
Counter-Strike on tietokone peli jota, pelataan Internetissä tai lähiverkossa. Counter-Strike on Halflife pelin modi. On olemassa Counter-Strike klaaneja.
Suomen Jääkiekkoliitto / Kimmo Vähä-Ruohola1 PELIN ISO KUVA.
Matematiikkaa 3 a Kertausjakso – Geometria MATEMATIIKKAA 3 A © VARGA–NEMÉNYI RY 2016.
♣♦♥♠ NT JOHDANTO Kirjan ”Opi Bridgeä 2000-luvulla” sivut 1-4 ♣♦♥♠ NT 1ETO/Bridgen peruskurssi, oppitunti 1.
♣♦♥♠ NT ESTOTARJOUKSET ♣♦♥♠NT. ESTOTARJOUKSET Estotarjouksella tarkoitetaan hyppäävää tarjousta, joka tehdään heikolla kädellä, jossa on pitkä väri Tarkoituksena.
♣♦♥♠ NT VÄRINKÄSITTELYN PERUSTEITA Kirjan sivut ja ♣♦♥♠ NT 1Bridgen peruskurssi 2. oppitunti.
♣ ♦ ♥ ♠ NT VALTTIPELI Kirjan luku 3, sivut oppitunti.
Todennäköisyyksiä ja päättelyä
Jalkapallo Aapo Manni.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Viiden suora -peli ristinolla-peli (viiden suora) esim. yhtälön ratkaiseminen, prosenttilaskenta, sähköopin perussuureet (PUImURI) jne. 11x11-ruudukko,
Bridgen jatkokurssi 3 – Puolustajien tiedonvaihto
VASTAUKSET ILMAN TUKEA
Bridgen jatkokurssi 2 – lähtökortit jatkuvat
Bridgen jatkokurssi 4 – Valintatilanteita, sangipuolustuksia ja puolustussopimuksia Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
PELIN IDEA.
Bridgen jatkokurssi 6 – Pelinviejän häirintää, jatkolukemista ja helppoutta Bridgen jatkokurssi vähemmän pelanneille teemana puolustus sekä muutkin jutut.
KILPAILEVAT TARJOUSSARJAT
MIKSI LUKIOON???.
Tietoturva Tiedon turvaamisen ja suojaamisen menetelmät
FJK -06 PELIMUOTO 8 VS 8 PELITAPA 3 – 1 – 3 / Tasapaino koko kentällä
Puolustus on puoli ruokaa - bridgessäkin
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Kypsäripohdintaa EXAM-kehityksessä
Hyökkääminen/ Oman maalivahdin avaus
Jalkapallo.
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Skruuvin pikaopas Valtti = tarjotaan maa,    , ja halutaan tikkejä
LISÄKILPAILUSÄÄNTÖMUUTOSESITYKSET
AVAUS 1 ALAVÄRIÄ: p, vähintään 3 kortin väri
Esityksen transkriptio:

SANGIPELAAMINEN PELINVIEJÄN TEHTÄVÄNÄ: Tikkien kasvattaminen Kontrollin säilyttäminen Yhteyksien säilyttäminen Vaarallisen vastustajan eliminointi Kaikkien mahdollisuuksien hyödyntäminen

SANGIPELAAMINEN PELINVIENTISUUNNITELMA 1. Lasketaan pikatikit 2. Mistä saadaan mahdolliset lisätikit 3. Mitä tarjoussarja kertoo 4. Mitä lähtökortti kertoo 5. Mitä vaaroja ja ongelmia

SANGIPELAAMINEN PUOLUSTAJIEN TEHTÄVÄNÄ Loogisen puolustuksen suunnittelu Lähtökortin valinta Merkinannot jaon selvittämiseksi –Voimamerkinanto (Attitude) –Pituusmerkinanto (Count) –Lavinthal (ohjaa sivuväriin) (Suit preferece)

PELINVIENTI VALTTI valttipelissä pelin luonne muuttuu kun tikkejä saadaan myös valteilla, varastamalla (kuppaamalla) pelinviejä laskee aluksi, montako kierrosta on varaa ottaa valtteja vastustajilta pois –ylimääräisiä valttikierroksia vältetään valttien poiston jälkeen kasvatetaan sivuväreistä tikkejä

PELINVIENTI VALTTI valttipelissä voidaan leikata (maskata) myös valttia vasten jos on lyhyet sivuvärit voi pelata vuorovarkauksia, tällöin kannattaa ottaa vahvat sivuväritikit ensin pois (vastustaja voi sakata sivuvärinsä pois ja jatkossa varastaa ko. värissä)

PUOLUSTAMINEN VALTTI valttipelissä sivuvärien kasvattamisesta ei ole yleensä hyötyä koska pelinviejä voi varastaa tikit lyhyestä väristä lähtemällä pyritään saamaan varkauksia ennenkuin pelinviejä saa poistettua valtit –yhden kortin väristä (singeli) lähtö on hyvä, jos on valtteja, joilla varastaa (sekä valttikatko) –myös kahden kortin väristä (dubbeli) lähdetään –pitkästä väristä, mikäli partnerilla siinä lyhyys

PUOLUSTAMINEN VALTTI Valttipelissä “ei lähdetä koskaan” ässän alta, ässä voi jäädä ilman tikkiä Myös kuninkaan alta lähdetään harvemmin, mikäli turvallisempia vaihtoehtoja on Kahden kuvan sarjasta lähdetään isolla QJxx (sangissa yleensä pienellä)

PUOLUSTAMINEN VALTTI valttilähtöä tai valttikääntöä suositaan kun tarjoussarja/pelinvienti viittaa vuorovarkauksiin samoin valttikääntö on paikallaan mikäli lyhyessä valttikädessä on lyhyt väri (singeli/reno) pitkästä väristä on hyvä lähteä kun on valttipituus itsellä

VALTTIPELINVIENTI PELINVIENTISUUNNITELMA 1. Lasketaan menevät 2. Mitenkä vähennetään meneviä 3. Montako valttikierrosta voidaan ajaa 4. Mitä tarjoussarja kertoo 5. Mitä lähtökortti kertoo 6. Mitä vaaroja ja ongelmia